Bild
Nästa artikel
Dacia Lodgy – ny modell 2012

Dacia Lodgy – ny modell 2012

Nyheter

Dacia introducerar en ny modellserie. Robusta familjefraktaren Lodgy får premiär under 2012 – med fem eller sju sittplatser.

Renaults lågprismärke presenterar nu en fjärde bil som ansluter till modellprogrammet med Logan, Sandero och Duster. Namnet blir Lodgy, döpt efter engelskans ”lodge”, stuga.

Dacia Lodgy är en flexbil som mäter 4,5 meter på längden. När modellen lanseras senare i år ska den erbjudas med två eller tre sätesrader, fem eller sju sittplatser.

Dacia skriver i ett pressmeddelande att Lodgy är ett alternativ till en begagnad bil för familjer som letar efter ett mångsidigt fordon till rimligt pris. Bilen bjuder på stora utrymmen samt robust och funktionell design, enligt Dacia.

Lodgy premiärvisas på bilsalongen i Genève i mars. Mer information är då att vänta.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Lodgy?

Taggar: Nyheter, , Dacia, Dacia Lodgy

Kommentarer

#1
2012-01-05 10:57

Intressant....

#2
Uno L
2012-01-05 10:58

Snygg, rejäl, praktisk och billig! Fina Daciadrag i Designen. Dacia är skitstora i europa och påväg att bli det även i Sverige.

Den beprövade tekniken och få delar mm gör den miljövänlig, lång livslängd och bättre pålitlighet än Renault.

Nöjdare ägare i Tyskland än deras egna av dem älskade märken.

Uno jublar!

#3
2012-01-05 12:34

Lär precis som Logan inte heller vara någon lyxbil av högsta kvalitet med hög utrustningsnivå, .

Å andra sidan: Prisvärd, enkel och robust. Och handen på hjärtat: de flesta klarar sig utan läderdamask på växelspaken, eller hur...?

#4
2012-01-05 15:02

Bra ersättare till 240, men lägg hellre 50 tusen på priset och få bilmärken som är betydligt säkrare, bättre och roligare att köra.

#5
2012-01-05 15:44

Opelmeriva:
Om man nu inte har 50000 till och dessutom tycker att bilen är tillräckligt trevlig att köra?
Säkerheten vet vi ju inget om än, men då Renault står bakom lär även denna vara OK.

Blanda inte in 240 med moderna bilar, det är ju rena Flinta-bilen...

#6
2012-01-05 17:22

Den lär ha bra innerutrymmen och är säkert praktisk men snygg är den då rakt inte.

#7
2012-01-05 19:26

Hoppsan, här finns tydligen de som vet mer. Vad är det för "kvalitétsbil" med 7 sittplatser man kan få för 50.000 kr tillägg?

#8
Juppe
2012-01-05 19:40

@Uno
Tja, om plats 16 innebär "skitstora" i din värld så.
http://henk-bekker.suite101.com/top-20-best-selling-car-manufacturers-and-brands-in-europe-2010-a334475

Och det var rekordåret 2010. Förra året tappade man nästan 6% försäljning ...
Men kul att du är nöjd med din Dacia.

#9
Uno Larsson biltekniker
2012-01-05 19:55

En undersökning i slutet av 2011 hamnade Dacia på 5e plats i en stor tysk undersökning som kallas den mest seriösa. På plats 6 hittade vi förste tysk (VW) och det trots att tysbilsägare oftast överhyllar sina bilar. I toppen fann vi japanska!

Lyssna inte på trollet. Volvo 240 har inget med denna att göra.
Dessutom lär Dacia aldrig bli lika stryktålig som 240. 240 var en fin bil som låg före andra på många punkter. Dacia är en billig men sjukt prisvärd bil.
240 är mer nutidens S80.

Dacia är dock det klokaste man kan köpa idag. Det kanske är det du menar med likheten med 240.

#10
2012-01-05 22:29

Lite lustigt med de som lever i en helt egentillverkad värld. Typ Uno L. Dacia går i Sverige från att vara litet till pyttelitet. Om man läser statistik.

#11
Juppe
2012-01-05 23:15

@Uno nr2
Vad är det för undersökning du hänvisar till och hur hänger det ihop med att 2010 var Dacias rekordår och man tappade försäljning 2011?
http://www.romaniantimes.at/news/Business/2011-11-16/18161/Dacia_reduces_market_share_in_Europe

#12
2012-01-05 23:24

Dacia är ett steg tillbaka. Jag lyfter på ^hatten^ . -- och ner !

#13
2012-01-06 04:59

Snyggaste Dacian hittills - vilket kanske inte säger så mycket...
Kan kanske bli en bra bruksbil - kanske. Problemet med alltför primitiva bilar, i synnerhet om de dessutom har dåligt krockskydd, är att de konkurrerar med bättre begagnade bilar, vilka just kan vara bättre om än begagnade bilar.

#14
2012-01-06 08:55

Billiga modeller brukar inte sälja så värst bra i så kallade rika länder. Anser annars också att försäljningssiffror inte berättar något om hur bra bilarna är, masshysteri är det för det mesta frågan om.

#15
2012-01-06 10:18

Om lågprisbilar säljer dåligt i "rika länder", hur kommer det sig att Dacia är en framgångssaga i Europa och även en kultbil med flera bilklubbar och fans? Modellen Logan MCV har exempelvis en stor och väldigt dedikerad fanklubb i Holland med årliga träffar där de visar upp sina stoltheter. Rikemanslandet Tyskland är en stor kund av Dacia-bilar där Dacia är ett populärt märke. Dacia är även populär i Frankrike som också räknas som ett rikt europeiskt land, och även Benelux-länderna har tagit Dacia till sina hjärtan. Det rikemansland som är tveksamma till Dacia det är Sverige, men svenskarna är ju lite underliga också jämfört med resten av Europa...

#16
2012-01-06 10:22

Det var i undersökningen ADAC Motorwelt som Dacia kom på 5:e plats, före Audi, BMW och Mercedes. Det är en läsarundersökning där 42 700 läsare svarade på frågan om bilens kvalitet och även verkstadskvalitet och kundbemötande av serviceorganisationen. Alltså en tysk motsvarighet till Vi Bilägares undersökning.

