Bild
Nästa artikel
Citroën C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross.
Citroën C5 Aircross.

C5 Aircross Citroëns första plug-in hybrid

Nyheter

Laddbara versionen blir med sina 300 hästkrafter Citroëns motorstarkaste bil hittills.

Var fjärde bil som säljs i världen är en suv. Så motiverar Citroën sitt nya högbygge C5 Aircross. Den 4,5 meter långa bilen har ett bagageutrymme på 482 liter och är utrustad med Progressive Hydraulic Cushion, biltillverkarens fortsättning på sin klassiska fjädringsteknik.

I förarmiljön finns en 12,3-tums skärm med digitala instrument och även en 8-tums pekskärm som kan spegla Apple Carplay från mobilen, vilken kan laddas trådlöst. Bland säkerhetsutrustningen nämns autobroms, filvarningssystem och adaptiv farthållare med stoppfunktion.

Bilen blir också tillverkarens första laddhybrid. Förutom bensinmotorer på 165 till 200 hästkrafter, kopplade till automatlåda, kommer alltså en laddbar version. Förutom en 200 hästkrafter stark förbränningsmotor adderar elmotorer på fram- och bakaxel styrka och elektronisk fyrhjulsdrift. Total effekt blir 300 hästkrafter, den motorstarkaste bilen hittills från Citroën. Körs bilen enbart på el blir räckvidden 6 mil.

C5 Aircross börjar säljas i Kina i oktober. Den når Europa under andra halvåret 2018.
 
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C5 Aircross?
 
Taggar: Nyheter, Citroën C5

Kommentarer

#1
Vidstige
2017-04-18 13:47

Kul att luftfjädringen är tillbaka hos Citroen.

#2
Hackenbush
2017-04-18 14:25

C5 Lufttvärs, ett högbygge med 300 hk, som gjord för att slå runt med.

#3
Peugo
2017-04-18 16:58

Hoppas dom lyckats men tror inte den fungerar lika bra som den "äkta" Citroën fjädringen. Motorjournalister kommer att "hata" bilen för att den inte känns sportig?

#4
40-talisten
2017-04-18 18:16

Citroen Aircross är ju systerbil till nya Opel Crossland X, men här har man ökat längden med 3 dm, och fläskat på med en herrejösses stor motor. Det nya fjädringssystemet lär också bidra till att Aircross inte konkurrerar i pris med PSA-koncernens nya märke Opel.

#5
Raphael
2017-04-18 20:01

Det är C3 Aircross som är systerbil med Opel Crossland X. C5 Aircross är systerbil med Opel Grandland X och Peugeot 3008. Citroën kommer lägga sig under Opel och Peugeot i pris. Det nya fjädringssystemet består av stålfjädring i kombination med en ny typ av stötdämpare med hydrauliska "kuddar" som ger en "flygande matta känsla" fast tyvärr utan höjdreglering. Systemet är kostnadseffektivt och kommer till hela Citroëns modellprogram.

#6
Bilräven
2017-04-18 22:47

Trist modell! Som väldigt nöjd ägare av C5 (diesel), så verkar inte C5 Aircross ett dugg utvecklad med fransk "touch" och design.. Alldeles för små hjulhus (o hjul) till den feta karossformen. Påminner mest om en fyrkantig box utvändigt med trista bakljus. Invändigt tråkigt raka linjer - precis som vilken bil som helst, tycker jag... Hybrider är ju snart ute, så varför göra ytterligare en?

#7
Raphael
2017-04-19 07:27

I mångt och mycket så är denna en förstorad Cactus. När Cactus lanserases så gjordes det tydligt att det var inledningen på Citroëns nya formspråk och formerna kunde både förminskas och förstoras. Nya C3, C3 Aircross och C5 Aircross är alla barn till Cactus. Jag uppskattar att Citroën har sin egen designkaraktär med sin unika front, airbumps, färgskala, rena och raka linjer med accentuerande attribut (markerade hjulhus, skiplates, det mörktonade C-fönstret som en hommage till första generationen av BX - finns även hos C3 Aircross). En mer ungdomlig design kan man väl säga. Mer lekfull på ett 2CV, Ami och Mehari-vis. Söker man elegant och lyxig design så är DS märket för det. Citroën handlar om en lekfull bruksighet.

