Nästa artikel
Dubbdäck bara marginellt säkrare
Nyheter

Dubbdäck bara marginellt säkrare

Publicerad 17 januari 2012 (uppdaterad 17 januari 2012)
Trots att användningen av dubbdäck minskat kraftigt ökade olycksrisken bara marginellt, visar en norsk studie.

Polisrapporterade trafikolyckor under vintersäsongen ökade med två procent från 2002 till 2009 i fem norska städer, enligt rapporten från Norges transportekonomiska institut.

Städerna som omfattas är Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger och Drammen. De tre förstnämnda införde under perioden avgifter för dubbdäck i städernas centrala delar.
 
Sedan 2002 har andelen bilister som kör dubbat halverats i städerna med avgift. I Oslo har andelen sjunkit från 32 till 16,5 procent, i Bergen från 31,1 till 14 procent och i Trondheim från 44,5 till 20,4 procent.

Forskarna konstaterar att olyckorna blev fler, men bara marginellt fler. Man påpekar dock att dubbavgifterna används för att förbättra väghållningen, vilket kan ha påverkat resultatet.

Diskutera: Vad tycker du om studien?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-17 12:25
lsoderlund

Tro vad man vill, men dubb är det som gäller. Titta bara på rallybilarna i WRC och klasserna under. Ingen kör dubbfritt, alla kör med dubb (spikdäck). Varför? Jo, enbart för att det är det bästa däcket på vinterväglag.

Dubbdäck är en billig livförsäkring.

#2 • Uppdaterat: 2012-01-17 12:34
mcregor (ej verifierad)

Det finns ingen däckstyp som är bäst på alla underlag och vinterföre kan vara väldigt olika. I vissa fören är säkert också det dubbfria däcket bättre (för oss vanliga bilister alltså) p g a mjukare gummi och mera sajpning, på andra underlag är det dubbade bättre. Är det blött på vintern så är antagligen ett dubbfritt "europeiskt" det bästa valet så slutsatsen blir att man får välja efter 80/20-regeln som vanligt. Att jämföra rallybilarnas däck med våra vanliga är nog inte riktigt relevant. Sen gäller det att ta vara på den ev fördel som dubben ger vid främst isigt underlag genom att köra som om man hade sommardäck på - tror man att man får mer eller mindre "sommarföre" med dubbdäcken så är alla eventuella extramarginaler som bortblåsta, tyvärr. Har kört dubbat under 43 vintersäsonger men detta år har jag för första gången testat dubbfritt så vi får väl se vad erfarenheterna blir men hittills är dom positiva.

#3 • Uppdaterat: 2012-01-17 13:01
hultarn

mcgregor:
bra skrivet! Kan bara hålla med.
(jag har förresten inte ens satt på mina vinterdäck, som tyvärr har dubb)

#4 • Uppdaterat: 2012-01-17 13:27
Hackenbush

Att säga att dubbdäck är bara marginellt bättre är samma som att säga att bilbälte nästan behövs ibland. Den lilla marginalen som är bättre kan vara just det som behövs.

#5 • Uppdaterat: 2012-01-17 13:40
mcregor (ej verifierad)

Hackenbush: Du har rätt om det vore så att dubbat ALLTID är bättre vintertid men så enkelt är det inte. Det kan vara så att ett dubbfritt under vissa förhållanden faktiskt är bättre än ett dubbat och då är förhållandet det motsatta - då kan det vara det dubbfria som ger den extra marginalen. Det var därför jag konstaterade att inte finns nån "one size fits all" när det gäller vinterdäck utan man får nog helt enkelt välja nåt som passar hyfsat på det vinterväglag som förekommer mest där man bor/kör. Och inte minst köra som om man hade sommardäck på hjulen.

#6 • Uppdaterat: 2012-01-17 13:45
hultarn

Det visade ju sig att dubbdäck är sämre än dubbfria i vissa väglag. Om man nu huvudsakligen kör på det väglaget, borde detta medföra att man ständigt utsätter sig för onödig fara.
Vad är det då för poäng med dubbdäck?

#7 • Uppdaterat: 2012-01-17 13:46
Mugge

Det är uppenbarligen svårt det där med riskanalys. Olycksrisken är en sammanvägning av samtliga riskfaktorer vara däcktypen är en. En tänkbar tolkning av den norska undersäkningen är att valet mellan dubb- eller friktionsdäck har liten betydelse för den totala risken.

Andra riskpåverkande faktorer kan vara SBR (snubben bakom ratten), väglaget och bilens olika hjälpmedel.

#8 • Uppdaterat: 2012-01-17 14:38
Swenssons

Körde med Bridgestone Blizzak dubbfritt för två år sedan på min Subaru män kommer aldrig mer att köpa dubbfritt igen trota att jag bor på västkusten. Nä, förbjud vägsalt och inför lag på dubbdäck så får vi dels fina rena vägar och dels bättre vägar utan spårbildning eftersom dubben bara river i isskorpan som bildas då vägen ej längre är bar och oskyddad som den blir med vägsaltet!

#9 • Uppdaterat: 2012-01-17 15:36
Mugge

Swenssons: Tror du verkligen på det där? Där jag bor var de förra två vintrarna nästan helt saltfria, men dubbarna slet bra hårt på vägbeläggningarna då med. "Isskorpa" är inget man vill ha vare sig man har dubb eller ej. Vi är redan uppe i minst tio dagar med isskorpa i mina trakter och varje gång har ett antal bilar farit av ordentligt - de allra flesta med dubbat.

#a • Uppdaterat: 2012-01-17 18:24
KaptenOberkommando

Bra inlägg av mcregor och hultarn.

Isoderlunds inlägg var bland det dummaste på länge - att blanda ihop rally och vanlig bilkörning. Jisses!

Och Shogun och jag är helt översen: Dubbfritt fungerar alldeles utmärkt! Kommer aldrig att köpa dubbdäck igen. Den här vintern här i Västra Götaland har det varit vanlig blöt (och torr!) asfalt i 99 procent av den tid som jag har varit ute och kört. Så underbart skönt att slippa rasslet under hjulen. Det är järnåldern att köra med dubbdäck.

För övrigt kan jag inte förstå dem som klagar och säger typ att "ska aldrig mer köpa dubbfritt". Ni har GARANTERAT HELT FEL KÖRSÄTT redan i grunden! Gasar max i alla lägen och bromsar seeeeeeeeeeent. Ha inte så förbannat bråttom!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.