Bild
Nästa artikel
Däckverkstäder hinner inte med: ”Fullständigt orimligt”

Däckverkstäder hinner inte med: ”Fullständigt orimligt”

Nyheter

Nu varnar bilverkstädernas förening för riskerna med coronaviruset.

Om en knapp månad, den 15 april, blir det olagligt att köra på dubbdäck om det inte råder vinterväglag. För de svenska däckverkstäderna brukar just den här tiden vara extremt stressig och det kan vara svårt att få tid för däckbyte.

I år blir utmaningen extra tuff på grund av coronaviruset, larmar Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) om i ett pressmeddelande. 

– Även i normala fall är det omöjligt för alla fordonsägare att skifta till sommarhjul i tid. Vi har en lagstiftning som inte är anpassad till den verklighet verkstäderna lever i, säger föreningens vd Bo Ericsson.

När den tillåtna tiden för användning av dubbdäck förkortades blev arbetsbördan för däckverkstäderna helt orimlig, enligt SFVF. Med coronavirusets spridning riskerar också många anställda att tvingas stanna hemma, särskilt om förskolor eller skolor börjar stänga. 

Dessutom finns risk att vissa bilägare inte vill besöka en verkstad på grund av rädsla för smitta. En del verkstäder har även personal i karantän i andra länder.

Enligt SFVF:s uträkning ska däckverkstäderna skifta hjul på 3,4 miljoner bilar under två veckor vilket i snitt blir 240 000 bilar per dag. SFVF vill att den nuvarande tidsgränsen för hjulskifte skrotas.

– Den här arbetsbördan är fullständigt orimlig att hantera för oss i branschen, därför kräver vi att tidsgränsen slopas i sin helhet, säger Bo Ericsson.

Taggar: Nyheter
Så säger lagen om vinterdäck

Fram till 31 mars är det lag på att använda vinterdäck – om det råder vinterväglag.

Dubbdäck får användas fram till 15 april, men befaras vinterväglag får de köras längre än så. Polisen avgör om vinterväglag råder.

Det är tillåtet att använda odubbade vinterdäck, eller så kallade friktionsdäck året om – men det rekommenderas inte.

Källa: Polisen

Kommentarer

#1
2020-03-18 11:14

Såvitt jag minns ingick hjulbyte som ett moment i utbildningen när man tog körkort. Har själv alltid skiftat mina hjul själv så jag har ärligt talat svårt att förstå gnället. Detta kanske kan bli året när folk tar sig i kragen och tar chansen att "träna" lite på hjulbyten vilket kan vara bra den dag man får punktering (många bilar har ju trots allt fortfarande reservhjul).

#2
2020-03-18 11:18

Jag byter också själv. Kanske dags för folk att börja lära sig att göra saker själva, igen?

.

#3
2020-03-18 11:25

Har man en fullt frisk kropp rent fysiskt så går det givetvis att göra det själv men alla har tyvärr inte det - om inte annat lär ni inse det den dag ni blir äldre.

#4
2020-03-18 11:34

Folk har blivit bekväm, och däckhotell är en gåva tycker folk och slipper förvaring och dyngiga handskar.

Men oas så blir ju folk riktigt rövk när hotellet ringer på våren och säger att mönstret är för litet.
O ja tack för att ni sätter på nya däck innan jag kommer.
Och med priser som ibland är halvsjukt höga men ingen ifrågasätter i telefonluren.

#5
2020-03-18 11:35

Är ju också en baksida när allt fler bilar får större och större hjul. Min bil har 225/60-17 och redan de hjulen är ganska tunga. Min bekants MB GLS har 295/40-21 (!) och de klarar jag knappt att lyfta in i bilen på egen hand.

#6
2020-03-18 11:54

Plötsligt förstår jag varför man behöver en SUV. Det är för att kunna frakta sommarhjulen till däckverkstan...

#8
2020-03-18 12:27

Siffran 3,4 miljoner bilar låter ”fullständigt orimligt”. Det innebär i så fall att 75% av det svenska bilbeståndet inte byter sina däck själva samt att alla dessa kör på dubbdäck, om de nu enligt branschen måste byta innan 15 april.

