Nästa artikel
Därför stämmer inte vanliga myten om elbilsbonusen
Vi Bilägare granskar

Därför stämmer inte vanliga myten om elbilsbonusen

Publicerad 12 november 2022 (uppdaterad 20 december 2022)
Det är privatpersoner i glesbygd som köper ”vanliga” elbilar som främst gynnats av bonusen, visar nya siffror Vi Bilägare tagit del av.

Tidigare i veckan stoppades möjligheten att få bonus för den som köper en elbil eller vissa laddhybridmodeller. Ändringen infördes med bara en dags varsel vilket ledde till rusning hos bilhandlarna.

Klimatbonusen har tidigare fått kritik för att bara gynna rika bilköpare i storstäder, som köper en dyr Tesla på sitt företag och som ändå haft råd med bilen även utan bonus. Men det är inte hela bilden, enligt nya siffror från Mobility Sweden som Vi Bilägare tagit del av.

En titt i registreringsstatistiken för perioden januari–oktober 2022 visar klart att det numera är privatpersonerna som driver på omställningen, inte företagsköparna. Det beror bland annat på de skärpta reglerna för förmånsbilar.

Läs också: "Elbilen är bästa lösningen för landsbygdsbor"

Privatköparna väljer eldrift

Antal nyregistrerade bilar januari–oktober 2022.

Bränsle Privat Företag
El 38 491 27 235
Bensin 27 748 26 979
Diesel 6 881 21 601
Laddhybrid 19 418 33 272
Hybrid 11 314 9 836
Etanol 881 913
Gas 116 1 512

Källa: Mobility Sweden

Modelltoppen

Antal nyregistrerade bilar januari–oktober 2022.

Privatköpare

Bil Antal Andel laddbara
Kia Niro 6 082 94%
Volvo XC40 5 206 58%
Kia Ceed 4 272 92%

Företagsköpare

Bil Antal Andel laddbara
Volvo XC60 6 607 57%
Volvo S/V60 5 154 53%
Volvo XC40 4 137 55%

Källa: Mobility Sweden

Siffrorna visar också att det framför allt är privatköpare i glesbygdslänen som köpt elbil senaste året. De tre län som har högst andel sålda elbilar till privatpersoner är Jämtland, Norrbotten och Västerbotten. I Jämtland har elbilarna stått för över hälften av alla nybilsköp i år. 

Att bonusen bara går till köpare av dyrare elbilar stämmer inte heller. De tre populäraste bilarna hos privatköparna är alla helt eldrivna: Kia Niro, Nissan Leaf och Volkswagen ID.4.

Medan det är Sveriges privatköpare som snabbast driver på omställningen till eldrift, verkar företagsköpen istället klamra sig fast vid fossilmotorn. Sett till antalet nyregistrerade bilar är laddhybriden allra mest populär hos företagen. Vi ser också att företagen – inte privatpersoner – håller uppe dieselbilsförsäljningen. Hela 76 procent av alla nya dieselbilar i år är registrerade på ett företag.

Läs också: Så många väljer elbil där du bor

Länen där elbilarna sticker ut

Andel elbilar av nybilsförsäljningen per län, januari–oktober 2022.

Län Privat Företag
Jämtland 51,0% 23,4%
Västerbotten 45,4% 15,3%
Norrbotten 45,2% 17,7%
Halland 42,0% 20,8%
Uppsala 39,4% 20,3%
Gotland 37,6% 16,4%
Östergötland 37,4% 20,3%
Jönköping 37,4% 20,8%
Örebro 37,3% 17,0%
Skåne 37,1% 20,5%
Västernorrland 36,9% 17,2%
Dalarna 36,6% 16,4%
Hela Riket 36,5% 22,4%
Västra Götaland 36,5% 21,7%
Kronoberg 35,4% 14,4%
Västmanland 34,8% 21,7%
Blekinge 34,7% 15,6%
Stockholm 34,5% 26,5%
Kalmar 33,8% 15,6%
Värmland 32,1% 12,2%
Sörmland 32,1% 18,3%
Gävleborg 31,6% 10,9%

Källa: Mobility Sweden

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (38)

  • 4 december 2022 Pi Bor du i Jämtland? Själv…
  • 14 november 2022 Men snälla lilla Leif, det…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.