Bild
Nästa artikel
Nyheter

Dyrare än någonsin att tanka bensin

Publicerad 25 april 2019 (uppdaterad 26 april 2019)
Literpriset har gått upp drygt 2 kronor sedan årsskiftet och ligger nu på rekordhöga 16,69 kronor.

Den 24 april höjde drivmedelsföretagen riktpriserna. En liter bensin kostar nu 16,69 kronor.

– Det är all time high. Sist vi var i närheten var i augusti 2018, när en liter bensin kostade 16,56 kronor, säger Ulf Svahn på drivmedelföretagens branschorganisation SPBI.

Den nyligen gjorda prisjusteringen resulterade också i att dieseln är uppe i 16,44 kronor per liter och etanolen kostar 11,95 kronor på bemannade stationer. Detta enligt Preem, OKQ8, och Circle K. Priser vid automatstationer är drygt 15 öre lägre per liter. Ren HVO, eller HVO100 kostar enligt OKQ8 17,41 kronor per liter på macken. 

Bensinpriset har ökat med mer än 2 kronor per liter sedan årsskiftet – enligt OKQ8:s uppgifter kostade en liter bensin 14,65 kronor i januari vid en bemannad station. Enligt Ulf Svahn finns tre parametrar som styr priserna: råoljepriset, världsmarknadspriset och dollarpriset.

– Svenska kronan just nu svag och dollarn är en bra bit över 9 kronor. Och man måste köpa dollar för att kunna köpa råolja, då fatpriset anges i dollar, säger han. 

Kan priset öka ytterligare till sommaren och semestern?

– Ja, vi är på väg in i ”driving season”, alltså då när hela västvärlden använder mer bensin. Så det finns en risk att priset kan fortsätta lite uppåt på grund av säsongseffekten. 

Diskutera: Vad tycker du om priserna på drivmedel?

Kommentarer

#1 • 2019-04-25 09:49
EnannanRobban

Det är ju väntat med tanke på att skatteprocenten smugits upp i ett läge när själva varupriset varit ganska rimligt, men med ökade marknadspriser på både råolja, färdigraffat bränsle och en svag krona så blir ju dominot fulländat.
Det är dags att börja planera sin körning bättre.

#2 • 2019-04-25 10:18
gran

?

#3 • 2019-04-25 10:28
mso 1000

Värt varenda krona.
Och köper man lix e.n ny bil kan man ju välja en med låg skatt och som går under halvlitern.
Att vanligt folk köper bilar som tar upp mot litern i dagens miljötänk och bränslepriser ochh som dessutlm kommer att öka är en gåta för mig.

Att folk väljer en Suv och en huv som är 3-4 dm högre än på en standard bil och dessutom når dom inte upp till takboxen där resväskan måste läggas för bagaget är så litet och sedan tar bilen 7-8 dl milen och dessutom gnäller man på bränslepriset.

Jag håller med vargen i många fall hur vi väljer bilar efter mode och status

Jag hyrde en golf 1,0tsi bensin och körde 2×75 mil E4 och fyra personer med last och farthållaren på 120 från Stockholm och norrut.
Snitt hastighet 98 och förbrukning på 0,51.

Samma resa med en auris hybrid 2017 tog 0,56.

#4 • 2019-04-25 10:32
Grosser

Jag skrattar (ännu) varje gång jag passerar prisskylten vid mackan. /Elbilist
.
.
.
(Snart fastnar väl skrattet i halsen...)

#5 • 2019-04-25 10:36
Styggavargen

XC60 T5 med nära litern i förbrukning per mil, det är galenskaper enligt mig. Förvånad över att många inte inser hur mycket mer en SUV drar än en vanlig bil. Nu ser man allt fler SUV med bensinmotor, snacka om att öka utsläppen istället för att minska dem.

#6 • 2019-04-25 11:18
Simon no1

Egentligen är det rätt fantastiskt att man med en ca 1500 kg bil kan ta med sig andra personer och åka en mil för ca 8:- i drivmedel, man kan ju fundera på vad det hade kostat om man skulle skickat 1500 kilo med post nord eller tagit taxi :)

Fortfarande är drivmedlet billigt i förhållande till vad vi får ut

#7 • 2019-04-25 11:33
A.L

Vargen: Visa gärna på vilket sätt som utsläppen ökar utan att det utvinns mer olja? Hur går det till?

(jag väntar mig inget svar)

MVH AL

#8 • 2019-04-25 11:58
Svenne60

Jag är rädd för att det kommer en stark motreaktion mot höga bränsleskatter som inte blir vacker. Men det är den utvecklingen politikerna driver befolkningen mot. Eller också har jag fel, svenska folket accepterar vad som helst, även återgång till cykel o häst o vagn samhället, vilket vore typiskt svenskt.

#9 • 2019-04-25 12:22
Klarsynt

@Svenne60

Det är väl till del vad "Gula västarna" handlar om. Fast det är ju fransmän det, förstås, och de har alltid varit ena hejare på att protestera. Men även svenskarna har en gräns, vilket vi ser när det är valtider. Ja, det vore typiskt svenskt att vi alla går över till typ cykel och häst medan resten av världen fortsätter att konsumera olja hej vilt. Se bara på världens mest sålda bil, år efter år efter år, som är Ford F-150 om cirka 2.5 ton. De droppar vi sparar dricker resten av världen tacksamt upp, istället. Det är ett nollsummespel, där vi svenska skattebetalare är de stora förlorarna.

.

#a • 2019-04-25 12:25
40-talisten

Vi lär inte se några gula västar på gatorna i Sverige i protest mot bensinpriserna ...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.