Bild
Nästa artikel
Nyheter

Dystra siffror – men Aston Martin räddas av suven

Publicerad 2021-03-02 06:55 (uppdaterad 2021-03-02 07:00)
Den nya suv-modellen DBX kommer i grevens tid för Aston Martin. Siffrorna för förra året är ändå ingen rolig läsning.

Aston Martin hade ett tufft år 2019 och coronapandemin innebar att siffrorna för 2020 inte heller såg bra ut. Vissa bilmärken, särskilt i lyxbilsklassen, lyckades öka försäljningen mot slutet av året när flera länder lättade på restriktionerna, men det lyckades inte Aston Martin med i samma utsträckning.

Förra året sålde det engeksla sportbilsmärket 4 150 bilar, vilket är 32 procent färre än 2019 som alltså inte heller blev något bra år. Förlusten ökade till 3,8 miljarder kronor.

Men läget kunde faktiskt ha varit betydligt värre. Suv-modellen Aston Martin DBX har blivit extremt viktig för märket och står nu för en stor del av försäljningen. Den lockar även in nya kunder till märket som tidigare inte haft någon Aston Martin.

Märket ska öppna ett nytt showroom i Stockholmsområdet i juni.

– Vi har märkt av ett ökande intresse för Aston Martin tillsammans med ökad efterfrågan i lyxbilssegmentet över huvud taget, säger Johan Mårtensson, Sverigechef på danska biljätten Semler som ansvarar för anläggningen.

Läs också: Vändningen: Nu gör Aston Martin comeback i Sverige

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.