#17
liselotte
2012-01-06 10:31

Dacia är stora i europa. Jämför med t ex Volvo.

Självklart säljs det fler VW än Dacior i tyskland, min undersökning var nöjdhetsundersökning och där kom Dacia femma. Långt före tyskar och det trots att tyskar överksattar sina bilar värre än vi svenskar gör med tyskar t o m! I toppen hittade vi japaner vilket min man gillar.

Dacia med massvis extrautrustning hamnar oftast i ett pris rätt likt konkurrenten. Det som gör Dacia billig är enkelhet och anväöndning till viss del av äldre teknik. Kvaliten är bra och rostskyddet på topp. Men som men andra bilar rekommenderas en extra behandling vid köp.

Vissa vanskötta Sandero är redan lite bruna på länkarmarna men det blir de inte med en extra behandling!

#18
Juppe
2012-01-06 10:56

Vad har en kundenkät om nljda ägare med försäljningsstatistik att göra? Absolut ingenting!

#19
liselotte
2012-01-06 11:11

Juppe: Jo, Dacia är bra bilar.

#20
2012-01-06 12:16

Inte för att jag någonsin skulle köpa en Dacia men denna Logdy verkar helt ok ändå... ett billigt alternativ för familjen som bara vill köra från punkt A till B och inte bryr sig vad det är för märke i fronten...

#21
Juppe
2012-01-06 17:46

@liselotte, Uno, eller vad du nu kallar dig idag ..
För det första: Dacia är säkert helt ok bilar för den som bara vill ha något billigt att ta sig från A till B med. Det är ett lågprismärke och de bygger på gammal Renault-teknik.
Det är Renaults strategi och det spelar ingen roll hur många alias och konton du skapar här på ViB som ska stödja ditt trolleri, faktum är och förblir att Dacia riktar sig till de som vill lägga minimalt med pengar på en bil.

För det andra: Det jag opponerade mig emot var påståendet att "Dacia är skitstort i Europa". När jag ber dig förtydliga kommer du dragande med någon kundenkät om hur nöjd man är med sin bil, vilket är helt betydelselöst i sammanhanget.

#22
2012-01-06 23:00

Somliga handlar sina dagligvaror på Netto och Lidl. Och sina prylar på Jula, Rusta och Biltema. Bland dessa somliga hittar Dacia sina kunder. Hade bara inte ledningen varit så urbota omdömeslös (=försöka sälja bilar utan ESP i SVerige) så tror jag Dacia hade funnit sin nisch även här. För dom bygger bra bilar. Jag har provat Sandero. Och allt kändes ok eller bra. Mest imponerad var var jag över motorn (då 87hk), som kändes bra mycket pigggare än min Yaris med 100 hk. Hyrde skåpet Logan en vecka på Madeira. Och på den släta asfalten kändes den bra. Viss billig känsla. Men den är ju billig.

#23
Juppe
2012-01-07 09:40

Läste precis på en annan site att Lodgy saknar både anti-sladd och sidokrockkuddar .... Skandal att det ens är tillåtet att sälja sånt här skräp!

#24
2012-01-07 10:32

Lodgy lanseras på Geneve-salongen och specifikationerna är inte klara än, så det som finns är spekulationer. I Sydeuropa utan vinter behövs inte antisladd. Det finns många modeller som säljs i Spanien, Portugal, Grekland och Turkiet utan antisladd - modeller som i Sverige har antisladd som standard. Det är för tidigt att sia än om vilken utrustning Lodgy får i Sverige, särskilt eftersom de slutgiltiga specifikationerna inte är klara än. Billigaste modellen av Sandero saknar sidokuddar men dessa fås i ett utrustningspaket. Ska vi spekulera är det troligt Lodgy får både 6 airbags och antisladd som standard i bilar avsedda för den nordiska marknaden.

#25
2012-01-07 10:43

Gällande försäljningen så sålde Dacia år 2010 så mycket som 348 723 fordon, vilket var en ökning med 12 procent jämfört med 2009. Bara i Tyskland såldes över 40 000 Dacias år 2010, vilket gör Tyskland större än Dacias egen hemmamarknad Rumänien där omkring 36 000 Dacias såldes 2010. År 2008 sålde Dacia 25 000 bilar i Tyskland, så försäljningen i Tyskland har fördubblats på bara två år!

Frankrike är den största exportmarknaden (naturligt då Dacia ingår i franska Renault) och Dacia sålde 110 000 fordon år 2010 i Frankrike.

I Italien såldes 21 930 fordon.
Spanien 21 753 fordon.
Turkiet 19 167 fordon.
Algeriet 18 578 fordon.
Belgien 11 403 fordon.
Österrike 6 068 fordon.

Dessa siffror är för 2010. Det finns än så länge ingen officiell statistik för Dacias försäljning för hela 2011.

#26
2012-01-07 10:58

Den nordiska Dacia-marknaden är väldigt liten. Förutom Sverige så är det bara i Finland Dacia säljs av de nordiska länderna, och där finns ingen modell med bland de 30 mest sålda.

I varken Norge eller Danmark säljs Dacia överhuvudtaget och orsaken till det är deras enormt höga bilskatter, vilket skulle göra att Dacia nästan skulle kosta lika mycket som motsvarande Renault-modeller.

#27
2012-01-07 11:11

Auto Motor & Sport skriver: "Den information som sipprade ut förra året berättade att Dacia Lodgy blir modernt utrustad med exempelvis antisladdsystem och inredning som inte är lika spartansk som vissa andra modeller."

#28
2012-01-07 12:06

Klart att de blir bättre hela tiden,...notera likheten på "sidoplastkåporna" med Megane och Scenic.
Skulle förvåna mig väldigt mycket om bilen saknade Antispinn på de bilar avsedda för den Nordiska marknaden. ( eller läs Sverige )
Tycker att bilen ser vettig ut och hoppas att den prissätts under Logan,..d.v.s under 100.000kr men jag tvivlar på detta.

#29
2012-01-07 17:03

Antispinn är en billig och bra finess. ESP är en dyrare och viktig säkerhetsfunktion. ESP är vad Dacia valt att spara bort i Sverige. Hade dom lagt reklampengarna på ESP istället, så hade deras försäljning varit mångdubbel. I Sverige alltså. I Marocko är ESP mindre viktigt.

