Nästa artikel
Dolda säkerhetsfel i besiktade bilar
Nyheter

Dolda säkerhetsfel i besiktade bilar

Publicerad 22 januari 2014 (uppdaterad 23 januari 2014)
En ny bil som går igenom besiktningen kan ha dolda fel som påverkar bromsarna och krockkuddarna, visar en ny undersökning.

Så kallade felkoder, det vill säga fel i bilens elektronik, är vanliga i dagens teknikspäckade bilar. Det menar besiktningsföretaget Besikta som sammanställt statistik över drygt 1 000 bilar som genomgått en utökad elektronikkontroll.

De kontrollerade bilarna är av årsmodell 2002 och framåt. 19 procent hade felkoder som påverkar bromssystemet och 11 procent hade felkoder som gäller krockskyddet. I värsta fall kan felen göra att till exempel krockkuddarna inte fungerar som de ska.

Enligt Besikta, som förra året tog över ungefär en tredjedel av Bilprovningens besiktningsstationer, kan felen bero på glappande kontakter och sensorer som slutat att fungera. Kontroll av den elektroniken ingår inte i den vanliga besiktningen.

– Vår statistik visar att en stor del av svenska bilägare kör omkring med krockskydd och bromssystem som inte är fungerande, säger Magnus Moberg, produktionschef vid Besikta, och fortsätter:

– Med tanke på att moderna bilar i dag är rullande datorer behöver vi sätta en ny standard för bilbesiktning i Sverige som även omfattar kontroll av bilens elektroniska system, för våra egna och våra medtrafikanters säkerhets skull.

Diskutera: Borde besiktningen av bilens elektronik utökas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-22 11:21
Bortom

Så sant... rullande datorer. Förr kollades bilens mekaniska komponenter... nu är det dags att utöka det med de elektroniska också.

#2 • Uppdaterat: 2014-01-22 11:33
Pi

Allvarliga fel som t ex trasiga ABS-sensorer indikeras ju omedelbart på instrumentpanelen och för vissa märken, Opel t ex, så kan ett sånt fel resultera i att man drar ner motoreffekten så att bilen blir både långsam och törstig så nog tvingas man fixa detta omedelbart alltid (talar av egen erfarenhet).
Känns mera som att Besikta talar i egen sak för att få en anledning att höja sina besiktningspriser. Och man kollar ju redan felkoder såvitt jag förstått (länge sen jag besiktade en bil så ingen erfarenhet därvidlag).

#3 • Uppdaterat: 2014-01-22 11:40
trasten

Precis Pi! Minsta glapp i airbagsystemet så tänds varningslampan! Vad är problemet?

#4 • Uppdaterat: 2014-01-22 12:07
VW Polo 2012

Hur svårt kan det vara?! Besiktningsmannen slår helt enkelt med en slägga i fronten på bilen, och på så sätt ser om krockkuddarna utlöses.
Och till trasten, det kan ju vara glapp varningslampan så den inte tänds när airbagsystemet är trasigt ;)

mvh VW Polo 2012

#5 • Uppdaterat: 2014-01-22 12:15
Mistro

Vi skall nog inte vinka bort de här signalerna för mycket även om det inte kan uteslutas att Besikta samtidigt suktade över gratisreklam för deras tjänster. Elektroniken är som jag många gånger har nämnt gårdagens rost med den skillnaden att den inte syns. Elektroniken är också det främsta skälet till att jag inte längre köper lite äldre bilar.

#6 • Uppdaterat: 2014-01-22 12:51
Hälsingen

Men hallå-
sedan den 15(?) februari år 2012 ingår felkodsavläsning av airbag och abs-system samt antispinn/antisladd i besiktningen. Även okulär granskining av varningslampornas funktion isamband med att tändningen slås på ingår.
Så, vad vill detta bolag utöka med? Ska de riva isär bilarna också?

Märkligt.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-22 14:37
Tobo

Besikta är ju ett vinstdrivande företag, så vad är mer naturligt för dem än att hitta fler saker att ta betalt för, alltså att ytterligare komma på en anledning till att höja besiktningspriset.

#8 • Uppdaterat: 2014-01-22 15:03
a128

Dags att skrota bilbesiktningen

#9 • Uppdaterat: 2014-01-22 17:53
saabnisse

Javisst, och låta auktoriserade verkstäder ta över detta i samband med service?
Kanske, men jag vill nog ändå ha kvar möjligheten att själv välja om min bil ska diagnostiseras av en verkstad eller av ett fristående företag.

#a • Uppdaterat: 2014-01-22 18:03
Focus

I samband med privatiseringen av besiktningen framkom farhågor om att priserna skulle höjas i stil med Finland. Redan nu efter kort tid har priset höjts från 300 till 375 kr för det de kallar för basbesiktning. Sen spär man på med erbjudande om "Standardbesiktning" för 425kr och "Premiumbesiktning" för 575 kr. Det lär inte dröja förrän man tar bort de "billigare" alternativen. Observera att dessa besiktningar endast ger anmärkning, sen skall det åtgärdas på verkstad och sannolikt tillbaka för godkännande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.