Bild
Nästa artikel

Direktrapport: Vi testar Volvo S60 mot Audi A5

Nyheter

Nya Volvo S60 står inför en tuff utmaning. Vi Bilägare har bestämt sig för att ställa nykomlingen mot Audi A5 i ett stort test. Vi Bilägares Erik Rönnblom  bjuder nu på de första intrycken från kampen.

Volvo S60 har fått mycket beröm och kallas den säkraste och fräckaste Volvon hittills och därför har Vi Bilägare bestämt sig för att utmana nykomlingen. I Vi Bilägare #11 ställs Volvo S60 mot Audi A5 i ett stort test. Vibilagare.se har varit i kontakt med Erik Rönnblom, som rapporterar om att S60 står inför en tuff match.

- Prestandamässigt är det en lurig utmaning. Audi A5 går ju förbannat fort. Å andra sidan är Volvon mer komfortabel och de flesta människorna kör inte så fort. Dessutom har jag märkt att även går att köra snabbt med Volvo S60, säger Erik Rönnblom till Vibilagare.se.

Hur långt har ni kommit med testet?
- Vi är bara i början av testet och gör mätningar. Men redan nu känner man att nya S60 är en Volvo i grunden. Den är modernare och mer nytänkande men står sig även bra om man uppskattar Volvos klassiska robusta värden.

Har du några spontana intryck att dela med dig av?

- Vi har hunnit köra 20-30 mil och jag måste säga att Volvo S60 är en trevlig bil. Det är första gången jag kör Volvo S60 och jag är imponerad. Volvo har fått till det ganska bra.

- Det är väldigt tyst i kupén. Vi måste givetvis mäta för att få resultaten men spontant känns det som att Volvo har jobbat hårt för att sänka ljudnivån.

- Vid ett tillfälle sa min kollega Mikael Schultz att vi funnit rätt plats för bullertestet för han tyckte det bullrade rätt bra i Audi A5. Det överraskade mig för jag tyckte inte det bullrade i Volvo S60. Men som sagt, vi kommer att genomföra mer tester framöver.

Så hittills har Volvo S60 stått upp ganska bra mot Audi A5?

- Ja, det har den ju gjort. Audi A5 är en betydligt sportigare bil och extremare på alla sätt och
vis men i sin tur får jag inte plats i baksätet. Och vad är det egentligen en vanlig konsument ute efter?

Och du får plats i Volvon?
- Ja, Volvo S60 skulle kunna fungera som taxi, vilket gör den till en annan sorts bil. Volvo S60 blir en mer användbar familjebil och sådana värden kan vara viktiga.

Så prestanda mot komfort, det låter det som att det kan bli en rolig testduell i nummer 11?

-    Ja, det kan det verkligen bli.

Missa inte Vi Bilägares stora test av Volvo S60 och Audi A5 i Vi Bilägare #11.
Taggar: Nyheter
Direktrapport: Vi testar Volvo S60 mot Audi A5

Kommentarer

#1
Benny H
2010-07-20 15:11

Idiotisk jämförelse men typiskt ViBilägare..jämföra äpplen och päron! Har ni aldrig funderat på att testa S60 mot en liknande bil t ex en vanlig A4 eller annan liknande bil av valfritt märke?

#1
JAN
2010-07-20 15:29

Jag tycker det är en kul jämförelse! Väldigt olika bilar men båda är ändå premiumbilar. Ska bli roligt att se testet i tidningen!

#1
Conny Karlsson
2010-07-20 15:49

Kan bara hålla med om att Audi A5s baksäte är under all kritik. Här har verkligen designen gått före funktionaliteten. Visst man kan komma in i baksätet på A5 om man är akrobat, men att komma ut fick jag kalla på försäljaren så han fick flytta fram förarstolen då jag satt mig bakom mig själv som jag vill sitta. 183cm lång inte extermt lång men med långa ben.

#1
Pelle
2010-07-20 17:04

Jag säger bara; Vänta på kombin V60 - det blir en kioskvältare som direkt petar ner ga V70 från tronen1 Ska vi slå vad? Det är downsajsning som gäller! Bra för plånbok och miljö. A4 Avant och BMW 3-serie combi är alternativen

#1
mctar
2010-07-20 20:41

Hur man än vrider och vänder så är inte Volvo ett premiummärke.

#1
Seken
2010-07-20 21:34

Man blir alltid lika förvånad, när folk vädrar sina gamla fördomar. Om Volvo genom åren, kommit till korta, i "Premium"-bedömningar, så betyder det inte att det är en evig sanning. Audi var en gång i tiden mycket långt ifrån "premium".
Det finns såna, MCTAR-sorten, som fortfarande tror att Opel rostar, japaner håller 10.000 mil, för att sen falla sönder osv. (Nästa chock för de fördomsfulla, blir när Renault hamnar i kvalitétstoppen.)