#30
2012-01-07 17:53

Sorry,...menade givetvis Antisladd ( ESP )

#31
2012-01-07 21:56

Jag tror inte att Dacia kommer göra ett sådant misstag att sälja nya Lodgy modellen utan ESP för det skulle betyda att dom säljer mindre bilar än dom vill så slutnotan blir större förlust än vinst att inte ha ESP i bilarna...

Visst Dacia är ju ett lågprismärke men nog vill dom sälja mkt bilar i så många länder som möjligt och då måste man anpassa sig för varje land.

#32
2012-01-07 22:17

Nu har ju Renault med sin aggressiva prissättning och generösa rabatter blivit ett riktigt lågprismärke, åtminstone i Sverige. Så Dacia är lågprismärkets Renaults lågprismärke, nånstans där borde man fundera över vad man får för pengarna.

Enligt en nyligen genomförd rapport från VTI så fungerar inte ESP med dubbfria vinterdäck så vi är många i Sverige som kör utan ESP.

#33
Juppe
2012-01-08 00:52

@Rustan
Det var det dummaste jag hört. ESP fungerar garanterat med alla typer av däck.
Har du någon länk till rapporten?

#34
Juppe
2012-01-08 01:08

Hittade "rapporten".
http://www.vti.se/sv/publikationer/dackens-betydelse-for-antisladdsystems-funktion-pa-isigt-underlag/
Där står ingenting om att ESP inte fungerar med dubbfritt. Det har du fått helt om bakfoten.

Deras slutsats av testet var att däckets grepp är relevant i en undanmanöver, även om bilen har ESP ...
Var det någon som trodde något annat?

Ännu en meningslös studie av VTI.

#35
2012-01-08 09:03

Juppe, jag tycker din sågning av Rustans kommentar var överdriven. Den var inte direkt dummare än vad han tidigare plitat ner.
ESP är särskilt viktigt för de som kör dubbfritt. Man klarar sej hyfsat med bra dubbdäck, även om man saknar ESP. (Dock inte om man kör vid gatan där jag bor. Det blev på några timmar, 1000 kr i böter för 60 förare, som inte brytt sej om en vägskylt.)

#36
Juppe
2012-01-08 09:48

@Pender
Såvida Rustan inte jobbar på VTI och är den som ligger bakom rapporten så ska han inte ta åt sig.
Det var alltså inte Rustan jag "sågade" utan VTI.

#37
2012-01-08 10:04

ESP kräver friktion och det kan inte ett dubbfritt däck erbjuda. I debatten angående dubbfria däck så har alltid ESP använts som ett alibi till att inte behöva dubbade däck. Och VTI:s rapport visar att dubbfria däck får ESP att fungera sämre eller inte alls.

Om Juppe tycker att detta är korkat så råder jag honom att ta upp detta med forskarna på VTI och då också framföra sina egna forskarrön på området.

#38
2012-01-08 10:07

@Pender

Saxat från VTI:s egna kommentarer till sin rapport.

"Vi konstaterar dock att vid en hastig undanmanöver på riktigt halt väglag, där föraren inte grips av panik utan kan styra bilen utan överdrivna rattrörelser, så har däckens väggreppsprestanda betydligt större betydelse än närvaron av ett antisladdsystem."

#39
2012-01-08 10:14

Det jag kan tycka är lite märkligt och inte så lite hyckleri är när ViB i artiklar hyllar olika säkerhetsanordningar som ger den där extra marginalen i trafiken, senast Volvos viltvarningssystem där dom tryckte på att det var extra viktigt med den där extra tiondelen.

Den där extra tiondelen som kan vara skillnaden mellan liv och död. Man sågar Dacia, med all rätt, för avsaknaden av ESP som standard och hyllar diverse andra säkerhetssytem.

Men när det kommer till det allra viktigaste, det enda som har kontakt med vägen, nämligen däcken, så är det inte lika viktigt med den där extra marginalen längre. Då duger det helt plötsligt med dubbfria däck så länge man planerar sin körning.

Nu tycker jag att ESP och andra tekniska säkerhetssystem är superviktiga, men får jag välja mellan alla dessa system eller dubbdäck så tar jag dubbdäck alla dagar i veckan.

#40
Juppe
2012-01-08 10:24

@Rustan
Visa var det står i rapporten att dubbfria däck gör att ESP fungerar sämre eller inte alls.
Det var _enbart_ friktionsdäck (ja friktion) i testet och resultatet var att greppet inte är oväsentligt bara för att man har esp.

ESP är ovärderligt som säkerhetssynpunkt, oavsett vad man kör med för däck. Om det inte är standard hos Dacia så är de riktigt illa ute ...

#41
2012-01-08 10:31

@Juppe

Jag är helt överens med dig angående ESP, jag tycker det är en självklarhet på en modern bil. Allt som gör att man får extra marginaler vid en hastig undanmanöver är jättebra. Och då tycker jag att däcken ska läggas in i den ekvationen.

Det jag tycker är hyckleri är att man, med all rätt, hyllar ESP och andra inbyggda säkerhetssystem men sedan nöjer sig med dubbfria däck. Däcken är ju det enda som har kontakt med vägbanan och om jag då med en pistol mot tinningen måste välja mellan inbyggda säkerhetssystem eller dubbdäck så väljer jag det senare alla dagar i veckan.

Och det är ju detta som VTI:s rapport pekar på, alltså att väggreppet är betydligt viktigare än ESP. Har man både ESP och dubbat så är det enligt fysikens lagar allra bäst.

Detta kan väl inte vara speciellt provocerande att tycka så jag undanber mig spydiga kommentarer.

#42
2012-01-08 10:41

@Juppe igen

Först testar VTI prestandan vid en häftig undanmanöver med ESP avstängt.

"Med antisladdsystemet avstängt kunde manövern utföras med cirka 68 km/h för däcket av nordisk typ, och cirka 62 km/h för däcken av europeisk typ."

Sedan aktiverar man ESP och märker då en högst måttlig skillnad, om än någon.

