Bild
Nästa artikel
Arga bilister kör BMW

Arga bilister kör BMW

Nyheter

De som kör BMW har sämst temperament i trafiken. Enligt en ny undersökning är BMW-förarna mer arga än andra bilister.

BMW-förare kör för fort, gör vågade omkörningar, håller korta avstånd till bilen framför och byter körfält utan att blinka mer ofta jämfört med andra bilister.
 
Det enligt en ny undersökning från brittiska Gocompare, ett företag som jämför försäkringar.
 
Omkring 3 000 bilister har intervjuats och över hälften har haft dåliga upplevelser av BMW-förare. Med stöd av det resultatet utnämner Gocompare BMW-förarna till argast i trafiken.

Förutom BMW tycks just tyska tillverkare ha dåligt rykte i Storbritannien. Även Audi, Volkswagen och Mercedes finns representerade på topplistan över mest arga förare.

Yrkesförarna finns också med, vita skåpbilar på en andraplats och lastbilar på plats sex.

Av de tillfrågade uppger 65 procent att de vanligen stöter på minst en hotfull förare under en timmes körning.

Det här kör de mest arga förarna:

1. BMW
2. Vit skåpbil
3. Audi
4. Ford
5. Land Rover
6. Lastbil
7. Vauxhall (Opel i Sverige)
8. Range Rover
9. Volkswagen
10. Mercedes

Diskutera: Är de som kör BMW mer arga än andra förare i trafiken?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Jan_2
2010-10-13 15:32

Det finns en undersökning till allt. Men är förare till vita skåpbilar verkligen mer arga än dom som kör svarta?

#2
Benny H
2010-10-13 15:59

Jaha.. och dom som kör Mercedes och Volvo saknar blinkers på sina bilar! Vad bevisar det? Eller att Skodaägare är snåla hela bunten...hehe! Bevisen verkar ganska tunna...

#3
Johan T
2010-10-13 16:07

haha dom flesta företag har vita bilar för att deras logo ska synas. Kan hålla med dom har alltid bråttom.lite konstigt för dom brukar inte ha bråttom när dom väl jobbar (Hantverkare) Med vissa undantag. hehehe

#4
trepip
2010-10-13 16:45

Håller absolut med undersökningen. Det största arbetet med minskningen av dödade och skadade i trafiken vore att få bort dessa kepsförsedda, barnsliga,i sätet nedsjunkna ynglen i de här sommarbilarna, från våra vägar. Lek nån annanstans och sladda i nån sandlåda med Teknikens värld i bakfickan, men inte hos oss övriga i trafiken.

#5
bch
2010-10-13 16:51

de har sine egene regler de som kjør Audi og BMW :-(

#6
boch
2010-10-13 16:52

de har sine egene regler de som kjør Audi og BMW :-(

#7
2010-10-13 17:04

Man får nog tolka undersökningen som verklighetsbaserad satir. Nog ligger det viss sanning bakom påståendet ändå. De flesta BMW-förare jag noterar i trafiken är yngre män av utländsk härkomst, en majoritet är sannolikt även relativt lågutbildade. Trafikanter i denna grupp kör ofta aggressivare och tar fler risker än medelbilisten. Så undersökningens resultat är egentligen inte så förvånande.

#8
björn bynger
2010-10-13 17:15

Ack ja, den som ändå hade råd att köpa en BMW!!!
Då skulle man vara befriad från
- hastighetsbegränsningar
-stopplikten
-väjningsplikten
-kunde saxa mellan filerna
-tränga sig före
-stänka ner andra
-parkera på handikapprutor
-felparkera utan att få lapp
-har jag glömt något?
Tänk så mycket enklare livet skulle bli med en BMW!!!
Märkligt att BMW inte tagit upp dessa förmåner i reklamen!!
Mvh från skruttig Toyota

#9
2010-10-13 17:43

Helt underbart ...
"De flesta BMW-förare jag noterar i trafiken är yngre män av utländsk härkomst, en majoritet är sannolikt även relativt lågutbildade"
.
Gösta borde nog ta av skygglapparna i trafiken!
.
Hmmm, vad är relativt lågutbildade? Inte direktörer och borgare då va'? Är det osannolikt att de är homosexuella också? Eller kan det finnas ännu någon annat den skarpsynte noterar som en annan missar?
Varför inte islamistiska terrorister?
.
suck

#10
Mjukis
2010-10-13 17:47

Jag kör AUDI och jag håller med pom att BMW-grisarna är aggressiva! Spö skulle dom ha. Tur att man kan köra röven av de flesta av dem.

