Bild
Nästa artikel
Cadillac ska utmana BMW 3-serie

Cadillac ska utmana BMW 3-serie

Nyheter

Cadillac siktar på mellanklassen och miljardinvesterar för att ta fram en ny modell. ”Om jag vore BMW skulle jag inte vara så glad”, säger GM-chefen.

Cadillac investerar runt 1,2 miljarder kronor i Grand River-fabriken utanför Detroit för att tillverka en ny modell i mellanklassen. 600 personer ska också nyanställas.

Bilen är tänkt att utmana Audi A4, Mercedes C-klass och framför allt BMW 3-serie. Vid en presskonferens höjde GM-chefen Dan Akerson ett varningens finger.

– Om jag vore BMW så skulle jag inte vara allt för glad, sade han.

Premiär 2012
Än så länge har modellen inget namn, det har dock spekulerats om beteckningen ATS. En ny bakhjulsdriven plattform som också ska användas till nästa generation Cadillac CTS och Chevrolet Camaro kommer att utgöra grunden.

Cadillacs senaste försök i mellanklassen med BLS, som i praktiken var en Saab 9-3, blev en försäljningsflopp. Produktionen avslutades under 2009.

Den nya modellen ska lanseras i slutet av 2012.

Diskutera: Kan Cadillac på allvar konkurrera med BMW 3-serie?

Taggar: Nyheter, , BMW, Cadillac

Kommentarer

#1
2010-11-04 11:50

Eller hur, har vi hört den förr? Saab skulle utmana Audi också, men hur gick det där eg?

#2
Jägaren
2010-11-04 13:11

Skrattretande!

#3
Beppe
2010-11-04 13:38

Cadillac är på g. Googla tester på CTS:en så får ni se att jänkarna kan dom också.

Dessutom tycker jag den är riktigt snygg med sina lite säregna raka linjeföring.

#4
simon_d
2010-11-04 13:43

Jag tror inte att BMW är speciellt ledsna, framför allt inte om man kikar på deras senaste resultat. För övrigt är det väl ett (av många) bra erkännanden för BMW, Audi och MB när andra märken i branschen använder dem som riktmärke. I förbindelse med premiumdiskussionen talar väl exempel som detta sitt tydliga språk om vilka märken som verkligen är premium.

#5
SiggeN
2010-11-04 15:16

Ett rimligare mål är bilar typ Lexus IS och Volvo S60. Man kan inte nå toppen direkt.

#7
YF22
2010-11-04 19:56

Leifer. Du er jo enspora, har nå min bmw 530d nr 5 har bilene i 3 år kjører ca 9000 mil, ingen som helst problemer med noen av dem, jeg hadde ikke betalt!!! ca 900,000 nok hvis bilen hadde vært befengt med feil som du sier, nei ta av deg Volvo brillene og se at det fines andre biler å. Jeg kjører flere ganger til Italia i året og den er en autobane sluker av rang! jeg tror du bare er misunelig :-) Kjøp deg en nyere BMW og føl kjøregleden!

#9
Benny H
2010-11-05 17:25

Leifer..ja inte skulle man rusa iväg och köpa en Volvo om man fick en miljon över det är då säkert...
Sen gör GM helt rätt i att sikta på marknadsledarna när man ger in i klassen. Givetvis så kommer det ju inte att räcka ända fram men utan hög målsättning så blir det bara en halvmesyr. Man kan ju inte lägga ribban på att bara slå Opel, Ford, Volvo eller andra i det segmentet...

#11
simon_d
2010-11-05 18:20

Kloka ord, Leifer. Byta bil kan bli som en drog, alltid på jakt efter värre och värre.

#12
Jörgen Fransson
2010-11-05 20:30

Amerikanarna är på gång kan jag säga.
Ett ljus har tänts i mörkret fast lite sent.
Att jämföra byggkvaliteten på en amerikansk lyxbil med en tysk BMW eller MB är smått komiskt.
Men amerikanarna har börjat fatta och delvis har dom lagt ut en del småbilproduktion i asien där det kostar mindre att skruva ihop dom, men bilarna är oftast ritade av amerikaner. Priserna är klart konkurenskraftiga och i bland nästan billiga.

Sen kan man diskutera om det är känslan eller kvaliteten eller ekonomin som styr olika köpare.
Amerikanska bilar har ofta en känsla som är svårt att hitta hos små sterila tvålkoppar till bilar. Känslan med en riktig caddilac är inget undantag fast amerikanerna missar detaljer och inte är lika petiga och nogranna som Tyskar. Men tror dom är på gång nu..

#13
Jägaren
2010-11-06 10:24

Benny H: Precis så, varför skulle man köpa en Volvo V70? Bara för att den är svensk? Eller för att den är sämre än de flesta andra? Skrattretande!

#16
2010-11-06 22:46

Cadillac kan inte direkt konkurrera med BMW men om amerikanerna någon gång skulle få ihop en bil som förblir ihop skulle en del mer Europa och Japanbil ägare kanske få förtroende ... :o)
Inget skoj utan allvar, nej jag tror inte att Cadillac kan trolla fram en bil med samma eller liknande image som BMW.
Re; Leifer ... Jag tror inte att Svenskar allmänt överskattar Tyska bilar eller ser Tyskland som storebror. Statistiken visar att Svenska bilar (just nu Volvo iaf) säljer bäst i Sverige trots att det bara finns två fabrikat att välja på, båda framhjulsdrivna och båda aningen dyra att köpa och hålla. Det är väl ett gott betyg till Svenskar? Tillgång till service och reservdelar är ungefär likartad för Svenska och Tyska bilar i Sverige.
Jägaren ratar Volvo och inte minst Toyota vilket säjer en hel del om Jägarens saklighet.