"Genomförande av manövern med antisladdsystemet aktiverat ledde till en liten prestandaökning, cirka 1 km/h, hos samtliga däck. Denna ökning kan dock betraktas som liten i förhållande till skillnaden i prestanda mellan det två olika typerna av däck"

Sedan drar man följande slutsats.

"Detta innebär inte att antisladdsystem är verkningslösa på hala underlag. Vi konstaterar dock att vid en
hastig undanmanöver på riktigt halt väglag, där föraren inte grips av panik utan kan styra bilen utan
överdrivna rattrörelser, har däckens väggreppsprestanda betydligt större betydelse än närvaron av ett
antisladdsystem"

Och det är just den sista meningen som jag snöat in på, alltså att däckets grepp mot vägbanan är betydligt viktigare än ESP.

Mot den bakgrunden tycker jag att det är lite hyckleri att, återigen med all rätt, kritisera avsaknaden av ESP som standard på Dacia, medan man i andra artiklar tycker det är helt okej med dubbfria däck.

#43
Juppe
2012-01-08 11:03

@Rustan
Men det är just den sista meningen som är så fel.
En riktig undanmanöver sker i princip _alltid_ under, mer eller mindre panik och med överdrivna rattrörelser. Det är då ESP kommer till sin rätt.

Det handlar inte heller om prestanda utan hur bilen uppträder.
Vad var det som hände när de nådde 68km/h utan ESP? Det står det inget om. Troligtvis fick de sladd.

Med ESP gick det säkert inte snabbare (69km/h) genom kurvan, men det blev antagligen ingen sladd utan bilen gick mer rakt fram. Och det är DET som är just syftet med ESP - att häva en sladd.

ESP är en långt viktigare säkerhetsfråga än dubbat eller odubbat.

VTI's rapporter är synnerligen ovetenskapliga. Ta t ex deras rapport om att det är 40% säkrare att köra dubbat än odubbat. I deras undersökning av verkliga olyckor hade de inte tillgång till information om vad bilarna körde på för däck utan de bara antog att det låg till på ett visst sätt baserat på försäljningsstatistik för respektive däcktyp.

Däremot hade de tillgång till om bilarna var utrustade med ESP eller ej och de utan ESP var klart överrepresenterade i olycksstatistiken.

#44
2012-01-08 11:08

@Juppe

Hur kan du dra slutsatsen att de fick sladd i 68km/h utan ESP men inte fick sladd i 69km/h med ESP.

Jag drar den för mig självklara slutsatsen att de testade var gränsen gick och då givetvis fick sladd både i 68km/h och 69km/h. Om de inte hade fått sladd med ESP i 69km/h så hade de väl fortsatt testningen med högre hastighet för att ta reda på var gränsen gick? Annars är ju syftet med undersökningen meningslöst.

#45
Juppe
2012-01-08 11:19

@Rustan
Meningslösa undersökningar är vad VTI pysslar med ...
Ja, jag antog att det var vad som hände eftersom det inte står vad som hände.

Undanmanöver misslyckades vid 68 resp 69km/h, men det har ju ingenting med sladd eller ej att göra. Det kan precis lika gärna innebära att de inte klarade att följa banan utan köra på konerna - dock utan sladd.

ESP förbättrar inte grepp eller stryförmåga. ESP häver en sladd. Och visst, det finns extrema förhållanden och situationer där ESP inte hjälper 100%, men det hjälper alltid något.

#46
2012-01-08 11:37

@Juppe

Visst hjälpte ESP, de kunde ju öka från 68 till 69km/h. De slutsatser som dras är dock att det är betydligt viktigare med däckens väggrepp än ESP under riktig halka. Man får alltså lite extra marginaler.

Kör man på dubbfria däck på ishalka så har man mycket liten nytta av ESP, 1km/h mer marginal för att vara exakt.

#47
2012-01-08 11:43

"Vad tycker du om Dacia Lodgy?" Att köpa en ny budgetbil för samma pengar som du får en bra begagnad låter inget vidare. Det är inte den senaste årsmodellen man behöver av en bil utan en så bra bil som möjligt för pengarna. Jag skulle aldrig köpa en ny Dacia.

#48
2012-01-08 11:48

@Juppe

Även ViB har uppmärksammat studien och kommit till liknande slutsatser, alltså att däcktypen har stor betydelse för hur effektivt det är med ESP. Bättre grepp, större effektivitet av ESP.

http://www.vibilagare.se/nyheter/esp-ar-bra-men-forbattrar-inte-vaggreppet-27375

"Däckens grepp visade sig ha större betydelse än om bilen var utrustad med antisladdsystem eller inte. Man kom också fram till att ESP fungerar sämre med däck som gav dåligt grepp."

Samt

"ESP är bra. Men det förbättrar inte väggreppet. Ju bättre däck, desto mer hjälp får man av antisladdsystemet och även av det låsningsfria bromssystemet. Det kan ingen snacka bort!"

#49
2012-01-08 11:53

Rustan har naturligtvis rätt, som vi som är vana förare på vinterväglag mycket väl känner till.

Du kan ha alla tekniska hjälpmedel som finns på din bil, ESP inkluderat, men det allra viktigaste är ändå bra väggrepp vilket på halkigt underlag fortfarande uppnås bäst med hjälp av fyra bra dubbade vinterdäck.

Sunt förnuft helt enkelt eller för all del bara enkla fysikaliska lagar.

#50
Juppe
2012-01-08 11:55

@Rustan
Nej ViB har kommit till helt andra slutsatser än vad du har!
Du säger att ESP inte fungerar med dubbfritt. Det säger vare sig VIT eller ViB och var vad jag kommenterade från början.

Självklart beror effekten på hur halt det är ... precis som ABS.
Kör du med slicks på en blöt isgata lär ABS inte fungera nämnvärt heller.

#51
2012-01-08 11:57

Nu tenderar vi (eller jag) att hamna i en debatt om dubbfritt kontra dubbdäck och det var inte riktigt min mening. Jag tycker givetvis att ESP skall vara standard och däcktyp får var och en bestämma själv efter sina förutsättningar.

Om jag däremot av någon outgrundlig anledning vore spekulant på en Dacia och tvingades, kanske av ekonomiska skäl, välja mellan ESP eller dubbdäck så hade jag nog valt dubbdäck faktiskt.

