
Den eldrivna suven BYD Atto 3 fick kritik när Euro NCAP testade assistanssystem under förra året.
Bilen fick omdömet ”rekommenderas inte” eftersom den läser hastighetsskyltar fel, och om föraren tappar uppmärksamheten eller blir medvetslös stängs filhållningsassistansen av samtidigt som bilen fortsätter köra på inställd hastighet.
Slutbetyget blev bara 55 procent när det gäller hur kompetenta assistanssystemen är, och 35 procent när det gäller bilens ”backuplösning” om föraren blir medvetslös.
Nu har BYD ersatt det tidigare systemet från underleverantören Veoneer med ett annat system från Bosch. När bilen nu testas igen får den betydligt bättre betyg. Modellår 2025 av BYD Atto 3 får ett slutbetyg på 67 respektive 80 procent.
BYD har även skickat ut en mjukvaruuppdatering till befintliga bilar med den gamla lösningen från Veoneer. Den höjer betyget till 60 respektive 72 procent.
– Ägare som har en Atto 3 före modellår 2025 måste säkerställa att de installerar den senaste mjukvaruuppdateringen för att kunna använda de förbättrade systemen, säger Richard Schram, teknisk chef på Euro NCAP.