Bild
Nästa artikel
Observera: Bilden visar inte Teslas servicecenter i Malmö.
Observera: Bilden visar inte Teslas servicecenter i Malmö.

Brand vid Teslas servicecenter – polisen misstänker brott

Nyheter

Sju bilar har brunnit vid Teslas lokaler i Malmö under natten mot tisdagen.

Under natten mot tisdagen brann flera elbilar vid Teslas servicecenter i Malmö, rapporterar flera medier.

Larmet kom in till räddningstjänsten efter klockan 01 och totalt ska det ha brunnit i sju eller åtta elbilar. Tre brandstationer deltog i släckningsarbetet.

– Vi har koncentrerat oss på de bilar som låg närmast byggnaden för att minska risken för spridning till lokalen. När vi lyckades dämpa branden, kunde vi släcka de övriga bilbränderna, säger Magnus Köhlin, räddningsledare på Räddningstjänsten Syd, till SVT Nyheter.

Det gick också ut ett så kallat VMA-meddelande på grund av branden, men efter en halvtimme togs meddelandet bort och branden var släckt.

Brandorsaken är än så länge oklar men räddningstjänsten misstänker att den kan vara anlagd. Polisen har upprättat en anmälan om grov skadegörelse. Än så länge är ingen gripen eller misstänkt.

– Eftersom det rörde sig om elbilar som brann så fick räddningstjänsten tänka mycket på vindriktningen. Det kan bli rätt så giftig rök när elbilar brinner. Men vinden har legat rätt så det har inte varit något behov av en evakuering, säger Jimmy Modin, presstalesperson vid polisen i region Syd, till Dagens Nyheter.

Läs också: Nya siffror: Högre brandrisk i bensinbilar än elbilar

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2020-10-20 11:56

Kan Vi Bilägare gräva i om batteripackarna de facto har brunnit eller om de klarade sig från branden? Att räddningstjänsten släckte branden relativt snabbt skvallrar väl förvisso om att så inte verkar ha varit fallet. Jämför detta med jättebranden i Stavanger.

#2
2020-10-20 12:06

Stavanger, där en dieselbil fattade eld menar du?

#3
2020-10-20 13:11

Är det någon förbränningskramare som vart i farten? Skämt å sido, jättebranden i Stavanger var ju en dieselbil som startade branden, men det var ju många elbilsbatterier som brann och nog gjorde branden mer svårsläckt.

#4
2020-10-20 16:39

Nja, tvärtom Klabbe. Räddningsledaren hävdade ju i norsk TV att elbilarnas batterier var "opåverkade" dvs inte hade brunnit.
I Stavanger var det en diesel-Zafira som tog eld.

#5
2020-10-20 16:56

Malmö, sveriges r*vhål...

#6
2020-10-20 17:53

Avundsjuka är svårt att hantera inte bara i Malmö.

#7
2020-10-20 18:22

Jag är inte så säker på att det är Teslahatare eller elbilsvägrare som tänt på. Skulle inte förvåna mig om de läst att det blir extrema bränder i elbilar. Det är väl alltid roligt när det man gör blir spektakulärt

#8
2020-10-20 18:57

Det är ju allmänt känt att kolkraftsbilar börjar brinna av sig självt så varför skulle någon besvära sig med att tända på, jag tror att räddningstjänsten har dragit förhastade slutsatser.

#9
2020-10-20 19:41

Bandvagn: Lyckades du aldrig nå förarbevis för stridsvagn? Lika dum kommentar som din, tycker jag.. (Mao - håll dig till ämnet..)

#10
2020-10-20 20:09

Med tanke på att en absurd mängd tjänstebilsaffärer går till Tesla just nu, kan jag absolut tänka mig att det är ett beställningsjobb från någon med koppling till fossila eller hybridbilar.

#11
2020-10-20 20:13

Bilbränderna i Malmö har oftast ett alternativt syfte, t ex att avleda uppmärksamhet. Om det inte sker brott på en annan plats samtidigt är det mest troligt någon som betalar en liten slant för att få saker uppeldade.

#12
2020-10-20 21:25

Branden var antagligen anlagd. Konstigt att så dyra bilar får stå ute.

#13
2020-10-20 21:53

Carl: Och varför ska man inte kunna ha bilar med hög prislapp ståendes ute i fred? Min bil har stått ute i de mest skiftande miljöer, från bra områden till områden där jag undrat om jag borde gå efter mörkrets inbrott. Men aldrig fått så mycket som ett märke på den.
Sen vet vi ju inte alls hur nya bilarna var som brann, det kanske var rejält begagnade bilar så jag tycker du är lite snett ute om du anser problemet ligger i att bilarna stod ute. Problemet är att det finns idioter.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.