#11
simon_d
2010-10-13 18:01

Gösta, bor du på landet eller i någon förort, dvs där förekomsten av BMW typiskt är äldre modeller? Tycker att de som köper nya BMW ofta verkar vara folk som har god inkomst, framgångsrik karriär etc. Ibland invandrare, ibland svenskar - tycker INTE att man skall racka ner på bilar för att de ibland körs av invandrare, det vore rasistiskt! Har inget emot att BMW är populära bland invandrare, jag ser inte det som något negativt. Däremot kan jag hålla med om att BMW ofta körs aggresivt - det hänger nog till viss del samman med att framgångsrika ofta har vassa armbågar, samt att bilarna uppmanar till "aktiv körning"...

#12
PirreFransos
2010-10-13 18:14

Inget nytt där, jag kunde ha sagt det för många år sedan.
Audi-förare är lika bra. Taxi-förare, budbilar och hantverkare håller
samma nivå.
Vad hjälper det till och veta det??

#13
2010-10-13 18:43

Kan man ana en viss avundsjuka i dessa påstående om BMW.
Vad man kan se på vägarna är det inte alls nödvändigt att köra ett visst märke för att vara aggressiv eller strunta i regler, alla märken är representerade.

#15
2010-10-13 19:48

Om någon uppfattar att BMW-förare ofta är unga invandrare som kör aggressivt, så hetsar en annan kommentator upp sej, och börjar yra om rasism. Håhåjaja! Så blev även jag rasist. (Att jag även noterat, som gammal yrkesförare, sambandet ursvenska SAAB-stollar och idiotkörning, tyder väl på nån annan sorts fördom.)

#16
Anders Karlssson
2010-10-13 20:27

BMW är underbara bilar som ibland får jobbiga förare.
Fråga vägarbetarna vilka som inte saktar ned. BMW...o budbilar.
5-600 mil i månaden på landsvägar i Sverige har gett en klar uppfattning. Två njurar i backspegeln innebär: "Hjälp honom komma om så han inte ställer till det." De flesta förarna som kör aggressivt på landsväg ser Svenska ut och kör numera BMW. BMW-Reklamen vädjar ju till "akitva förare". Gösta L kör nog mest i stan.
När SABB 900 turbo kom var den bilen överrepresenterad.
Den förartypen behöver såklart en så snabb bil som möjligt för pengarna.
De blir inte aggressiva av bilen. De behöver en snabb bil för sin körstil.

#17
2010-10-13 21:05

Ja det jag kan säga är att man reagerar på hur BMW ägare ibland framför sina bilar vid tex omkörningar......det sker ofta på inte helt trafiksäkert sätt enligt mitt sätt att se. Och det är inte bara en och två gånger det hänt. Kör själv BMW ibland.....;o(

#19
SvenskmedBMW
2010-10-13 21:48

Vi som kör nyare BMW är oftast lite äldre med god ekonomi! Vi älskar att KÖRA bil, inte åka bil! Kör men tex Toyota eller varför inte tidigare Volvo, är man inte kör-intresserad utan vill enbart förflytta sig mellan punkt A och Punkt B på ett säkert sätt!
Tyvärr uppfattar andra bilister ibland att man kör vårdslöst men de flesta har full kontroll och bilarna har god förmåga till omkörningar.
Har dock upptäckt att BMW passar bäst på Autobahn där man kan sträcka ut dem! PUSS!

#20
2010-10-13 21:59

Hahaha, jag lovar Leifer! Hoppas att jag håller mig i skinnet när jag sitter i BMWn.......;o)

#21
Muttan
2010-10-13 22:00

Hur gör man en sådan undersökning?

Står man vi vägkanten o ser på trafiken vilka som kör dumdristigt?

Ibland kan man ifråga sätta dessa journalister som kommer med sådana undersökningar....

#22
DeN
2010-10-13 22:12

Skämtartikel?
Säger väl mer om engelsmännen än bilmärkena...

