Mängder av bilägare kan få pengar tillbaka från banken DNB. De kan nämligen ha betalat för mycket när de privatleasat en ny bil som finansierats av DNB.
Konsumentombudsmannen tar nu ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden som får avgöra vem som har rätt.
Enligt KO har både bilhandlare och DNB hävdat att månadsavgiften är fast vid privatleasing. Den skulle inkludera allt utom drivmedel, fordonsskatt och eventuella böter.
Men månadsavgiften har ändå höjts i samband med att räntorna ökade, något som retat upp många bilägare.
”Sammantaget har banken överdebiterat konsumenterna med miljardbelopp”
Det här villkoret är både oskäligt och ogiltigt, enligt KO, som nu vill att alla drabbade bilägare ska få pengarna de betalat för mycket tillbaka.
”Sammantaget har banken överdebiterat konsumenterna med miljardbelopp. Det är en mycket ovanlig åtgärd med en grupptalan i ARN”, skriver KO.
De bilägare som drabbats har tecknat privatleasingavtal med DNB mellan 2020 och februari 2023. Drabbade bilägare behöver inte göra något alls i nuläget – det kan ta upp till ett år för ARN att avgöra frågan och det är först om KO får rätt som banken kan behöva agera. Beslut från ARN är dock inte bindande.
DNB Bank har inga kommentarer till beskedet, enligt kommunikationschefen Ann-Charlotte Hedström.
– Vi har ännu inte fått ta del av Konsumentombudsmannens grupptalan. När vi fått det så kommer vi analysera grupptalan den närmaste tiden och ber därför om att få återkomma med mer information, säger hon.
Långdragen strid
Konsumentverket har flera gånger tidigare kritiserat just DNB Finans för sina privatleasingvillkor efter att ha fått in mängder av anmälningar.
”De har lurat mig att tro att leasingavgiften är 3 899 kr/mån genom vilseledande marknadsföring både skriftligen och muntligen”, skrev till exempel en bilägare i sin anmälan till ARN.
Banken har dock tidigare slagit ifrån sig kritiken. DNB har skickat ett 14 sidor långt brev till Konsumentverket.
– Vi delar inte deras bedömning om oskäliga avtalsvillkor, sa en talesperson för banken för drygt två år sedan.
Vilket beslut ARN kommer fram till i frågan är oklart. Men ARN har i åtminstone ett tidigare fall beslutat till bilägarnas fördel.
Förra året drog KO banken DNB inför domstol för vilseledande och oskäliga avtalsvillkor. Då sa en talesperson att DNB var ”mycket förvånade” över att KO drev frågan vidare till domstol.
Enligt Konsumentverket är det bara DNB Bank som anmäls till ARN.
– Nej, i dagsläget är det inte aktuellt med någon mer åtgärd, säger Christina Celsing på Konsumentverkets presstjänst till Vi Bilägare.