Bild
Nästa artikel
BMW och Toyota utökar samarbete

BMW och Toyota utökar samarbete

Nyheter

Den tyska och den japanska biltillverkaren ska gemensamt jobba med att bland annat ta fram bränslecellsteknik samt en framtida sportbil.

Efter dagens presskonferens i München, Tyskland, bekräftas att det samarbete som BMW och Toyota startade i december för att utveckla batterier och använda gemensamma dieselmotorer nu utökas.

Denna gång handlar det dock inte om batteriteknik utan om fyra andra områden, där ett av dem går ut på att tillverkarna tillsammans ska utveckla ett bränslecellsystem. Förutom bränsleceller ska man också jobba med teknik för eldrivning och utveckling av lättviktsteknologi. Dessutom ska man samarbeta i byggandet av en kommande sportbil.

Både BMW-chefen Norbert Reithofer och Toyotas vd Akio Toyoda har skrivit under på att stärka samarbetet mellan företagen för utveckling av framtida teknik.

– BMW och Toyota vill båda utveckla bättre bilar. Vi respekterar varandra och jag tror att det framgår av att vi nu tar nästa steg endast sex månader efter undertecknandet av vårt inledande samarbete. Toyota är starka när det gäller miljövänliga hybrider och bränsleceller. Och jag anser att BMW:s styrka handlar om att utveckla sportbilar. Jag ser fram emot att se de bilar vi kan åstadkomma tillsammans, sa Akio Toyoda.

Diskutera: Vad tror du om samarbetet?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2012-06-29 14:33

Eftersom de inte kan ses som konkurrenter på något sätt så är det ett smart utbyte av tekniker.

#3
2012-06-29 14:47

Enda vinnaren är Toyota. BMW: VARFÖR?

#2
2012-06-29 14:51

Win win situation och sänkta kostnader för båda företagen. Trots att de ÄR konkurrenter på/i vissa områden/segment.

https://www.press.bmwgroup.com/pressclub/p/pcgl/pressDetail.html?outputChannelId=6&id=T0128045EN&left_menu_item=node__2201

#4
2012-06-29 15:24

BMW måste komma ikapp Mercedes som har lång erfarenhet av bränsleceller och vätgasdrift. Det är snart 10 år sedan man kunde man åka bränslecells-buss i Stockholms kollektivtrafik. Det var Mercedes som redan då hade färdiga bussar för allmän trafik. Mercedes satte också bränsleceller i en vanlig personbil för över 10 år sedan. De har i dag över 500 stycken bilar som rullar världen över.

#5
2012-06-29 15:41

Det hade varit mycket bättre att Mercedes och BMW hade börjat arbeta tillsammans på framtidens drivkällor, särskilt då på bränslecellssidan. Mercedeschefen har ju redan försökt få till stånd ett samarbete men den dryge BMW-chefen Norbert Reithofer har ju promt sagt nej.

#6
2012-06-29 15:50

Jag undrade just hur detta skulle bemötas av de två vanligaste kombattanterna här i trådarna.
Shogun, som brukar vara en mångordig och upprepande samlare av ensidiga fakta, skriver en helt förnuftig kommentar.
Kapten, som brukar ta till lite väl starka formuleringar emellanåt men ibland kan vara riktigt sansad, kunde inte avhålla sig från obefogat tyskvurmande.

BMW är mästare på motorer, men Lexus, som väl får ses som en del av Toyota, kan åstadkomma liknande verk. Möjligen är BMW bättre på chassiavstämningar och på att få fram den där exakta körkänslan. Möjligen är Lexus lite bättre på komfort.
Toyota/Lexus ligger troligen bättre till när det gäller elektroniken.
Man kan lugnt konstatera att de bägge är utmärkta biltillverkare och att bägge kommer att vinna på det utökade samarbetet.

#7
2012-06-29 17:04

Och jag undrade just hur länge det skulle dröja innan Roy "The Judge" skulle avkunna sin dom.

#8
2012-06-29 17:13

Kan enbart instämma med SiggeNn ..
.
Frågan är om det kommer BMWTOYOTA-bilar ur det här samarbetet? .. Är det inte mera sannolikt man helt enkelt försöker dra nytta av de olika kulturerna till den egna tillverkningen?