#8
Roy J
2017-04-19 16:57

Låt gå för att man vill ansluta till den nya stilen, men den här ser exteriört överdesignad ut.
Interiören är betydligt bättre, men den där ombonade, lite lyxiga känslan som finns i nuvarande C5 och Picasso, är den förbehållen DS?

#9
Raphael
2017-04-19 19:53

C5 Aircross *är* ombonad, på samma sätt som Cactus och nya C3. Det är en ombonadskänsla hämtad från 70-talet med varma färger och mycket textilier, inte bara på dörrarna utan även textil på instrumentpanelen. Bilderna visar en insida med läderinteriör, det tycker jag inte är lika ombonat som textil. Men med textil blir det mjukt och behagligt att röra vid.

#10
Lasse L-on
2017-04-20 09:47

Designen är helt ok, men utan gas hydraulik tror jag de skjuter sig i foten med en så stor bil, då är den nästan samma bil som alla andra. Bilar i denna storleksklassen är vanliga dragbilar just det som gas hydrauliken passade så bra till. Det är ett argument som skapar mervärden för många. Till på köpet fick man höj och sänkbar kaross som även gav mervärden när man använder bilen som dragbil och arbetsredskap. Det får bli en begagnad cittra om jag återfaller.

#11
Raphael
2017-04-20 10:03

Gashydraulik är för dyrt och tar extra bränsle, på grund av den dyra och komplicerade konstruktionen kunde systemet ej heller implementeras i alla modeller för det skulle kräva en omgörning av chassi och bottenplattor vilket skulle fördyra konstruktionerna särskilt i småbilssegmentet som är extremt priskänsligt. Fördelen med den nya stötdämpartekniken är att den både har gasfjädringens flygande-matta-känsla och fluffighet, samtidigt som konstruktionen är kostnadseffektiv och enkelt kan implementeras på alla modeller oavsett bottenplatta / chassi - det är alltså en plattformsoberoende konstruktion. Förutom att komma i C5 Aricross så kommer den nya fjädringen även i C3 Aircross som börjar säljas till hösten, och den kommer även i den nya C3, men jag vet inte om när systemet blir tillgängligt (som extra tillval i lägre utrustningsnivåer och som standard i högre). Men när systemet är implementerat över hela produktlinjen så ger detta Citroën en unik fördel för den som söker fluffig fjädringskomfort till ett konkurrenskraftigt pris.

Journalister som provkört systemet i testbilar (baserad på C4 Cactus) förra sommaren har imponerats av fluffigheten, systemet ger verkligen den flygande långslagiga luftkudde-känslan från CX. Däremot "svajade bilen som en 50-tals Cadillac i hård vind" vid inbromsning enligt en brittisk journalist, men det kommer att vara löst när systemet börjar att produceras.

Jag uppskattar iaf att Citroën satsar på mjukhet i en tid när många andra satsar på fasthet, stramhet och sportighet.

#12
Lasse L-on
2017-04-20 12:48

Raphael, jag har läst många av dina välskrivna inlägg om speciellt Citroen som jag uppskattar och tackar för. Jag har förstått att gas hydrauliksystemet är dyrare men för mig ger det ett mervärde större bilar. Att kompensera för släp och last var det som gav fördelar med gas hydrauliken. Jag tänker mig denna modell som dragbil för bl.a. hästtransporter där man väljer bil efter dess egenskaper för att köra med tungt släp ofta. Att man inte har hydraulsystemet på mindre bilar är ok för där är ju priset oftast så avgörande. Jag tycker ändå att Citroen kunde utnyttjat och förfinat Aktiva systemet för större och dyrare bilar, för att inte vara som alla andra. Jag provkörde en Xantia med aktiva systemet som medgav lutning i kurvor för många år sedan. Det var en upplevelse då bilen låg platt i kurvorna med en enorm väghållning, det var riktigt roligt, nästan så man lurade tyngdlagen. Jag gillar annars de biltillverkare som vågar ha sin stil och vågar sig på att vara utanför det vanliga och till rimliga priser. Hoppas bara Citroen har väl underbyggda kundundersökningar för sina beslut. Tyvärr har de inte frågat mig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.