Bild
Nästa artikel
Dacia Logan: Modern lågprisbil 2013

Dacia Logan: Modern lågprisbil 2013

Nyheter

Nya Dacia Logan får betydligt modernare former än sin föregångare. Bilen bygger på Renault-teknik och lanseras i början av 2013.

Rumänska Dacia fortsätter satsningen på att bredda programmet. Fram till 2015 ska åtta nya modeller lanseras av den Renault-ägda lågpristillverkaren.

En intressant nyhet är andra generationens Dacia Logan, som enligt planerna lanseras i början av 2013 enligt våra informationer. Den byggs i huvudsak på teknik från småbilen Renault Clio, men blir stor som en Megane. Priset stannar dock på Clio-nivå. 

Nuvarande Logan-modellen debuterade hösten 2004 och var först ut i Dacias stora Europa-satsning, där målsättningen är att nå en miljon sålda bilar år 2014. I dag ligger årsförsäljningen på cirka 650 000 bilar.

Blir högbygge 2013
Nya Logan presenteras först som fyradörrars sedan med konventionell baklucka. Någon kombi eller halvkombi planeras inte, men däremot kommer en mer familjevänlig modellvariant i slutet av 2013.

Detta i form av en högbyggd flexbil av ungefär samma storlek som Opel Meriva. 

Kraftkällorna till nya Dacia Logan plockas från Renaults lagerhyllor och såväl dieslar, bensinare som E85-motorer är aktuella.

Men några mer avancerade drivlinor, typ hybridsystem, lär inte dyka upp hos Dacia inom överskådlig framtid. Det sker först när moderbolaget Renault introducerat och använt dem under en tid.

Diskutera: Vad tycker du om nya Dacia Logan?

Taggar: Nyheter, , Dacia, Dacia Logan

Kommentarer

#1
2010-12-20 08:58

Ser riktigt fräck ut. Bibehåller Dacia sin enkla tekniknivå utan massa elekroniskt tjafs kommer den säkerligen bli en storsäljare. Tyvärr noterar jag att bilen på skissen saknar både stänkskydd och dörrlister. Men det rättas säkerligen till innan bilen går i produktion.

#2
2010-12-20 09:32

Gösta L, hur många bilmärken har stänkskydd och dörrlister i dag?
Stänkskydd har bara använts i de nordiska länderna och dörrlister har ingen funktion, de sitter aldrig där de skulle behövas, där skulle det till en internationell standard för att de skulle utgöra ett skydd.

Den här Dacian har ju betydligt snyggare former än de tidigare, men om det är ett bra köp får väl visa sig.
Man får nog inte snåla för mycket på modern utrustning.
I dag är ABS och antisladd standard på i princip alla bilar och det måste det vara även på den här.

#3
Raymond K
2010-12-20 09:49

Se där en bild på nya Passat igen.

#4
2010-12-20 09:53

Dacia blir nya Skoda, speciellt nu när Skoda gått och blivit Premium.

#5
Johan1976
2010-12-20 13:55

Gösta_L Jag håller med dig om allt. Lagom fräck utan att bli överdriven som fula Volvo S60. Och dörrlister är både praktiskt och ger bilen ett fylligare och lyxigare utseende. Helst vill jag kunna välja svarta. Ser inte så plastig ut fram, normalhög stötfångare men lite väl mkt plast bak? Hoppas den charmiga enkelheten och låga priset lever kvar. Hoppas även på duglig krocksäkerthet även om den inte behöver vara den bästa. Är ute efter en ny bil, blir nog en Duster.

#6
B-boy
2010-12-20 17:03

Ser ju riktigt fräck ut, bara att hoppas på att dom sätter i några snabba motorer också !

#7
Emil1986
2010-12-20 17:36

Snyggaste jag sett på länge! :)

#8
Emil1986
2010-12-20 17:40

B-boy, snabb motor är nog bra för märkets rykte samtidigt som de enkla måste finnas kvar. Kanske blir för stor konkurrens mot Renault dock som även det är en ganska billig bil.

#9
SiggeN
2010-12-20 17:58

Roligt att folk kommenterar utseendet när det enda som finns är Müdsams trötta gissningar. Har han någongång ens varit nära i sina gissningar. Svar NEJ!

Det ViB vet är att Logan börjar bli till åren och kommer enligt kalendern ersättas av en ny modell kring 2013...utifrån denna "info" ritar Müdsam ihop en gissning helt ut i det blå...

Hårda ord men dessa gissningar är bara trams!

#10
Kapten Stofil
2010-12-20 18:55

Hur många cigarettändare och askkoppar kommer vagnen att få?

#11
Karl Gunnar
2010-12-21 01:42

Har kollat in dom här dacia modellerna logan och duster som byggs på renault basis även andra delar från märken som nissan. Det första man lägger märke till är billig plast i inredningen och nakna plåtpartier på insidan dörrarna låter även plåtigt när man stänger dörrarna. Det är liksom ingen kassavalskänsla som när man stänger dörrarna på tyska bilar som audi eller mb. Därmed inte sagt att det behöver vara så mycket sämre. Man kan säga att dacia är raka motsatsen till premium och dom kostar inte som premiumbilar heller. Men verkar som man måste lägga till en massa extra i utrustning för att hamna på en acceptabel nivå och då stiger priset samtidigt.
Frågan är då om inte en del koreanska märken blir bättre köp som kia eller hyundai.