Sedan måste jag erkänna att jag också är en hycklare då jag själv kör på dubbfritt. Det hängde nämligen med en uppsättning av dessa när jag köpte bilen.

#52
2012-01-08 12:02

@Juppe

Jag får erkänna att när jag skrev att ESP inte fungerade alls med dubbfria däck så spetsade jag till det onödigt mycket. Det var ett felaktigt ordval från min sida.

Att ESP fungerar sämre eller mycket lite med dubbfritt håller jag däremot fast vid.

#53
Juppe
2012-01-08 12:02

@RålleG
Försök inte styra över det här till något dubbat vs odubbat krig. Det är inte det det handlar om.
ESP räddar liv! Att bilen får sladd är den överlägset mest vanliga orsaken till olyckor vintertid. Bilar utan ESP är de som är mest inblandade. Det finns det statistik på.

Rustan sa i sin ursprungliga kommentar att ESP inte fungerar med dubbfritt. Det är FEL!
Punkt slut!

#54
2012-01-08 12:09

@ Juppe:

ESP är bra och räddar liv, där är vi överens!

Dubbdäck räddar också liv vilket det finns statistik på.

Punkt slut!

#55
Juppe
2012-01-08 12:12

@RålleG

Vi har diskuterat det här otaliga gånger. Det finns fortfarande ingen statistik som visar på att dubbdäck räddar mer liv än odubbat. Du kan sluta tjata om det nu!

Dessutom handlar den här tråden om Dacia och anledningen till att vi kom in på ESP är att tidigare Dacia-modeller saknat det.

#56
2012-01-08 12:15

@Rålle

Det var exakt det jag menade, fast jag skrev det i många fler inlägg och med mängder av ord. Borde gå någon kurs i att skriva kort och koncist.

Min poäng är att om man nu hyllar alla dessa hjälpmedel som ger extra marginaler och de facto räddar liv så tycker jag att det är märkligt att man "nöjer sig" med dubbfria däck. Man borde löpa linan ut och hålla trafiksäkerheten främst i alla lägen tycker jag.

#57
2012-01-08 12:20

Detta får bli mitt sista inlägg i frågan då jag inser att vi glider från ämnet i artikeln, ber återigen om ursäkt för detta.

Det är väldigt synd att Polisen inte gör en notering om däcktyp vid olyckor. Då skulle vi få tillgång till en bra och tillförlitlig statistik. Det enda försök till undersökning på området är vad jag vet en rapport från Motormännen som hävdade att det var fler dödsolyckor med dubbfria däck kontra dubbade. Dock var underlaget för undersökningen mycket torftigt, endast 13 olyckor, så undersökningen saknar helt evidensvärde.

#58
2012-01-08 12:41

Precis Rustan, förklaringen är väl förmodligen att biljournalister i allmänhet tagit intryck av den intensiva "anti-dubbdäckslobbyns" lätt genomskådade argument och därför inte framhåller den betydelse för säkerheten dubbdäck ändå ger. Inte riktigt "politiskt korrekt" att förespråka dubbat idag trots att det finns klara bevis, (jo faktiskt Juppe), på dess överordnade betydelse för trafiksäkerheten på vinterväglag.

Robert Collin på AB är väl det stora undantaget, all heder åt honom.

#59
2012-01-08 12:51

On topic:

Mina intryck efter att faktiskt ha kört en Dacia på riktigt, bilen var en Logan Pickup med diesel; Plastig inuti, typ som en tio- femton år gammal Renault. Hög ljudnivå. Plus för en oväntat skön fjädring och stadig i gången. Trevlig motor med bra utväxling och bra låda.

Dacia kan nog på sikt bli en utmanare men visst önskar man att de skickar med adekvat säkerhetsutrustning och så har de väl inte så tilltalande design. Denna Lodgy är otroligt ful.

#60
mcregor
2012-01-08 13:00

I de allra flesta fall så är nog inte skillnaden i grepp mellan dubbat och dubbfritt större än att en förare med övertro på dubbat antagligen kör lite fortare än den "odubbade" och då är nog skillnaden i praktiken noll. Har under alla år (43 st) kört dubbat men i höstas tog jag ändå beslutet att prova med odubbat - efter mycken vånda - så vi får väl se vad det slutar i - hoppas jag slipper en olycka av en orsaken. Men min "point" är att så många uppenbarligen är så övertygade om dubbdäckens överlägsenhet att jag är rädd för att man av den orsaken också höjt hastigheten lite - och då har de ev extra marginalerna direkt försvunnit. Sen finns det ju också tester som visat att dubbdäcken förlorar mera i grepp allteftersom dom slits jämfört med dubbfria så efter 2-3 år kanske det inte är nån fördel - kanske snarare tvärtom (=genom lite hårdare gummiblandning i dubbdäcket). Men jag håller med om att vi slirat iväg från ursprunget nämligen en ny Dacia-modell.. Om vi återgår till den så måste den nog uppfylla vad vi idag bedömer som "normal" säkerhetsutrustning på nya bilar om den skall ha nån chans. Gissar också att priset verkligen måste vara konkurrenskraftigt annars blir det nog svårt att slå sig in på marknaden - det finns alltför många begagnade bilar av sen årsmodell av etablerade märken att välja på så ett mycket bra pris är nog en förutsättning om man vill bli annat än en "parentes" på den svenska bilmarknaden.

#61
2012-01-08 13:27

Om man ivrar dubbdäck, med argumentet att man ska använda allt som ökar säkerheten, så bör vi i konsekvensens namn sänka farten ordentligt på alla vägar med möten och viltrisk. Men jag tror de dubbglada då plötsligt blir mindre säkerhetsintresserade. Är hycklare ett bra epitet på tockna?

#62
2012-01-08 13:38

@Pender

Jajamensan, oavsett vilka däck man har på bilen så ska man anpassa hastigheten om en varningsskylt för vilt är uppsatt. Dessutom är det väl redan lägre hastighet vid vägar med möten kontra mötesfria vägar. Du kör väl inte fortare för att du har abs eller esp på bilen? Det handlar ju om vilka marginaler man vill ha om/när det händer något.