#10
2012-06-29 18:52

Och som vanligt en helt meningslös kommentar av leifer.

#11
2012-06-29 19:00

Jag kan säja leifer .. Jag tycker inte Roy´s utvärderingar av andras alster imponerar speciellt .. Just i detta fallet slapp vi språkpolisen så ett "G" kan jag väl ge

#12
2012-06-29 19:46

Toyota gör så trista bilar att de måste fråga BMW om hjälp. Självinsikt har de i varje fall.

#14
2012-06-29 19:55

Leifer...måste du mala sönder alla trådar med provokationer?

Naturligtvis kommer den ingen Toyota med BMW emblem eller motsatt.

#15
2012-06-29 20:11

Det finns de som inte begriper det där med bilars själ leifer ..
Nu vill jag referera till aktuellt artikel där Mazdas själ nämns .. i varje fall utifrån Mazdas vd Takashi Yamanouchi ...

http://www.vibilagare.se/nyheter/mazdas-sista-wankelmotor-byggd-38588

#17
2012-06-29 20:24

Jag som inte har någon favorit i något av lägren och därmed inga märkesbundna skygglappar tror att båda tillverkarna kommer att tjäna på denna allians, båda har något den andre vill ha.
Det har de själva insett annars hade det givetvis inte blivit något samarbete.

#20
2012-06-29 20:29

Nu när BMW får hjälp av Toyota med bränsleceller så kommer dom snabbt ikapp Mercedes. 1992 startade Toyota med att försöka få fram en bränslecells bil och 1996 var den första egentillverkade bränslecells bilen klar. 2001 var man klar med bränslecells drift för lokaltrafik fordon. BMW lade ner sina försök att få fram en bil med bränsleceller 2010 på grund av avsaknad av infrastruktur för att kunna tanka dessa fordon. Här står det om fyra stycken av Toyotas olika bilar, den första ut på marknaden 2015 enligt Toyota.
http://www.toyota-europe.com/innovation/design/concept_cars/fchv/index.tmex

Här en film om de etthundra bränslecells bilar som rullar i USA sen 2010 för lansering 2015. Enda problemet till nu har varit att vart fordon kostar 1 miljon dollar. Så vi får väl se om någon bil kommer ut 2015.
http://www.energydigital.com/renewable_energy/toyotas-fuel-cell-hybrid-vehicle-ready-for-market

#22
2012-06-29 20:54

Efter att under lång tid här läst om den eviga svartvita striden mellan tyskt och japanskt, inser jag att dom två inblandade företagen inte läser dessa kommentarer. Himla tur för båda två, då världen inte är svartvit.

Efter ett stort antal averkade bilar av varierande märke har jag just bytt in min Lexus mot en BMW. Min IS250 var med råge den bästa bil jag haft (inte ett fel på 6 år). Tyst, bekväm och en fantastisk (men törstig) drivlina. Efter 6 år var det dags för något nytt. Då Lexus ännu inte presenterat en efterföljare föll valet på den nya 3-serien (320d). Har haft bilen i 2,5 månader nu och är mycket nöjd såhär långt. Har aldrig gillat den gamla 3-serien, men den nya är något annat, snarare en 4-serie. Tyst, bekväm, fantastisk körkänsla och en gruvlig urkraft i den snåla dieselmotorn. Kan givetvis inte uttala mig om kvaliteten än, men jag har inget att anmärka på såhär långt.

Ledsen för den långa utläggningen, men min poäng är att ingen är bäst på allt. Här har vi två riktigt bra bilmärken som bestämt sig för att samarbeta inom vissa områden. Det kan bara komma något gott ur detta för alla parter, inklusive oss bilkonsumenter.

#23
2012-06-29 21:15

Thommys, visst är det så att Toyota har självinsikten att begripa att de inte räcker till, men det har jag sagt länge. Det är ju till och med så att man har sagt om Lexus att Lexus inte når upp till den finish som de tyska premiummärkena uppvisar och att man måste bli bättre. (Lycka till.) Jag är nöjd som valde/visste rätt från början.

