Bild
Nästa artikel
Nyheter

Brutalt ärlig Tesla-annons gör succé: "Klonkande ljud på köpet"

Publicerad 24 januari 2020 (uppdaterad 24 januari 2020)
Den här Teslaägaren tröttnade på strulet och bemötandet – och skrev världens ärligaste bilannons.

Trots att bilar i dag generellt sett är betydligt mer felfria än förr händer det att även nya drabbas av dyra och irriterande fel. En av bilägarna som fått erfara precis det är norrmannen Marius Andrè Langø som nu tröttnat på sin strulande Tesla Model S och lagt ut en brutalt ärlig annons på sajten Finn.no.

Han köpte sin fullutrustade Tesla i november 2018, skriver norska TV2. Men det är faktiskt inte bilen i sig han är mest besviken på, utan bemötandet hos Tesla.

– Det jag är mest kritisk till är hur jag blivit behandlad av säljaren och att de inte lyssnar på vad jag säger. Tesla förnekade ofta att ett uppenbart fel faktiskt existerade, och jag ville inte ta tillbaka bilen förrän felet blev fixat, säger han till tv-kanalen.

Marius Andrè Langø har ägnat ett år åt att bråka med Tesla tillsammans med en advokat och väljer nu att helt enkelt sälja bilen.

"Får du huvudvärk av pipljud? Då är detta dessvärre inte bilen för dig. Det är höga pipljud från drivlinan, men Tesla säger att de inte hör något, så då är det väl inget då", står det bland annat i annonsen. 

Texten fortsätter:

"Klonkljud får du med på köpet både fram och bak, som om något är löst. Tesla säger att det är en bil så man får räkna med lite sådant, och de klarar inte att fixa det. Du måste också gilla knarrande ljud i stolen."

Inte heller vindrutespolningen verkar fungera som den ska eftersom trycket är för lågt, så rutan blir inte ren. Ägaren klagar också på lackkvaliteten och att det kan ta flera minuter för bilen att "vakna" efter att ha stått avstängd.

"Jag har haft bilen inne på test hos Norges Automobilforbund efter bara 500 mil. Där fick jag en lista på 20–25 punkter", skriver Marius Andrè Langø.

Teslas norska kommunikationschef Even Sandvold Roland vill inte kommentera enskilda kunder i media. Han säger dock att Teslaägarna generellt sett är riktigt nöjda med sina bilar enligt olika norska undersökningar.

– När vi tar emot klagomål värderas de tekniskt och juridiskt och målet är att kundens rättigheter tas tillvara och att vi hittar lösningar som gör kunden så nöjd som möjligt inom de ramar vi har, säger Even Sandvold Roland till TV2.

Kommentarer

#1 • 2020-01-24 09:17
GTS

Det där är inte den första annonsen på Finn.no där säljaren säger hur mycket problem han har med sin Tesla. Men så är det att tala sanningen. Bedrövande kvalité från USA som vanligt... Blir nog bra för folk när dom här bilarna är tomma från garantin!

#2 • 2020-01-24 09:22
Kanske

Kul med alla floskler till svar. Sista stycket är en ren dröm för den som skall skriva en manual för att lyckas med vilseledande kommunikation.

Personligen är jag positiv till Tesla. En av de få märken jag kan tänka mig. Dock oroar rapporterna om kvalitetsbristerna. Ser mycket fram emot att följa långteststallets Modell 3. Utfallet från den kommer bli avgörande, även om jag mest drömmer om en Cybertruck...

#3 • 2020-01-24 09:39
L. Mäkinen

Nassim Taleb var inte heller nöjd med servicegraden: https://insideevs.com/news/393102/nassim-taleb-tweets-elon-musk-replies/
Inte nog med att han var irriterad på svaret. Han blev även irriterad på att Elon svarade honom snabbare än vanliga kunder.

#4 • 2020-01-24 10:09
Henrik M

Det som vore intressant och veta är ju om Tesla procentuellt har fler missnöjda kunder än övriga märken, eller om det är så att medier vet att Teslaartiklar klickas det rejält på och därför lyfter man fram fler sådana`.
Jag försvarar inte Tesla, de har utan tvekan ett problem i att de sålt bilar snabbare än de byggt ut sin serviceorganisation och en del tidigare bilar av varje serie har sämre kvalitet. Men vore intressant om media även ger svar på om de sticker ut kontra andra märken.

#5 • 2020-01-24 11:01
Styggavargen

Tjutande (vinande) ljud ifrån drivlinan vet jag en Tesla ägare som fick åtgärdat kostnadsfritt med hyresbil under tiden bilen fixades.

#6 • 2020-01-24 11:15
Henrik M

Ola12: Vart har du sett reklam för Tesla?

#7 • 2020-01-24 11:56
StefanH STHLM

Jag tycker att man som journalist lägger sig platt för snabbt så fort någon säger att man inte vill/kan kommentera ett specifikt fall el likn.

#8 • 2020-01-24 12:47
Carl2

Var spekulant på en S. Så jag tog mig till Täby för att se bilen, men vart jag så förbluffad över karosspassningen på flera paneler, så frågade om bil var krockad. Men fick till svar att dom är så. Den här artikeln fick mig att inte ångra mitt beslut att stå över.

#9 • 2020-01-24 12:50

Det där med upplevda missljud verkar vara ett återkommande problem hos många bilkunder. Men en bil är ju en mekanisk konstruktion som rullar på ett hårt underlag. Lite ljud får man räkna med.

#a • 2020-01-24 15:36
christer_1

Och att ljud hörs extra mycket i en tyst elbil har nog inte många fattat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.