Nästa artikel
Dosa som sparar bränsledroppar
Nyheter

Dosa som sparar bränsledroppar

Publicerad 28 juni 2012 (uppdaterad 28 juni 2012)
De flesta vill väl köra snålt och miljövänligt, men hur ska jag veta om min körstil verkligen är effektiv? En klurig algoritm ger klara besked.

Företaget Greater Than har utvecklat algoritmen som finns inprogrammerad i en liten GPS-ansluten dosa som pluggas in i en standardkontakt som sitter i alla nyare bilar. Dosan registrerar förarbränsleeffektivitet, ett krångligt ord men det beskriver vad det handlar om.

Algoritmen mäter enbart förarens påverkan på bränsleförbrukningen. Faktorer som inte föraren kan påverka, exempelvis yttertemperatur, motvind och vägens beskaffenhet, räknas bort. Föraren får direkt veta hur energismart han/hon kör.
Data skickas till en central i Belgien och där jämförs alla anslutna förare med varandra. Var och en får besked om hur många som kör snålare respektive sämre.

– Alla kan jämföra sig med alla, oavsett vilken bil man kör eller var man befinner sig. Jag är övertygad om att detta kommer att kunna förändra vårt sätt att köra bil, säger Liselott Johansson, vd för Greater Than.

En som tror att Greater Thans lilla mätdator kan göra skillnad är rallyåkaren Tina Thörner. Hon är engagerad i en organisation som marknadsför miljövänliga produkter i Dubai och hennes uppgift är att försöka få de arabiska bilförarna att lätta på gasen och spara olja – en nog så grannlaga uppgift i ett land där bensinen är billigare än vatten.

– Men alla älskar tävlingar och kan jag få folk att börja tävla om vem som kör snålast kan det fungera, säger Tina Thörner.

Mätdatorn kostar 990 kronor och abonnemanget går på 199 kr/månad. Det går nog att tjäna in, det kan exempelvis Visby Bilgods skriva under på. Företaget har under nästan fyra år provat ekonomidatorn och då minskat utsläppen från de 45 bilarna med cirka 260 ton.

Diskutera: Vad tror du om dosan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-06-28 18:12
mrplot

Vi provade deras dosa på jobbet och allt vi tjänade hamnade i Greater Thans ficka. Visst vinner miljön på detta, men påängen måste ändå vara att vinsten hamnar i ägarens ficka för att kunna investare i nya snålare fordon.
Påminner om att koka soppa på en spik = modernt lurendrejeri. Går det att bryta kontraktet, njet.

#9 • Uppdaterat: 2012-06-29 08:11
forrenta

Man ska inte glömma att det finns en "uppmärksamhetseffekt" som gör att när man vet att man ingår i ett försök så anpassar man sig omedvetet efter villkoren i försöket. Detta betyder ju inte att man inte sparat drivmedel under försöket, utan bara att jag inte är helt säker på att effekten blir bestående. Att ändra beteenden är svårt, det vet alla som brottas med vikten, rökningen eller andra beteenderelaterade individproblem. Varför försvann "ekonometern" ur våras bilar (den mätare som via undertrycksmätning i insugningsröret visade om man "körde ekonomiskt") ?
Det var en billig lösning, men hade den någon effekt?

#a • Uppdaterat: 2012-06-29 14:31
generalzbynio

Min Vectra 2,2 bensin drog 0,65l/mil mellan två sista tankningarna, och fabriken säger att det skall vara 0,78. Det vad kanske inte mycket stadskörning då, men jag behöver inte betala för någon jävla dosa som gör det möjligt att bevaka mig...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.