#1
ap
2010-07-20 21:42

Väl skrivet SEKEN, kunde inte hålla med mera. Däremot om (när) Renault hamnar i kvalitetestoppen så blir det inte en så liten chock , men mirakel har ju hänt förut :)

#1
CRISTER
2010-07-20 22:19

Premium verkar vara som rasism.Bara fördomar.SEKEN:s kommentar är en 10 poängare.

#1
mctar
2010-07-20 22:20

SEKEN får tro vad han vill. Volvo är inte premium! Jag tycker det är befriande att t.ex. Mazda och VW mf.l. inte försöker vara nåt de inte kan bli.

#1
CRISTER
2010-07-20 22:30

MCTAR:Du har forfarande inte förklarat varför DKW, förlåt AUDI är premium men inte VW PASSAT t.ex.För mig är premium bara fördomar och inte fakta.För när känslor blir fakta är det fördomar enligt mig!

#1
Hasse
2010-07-20 22:51

Vad är premium för något. Är det en BMW. JA. Är det en Mercedes?. JA. Är det en Audi? NEJ. För det är sminkad VW.

#1
Lars A
2010-07-21 00:03

Vad är premium?
De flesta bilmärken tillverkar premiummodeller, vissa fler andra färre. Premium är också färskvara, till skillnad från rena lyxbilar (t.ex. Rolls Royce och Bentley), och falnar allt eftersom åren går. I en några år gammal BMW 5:a av ordinär version är det inte mycket premium kvar efter sisådär tre, fyra år. Så man får allt passa på att njuta i början!

#1
CRISTER
2010-07-21 00:25

Så premium har med ålder att göra????
Läst men inte förståt!

#1
Lars A
2010-07-21 00:32

Det är min bestämda åsikt - ja! någon "officiell" definition har i varje fall inte jag sett.

#1
Seken
2010-07-21 00:43

MCTAR, om du skriver "Volvo är inte premium!", med skrik (utropstecken) så skapar du ingen sanning. Men vi ser vad du tycker. Och du talar för många med klent omdöme. Själv är jag sannerligen ingen Volvo-vän, men jag gissar att XC60 och nya S60 platsar i samma plastpremiumliga som diverse Audi, BMW och MB.

#1
AL
2010-07-21 01:18

Seken. Även XC90 kunde utan problem matcha de bästa avseende "premium" (hur det nu definieras). I alla fall kunde Volvo ta lika bra betalt för en XC90 som en motsvarande X5 eller Lexus. Själv kan jag enbart hålla med, både XC60 och 90 är fina bilar. Nya S60 har jag dock inte, trots att jag bor i ett bostadsområde där halva Volvos personalstyrka också bor, lyckats prova än, mycket på grund av andra motsvarande aktiviteter som tar tid. Men vi får se hur det kommer gå. Jag tycker Volvo klättrar allt närmare dem som tar bra betalt för sina bilar, allt närmare faktiskt. MVH AL

#1
Tompa
2010-07-21 01:23

Volvo är inte premium vad dom än önskar. Då skulle inte alla ha en på garageuppfarten. Premium betyder att folk säger: WOW, vilken dyr/snygg/onödig bil... Alltså BMW, några Audi samt Lexus. Inte Volvo där det sägs: Jaså, en V70...

#1
AL
2010-07-21 01:38

Tompa: Hur tror du Volvo skulle klara sig utan sin hemmamarknad - hur obetydlig den än är. Även BMW kan tacka det tyska tjänstebilssystemet och höga efterfrågan på tyska prestandavagnar (Autobahn) för att de kan hålla uppe volmerna och kalla sig premium i Sverige. Samma sak med Toyota i Japan - eller Lexus som den heter i väst. Så V70 i Sverige är ingen jättelyx, samma produkt i Japan, Thailand eller Portugal däremot anses exklusivt. Hur kan detta komma sig tror du? MVH AL

#1
mctar
2010-07-21 09:03

Christer: Audi R8 är direkt premium, VW har inget liknande. Om du jämför Audi A4 och Passat så tycker jag ingen av dessa är premium. Vad har Volvo i "övre klassen" som innehåller Audi R8, BMW X6, Mercedes SL eller vad man nu tar...