Så däcktypen är bara en av alla parametrar man bör väga in när man anpassar hastigheten efter rådande trafik och vägunderlag

#63
2012-01-08 13:41

On topic

Om man ska skapa en lågprisbil så tycker jag det är helt okej om man snålar in på komfort, centrallås, elhissar, ljudnivå i kupén och liknande. Att snåla in på diverse säkerhetssystem tycker jag är cyniskt och helt fel tänkt.

#64
2012-01-08 13:47

Och vem är det som påstår att Dacia har snålat in på säkerheten gällande Lodgy? Auto Motor & Sport skriver att enligt information som läckte ut i höstas så kommer bilen ha antisladd (ESP) och en uppgraderad interiör.
Men fortfarande är bilen inte officiellt visad och det finns inga officiella tekniska specifikationer än så allt är ju spekulationer och jag måste ju säga att det skrivs väldigt mycket åsikter här om ingenting... eftersom det enda som finns om denna bil än så länge är två bilder, ett namn och att den kommer visas till våren och då kommer även de tekniska specifikationerna att finnas tillgängligt.

#65
2012-01-08 13:52

För övrigt anser jag att man bör välja däck efter väder och trafikmiljö där man bor. Jag bor i Närke och genomsnittstemperaturen har i år varit 5 plusgrader. Först nu har det krypit något under nollan. Idén med dubbdäck känns inte så atttraktivt en vinter som mest handlat om regn, torrt väglag och slask. För detta väglag har dubbar ingen positiv effekt och faktum är att dubbfritt däck av europeisk däck har högre säkerhet på vått, torrt och slask än dubbdäck har. På grund av de klimatförändringar som sker så går vi mot mildare vintrar med mer plusgrader, vilket innebär högre regnmängder och då behövs däck som bromsar bra på vått och har hög säkerhet vid vattenplaning - och europeiska dubbfria är överlägsna dubbdäck vid stora regnmängder.

#66
2012-01-08 14:10

"Robusta familjefraktaren" Men är denna modellen verkligen lika robust mot fotgängare som Duster, eller kan det bli en repa i grillen när man kör på någon gångtrafikant med Lodgy.
Vidare frågar man sig hur man hinner få ut alla barnen ur flexbilen innan man krockar, när Dacia har haft så dåliga resultat i krocktesterna. Får denna bilen kanske någon stjärna till i Euro NCAP till skillnad från tex Duster.

#67
2012-01-08 14:44

Skulle nog tro att Lodgy kommer att prestera betydligt bättre än tidigare varianter i EuroNcap.
Nu står ju inte jag bakom Dacias beslut att envisas med att inte ha ESP i alla modeller men ibland tycker jag att det läggs lite för stor vikt på detta kontra allt annat som är viktigt.

Ett 4 stjärnigt resultat räknas idag som undermåligt och 3 stjärnigt är uselt!

Likaledes förklaras det allt för dåligt vilka skillnader som finns på äldre och nyare betyg ifrån EuroNcap.
Som det är idag så är det väldigt många som tror/anser att en 5 stjärnig bil ifrån -03 är säkrare än en 3 -stjärnig ifrån -11 ....Men ÄR den det?

Är väldigt glad för att bilarna har blevit så mycket säkrare ( inte minst småbilarna ) och detta har vi säkert EuroNcap att tacka en hel del för.
Däremot tycker jag som sagt att man borde se över hela systemet och sen förklara en hel del om hur det stämmer överens mot det gamla systemet.

Är lite splittrad i frågan p.g.a detta och själv skulle jag inte velat köpa en bil som inte har ett bra betyg men som b.la "Rustan" säger så kan ju däck och körstil förändra en hel del.
En bil som har tilldelats 4 stjärnor enbart p.g.a avsaknaden utav ESP är ju egentligen inte mindre krocksäker än motsvarande modell med detta tillbehör o.s.v

#68
2012-01-08 17:14

När Logan och Sandero togs fram så fanns inte den nordiska marknaden med i planerna under utvecklingsarbetet och därför gjordes ingen förberedelse i dem för antisladd. I sydeuropa och mellaneuropa, som är Dacias största marknader (jag har tidigare presenterat försäljningsstatistik som visar detta) så är behovet av antisladd (ESP) inte alls lika stort eller viktigt som i de nordiska länderna, därför att de har mildare väderförhållanden där snö och is inte alls är lika aggressivt som uppe i norden.

Lodgy är en nyutvecklad modell och det finns många tecken på att den kommer med antisladd för de nordiska marknaderna, som Auto Motor & Sport redan indikerat i sin artikel om Lodgy.

Gällande krocksäkerhet så har Dacia Sandero 4 stjärnor i Euro NCAP med extra säkherhetspaket (som i praktiken varit standard i Sverige) norden och detta utan antisladd (ESP) som annars hade gett en extra stjärna. Duster testades i sitt enklaste utförande med lägre säkerhetsnivå än vad som är standard i Sverige, med svensk nivå så säger jag 4 stjärnor utan ESP precis som Sandero.

Och det stämmer som Mistro säger att Euro NCAP har gjort om sina säkerhetsbetyg. Euro NCAP har nämligen upptäckt att det inte gagnar konsumenter att alla bilar får 5 stjärnor fast de presterar olika i testet, därför har stjärnbetygen och poängen gjorts om förra året för att sprida ut stjärnorna mer. Detta innebär i praktiken att de flesta bilar som fick 5 stjärnor i Euro NCAP 2010 idag skulle få 4 stjärnor i dagens Euro NCAP eller t o m 3 stjärnor.

Betyget tre stjärnor är bra och inte alls dåligt. 5 stjärnor är top of the class och 4 stjärnor är utmärkt väl godkänt. Det är svenska journalister som försöker lura i konsumenterna att 5 = godkänt och 4 och lägre = livsfarligt, men Euro NCAP själva har alltså en annan bild av läget.

#69
2012-01-08 17:33

Att Euro NCAP har gjorts om under åren gör att resultat inte är jämförbara mellan åren på bilarna, vilket är en nackdel för konsumenten.

#70
2012-01-08 19:11

Rustan, "sänka farten" avsåg från dagens gränser. Men det fattade inte du. Hade inte heller förväntat mej att du skulle fatta. (Det blir väldigt långa kommentarer, om man ska nå alla. Litet spill får man räkna med.)