#9
2020-03-18 12:34

#6, du får in två hjul i bagaget på en SUV...jag får in fyra! Men jag byter själv. SUV ägaren använder nog däck hotellet?

#10
2020-03-18 13:03

Stockholm har haft sommarväglag hela vintern, ändå rullar dom flesta bilarna med dubbar, sjuk företeelse ... kör friktionsdäck så kan man byta när det passar, eller skifta hjul själv!

#11
2020-03-18 13:18

Ja, dubbfria däck har bara fördelar. Tyst gång, låg bränsleförbrukning och mycket större frihet att "slira" på datumet om det skulle behövas av någon anledning.

#12
2020-03-18 13:55

Bilverkstäderna förening går ut med detta för att få längre tid på sig att byta däck i år och därigenom tjäna mer pengar. Ofattbart att många har så tummen mitt i handen att de inte kan byta däck själva.

#15
2020-03-18 15:04

Kan byta själv med ids inte. Bor man i lägenhet så är det jävligt skönt att slippa förvara dom med.

#16
2020-03-18 15:07

295/40-21, hur fasen orkar man köra runt med en bil med sådana hjul och däck? Dyrt..och antagligen mycket buller, och förbrukningen lär bli hög också...fanns det något positivt med den däck dimensionen?? Jag hittar inget rätt med detta...

#17
2020-03-18 15:15

GRP åkte ut med huvudet före..

#18
2020-03-18 15:15

Jag är frisk. Jag skulle kunna byta själv men varför? Kan lika gärna sponsra min lokala däckverkstad, som är riktigt duktiga, på 400 kr.

GRP verkar frisk. Varför har han ens bil? Han kan väl cykla?

#20
2020-03-18 15:22

Jag har på ett par bilar krängt sommar och vinterdäck på samma fälgar, då blir det lite värre byta själv hemma med kofot, vaselin och cykelpump.....:) Men annars har jag varvat att byta själv med att använda firma till det, lite beroende på hur jag bott och haft ork och lust. Sen det blev tjänstebil så får jag erkänna det bytts på firma varje gång, där har företagen oftast avtal med nån däcksfirma ju.

#21
2020-03-18 16:01

Fast lagen är flexibel, sluta sprida felaktigheter. Dubbdäck får användas fram till 15 april, MEN BEFARAS vinterväglag får de köras längre än så.

#22
2020-03-18 16:57

stevO, men vart hittar du snö på vägen efter 15:e april...antagligen kanske endast uppe vid riksgränsen eller nåt i den stilen..

#23
2020-03-18 17:10

Man kanske skulle inskränka kravet på vinterdäck till 15/3 - då har man i alla fall 1 månad på sig. Och i stora delar av landet så har jag svårt att tro att det skulle innebära nån säkerhetsrisk. Visst - det är vid vinterväglag gränsen gäller men jag gissar att de flesta inte vågar riskera böter genom att byta nån vecka senare.

#24
2020-03-18 23:17

stevO
Det är ju precis det som står. ” Om en knapp månad, den 15 april, blir det olagligt att köra på dubbdäck om det inte råder vinterväglag.”
Försök hitta vinterväglag söder om Dalälven.

#25
2020-03-19 06:08

Folk verkar vara lika handlingsförlamade som vår regering ; (

#26
2020-03-19 10:31

Friska och normalstarka karlar/kvinns klarar utan vidare att skifta sina bilhjul själva. Det går även att göra med bilens originaldomkraft och ett enkelt fälgkors, inga avancerade och dyra verktyg behövs. Men folk gnäller över hur oerhört tidspressat livspusslet är, så man kan ju absolut inte göra sånt själv. Men det är OK att tillbringa timmar i tevesoffan med Netflix osv varje kväll...

#27
1
2020-03-19 13:43

Lösningen heter dubbfria vinterdäck. Även i övrigt mycket bättre än dubbar.

#28
2020-03-19 19:08

Dubbfria vinterdäck är bra i Skåne.
Däckhotellet som byter däck kunne frit välja en senare dag för kunder utan dubbdäck, men det har de inte gjort för mig.

#29
2020-03-21 17:56

Det är mycket coronavirus nu!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.