Nästa artikel
Därför är vinterdäck dåliga på sommaren
Nyheter

Därför är vinterdäck dåliga på sommaren

Publicerad 13 juli 2017 (uppdaterad 13 juli 2017)
På sommaren är det sommardäck som gäller. Däcktillverkaren Nokian Tyres listar fyra anledningar om varför det inte är bra att köra runt med dubbfria vinterdäck just nu.
Dubbfria så kallade friktionsdäck kan vara direkt livsfarliga att köra med på sommaren. Här listas fyra orsaker varför.
De är i sitt rätta element när kylig vägbana täcks av is och snö. Men under sommarens varmare väderlek tappar dubbfria vinterdäck sina goda egenskaper. Tidigare har Vi Bilägare rapporterat om att när Michelin med hjälp av Sifo undersökte däckanvändningen hos svenskarna visade det sig att uppskattningsvis 147.000 bilister fortfarande körde runt med vinterdäcken på i juni månad. Det är inte olagligt att köra med dubbfria vinterdäck just nu, men det försämrar trafiksäkerheten. Däcktillverkaren Nokian Tyres listar därför fyra anledningar till varför man inte ska köra med friktionsdäck på sommaren:

1. Tidigare vattenplaning
Kraftiga åskoväder med skyfall är en vanlig företeelse på sommaren, med följden att vägbanan fylls av vatten.
– Sommardäck av hög kvalitet har ett mönster som leder effektivt bort vatten mellan däcket och vägen. Dubbfria vinterdäck som är utvecklade för vinterförhållanden har inte lika bra våtegenskaper, vilket gör att risken för vattenplaning är betydligt högre än med sommardäck, varnar Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres.  

2. Längre bromssträcka
Om en älg eller rådjur springer över våt väg och du kör i 80 kilometer i timmen kan friktionsdäcken lägga på 14 meter på bromssträckan.
– Bra sommardäck kan stoppa bilen på vått underlag efter 25 meter medan bilen med dubbfria vinterdäck fortsätter att rulla i ytterligare 14 meter visar Nokian Tyres tester. När bilen med bra sommardäck har stannat, rusar bilen med dubbfria vinterdäck förbi i 40 km/h. Skillnaden mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck är stor när det gäller inbromsning på våt väg, sammanfattar Emil Sundholm.

3. Sämre komfort och styrkänsla
Vinterdäcken är gjorda för att prestera som bäst på kyliga, isiga och snöiga vägar. På sommarvägar blir utgångsläget ett annat. 
– Dubbfria vinterdäck är inte säkra på sommaren. I extrema situationer reagerar de på styrningen betydligt långsammare än sommardäck. Det märks speciellt vid långkörning då sommardäck ger exakta köregenskaper och hög komfort, säger Emil Sundholm.

4. Däcken slits fortare
Dubbfria vinterdäck har mjuk gummiblandning, medan sommardäck har en hårdare gummiblandning.
– Värmeuppbyggnaden är hög på dubbfria vinterdäck som körs i sommarvärme, vilket kan skada däckkonstruktionen. Den kraftiga lamelleringen och flexibla mönsterdesignen tillsammans med hög värme på slitbanan kan även göra att däcket slits ojämnt. Det försämrar däckets livslängd och ökar däckljudet samt komforten, säger Emil Sundholm.
 
Diskutera: Har du sett någon bil med vinterdäck på nyligen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-07-13 14:49
Peugo

Punkt 3 är ju helt åt skogen. Baserar sej på egna erfarenheter samt bekantas. Kör dock med sommardäck på sommaren men testade senast köra med friktionsdäck även när värmen äntligen kom. Inga som helst problem och inte slits de heller som det sägs i punkt 4. (körde med Michelin). Förstår nog varför dom vill ljuga men ändå inte riktigt helt men kanske det här gäller endast Nokian. Vattenplaning beror också helt på vems friktionsdäck du har under, Nokian brukar vara väldigt dålig på den punkten med sina friktionsdäck.

#2 • Uppdaterat: 2017-07-13 16:50
Peter E

Ja uppenbarligen är det så tyvärr att många(?) tycks leva i tron att vinterdäck funkar bra på sommaren.
Det värsta är ju att de finns därute i trafiken, med sina livsfarliga däck(och "sanningar")

#3 • Uppdaterat: 2017-07-13 17:53
adzam

Det spelar ingen roll vad man säger till dom som kör med vinterdäck på sommaren... Dom vill inte förstå

#4 • Uppdaterat: 2017-07-13 18:20
Focus

Dessutom är inte s.k. året runt däck vidare bra på vintern heller.

#5 • Uppdaterat: 2017-07-13 18:43
christer_1

Det är detta med friktionsdäck på sommaren som ger snålheten ett ansikte. Som ordspråket säger: snålheten bedrar visheten. Med andra ord det är inte så jävla smart att köra på vinterdäck på sommaren. IQ fiskmås har dom som gör det.

#6 • Uppdaterat: 2017-07-13 19:06
skarj

@christer, inte för att på något vis försvara användandet av vinterdäck på sommaren, men hur får du det till snålhet då det uppenbarligen sliter mer på däcken? Om nåt är det väl lättja...

#7 • Uppdaterat: 2017-07-13 19:27
Roy J

Allt fungerar så länge det inte händer något.
Lullar man på där i sin vanliga lunk lär man väl inte märka så mycket. Jaså, hade jag bara 0,7 i ett däck? Det tänkte jag inte på.

#8 • Uppdaterat: 2017-07-13 19:51
Raphael

Jag har Michelin dubbfria, när våren kommer och det är plusgrader - ja även vintertid kan det vara +10-15 geader - så tycker jag att de är obehagliga att köra på, det känns som att klra i något segt och styrningen har inte samma grepp. Men under +5 och lägre känns de fin-fina. Jag föredrar helt klart sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern!

#9 • Uppdaterat: 2017-07-13 20:18
trickar

Visst ser man ofta att man kör på friktionsdäck på sommaren framförallt på lite äldre bilar. Men vad som är minst lika allvarligt enligt mitt förmenande är att däckens kondition i allmänhet är alldeles för dålig med mönsterdjup som inte ens är en millimeter. Sätt detta i kombination med att de flesta bilar har sk breddäck. Tala om risk för vattenplaning !

#a • Uppdaterat: 2017-07-13 20:24
Axa

Jorå, jag upplever att punkt 3 stämmer bra. Vinterdäcken i vårvärme blir ju mjukare och degigare, sidostabiliteten är värdelös och styrkänslan blir märkbart sämre.
Det är som med sommardäck vid kall senhöst. Känns som hårdplast...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.