#71
2012-01-08 19:27

Allt som Raphael skriver är nog sant. Men likt förb-n-t bör nog även Rapahael inse att Dacia-Sverige klantat till det för sig. Öst ut pengar på dyr reklam och andra marknadsföringskostnader, samtidigt som både Logan och Sandero sälls i nära noll exemplar. (Först registrerades en del demobilar, och några entusiastiska snåljåpar köpte. Men sen tog det stopp.) Och magplasket kan till 98% skyllas på icke- ESP. (För bilarna är annars ok. Eller t.o.m. bra.)

#72
mcregor
2012-01-08 19:46

Skall vi diskutera Dacia generellt så har jag bara lyckats hitta en återförsäljare på de orter jag kollat bilar på. Jag var positivt inställd till dess jag suttit i den första modellen av de jag provsatt - mera blev det inte. Vill man år 2012 köpa en ny bil som till stor del påminner om något som var nytt och fräscht på sent 80-tal - ja, då kanske Dacias nuvarande sortiment är ett alternativ. När man sen ser att dom sparat på ren säkerhetsutrustning och att priset faktiskt inte är så speciellt lågt när man betänker vad man får så förefaller en något år gammal bil av erkänt märke att vara ett bättre val f n. Sen kanske Dacia gör samma klassresa som Skoda så framgångsrikt genomfört - och då kan resultatet bli ett annat. Men just nu skulle jag personligen inte satsa mina pengar i en ny Dacia. Men smaken är som bekant som baken...

#73
Larsson_
2012-01-09 00:01

Härlig!

Dacia är mitt favoritmärke! inte så mkt med tanke på priset men jag gillar den enkla charmen och designen. Det är en BIL.

#74
Larsson_
2012-01-09 00:55

Jag har både ESP och dubbdäck. Men jag kör som jag vore utan det och är stark psykiskt så skiter i om andra bilister är stressande, det gäller ju liv.

Tyvärr kör folk allt fortare nu för tiden har jag märkt.

Det är det negativa med ESP, säkra bilar mm. Dessutom är ESP inte så viktig som vi tror. Däremot missar vi oftat viktigaste grejjerna som t ex välservade bromsar, bästa dubbdäcken, friska torkarblad, rena, friska strålkastare osv.

Nej, jag är ingen bakåtsträvare för att jag har en bil med strålkastarrengöring.

Vi har ingen hemtelefon t ex. Utan en modern mobiltelefon.
Vem sitter hema hela dagarna, helgerna och aldrig går utanför dörren om dagarna? Och folk som ringer ringde ändå bara på mobilen då de vet att det är där man troligtvis svarar. Vi kunde sällan svara på hemtelefonen.

Vi läste att få under 35 har hemtelefon. Vi är över 60!

Televerket fungerar bäst. Då kan man ringa om man t ex går vilse i skogen, ringa på direkten om man hittar en olycka på landsväg ute i skogen eller sitter fastklämd i bilen ute i glebygden.

#75
2012-01-09 07:48

En bekant till mig som gick in till en Volvo-återförsäljare för att provköra en Dacia fick höra av försäljaren att han inte skulle ha för förstora förhoppningar. Oftast brukar försäljarna bre på mer, men här hade han tydligen gett upp. Det är klart, det kan vara taktiskt att säga så också. Blir upplevelsen bättre än förväntat så blir man mer positiv. Hur som helst säger det ändå något om hur bilen normalt tas av kunder. Han har nog hört fler än en kund som kommer tillbaka och inte är riktigt nöjd. Min vän sa lite på skoj att ett par hörselskydd skulle varit bra att fått låna under provkörningen. Ingen Dacia för honom blev det i varje fall.

#76
2012-01-09 08:33

Om man nu kan uttrycka sig så,så har Dacia/Renault klantat sig på fler områden än just avsaknaden utav ESP.
Hela marknadsföringen tycker jag har varit lite märklig då det har varit svårt att få information.
Hemsidan har varit dålig och Volvo/Renault handlarna har även varit dåligt informerade och har i det närmaste tagit avstånd ifrån Dacia.

Enligt en källa ( Volvo/Renault försäljare ) så hade Renault vägrat att ställa in Daciabilar tillsammans med Renault i samma hall.
Ingen information om Dacia fanns att tillgå inne hos de Bilia butiker som jag besökte.
När Dacia fick egna hallar så fanns det knappt någon info om detta att hitta på nätet.

Man fick alltså vara "ihärdig" för att hitta dessa Daciahandlare och den butik som jag besökte ( finns inte så många ) hade nästan inga bilar alls hemma och säljaren visste inte mycket om fabrikatet.
Efter 1 år är det nu bättre och Daciabilar har faktiskt fått taga plats i Bilias "salonger" tillsammans med Renault.
( även om det kanske bara varit vid särskilda tillfällen )
Information om Dacia finns nu också i Bilias butiker m.m

Man har alltså "lärt" sig massor vilket kommer att visa sig på kommande modeller.
Dock skall man inte räkna med att kunna jämföra en Dacia med en Renault och konstigt vore väl det med en sådan prisskillnad?

Dock anser jag att en ny Dacia KAN vara ett alternativ framför en begagnad för dem som önskar en enkel och ny bil.
Vi vet ju att det är en billig bil och får rätta "matsäcken" efter det!

#77
2012-01-09 11:47

Dacia, för dig som inte har råd med en bra bil.

#78
2012-01-09 13:09

Dacia: för dig som vill ha en bil, inte ett skrytobjekt...

#79
2012-01-09 16:19

Dacia: för dig som inte har något bilintresse och bara tittar på prislappen och inte vad du får för pengarna, vill säga ingenting!

Lägg på 20-30 tusen så får du en bra mkt bättre bil för så lite extra.

#80
2012-01-09 21:52

Mistro: Sent ska syndaren vakna. De fick väl plats och utbildning när de fattade att bilarna sålde. Är nog inte osannolikt att Sandero tallat lite på Clio-försäljningen, och man tjänar nog mer på att sälja en Clio. Dustern saknar väl dock motsvarighet hos de andra.