#23
DL
2010-10-13 22:13

Är det inte så att man lägger märke till om det är en BMW som kör om just för att man känner igen bilen som en BMW?
Vem kan skilja på om det råkar vara en Mazda, Nissan, Opel eller någon annan tvålkopp stöpt i samma form som just gjorde samma omkörning ?

#24
Audi 4ever
2010-10-13 22:18

Har kört en hel del långkörningar genom sverige, det är påfallande ofta det är just BMW som står för omkörningar. även om jag själv inte alltid håller hastighetsbegränsningarna fullt ut, utan kanske håller 10-20 över så är det mer än 50% av de som kör om som är BMW. Om det beror på ilska eller att det bara är en mentalitet bland denna typ av bilägare skall ju vara osagt. Att inte använda blinkers är dock ett fenomen som finns hos alla typer av förare, oavsett bilmärke. Värst är ju ändå att inte en gång de som skall kallas yrkesförare kan hantera detta med blinkers är ju KATATSTROF....hur i hela friden kan man få vara yrkesförare när man inte kan hantera sitt arbetsredskap på ett korrekt sätt. Detta är det enda föraren själv måste sköta vad gäller yttre ljuspunkter på fordonet, och att inte då orka sträcka ut fingret och peta till spaken är ju fan i mig skamligt..

#25
Nils Nordberg
2010-10-13 23:40

Den typen av undersökningar är alltid diskutabla. Men ren fakta är ju att många från mellanöstern och arabländer kör Bmw.

#26
Jägaren
2010-10-14 08:30

Helt klart är att de som kör BMW är av den mer överspända typen. Titta på genomsnittsåldern på dem som sitter bakom ratten och lägg märje till hur vanligt det är med keps och/eller solglasögon - antingen solen skiner eller inte.
Nils Nordberg påstår att många BMW-förare är från mellanöstern och arabländerna. Vad för slags fördomar kan vi läsa in här?
--
SvenskmedBMW: Gud, vilket korkat resonemang.

#27
789
2010-10-14 08:44

Jag kör sedan ca ett år tillbaka "nya" Toyota Avensis, tjänstebil, i kombiutförande och arbetar som säljare. Kör ca 3 - 5 000 mil per år och tycker att sittkomforten i Toyota är riktigt riktigt, riktigt usel. Trevliga och schysta säten och därmed bra körglädje har främst SAAB och Audi men jag gillar också BMW´s skålade sportstolar som ger bra stöd åt låren men tyvärr är sätena lite för hårda, distingta. Jag förstår mkt väl att man kör betydligt sportigare i BMW än i tex Toyota som jag kör idag. Vidare gillar jag inte Toyotas trista plastiga och dystra, mörka inredning. Se på BMW hur en inredning ska se ut. Light dämpad belysning och kvalitet i reglage och knappar. Jag håller med om att man lider då man kör Toyota och njuter då man fräser fram i BMW. Sedan anser jag förstås att Audi och SAAB också har tillräckligt hög detaljkvalitet om än inte riktigt på BMW manér. Jag kör alltför sällan BMW och tvingas köra Toyota alldeles för ofta och för länge. Om två år blir det bilbyte och då blir det svensk eller tysk bil med fyrhjulsdrift.

#28
trepipen
2010-10-14 09:27

Vingliga på dåliga tjälskottvägar, spårkänsliga, stötiga, obekväma säten med sina sportstolar som omöjliggör ändrad sittposition, bedrövligt små och otydliga knappar på instrumentpanelen, envisas med vridreglage för lyset idiotiskt placerat på vänster sida om ratten, samma urtråkiga design år efter år, en kärvhet i reglage som ägare kallar solid?!, urusel dieselvärme, vansinniga priser på bilarna vilket närmare kan sägas vara lurendrejeri baserat på människor bristande självkänsla, urtråkig opraktisk inredning och dessutom dålig byggkvalite vilket bevisas av både bilprovningar och motororganisationer världen över. Nej, en bmw köps enbart av emotionella skäl. Bmw:s chef blev själv chockad över deras egna kundundersökningar som visade att 80% av 1-serieägarna trodde att deras bilar var framhjulsdrivna?! En Toyotaköpare är däremot extremt funktionsorienterad har andra undersökningar visat. Alltså. En bmw-ägare har störningar i sitt emotionella liv medan en Toyotaägare vill ha det en bil är till för: köras.