#18
Jägaren
2010-11-07 11:29

Volvos så kallade flaggskepp XC90 är sämst i kundundersökningar år efter år. Detta är Volvo i ett nötskal. Överskattad av patriotiska, korkade svenskar och värderad till för vad egentligen är av kräsna tyskar bl.a. Saab:s vd Jan-Åke Jonsson pratar i tv om vilken bredd och vilka kärnvärden en biltillverkare måste kunna erbjuda markanden för att vara premium. I samma andetag räknar han sakligt upp Audi, BMW och Mercedes. Det är således helt meningslöst att räkna upp enskilda modeller eller enskilda, lösplockade egenskaper som skulle avgöra åt endera hållet. Det finns en helhet och den besitter ett fåtal tillverkare. Volvo är en medelmåtta i division III. Att sätta sig i en Volvo S80 och sedan ta klivet över till en E-Klass får en att ångra sig att man överhuvudtaget satte sig i skokartongen S80 från första början.
Som sagt, jag har åkt Mercedes i 20 av mina 26 år med körkort och de få gånger det har varit ett annat märke inser jag genast att Mercedes är fadershuset. Tyvärrr - dum som jag var - sålde jag min förra Mercedes till en bekant när han fick veta att jag skulle köpa en ny till våren. I stället fick det under en övergångsperiod bli en VW Passat - en bil som antingen kommer att säljas eller bli andrabil till frugan (om hon nu vill ha den, vill säga). Men från och med till våren sätter jag aldrig mer min namnteckning på ägarbeviset till någon annan bil än en tysk premium. Kommentarerna från "Henrik från HH" talar sitt tydliga språk.
För övrigt är Mercedes Panzerwagen på fyra hjul. Under kriget hade amerikanerna räknat ut att det krävdes 5 (!) Shermanstridsvagnar för att slå ut en (1) tysk Tigerstridsvagn - och då skulle bara en (1!) Shermanstridsvagn överleva! Premium, premium, premium.

#19
H.Itler
2010-11-07 11:39

En kommentar till Jägaren från en "korkad" Svensk.
Tigern var inte Mercedes, utan mest Porsche. Mercedes har inte rätt järn för hållbarhet!

#22
2010-11-07 12:57

Artikeln handlar om Cadillac resp BMW. Varför Jägaren så envist vill framhålla Mercedes påstådda överlägsenhet som kommentar till alla möjliga och omöjliga artiklar börjar bli lite gåtfullt? Besynnerligt att anse alla köpare av andra fabrikat som "korkade" ..
Läser jag inte lite av en dåres försvarstal i dessa inlägg?

#23
2010-11-08 16:11

http://hd.se/motor/2008/05/10/droembilen-rostade-soender/

http://blog.mercedes-benz-passion.com/2009/09/hat-die-a-und-b-klasse-ein-rostproblem/

Jägaren/Who? på Teknikensvärld men nu har han flyttat hit. Det var ju det jag sa från första början att du är Who? Men att du då bytte namn till Jägaren. Men du är nu totalt avslöjad att du är Who? genom din MB fanatism.

Och ovan i länkarna kan du läsa om stålet från andravärldskrigets panzerwagen Tiger I som man fortsätter att använda i bilarna i dag. Är inte det dålig utveckling att inte ha bättre stål än så i dagensbilar?

Dessa stackars ägare i länkarna ovan är inte ensamma att ha drabbats av MBs dåliga stål och rostskydd. Jag var en av dom och även bekanta till mig. Det var då jag kontaktade Vibilägares Boo Wennerberg då det blev en artikel om denna bil. Och vi var inte ensamma det var många ägare som drabbads av MB ovilja att göra rätt sina premium/kvalitetsvagnar. Och en långrad av artiklar i Vibilägare om MBs rostproblem och även elektronik. Du som har sådan erfarenhet av MB kan ju berätta om detta här.

Själv gick jag över till Lexus och har inga problem. Sedan så blir man trevligt bemött hos Lexus. Där har MB mycket att lära hur man behåller kunder nöjda. Så jag saknar inte MB ett skvatt när man fått smak på vad riktig kvalitet är i allt från första mötet i försäljningshallen till ägandet av bilen och själva bilen och sedan servicen!

MB är en stjärna i dalande för mig och många andra tidigare MBägare.

#24
sweeny
2010-11-09 09:48

att jämföra MB med stridsvagnar från WWII är ju så fjantigt så det förtjänar inte ens en kommentar... väx upp.
Efter att ha sett alltför många sunkiga rostiga e-klass är jag helt säker på att jag skulle aldrig ens titta åt det märket, och efter att ha hört om de usla bemötanden som folk fått blir jag än mer säker. Detta är INTE premium, att behöva åka runt och skämmas för att bilen håller på att falla i bitar när den kostat så mycket som de gör.
Jägaren: jag har läst dina målande poetiska beskrivningar om hur underbart det är att åka MB-stridsvagn så du behöver inte klargöra det igen...

#25
2010-11-09 15:04

BMW är bra mycket mer premium än rosthögarna från MB.

#26
2010-11-09 15:50

http://www.svd.se/naringsliv/motor/usa-bilkoparnas-dom-ar-hard_5583227.svd

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.