Bild
Nästa artikel
BMW-ägare missnöjd – tog gisslan

BMW-ägare missnöjd – tog gisslan

Nyheter

En beväpnad man tog på måndagen gisslan vid ett av BMW:s franska kontor. Orsak: han var missnöjd med sin bil.

På måndagen utspelade sig ett gisslandrama vid ett av BMW:s kontor utanför Paris.

En beväpnad man klev in i byggnaden, avlossade två skott i luften, tog en receptionist som gisslan och anlade en mindre brand. Det rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Ingen kom till skada och mannen gav upp efter två timmar och överlämnade sig till polisen. 80 personer hade då evakuerats. Mannen misstänks nu för vapenbrott, olaga frihetsberövande och mordbrand.

Enligt AFP är mannen i femtioårsåldern och äger en BMW 5-serie som råkat ut för vissa problem. Tidigare ska mannen ha avtjänat ett femton månader långt fängelsestraff för att ha hotat anställda på BMW.

Händelseförloppet ger nya perspektiv på hur missnöjd man egentligen kan bli med sin bil.
 
Diskutera: Vad tycker du om gisslandramat?

Taggar: Nyheter, , BMW

Kommentarer

#1
2010-11-09 13:28

Jag är inte förvånad. Han skulle köpt en Toyota och varit glad resten av livet.

#3
2010-11-09 15:07

Fast BMW rostar ju iaf inte lika mycket som MB. Alltid nåt när fanskapet inte vill fungera.

#4
Benny H
2010-11-09 15:29

Vore ju bättre om han klagat hos den han köpte bilen av i så fall..bilen ska enligt uppgift vara från 2002 och med ett okänt antal mil på mätaren. Finns nog inga garantier att åberopa på en så gammal bil..

#5
simon_d
2010-11-09 15:45

Fransmän är galna.

#6
Raymond K
2010-11-09 15:52

Håller med om att Toyota är en väldigt bra bil. den rullar ju inte många mil eftersom den oftast står på verkstaden

#8
gunnar44
2010-11-09 17:14

Bäste Raymond. Det du kommer med är endsast skitprat. Köp en Toyota eller gör som jag köp en Opel. För det är bara att konstatera Toyota har bland de bästa resultaten vid bilprovningen och minst reparationer enligt samstämmiga kundenkäter. Men det är några punkter den är sämre. Den har som begagnad ett för högt pris. Den har inte samma komfort och vägegenskaper som ex. Opel. Då mina bilar av märket Opel fungerat klockrent, finns det ingen anledning att byta.
Det är kanske inte status att äga en Opel, men det skiter jag i, för jag är glad och bekymmersfri.

#9
Raymond K
2010-11-09 17:15

Har haft 3 st BMW och alla har haft problem med drivlinan. Obalans som i stort sett är omöjlig att bli av med. Diverse rost och elproblem. Bmw är roliga att köra och vissa modeller är väldigt snygga men kvaliten på dom är inte mycket att hurra för, jag köper aldrig bmw igen. Nya är dom oftast kanon, några år gamla börjar problemen komma.

#10
2010-11-09 17:22

bekymmersfritt bilägande stavas: T O Y O T A

#11
Raymond K
2010-11-09 17:24

Bilverkstädernas dröm stavas TOYOTA

#12
2010-11-09 18:02

BMW=pizzaräcer

#13
2010-11-09 18:20

Fransmän är inte galnare än andra. De har däremot modet att säga ifrån när de anser att något är fel och inte jamsar med som svenskar som tar ut sin frustration i trafiken. Dock kan det som i detta fallet bli helt galet, han lär ha förlorat mycket mer än han tjänar på det här uppträdet. BMW anser sig inte ha någon prestige att förlora.

#14
simon_d
2010-11-09 18:35

Focus, har du jobbat med fransmän?

#15
2010-11-09 19:02

Jag har haft fransman ingift i familjen och vistats så pass mycket i Frankrike att jag anser mig veta en hel del. Jag har inte jobbat med någon utöver detta. Det behöver ju inte vara deras fel om man inte kan komma överens. Vad nu detta skulle ha med gisslandramat att göra.

#16
Bengt Martin Wågö
2010-11-09 21:19

Undrar hur kommentarena sett ut om massmedia bara noterat att en bilägare gick bärsärkagång mm, utan att nämna något bilmärke vid namn. Hade det lika självklart varit ett premiummärke då? Och ägare av statusbefriade bilar rycker på axlarna och köper en ny (billig) bil?