#29
trepipen
2010-10-14 09:30

För den som inte kan svenska språket. Bakom ratten KÖR man bil. På passagerarsätena ÅKER man bil.

#30
Hans W
2010-10-14 09:41

Jag har konstaterat att det bilmärke som oftast inte blinkar vid filbyte etc. måste vara Volvo. Vad kan man göra åt det? Bör inte produktionen av Volvo upphöra då.

Är det inte bättre att koncentra sig på hur förarna uppför sig i trafiken istället för respektive bilmärke.

#31
trepipen
2010-10-14 09:48

En Toyota-ägare älskar att KÖRA sin bil och älskar att ÄGA sin bil. Därför att han alltid känner sig trygg i sitt ägande av fordonet och att man vet att det kvalitetsmässigt är bilvärldens bästa bilbyggare. DET är ÄKTA körglädje, varje minut i bilen. Visste ni att Toyotas/Lexus bilar är överlägset det märke som procentuellt mest ägs av privatpersoner, över hela världen. Toyotas absolut bästa reklam är deras egna ägare. Det finns ingen annan biltillverkare som kan visa upp sin produkts livscykel som Toyota gör. Deras bilar säljer oftast som bäst i slutet av modellens tillverkning vilket bilanalytiker menar är rena drömmen för en tillverkare. Nyhetens behag är ett okänt begrepp för Toyota. Här är det konsumentförtroende som prioriteras. Man bygger bilar som majoriteten vill ha och det har gjort Toyota till världens i särklass största bilmärke i många många år nu. Trots CIA:S och den amerikanska regeringens försök att smutskasta Toyota med så kallade skenande bilar, det har ju framkommit att inga fel på bilarna kunde hittas.

#32
surivan
2010-10-14 10:21

Tacka vet jag körglädjen i en VAZ från sjuttitalet.Lättstartad bra värme
dock något stötig gång,Välutrustad verktygssats .Ingen elektronik som
runierar ägaren.Man kan känna sej som en äkta ryss när man i sjuttio
kilometer färdas fram.Då kan alla BMW och andra viktigpettermärken
kasta sej i väggen!

#33
Hans Tööj
2010-10-14 10:33

Vad jag har konstaterat är att möter man bilar utan lyset påslaget
är det ofta en BMW eller Mercedes. Har dom dispens eller är dom
på lyset ? Om dom är arga vet jag inte. Några hastighetsgränser
respekteras oftast inte. Får kvinnor köra BMW ?

P.S Det finns vissa oavsett bilmärke som fått för sig att åka endast
med parkeringsljus efter mörkrets inbrott. KORKAT ! Man varkan ser
eller syns.
Hälsar Hanso

#34
TFAN
2010-10-14 10:54

Jo BMW går fort på sommaren men nu är det snart vinter, snö och halt och då går de inte så snabbt. Skulle iväg på en semestertur från Arlanda med några bekanta för några år sedan. Det var ett jäkla busväder på morgonen, blåsigt, snöigt. När vi möttes i avgångshallen utbrast en av deltagarna " jag tog SAABen hade jag tagit BMWn så hade jag aldrig hunnit hit i tid"

#35
Vladimir Gutierrez
2010-10-14 13:26

Köra BMW kräver temperament, har inte du det kör en VAZ!!

#36
Raymond K
2010-10-14 13:43

Bmw är bättre än ALLA andra bilar och Bmw förarna kör bättre än ALLA andra bilförare, klart att BMw skall fram först då det säger sig självt

#37
2010-10-14 16:29

Jag provkörde en Toyota Avensis häromdagen. Jag blev överraskad. Den hade väldigt sköna stolar, väl i klass med Volvo Saab o BMW! Den hade läderklädsel och elinställning av stolens alla riktningar inklusive svankstödsinställning. Kanske hade den här bilen mer påkostade stolar, eller så var provkörningen 60 mil på en dag, för kort.
När det gäller BMW förares humör kanske följande ger en förklaring?
Ska man in och ut ur bilen flera gånger om dagen och har en BMW är det kanske inte underligt att BMW föraren tappar tålamodet. För det är inte lätt att ta sig till o från förarplatsen.

