Nästa artikel
Därför fick bilägaren en laddräkning på över 15 000 kr
Nyheter

Därför fick bilägaren en laddräkning på över 15 000 kr

Publicerad 6 november 2023 (uppdaterad 7 november 2023)
Att koppla in bilen till en publik laddare sätter igång en kedjereaktion av händelser bakom kulisserna. Här är anledningen till att en laddhybridägare i Solna nyligen fick en räkning på över 15 000 kr.

En laddhybridägare i Solna norr om Stockholm som laddat sin bil vid en publik laddstolpe fick en rejäl överraskning när han såg räkningen. Den låg på 15 751 kronor – för en månad.

– Jag blev fundersam och kollade i appen vad laddningarna hade kostat. Först såg jag 1 500 kronor någonting och tänkte att det verkade väldigt mycket. Sen insåg jag att jag missat en nolla, säger han till lokaltidningen Mitt i.

Fakturan behöver inte betalas i det här fallet, bekräftar Martin Lundgren, Skandinavienchef på laddföretaget Virta. Men det är många olika faktorer som samverkar för att laddräkningen blev så hög, och det är inte så enkelt att hålla reda på för den som är ny i elbilsvärlden.

”Först såg jag 1 500 kronor någonting och sen insåg jag att jag missat en nolla”

Virta är bara ett av företagen som är involverade när en bilägare dyker upp vid laddstolpen för att ladda sin bil. Det är ett annat företag, Voltiva, som äger själva stolpen och ett tredje företag har ett nummer utskrivet på stolpen.

Dessutom har bilägaren betalat för parkeringen och för en så kallad roamingtjänst som gör det möjligt att ladda på många olika laddstationer med en laddtagg. Bara den tjänsten kostar över 80 kronor i timmen – och den avgiften tas ut även när bilen är fulladdad.

Parkeringsplatsen är inte tänkt för långtidsladdning utan snarare som att parkera bilen framför en bensinpump på en obemannad mack.

Bilägarna uppmanas också att alltid kontrollera priset från företaget eller appen som laddbrickan utfärdats från. Aktuella laddpriser står inte utskrivna på laddstolpen men ska snart göra det, enligt en ny EU-lag.


Uppdatering 13.15: I en tidigare version av den här artikeln framstod det som att Volta ensamt sköter betalningen vid den aktuella laddstolpen. Det stämmer inte och formuleringen är ändrad. I ingressen stod också att fakturan var ”välsaltad”. Det kan uppfattas som att beloppet höjts olovligen men att beloppet blev 15 751 kronor är alltså tekniskt sett helt korrekt och formuleringen är ändrad.

Att använda den här laddstolpen blev en dyr historia för en laddhybridägare.

Blippade laddtaggen – detta hände

Att blippa laddtaggen vid en elbilsladdare sätter igång en lång kedjereaktion hos många olika företag. Här är vad som hände vid just detta tillfälle.

  • 1. Bilägaren registrerar sig som användare hos Virta, laddar ned appen och beställer en RFID-tagg att ”blippa” vid laddstolpen.
  • 2. Bilägaren sätter igång laddningen men använder inte appen för att kontrollera priset. Det finns heller ingen prisinformation på själva laddaren.
  • 3. Laddaren ingår inte i Virtas nätverk utan sköts av ett annat företag, men går ändå att använda för Virtas kunder genom så kallad roaming.
  • 4. Företaget som sköter laddstolpen har anmält vilka priser som gäller till en så kallad roaminghubb – en sorts handelsplats för laddpunkter där laddstolpsoperatörer och företag som erbjuder tillgång till många olika laddoperatörer möts.
  • 5. Informationen skickas tillbaka till Virta som visar i sin app vad laddningen kostar.
  • 6. Den aktuella laddplatsen är inte till för långtidsladdning utan för laddning under kortare perioder (högst tolv timmar vilket framgår på parkeringsskylten intill laddaren) och har ett relativt högt tilläggspris per timme.
  • 7. Bilägaren hade till sist valt efterskottsbetalning vilket gör att alla laddtillfällen som sker under en månad samlas ihop till en samlad dragning och kvitto.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (15)

  • 8 november 2023 Axa skrev: Ja, de som kör…
  • 8 november 2023 Ja, de som kör elbilar är…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.