#1
Per
2010-07-21 14:28

Renault Megane Sport Tour, som nu lanseras brett, är en snygg o snål miljödisel men med en förarmiljö som är så långt från kvalitet och bekvämlighet som bara går. Stolarna är för kortvuxna lätta människor utan krav på inställningsmöjligheter. Instrumentbrädan (med dess innehåll) plåttrigt o svårläst. Kort sagt ett skämt och omöjliggör ett köp - tyvärr borde inte varit så svårt att få till förarmiljön också!!

#1
Kaj
2010-07-21 14:31

Kikade på nya A4 Avant (och även A3 sportw), tycker att det är en premiumbil - eller har jag fel? Tyvärr ingår ju inget i bilen, så slutpriset blir avskräckande högt!

#1
Krille
2010-07-21 23:02

Har inte A5 och Subaru testats nyligt och visst gick segern till Subaru. Kändes väldigt konstigt, men Subaru är verkligen framåt.

#1
leifer
2010-07-21 23:14

AL, vi har eftersökt en definition av ordet premium här men ingen vill ge det utan istället får man premium hamrat i huvudet och ofta personpåhopp som att man är bitter (när man har kritiska synpunkter på nåt). Därför blir ju "premium" så löjligt när Audi, Bmw och Mercedes då tydligen är det oavsett vad dom prånglar ut, medan t.ex. Subaru inte är det. Ändå håller Subaru bättre kvalitet hållbarhetsmässigt och reparationsfrekvensmässigt. Deras boxermotorer och alltid 4-wd kan mycket väl också kallas premium.

#1
AL
2010-07-22 01:33

Ja nog är det sant att tyska premiumvarianter många gånger har en taskig tillverkningskvalitet Leif. Kör själv en A6 som dock funkat bra hittills, faktiskt bättre än exempelvis min gamla 5-serie som var en kvalitetsmässig katastrof. Snart är det dock dags att byta tjänstevagnen och då är jag, hör och häpna, intresserad av både färska BMW 5-serie som nya 9-5 - eller en XC60 rent av. För mig avgör dock komforten, det är premium i min värld. MVH AL

#1
leifer
2010-07-22 01:55

Ok AL, håller med dig om komfort, men det kallas ju ofta lyxbil, på engelska pratar man oftare om luxury cars. För mig är också automatväxlad bil lyx, manuell är det inte. lyxvarianterna av Bmw (7-serien), Audi (A8) och Mercedes (S-klass) är väl nästan uteslutande automatväxlad. Ungefär på samma sätt som att Volvo 960 nästan enbart såldes med automat.
Mvh

#1
Sigge
2010-07-22 15:27

Leifer...har många gånger givit dig den gängse definitionen av order Premium (bl a med länkar till webredaktören på TV som också var duktigt trött på sådant tjat). Men du verkar inte läskunning utan tjatar bara på. Liiiite trist att läsa samma tjat för tjugonde gången. Snälla skriv på Ratten istället.

#1
leifer
2010-07-22 16:26

SIGGE, ledsen, detta forum är inte bara för dig. Och nej, du har inte givit nån ordentlig definition av premium, så inte heller i detta inlägg. Bara dina vanliga personpåhopp alltså. Tror nog redax är mer trötta på dina personpåhopp än nåt annat. Så kom igen, ge en definition mer än t.ex. att vissa märken är premium pga att av plast och knappar känns gedigna.

#1
leifer
2010-07-22 16:36

SIGGE, jag skiter egentligen i premium som jag sagt tidigare och är enormt less på det ordet. Jag kan gärna sluta skriva om det om det gör dig så glad. Men biljournalister kommer fortsätta skriva det och dom har oftast ingen aning om verklig kvalitet. Jag hade hoppats att Vi bilägare skulle vara lite försiktigare när det gäller att hylla typiska premium-märken, och fortsätta sin kritiska granskning som man gjorde med t.ex. alla elektronik- och rostproblem med Mercedes. Vi bilägare är den mest seriösa tidningen när det gäller verklig kvalitet. Jag menade också att uttrycket är ringa använt i USA, där pratar man om "lyx" bilar istället. Hoppas på en vänligare ton framöver förresten.
Mvh

#1
Sigge
2010-07-22 19:20

Leifer...jag tar det en gång till bara för din skull...
hela tråden finns på http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15754
Kommentar av Sigge
Tar mig friheten att klippa ifrån Teknikens Världs kommentarsfält. Ett inlägg av webredaktören ang. premiumbegreppet.
..." DU tycker att benämningen "premium" inte existerar. Hur mycket du än önskar det, så existerar den. Vi använder den, i stort sett alla använder den benämningen. Jag läste det senast idag ett antal gånger på erkända Automotive News som funnits sedan 1925. De skrev flera gånger, i flera olika artiklar "premiummärke". Jag läser det dagligen i andra medier också, svenska, tyska, brittiska som amerikanska.
Det är ett vedertaget uttryck, det vet du mycket väl också. Sluta med ditt tjafs om att vi är si eller så för att vi använder något som DU inte klarar av att läsa."