#38
789
2010-10-14 16:55

Gunnar 44:
Jag kör en Toyota Avensis av den nya modellen av 2010 års modell och får förbenat ont i ryggen av den. Jag kör mellan 3 000 - 5 000 mil per år och har nu en "kulram" i sätet och det blev lite bättre. Toyotas stolar är skitdåliga! Usel sittkomfort, inga stöd för låren då stolssitsen är kort och konstiga inställningsmöjligheter. Har det stora komfort, Exekutive paketet med läder, GPS mm. Bra stolar har SAAB, Audi, Volvo och även BMW faktiskt eftersom de har skålade stolar med bra stoppning även om BMW´s stolar är en aning hårda. Dessutom sitter man "lite snett" i Toyotastolen. Testa och sitt längre pass i en Toyota och du blir garanterat grymt irriterad!

#39
2010-10-14 17:32

Inte bara den beskrivna undersökningen (plus en del andra genom åren) och mina erfarenheter som yrkesförare senaste decennierna, utan även en del av kommentarerna här visar att många BMW-förare missförstått det här med allmänna vägar. Ofta tror dom att det är lekplatser för vuxna. Och ser ned på de som fått för sej att bilar/vägar är till för att förflytta sej säkert mellan A och B. Busiga som fastnat mentalt i 8-års ålder?
PS. Apropå han som klagade på kort säte i Avensis. Forskning menar att långa sitsar, ger obehagliga domningar i benen. Därför har de flesta personbilar rätt korta säten. Vilket då kan kännas obekvämt för somliga. Särskilt om man är långbent.

#40
2010-10-14 17:40

Om britternas undersökningar av den här typen är av samma kvalitet som de flesta av deras egna bilmärken finns det inte mycket att tillägga,

#41
2010-10-14 19:32

Vem ska man tro o tro o tro på när tro på när det är så här för att citera Di Leva. Snarare är det nog så att vi är olika byggda vi människor för att passa olika stolar i bilar. Själv sitter jag bra i de skinnklädda stolarna med elinställning på Toyota Avensis. Liksom de i nya Volvo V60 sitter jag bra i då jag kan vinkla upp stolsdynan i framkant så jag får stöd under låren då jag har långa ben. Jag satt också väldigt bra i stolarna på Honda Accord Tourer i Executive utförande med skinnstolar elinställbara. Troligtvis blir det någon av dessa bilar för oss som blir nästa bil.

#42
2010-10-14 19:59

789 överdriver skillnadeden, men är man Saabfrälst så är man. Nu är det så att jag under 30 års tid kört Volvo, Saab, Opel och lite Audi i arbetet. Endast Saab får godkänt över de 30 åren, trots att den inte hade svankstödsinställning på en del av våra bilar. Opel Omega får godkänt men Vectra får godkänt med - tecken på modeller med stolpaketet. Sista årsmodellerna godkänt, liksom med beröm godkänt för nya stolarna i Insignia och saab 9-5.
Volvo har jag aldrig suttit bra i. Har aldrig någonsin haft så ont i ryggen efter en långtur som i Volvon. Detta gäller manuell låda. Med automat går det bättre. Audin får klart sämst betyg av de bilar jag haft tillgång till.
Sedan undrar jag om du provade att tilta upp Toyotastolarnas säten i framkant? Däremot tyckte jag att klimatanläggningen var dragig.
Ingen bil vare sig Saab eller Opel har upplevts som dragiga. För är det 0 gradigt och ingen sol, borde man kunna kräva att det är dragfritt.

#43
2010-10-14 20:34

Gunnar 44.

Är det mig du frågar om jag tiltade upp förarstolen i framkant på Avensis? Ja, det är därför jag vill ha denna stol som är elinställbar som de skinnklädda stolarna är. De går att tilta upp och ger ett mycket bättre stöd än de manuella stolarna. Det är samma på Volvon den gick att tilta upp i framkant för bra stöd. Och det samma i Honda Accord Tourer i Exclusive utförande med skinnklädda och elinställbara stolar var mycket bekväma.
________________________________________________________
Det som retade mig mest på Avensis var att mittkonsolen som man vilar höger armbåge på är så låg så att man inte kan vila armbågen på där i den utsträckning jag skulle vilja göra. Desseutom skulle jag vilja kunna dra ratten mot mig lite längre.

Nu har vi gått från arga BMW förare till att prata stolar.......;o)

#44
2010-10-14 22:27

Vill bara säga att jag kör BMW och jag är INTE "arg". Jag tycker snarare det verkar som att dom som kör bilar som inte är med på listan är arga/bittra?

