Nästa artikel
Coronakrisen driver bilhandlare och verkstäder i konkurs
Vi Bilägare granskar

Coronakrisen driver bilhandlare och verkstäder i konkurs

Publicerad 14 april 2020 (uppdaterad 14 april 2020)
Transportföretag är hårt drabbade av coronakrisen, visar en genomgång Vi Bilägare gjort.

Coronakrisen ställer till med enorma utmaningar för många svenska företag. Även om hotell- och restaurangbranschen enligt siffror från Ekonomifakta är den värst drabbade sker nu många konkurser även i transportbranschen.

I mars ökade antalet konkurser i transportbranschen till 43, jämfört med 25 i januari. Hur siffrorna för april blir återstår att se, men Vi Bilägare har identifierat åtminstone 39 bil- och trafikrelaterade företag i listan över företag som ansökt om konkurs den senaste månaden. Många av dem är mindre företag med ingen eller några få anställda.

I listan över transportbolag som inlett konkurs nyligen finns sju taxibolag, 14 andra transportföretag, sex bilhandlare, åtta verkstäder eller bilvårdsföretag samt en bilbärgare.

Vi har tidigare skrivit om hur många bilhandlare som fortfarande håller öppet har tvingats se över sina rutiner. Det kan till exempel handla om att inte ta i hand, att hålla avståndet och att all personal med någon form av symptom skickas hem. Många bilhandlare har även börjat med hemleverans av bilen.

Även bilverkstäderna måste vidta åtgärder och där har vissa kedjor till exempel börjat med hämtning och lämning av bilen hos kunden, mot en extra kostnad. I transportbranschen drabbas exempelvis bussföretag där intäkterna till stor del kommit från turistverksamhet och resor.

Observera att konkurserna alltså inletts senaste månaden, så de behöver inte ha med coronakrisen att göra. En konkurs behöver heller inte nödvändigtvis behöver innebära att företaget lägger ned sin verksamhet – den kan fortsätta, i vissa fall i annan regi.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-04-14 22:01
skarj

Firmorna måste ju knappast gå med på att sälja "till prutat pris" om de inte vill, det är inte nu och aldrig annars så att de sysslar med välgörenhet, dom vill och försöker tjäna pengar på konsumenterna, ser inte det omvända (inte direkt omvänt), att konsumenten försöker att komma undan så billigt som möjligt är moraliskt dåligt, som sagt, företaget behöver absolut inte acceptera dealen om de inte vill. Skulle de ge mig en bil billigare om jag förlorade jobbet i ren sympati? Hardly, det omvända gäller enligt mig. Är det inte ett bolag som kan stå emot svåra tider, så är det inte skött bra nog, trist men sant, samma gäller privatekonomier.

#9 • Uppdaterat: 2020-04-14 22:26
Hundter

Kvalitéverkstäder som Bil & Motorservice i Genarp, överlever de flesta kriser!
Varför? Folk litar på dessa duktiga företag på ”landet” och service till vettiga priser behövs alltid!
Jürgen Hundt
Genarp

#a • Uppdaterat: 2020-04-14 22:26
Hundter

Kvalitéverkstäder som Bil & Motorservice i Genarp, överlever de flesta kriser!
Varför? Folk litar på dessa duktiga företag på ”landet” och service till vettiga priser behövs alltid!
Jürgen Hundt
Genarp