#12
Jahan1976
2010-12-21 10:00

Jag tycker att Dacia skulle kunna ha ännu mindre utrustning från början. Bra att inte behöva betala för utrustning man inte behöver och bra att man kan lägga till lite om man vill ha de. Inte många märken med den servicen. Mer utrustning för samma pris som en enkelutrustad skulle innebära lägre kvalitet. Tycket kvalitetskänslan är riktigt bra, famför allt med tanke på priset. Har kört bilar i 150 000 kronorsklassen som känts enklare. Jämför Dacia Sandero med Skoda Felicia, det var för enkelt uppbyggd och när man stänger dörren på en Felica vaknar grannarna...

#13
Raymond K
2010-12-21 11:54

Jahan1976
Vänta med att stänga dörrarna tills grannarna har vaknat så är problemet löst

#14
2010-12-21 15:09

Jahan1976:
Vilka nya bilar i samma storleksklass som säljs i Sverige idag syftar du på som har sämre kvalitetskänsla än Dacia Sandero?

Skoda Felicia slutade f.ö. tillverkas för tio år sedan så den jämförelsen haltar en smula.

#15
Johan1976
2010-12-21 15:54

RålleG: Dyra Toyota IQ känns som någon smäckplastleksak. Vissa detaljer på i övrigt robusta Izusu -09 känns smäck. Har dock inte kört många i samma storlek som Sandero. Men ingen har varit extremt långt ifrän Sandero. Jag är positivt överraskad, den känns påkostad.

#16
Johan1976
2010-12-21 15:56

Dessutom är stolen och resten av förarplatsen i Sandero en stark anledning. Visserligen en smaksak men få stolar passar mig så bra. Jag sitter bättre i Sandero än många stora bilar.

#17
2010-12-21 17:26

Ja, upplevd kvalitetskänsla är ju individuell men jag har svårt att se någon bil idag som känns pappigare än Dacias modeller. Sandero är iofs lite bättre än Logan så rumänerna lär sig nog med tiden.

Sen är nog Dacias verkliga kvalitet rätt hög då den bygger på enkel och beprövad teknik. Inte så mkt. som kan gå sönder. Tyvärr faller märket då säkerhetstänket ligger långt efter konkurrenterna.

Men om man jämför med hur Hyundai kunde lura på oss i väst deras i alla bemärkelser usla produkter i början på 90-talet och bli en stor aktör så tror jag nog på Dacias framtid. De kanske kan bli "nya" Skoda?

#18
2010-12-21 20:58

Det lilla jag provat Sandero gav mej: Förvånansvärt bra utrymmen och bra sittkomfort både bak och fram. Motorn, (den gamla med 86 hk,) kändes som bra mycket starkare än de flesta konkurrenters.
Men för mej vore det otänkbart att köpa en ny bil utan ESP (kör dubbfritt). Vidare tror jag den gedignare släktingen Clio är ett mycket bättre val. Eftersom den, med sin 20.000 kr rabatt, är ungefär lika billig som Sandero. (Dacia-handlarna hävdar oftast att listpriserna är netto.)

#19
mupp
2010-12-29 22:35

Köpte en MCV i somras. Är oerhört nöjd! Rymlig - hyfsat pigg. Ingen höjdare på motorväg dock- surrig över 135! fast för oss som inte får köra över 120 är det ju heller inget problem.
Nu när det är kallt o halt känns bilen för lätt i fram samt att värmefläkten måste gå på högsta varv och är surrig men hur ofta är det kallare än -15? Sett till pengen kan inte betyget bli annat än stark tia. Varför ny modell? - Jag gillar min moderna Duett

#20
2011-03-02 10:59

Det blir nog riktigt bra men som någon var inne på så är den största konkurrenten just nu nog Renault!
Dacia förefaller bra mycket billigare ( vilket den också ÄR )
En sak är dock att en del inte bryr sig om att det finns "självklara" finesser som Ac,Ehissar,C-lås,Servo o.s.v men bilens konstruktion är något annat....Ingen bil får ju vara rent livsfarlig att köra.
Frågan för många är ju hur säkra bilarna faktiskt är.
Om en Fiesta ifrån -03 är säkrare än en ny Sandero så hjälper ju ett lågt pris föga.

Någon nämnde tidigare att många troligtvis hellre köper en Clio nu när den är rabatterad och visst är det så liksom att man ju kan ifrågasätta vem som köper en "mikrobil" nu för samma pengar ( Aygo mfl ) då den närmast förefaller som en leksaksbil i jämförelse!
Dock till Sanderos fördel så är det en större bil för den som tycker att Polo/Fiesta/Clio mfl är något för små.

Det skall bli riktigt spännande att se vad som dyker upp ifrån Renaults lagerhyllor också i år...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.