#81
2012-01-09 21:56

"Dock skall man inte räkna med att kunna jämföra en Dacia med en Renault och konstigt vore väl det med en sådan prisskillnad?" Skrev Mistro. Men haken är att prisskillnaden mest är en synvilla.
107.000 kostar en Sandero med AC, men utan ESP. Nettopris är lika med listpris. "Den är ju sååå billig!" utbrister säljaren.
117.000 kr kostar en Clio med ECC. (20.000 kr rabatt avdragen.)
Båda med 5 års garanti.
För att kunna konkurrera med t.ex. Clio borde Sandero varit ytterligare 5-10.000 kr billigare. Och haft ESP.

#82
2012-01-10 03:20

Blev lite nyfiken på att så många ytterligare kommentarer kommit till i denna spalt som handlar om en synnerligen oansenlig bil.
Och det visade sig att de flesta av kommentarerna var helt off topic.

Tjafsandet om ESP är allt bra märkligt.
Det är väl fullkomligt självklart att det allra viktigaste är att ha väggrepp - att ha anpassade däck! ESP måste ju ha något att jobba med. Systemet kan inte trolla.
"Nja, alltså, däck är inte så viktiga. Viktigast är faktiskt hjulen. Utan dem så spelar det ju ingen roll hur bra däcken är."
Bara ännu en total självklarhet...

Bilen?
Ja, den har jag skrivit en kort kommentar om i början av tråden. (Eller blir det slutet med den här märkliga, omvända sorteringsordningen?)
Många gissar om detaljerna.
Själv väntar jag och ser hur det verkligen blir.

#83
2012-01-10 09:10

Nä ..."Pender",..skillnaden mellan Sandero och en rabatterad Clio är inte stor men jag uttryckte mig kanske felaktigt.

Renault ligger långt före på alla fronter mot Dacia varpå bilarna inte kan jämföras.
Prisskillnaden baserar jag på ordinarie pris och i storleksklass.
Sandero är större än Clio och skall därför i rättvisans namn jämföras med Megane.

Den som bara vill ha en billig och ny bil bryr sig säkert inte så mycket om dessa klasser och då förefaller faktiskt Clion med sitt låga pris i dag som ett fynd! ( oavsett vad man jämför med )

Att Dacia inte säljer bättre tror jag främst beror på vad jag skrev tidigare i kombination med Renaults massiva marknadsföring med stora rabatter och "skrotningspremie".
Samtidigt som man höjer nybilsgarantin till 5 år och lanserar nya motorer på "löpande" band så toksänker man alltså priserna!
Detta samtidigt som Dacia knappast syns alls!

Med detta sagt tror jag inte att Clio har tappat många köpare mot Sandero,då skillnaden prismässigt helt enkelt har varit för låg samt att man närmast har fått anstränga sig rejält för att få se och provköra en Sandero!

Med Lodgy på banan så tror jag dock att försäljningen kan öka om utrustningen inte fallerar på säkerhetssidan och om priset blir rätt.
( någon gång måste väl Renault också sluta med att ge bort sina bilar?)

#84
2012-01-10 12:47

Nu börjar det bli riktigt fånigt. Mistro, tittar du bara på bilder i biltidningar? Sandero är en typiskt medelstor bil i Clio-klassen. Megane är en en typiskt medelstor bil i Golf-klassen. (Fast det är ju så man undrar om du inte ens tittar på bilder. Dacia syntes mycket i reklam, under sitt 1:a år i Sverige.)

#85
2012-01-10 13:38

Jag håller nog med Pender här, Clio III och Sandero är tämligen lika i storlek.

#86
2012-01-10 15:07

Ber om ursäkt för den kommentaren om storleken! ( får skylla på sviktande minne eller nåt)

Dock har jag tittat på Sanderon ( även om det inte är något försvar ) då den kom ut och tyckte att den såg rymlig ut.
Kanske baserat på detta och tidigare artiklar som hävdat att bilen är stor som en Golf ungefär fick mig att missa ett par dm? ;)

Hur som helst så ÄR bilen rymligast i klassen även om det är en bra bit upp till "Golf" men det rättfärdigar som sagt inte mitt påstående,..men gör bilen lite mindre prisvärd jämförd med Clio.

#87
2012-01-10 18:54

Mistro, även jag har läst "artiklar" som påstått att Sandero är stor som en Golf. Men det somliga motorjournalister slarvar ur sej, bör man ta med en nypa salt. Rymligast i klassen, som du påstår, ställer jag mej också skeptisk till. Undrar om inte bl.a. de något mindre Corsa och Colt är rymligare?

#88
mcregor
2012-01-10 20:03

Läser man de tekniska specarna för bilar som Sandero, Corsa, Clio och Fabia så ligger längden inom nån enstaka cm i skillnad - och Clio och Sandero är nog på cm lika långa vill jag minnas. Nu säger inte det nåt om innerutrymmena men gissningsvis är de rätt likvärdiga så att jämföra Sandero med Clio storleksmässigt är nog helt rätt. Och jag tillhör nog också dom som skulle välja Clio om man stod i valet mellan dessa två - även om jag inte är nån älskare av franska bilar. Men ännu hellre skulle jag nog välja en Swift även om den är något mindre - i alla fall på utsidan.

#89
2012-01-10 22:19

Ja läser man siffror så kan man få olika uppgifter beroende på var man hittar dem och inte alltid motsvarar de verkligheten heller.

Citroen anger att C3 är rymligast i klassen med sitt bagage på 300 liter.
Siffror som nu följer hämtade ifrån tillverkarnas hemsidor visar något annat.

Clio 288 -1028 liter
Sandero 320 -1200 liter
Fabia 315 -1180 liter

Runt 300 liter är mycket för klassen men som sagt så säger sällan siffror på ett papper särskilt mycket vilket jag inte minst blev uppmärksam på då jag tittade på en Yaris som skulle klara 260 liter ( har jag för mig )

Colten som också nämndes skall enligt en motortidning bara klara 220 -645 liter men är förståss i verkligheten betydligt mer praktisk än vad siffrorna antyder på.

Lustigt ändå att vissa fabrikat roar sig med att hävda att de är rymligast då de varken är det på pappret eller i verkligheten.
på tal om rymlighet så vad slår en Logan?

Lodgy lär knappast bli sämre på detta område.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.