#45
Frederik
2010-10-15 08:53

Fördomar har sin funktion och jag kan hålla med om att en del BMW förare saknar all hyfs. Men å andra sidan tycker jag mig se rätt många frustrerade nya Volvo förare som också håller för lite avstånd, vägrar blinka och kör för fort. Och Toyota Prius.
Å andra sidan är det enkelt att hitta en BMW som körs lugnt också.
Själv kör jag BMW med.
Ser ut som Arab, men är så långt ifrån en som man kan komma. Har hittat blinkerspaken för länge sen och använder den flytigt. Håller avstånd mycket mer än genomsnittet. Kör om ganska ofta men med god marginal, att vissa blir sura när man gör det är deras problem. Undrar varför såna är så arga för...

#46
2010-10-15 10:10

Att sitta illa kan ju göra en arg. Det verkar ju dock som det inte är det problemet i BMW, utan mer i de andra märkena som nämns här.
Måste man skriva om alla andra bilars problem eller fördelar i en blogg som skulle handla om BMW?

#47
Jan Klehn
2010-10-15 14:22

Håller inte direkt med om undersökningen. En del unga kör ganska aggressivt med sin lite äldre BMW, annars stämmer det inte. Blinkers slarvar alla märken/bilförare med. Kör själv BMW numera och kollade hastighetsmätaren som visar lite för mycket. Trots det kör många andra ännu saktare, särskilt förbi hastighetskamera.
Inte arg

#48
jarl s
2010-10-15 15:39

Sist jag såg en arg bilist var det 9-5:a med trasig växellåda och oilsludge...

#49
Krantz
2010-10-15 21:13

Jag håller med, BMW-förare är mer aggressiva än andra men folk kör mer hetsigt än förr över lag. Folk har blivit som hundar som vill lukta den andre i baken. Det går inte snabbare för att man ligger så nära, det enda som sker är att olyckan är framme om den framförvarande behöver bromsa snabbt. Själv brukar jag motorbromsa en aning bara för att retas, det är kul att se hur det ryker i öronen på bakomvarande.

#50
The Stig
2010-10-16 07:39

En undersökning gjord i Storbritannien stämmer ju inte med svenskars sätt att köra. Man får ju tex inte med den svenska tjänstebil's maffian i Volvo eller Saab bilar.

Undrar om XC70 skulle överleva som bilmodell över huvudtaget utan de subventionerna...

#52
Nils Nordberg
2010-10-16 16:27

CITAT Hans Tööj

Många av dom tyska bilmärkerna därmed mb och bmw inkluderat saknar automatiskt halvjuspåslag som tex saab och volvo har pga att dom har annan lagstiftning i andra länder som tex Tyskland Frankrike och Spanien.

#53
MR X
2010-10-16 21:48

Argaste bilisten hittills som skulle köra om alla till vilket pris som helst och till råga på allt starx före toppen på ett backkrön var en gammal 760 med blårök ur avgasröret och spastisk motorgång. Och det måste bara ha varit Jarl s. 760:n havererade lite längre fram. Men om man bortser från denna synnerligen roande lila fadäs så har jag upptäckt att det inte är enbart BMW-ägare som uppvisar detta beteende utan flera märken har börjat närma sig varandra när det gäller aggresiv körstil.

#54
BMW for ever med rak6!!
2010-10-17 13:40

Javisst, engelsmän i nötskal! De är arga för tyskarna bygger bättre bilar än de själva och tyskarna äger deras fabriker!!
Mest arga bilförare brukar jag se ofta på vägrenen och de kör SAAB !

#55
MR X
2010-10-17 14:08

Den ekvationen gick inte riktigt ihop Bmw for ever med rak 6.
Eller jarl s som är ditt egentliga nick.
Om nu engelsmännen är arga på att tyskarna bygger bättre bilar än de själva och tyskarna äger deras fabriker. Då skulle lösningen på din ekvation bli att tyskarna bygger sämre bilar än vad tyskarna gör själva.
Mycket udda och konstig logik.
Indirekt automatiskt så förolämpar du ju alla som kör tyskt premiummärke Vib:s webbplats.

