Nästa artikel
Verkstäderna laddar med hämtservice i coronakrisen
Nyheter

Verkstäderna laddar med hämtservice i coronakrisen

Publicerad 27 mars 2020 (uppdaterad 27 mars 2020)
För att minska risken för coronasmitta ändrar flera verkstadskedjor rutinerna för vad som gäller vid bilservice.

Servicekedjan Meca erbjuder sina kunder hämtnings- och lämningsservice för att bilägaren inte ska behöva ta sig till verkstaden alls. Verkstaden hämtar upp bilen hemma eller på jobbet och lämnar sedan av den när bilen är servad eller reparerad.

Betalning och överlämning av nyckel sker utomhus, men Meca vill inte avslöja vad priset ligger på – det varierar mellan verkstäderna beroende på avstånd och geografi.

– Det gäller att kunna anpassa sig efter de behov som uppstår och visa respekt inför den förändrade situation vi är i nu. Bilägaren är alltid vår högsta prioritering och kan vi underlätta för dem ska vi göra det, säger Johan Christersson, kedjechef på Meca.

Även Mekonomen utökar antalet verkstäder som erbjuder hämtnings- och lämningsservice av bilen. Totalt går det nu att boka tjänsten hos drygt 300 verkstäder.

– Vi är med om något som tidigare aldrig inträffat och vi lägger därmed stor vikt vid att ta hand om såväl vår personal som bilägaren. Många väljer att stanna hemma samtidigt som behovet av att vara mobil och lita på sitt fordon aldrig har varit större, säger Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen Bilverkstad.

Hon poängterar att verkstäderna och personalen har noggranna rutiner för hygien och hantering av verktyg, bildelar och nycklar. Hos Mekonomen är ordinarie pris för hämta- och lämnatjänsten 595 kronor, men priset kan variera mellan olika verkstäder.

Hos Ford slipper bilägarna komma in till kundmottagningen och kan istället bli uppmött utanför verkstaden när bilen ska lämnas och hämtas, och vissa återförsäljare kan också hämta eller lämna bilen hos ägaren.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-27 14:59
stonebreaker

hämtservice ... va patetiskt, det kan inte vara några folksamlingar på kundmottagningar!
Sätter man ribban så lågt törs dom väl inte gå till mataffären etc etc! Stackars sjukvårdspersonal vad dom måste utstå!!!!!!!!!!

#2 • Uppdaterat: 2020-03-27 15:06
skarj

För det har inget med en extra liten inkomst att göra??:)

#3 • Uppdaterat: 2020-03-28 08:50
skarj

Finns ju många äldre som inte ska träffa folk, snor på raten är inte samma sak som "host i ansiktet" och trängas med 10 andra, om det nu är trängsel i verkstaden är väl tveksamt, men tex i däckskiftartider så kan det mycket väl vara så, men att det görs av snällhet är ju högst tveksamt, då skulle det vara gratis, det kanske skulle locka kunder och hålla verksamheten uppe, går säker att hitta "billiga" (för verkstaden) chaufförer. Skulle se stiligare ut iaf enligt mig, givetvis med ett maxavstånd.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-29 19:05
trasten

Vi använder rattskydd, handskar och sittskydd samt att vi spritar nycklarna. Vi har också hämtning om kunden så önskar, men vi har inte behövt det än.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-27 17:23
milkylainen

Fail på den affärsidén. Om man är orolig för att gå till bilhandlaren så är man ju lika orolig för att någon ska röra den överhuvudtaget, speciellt sitta i den och snora på ratten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.