Bild
Nästa artikel
Nyheter

Sporthybriden i8 på vägarna i juni

Publicerad 11 mars 2014
I sommar rullar de första exemplaren av BMW:s hybrid-sportbil i8 ut på vägarna. Lanseringen sker först på den europeiska marknaden.

BMW i8 är sprungen ur samma fabrik i Leipzig som elbilen i3. Sportbilen delar samma formspråk och det återvinningstänk i valen av material som även återfinns hos småbilen. Ett tilltag som blivit en del av BMW:s satsning på en grönare profil.

Men till skillnad från småbilen i3 handlar det här om en laddhybrid där en turbomatad trecylindrig motor på 231 hästkrafter samsas med en hundra hästar svagare elmotor. Kombinationen genererar 362 hästkrafter som får bilen att göra 0–100 Km/tim på 4,4 sekunder men sportigheten till trots ska förbrukningen landa på 2,1 L/100 Km enligt tillverkaren.

En riklig användning av kolfiber håller vikten nere och litiumbatteripaketet ska efter ta bilen hela 37 kilometer enbart med hjälp av elmotorn efter EU-körcykel, men då med toppfarten begränsad till 120 Km/tim. Modellen blir den första bilen som kommer ut i produktion med det nya laserljuset i strålkastarna.

Diskutera: Vad tycker du om BMW:s nya sportbil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2014-03-11 17:54
saabnisse

Låter nog bra med 37 km räckvidd även om det är löjligt lite.
Men om man jämför med i3 som i praktiken bara klarade hälften av uppgiven körsträcka så blir det väl här bara 16 km och då kan man ju undra varför det överhuvudtaget ska läggas ner pengar på en laddhydrid?

#2 • 2014-03-14 09:39
Klarsyn

Bilarna med endast batterier har ingen framtid i verkligheten.
Laddhybrider är ett bra val i väntan på bränslecellshybriderna från Toyota, Honda och Hyundai som börjar säljas redan nästa år. Vätgasmackarna lär dock ta några år här i Sverige.

#3 • 2014-03-14 11:02
Hackenbush

Fronten ger en känsla av att en elefant satt sig på motorhuven och tryckt ihop BMW fronten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.