#1
Lars A
2010-07-22 22:56

Visst används ordet "premium" inom marknadsföring, inte bara om bilar.
"Magasin Connoisseur" anger vissa grunder som måste nås, bl a: Upplevd teknisk överlägsenhet; Framhävd rikedom/status; Tillfredsställda känslomässiga önskningar.
Byggstenarna i detta, fortsätter man, är: Mycket hög kvalitet; Historia kring varumärket; Bibehållen kvalitet; Högt pris; Bristande tillgång; Extravagans.
Nivån under premium är "ledande varumärke" - något exklusivt, något med prestige,...
Några av dessa s k byggstenar stämmer nog till eftertanke då vissa (bil)märken diskuteras.

#1
leifer
2010-07-23 01:13

SIGGE, jag vet att premium och premiummärken används en hel del bland svenska journalister t.ex. har jag ju sagt. Men definition saknas. Jag har ofta läst på amerikanska forum, man talar ytterst sällan om premium, däremot om luxury cars. Du hänvisade till en gammal tråd om teknikens värld? Vad är poängen med det? Hur många gånger ska jag säga att biljournalister älskar ordet, men att det ger en felaktig bild över vad som är kvalitet, vilka individuella modeller som är bra. Det är varje enskild modell, motoralternativ, drivning, grundkvalitet etc som är intressant. Och jag fortsätter hävda att premium uttrycket skapar oförtjänt stor legitimitet till de märken som tydligen klassas som premium, oavsett modell liksom då omvänt mot de som inte kallas premium. Det blir då märkesfixering, statusfixering etc. när den är som sämst. Det skapar en konstruerad hierarki mellan märke som är löjlig menar jag. Detta är förstås säkert nåt som de märken som klassas som premium gillar, men samtidigt levererar dom ofta egentligen inte de produkter kvalitetsmässigt och prestandamässigt i relation till priset, som man ger sken av. Så jag hävdade alltså att man borde skrota uttrycket, alt definiera det mer ordentligt. Men det går inte tydligen, och det beror ju på att det handlar om sånt som metavärde, status, marknadsföring och yta mer än nåt verkligt.

#1
leifer
2010-07-23 01:26

SIGGE, vem menar du gjorde den där kommentaren på teknikens värld? (gärna en länk direkt till TV tack). Och var har jag sagt att ordet inte existerar? Jag sa att det inte existerar i ordboken på det sättet om bilar, det var allt.

#1
leifer
2010-07-23 01:38

SIGGE
Här i wiki, som jag sa om lyxbil, "luxury vehicle is a marketing term", dvs man använder det framför ordet premium i USA. Läs mer där så ser du också hur vagt det är, hur mycket det handlar om status, socialt värde, metavärde etc.
Här ser du också annat jag sagt t.ex.
"The rear-wheel drive with longitudinal engines (FR) is a common layout of luxury cars."
Mvh

#1
leifer
2010-07-23 01:38

http://en.wikipedia.org/wiki/Luxury_vehicle

#1
leifer
2010-07-23 01:43

SIGGE, ursäkta alla inlägg, men denna är också bra och visar på hur svårdefinierat detta är.
http://wikicars.org/en/Luxury_car
t.ex.
"While a luxury car is difficult to define as it is somewhat subjective, there are certain guidelines by which the luxury cars are defined. These guidelines include price, design, comfort, and prestige. Although this definition is based on a rough estimate and subjectivity, it will serve the purpose of this article."
och
"Jaguar, BMW, and Mercedes-Benz are the traditional luxury manufacturers, but manufacturers such as Audi, Saab, and Volvo are now considered by many to fall into this category. Newer competitors like Acura, Lexus, and Infiniti have also become popular."

#1
AL
2010-07-23 03:16

Det är skönt Leifer att du insett vilka belopp som bilköparna tvingas betala helt i onödan för den påstådda premium-kvaliteten. Det är inget annat än renodlat resursslöseri - pga marknadsimperfektioner. Att sedan en rad journalister eller bilköpare tror på eländet gör inte saken bättre. Inom den ekonomiska forskningen är det dock påvisat sedan länge att vi alla blir fattigare av statusjakten. Så nej, premium är inget annat än rent nys och att flera skribenter här försvarar det är inget annat än sorgerligt. Än värre eftersom de dessutom betalar kalaset...MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.