#56
petri 007
2010-10-20 14:53

Hur vet man att de var arga?
Jag kör ofta för fort, kör om utifall de går o.s.v men alltid med ett leende på läpparna då det är kul med en V8 under huven.

Tror nog mer att det är de som svarat som är arga och avundsjuka på att de inte törs peta på gasen. Muppar helt enkelt

#58
B-boy
2010-10-21 11:09

Med en 5-liters V-8 kan man bara le i trafiken !!!
Inte med en 940 och LFD- funktion till vintern !

#59
MrX
2010-10-22 09:39

BMW inbjuder till en mer aktiv körning pga bakhjulsdrift, finfina motorer och suverän väghållning. BMW är helt enkelt en roligar bil att köra.

Men visst kan det leda till problem i trafiken, det håller jag med om. Gäller att disciplinera sig och visa hänsyn.

4.4 liters V8a

#60
2010-10-22 14:03

Mr X tycker att BMW är roliga att köra och detta på grund av bakhjulsdriften. Tänk vad man kan uppfatta saker olika! Själv tycker jag nämligen precis tvärtom. BMW är för mig tung, otymplig och inkonsekvent växlande mellan över- och understyrning. Det tycker jag inte är roligt - i alla fall inte roligare än någon annan jämförbar konkurrent.

Om det vidare skulle vara sant att bakhjulsdrift och effektstinna motorer ger arga förare så saknar jag Porsche i listan. En vagn som för övrigt ger verklig körglädje (dessutom håller de ihop till skillnad mot BMW)....Men detta är bara en iakttagelse..

#61
2010-10-23 22:30

Skrivet av 'leifter

'"Känner man sig lurad av sitt bilköp så blir man arg..."

Hahahahahahahaha!

Tack för den!

#62
2010-10-23 22:35

Skrivet av MrX

"BMW inbjuder till en mer aktiv körning pga bakhjulsdrift, finfina motorer och suverän väghållning. BMW är helt enkelt en roligar bil att köra.

Men visst kan det leda till problem i trafiken, det håller jag med om. Gäller att disciplinera sig och visa hänsyn.

4.4 liters V8a"

Men det är inte sportigt och roligt med med automat, va?
Suverän väghållning, vad jämför du med då? Volvo V70?
Fina motorer håller jag däremot med om..

Men sportiga??? Nja, tom. M-modellerna har tyvärr snurrat bort sig.. :-(

#63
2010-10-26 15:17

Jag anser nog att en V70 har väl så god, eller rent av bättre, väghållning än en BMW. Det som avgör detta är nämligen däcken i första hand och där når få standarddäck över 1 g. Sedan menar jag att en V70 är mångfalt mycket bättre i halka och regn än samtliga bakhjulsdrivna tyskar, men det skriver man mycket sällan om, trots att det är ett vanligt underlag i Sverige.

Men som sagt, detta är enbart min uppfattning och ingen absolut sanning. Det är upp till var och en och i slutändan en fråga om tycke eller smak (sladd eller konsekvens?)..

MVH AL

#64
BMW 330
2010-10-29 22:25

Haha löjlig undersökning.
Jag blir då lika arg oavsett vilket bilmärke jag kör ;)
Beror ju på hur dom andra bilisterna sköter sig oxå.
Klart man blir arg när det finns tokar som kör 90 där det är 110, speciellt där det är vajer räcken enkelfil kör dom 85-90 sen vid dubbelfil så ökar dom till 100-105 irriterande skit säger jag bara.
Har 20 år i trafiken så jag är ingen ungdom direkt, men gillar inte bromsklossar efter vägarna.

#65
Stefan Svärd
2010-11-14 12:08

På annan plats i tidningen framförs att yrket påverkar bilvalet. Tanken att vissa typer av människor söker sig till vissa yrken känns inte främmande. Söker sig vissa personlighetstyper också till vissa bilmärken? Tja det kanske finns viss sanning i detta. BMW;s image är väl förknippad med prestige (jag är bättre), aktiv körstil (jag bryr mig mer om körningen och kör bättre) o s v. I tät trafik (väldigt vanlig i England) kommer en sådan bilförare oundvikligen och ofta att drabbas av besvikelser vilket kanske gör personen otålig, arg och "nervig" i körningen.
Citerar gärna Prof. Lundqvist i detta " Blir du arg för småsaker, är du väl inte större än så..."
Kör lugnt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.