Bild
Nästa artikel
Nyheter

Bränsleeffektivaste Jaguaren någonsin

Publicerad 26 september 2014 (uppdaterad 8 oktober 2014)
Jaguar XE blir den första modellen som får tillverkarens egenutvecklade dieselmotorer. På bilden Jaguar XE S.
Jaguars egenutvecklade diesel ska göra XE till bränsleeffektivaste Jaguaren någonsin. Här är siffrorna.

Jaguars egenutvecklade motorserie Ingenium består av diesel- och bensinmotorer baserade på ett två liter stort block. Nu släpper Jaguar första informationen om de nya dieselmotorerna.
 
Ingenium-dieslarna kommer i två versioner där den snålaste har 163 hk/380Nm vilket ska ge en förbrukning på 3,8 l/100 km, enligt Jaguar själva. Det skulle i så fall innebära ett koldioxidutsläpp på 99 g per kilometer. Den andra versionen av dieselmotorn har 180hk/430Nm, för den finns inga förbruknings- eller utsläppssiffror publicerade ännu.

Dieslarna gör debut i nya mellanklassmodellen XE, med dem som drivkälla blir bilen den bränsleeffektivaste Jaguaren någonsin.
 
För att möta Euro 6- standard krävs även att kväveutsläppen är låga. Detta ska klaras av genom Ingenium-dieslarnas återcirkulation (EGR) och nedkylning av avgaserna tillsammans med variabla avgasventiltider och vad Jaguar kallar selektiv katalytisk reduktion.
 
Diskutera: Tror du att Jaguars dieslar kommer gå hem i Sverige?

Kommentarer

#1 • 2014-09-26 09:06
Raphael

Det är givetvis positivt att även lyxtillverkarna satsar på att få ner förbrukning och utsläpp, och bli mindre miljöbelastande.

#2 • 2014-09-26 09:06
Lars58

Och som vanligt blir den verkliga förbrukningen 6l/100km...

#3 • 2014-09-26 09:31
månssons

Att klara Euro 6 utan tillsatser som Adblue är väl väldigt bra? Finns det andra tillverkare som klarar av det?

#4 • 2014-09-26 09:58
Raphael

Månssons, Fiat MultiJet II dieslar som lanserades vintern 2013/2014 klarar Euro 6 utan AdBlue och liknande. Exempelvis 1,6 MultiJet II turbo på 120 hk i Fiat 500 L Beats Edition... Fiat uppfann common-rail-dieseln och är än i dag en av världens ledande tillverkare av dieslar. Det som främst skiljer MultiJet II från MultiJet I, det är ett nytt insprutningssystem. Denna teknik innebär tyvärr att Mjet II är klart dyrare att tillverka än Mjet I, vilket är en nackdel för den vanliga konsumentmarknaden i de prissegment som Fiat traditionellt härskar i - och det är ett skäl till att Fiat satsar allt mer på exklusiva livsstilsbilar under det chica varumärket 500 för man kan sälja dem till högre priser... Jaguar har dock inte sådana bekymmer utan deras kunder har knappast något emot att betala mer för dyr teknik.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-26 14:12
kimachren

Raphael: Fiat uppfann inte Common Rail - det gjorde en schweizare.

#6 • 2014-09-26 14:13
Havsfidran

En miljöklassad Jagga. Wow!

#7 • 2014-09-26 14:28
Havsfidran

Fiat hade det första gången i en personbil. En Alfa Romeo. Däremot hade de inte råd att utveckla det färdigt för personbils bruk själva på grund av dålig ekonomi utan sålde rättigheter till Bosch

#8 • 2014-09-26 15:27
Raphael

Det var Fiat som, tillsammans med Magneti Marelli (ett företag i Fiat-koncernen) och Elasis, konstruerade den moderna common-rail dieseln för användning i personbilar. Och ja, på grund av ont om pengar så sålde de sedan rättigheterna till Bosch. Den första produktionsbilen med common-rail diesel var Alfa Romeo 156 med 2.4-dieseln. Därefter följde andra tillverkare efter.

#9 • 2014-09-26 15:45
Havsfidran

Ändå rätt intressant hur det kan bli. Å ena sidan kan man säga att den vidare utveckling som skett på dieselsidan senaste 15 åren har varit fantastisk. Å andra sidan. Om Fiat hade haft pengar så kunde de i princip haft monopol idag på common rail och tjänat Enorma mängder pengar. (obs egen teori). Personligen är jag nog glad över att alla tillverkare har möjligheten att använda common rail idag.

#a • 2014-09-26 17:12
hultarn

Jag säger som James May: - Who gives a rats arse about the diesels, the question is: Is it a proper car?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.