#17
simon_d
2010-11-09 22:35

Låt oss inte dra några vidgående konklusioner om fransmän, jag har nog bara haft otur med dem jag har kommit i kontakt med genom åren

#18
2010-11-10 00:49

Kan nån för en gångs skull förklara hur alla BMW artiklar automatiskt kopplas ihop med Toyota och vice versa??? För övrigt kan jag intyga att fransmän är galna,jag har varit där och sett dom och t.o.m pratat med några så det är ett konstaterat faktum.

#19
Benny H
2010-11-10 08:30

Till Leifer...Jo det är ju så att s.k premiumbilar är mer komplicerade än enklare bilar och körs hårdare och längre. Men att dra några slutsatser på en 8 år gammal bil där det inte framkommer tidigare ägares behandling av bilen och historik är väl lite vanskligt. En bilaffär är nästan alltid dålig men att som i det här fallet anklaga BMW kan ju inte vara rimligt. Finns det något märke som har 8 års garanti? Tror inte det..Bilköpare vill ha enkla bilar som inte krånglar, säger man, men när det kommer till kritan så köper man ändå bilarna med massa lull som oundvikligen kommer att krångla efter ett antal mil och år.

#20
Benny H
2010-11-10 08:40

Egentligen skulle man plocka det bästa ur alla bilmärken och bygga en grym kvalitetsbil...Motorer från Mercedes, säkerhet från Volvo, växellåda från BMW, rostskydd från Audi, driftssäkerhet från Toyota, design från Alfa osv...givetvis finns andra kombinationer beroende på vilket prestanda och biltyp man vill ha...Jag som inte är märkesfreak skulle inte ha något problem med det bara det funkar. Tyvärr skulle nog verkstäder och reservdelar få magra tider hehe...

#21
simon_d
2010-11-10 08:56

Utvecklingen går väl på sätt och vis i den riktningen. En stor del av utvecklingen drivs av ett fåtal globala underleverantörer. BMW använder till exempel (jag kan ha fel) Getrag växellådor. Getrag levererar ochså till General Motors, MB, Ferrari, Fiat, Porsche, Toyota och VW.

#22
2010-11-10 10:04

Jag har arbetat tillsammans med en och annan svensk som kunnat betraktas som galen men också förmånen att arbeta samman med helt underbara svenskar. I mitt yrke har jag träffat många galna svenskar men också motsatsen. Jag skulle dock aldrig generalisera och säga att det bara finns galna svenskar för så enkelt kan man inte göra det för sig.
Att den här fransmannen kan betraktas som galen kan man väl hålla med om men det finns nästan 62 miljoner invånare i Frankrike, säkert av alla sorter.

#24
Steff 99
2010-11-11 13:08

Är det "De små tomtarnas dagis" som fått förmånen att skriva kommentarer om denna artikel ????
För flertalet måste vara i förskoleålder som kommenterar

#26
2010-11-11 19:32

Redaktionen.

Gör så att vi som vill diskutera seriöst och som är prenumranter av tidningen där man kan registrera sig med sitt prenumrantnr och att då automatiskt så ploppar en riktiga namn upp. Varför ska man dölja sig med en massa konstiga namn och nummer? Vågar man inte stå för det man skriver eller vad?

Detta för att få bort alla ska vi säga som bara förstör när man vill bolla med fakta med varandra så kommer någon och förstör med en idiot kommentar helt utan källhänvisning.

Men ha gärna kvar denna spalt så vissa kan fortsätta att leka rommen av sig med löjliga kommentarer och personliga påhopp. Så kan vi som vill diskutera seriöst och som är prenumranter få en egen spalt där vi kan få diskutera ifred från alla rötägg. Alltså två artikel kommentarsfält ett seriöst och en lekstuga.

MVH Conny Karlsson/Shogun

#27
Steff 99
2010-11-12 08:18

RE "Shogun"

Håller med dej i dina kommentarer, har sällan eller aldrig varit med om så många kommentarer som tangerar de flesta lågvattenmärken, tyvärr så är det samma "nic" som utmärker sig under en mängd artiklar.

#28
bozidar
2010-12-07 12:42

kan det vara så att han missupfattade det där med"med BMW får du 3 år fri service"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.