#25
2012-06-30 01:24

De omdömen jag ger här i trådarna om en del kommentarer är alltid så pass sakliga att de egentligen aldrig blir emotsagda. De drabbade kommer istället med magsura kommentarer typ "besserwisser". Ja, tänk om det är så att jag emellanåt är bättre vetande?
Själv har jag aldrig haft problem med att andra vet bättre än jag själv. Då får jag ju lära mig något nytt.
Det var för övrigt Kaptens första inlägg som fick mig att reagera. Det leifer skriver en bit härunder stämmer.

Var det någon av de stukade själarna som ens märkte att den större delen av kommentaren gällde samarbetet mellan BMW och Toyota?

#27
2012-06-30 10:56

Roy, grovt sett handlade HALVA ditt inlägg om ditt uppdämda besserwisserbehov och den andra halvan om Toyota/BMW. Jag tror att vi alla - även de "stukade själarna" (dit hör inte jag) - såg detta, men helt naturligt föll det sig så att den första halvan blev till det bestående minnet.
Huruvida leifer har "rätt" eller inte i sin kommentar (igår, 18:14) lämnar jag därhän, men han visade prov på stor feghet i och med att han inte själv ville/vågade ta till orda mot mig, utan valde att ta rygg på dig.

Vad jag sedan anser om samarbetet och vad som i stället borde ha blivit fallet framgår av mina två första inlägg. Mercedes är - precis som Thommys har framhållit - pionjärer inom bränslecellstekniken/vätgasdriften (som på så många andra områden) och i det avseendet hade ett samarbete mellan Mercedes och BMW varit den bästa lösningen - inte minst för industrin i EU-området. Mercedes har visat intresse för samarbete med BMW vid några tidigare tillfällen, men - som sagt - den arrogante BMW-chefen har drygt avvisat sådana förslag. (Dryg och arrogant som bara den - jag har själv träffat honom. Motsatsen däremot hittar vi hos Mercedeschefen, som jag också har träffat.)

#29
2012-06-30 12:31

Kapten,Who?

Ska man skratta eller gråta eller både och. Det hela är bara pinsamt att läsa ;o)

Leifer.

Bra inlägg! Men nog konkurrerar Toyota med BMW under namnet Lexus. Men det hindrar inte att de samarbetar för att sänka kostnader för båda. Det är enda anledningen att spara pengar,money talks!

#30
2012-06-30 13:00

"Ditt första inlägg i tråden var så jävla dålig, okunnigt, obildat och korkat, att det bara kan ha sagts för att provocera duktigt."

Nej, jag skrev det inte för att provocera "duktigt" utan för att JAG MENADE DET.

Och du, leifer, har flera gånger hotat med att säga upp prenumerationen av ViBilägare för att du är sur på tidningen. Varför gör du inte det då? Varför är DU här?

Var och hur jag använder min bildning ska du inte bry dig om. Du påstod en gång att jag inte hade skrivit något endaste här som ingen redan visste och att jag därmed inte bidrog med något av värde. Vad har DU bidragit med som ingen redan visste - du som påstår dig veta så mycket om bilar och bollar med vridmoment hit och vrid dit? Givetvis ingenting. Jag skulle kunna läcka en lång rad hemligheter om ett par bilmärkens kommande tekniska innovationer men är hindrad att göra detta av klausulen om det konfidentiella i samarbetsavtalet. Jag - JAG - vet saker som få andra vet. Jag skulle kunna kontakta vilken biltidningen som helst och ge dem världens scoop.

Bush sa en gång ungefär så här: "Jag har sett in i Putins själ". På detta fyllde Hillary Clinton in: "Putin var KGB-agent och definitionsmässigt har han ingen själ". (Vad gäller då för idioterna inom CIA och FBI, kan man undra!) Putin - den som är intelligensen hos sina amerikanska motsvarigheter vida överlägsen - svarade på detta: "En statlig tjänsteman måste som minimum åtminstone ha ett huvud". Klura på detta, leifer.

Shogun, vad gör det där "Who" i ditt inlägg nu igen? Begriper du inte vad jag har sagt till dig? Ser du spöken?

Men se nu tänker jag skita i allt detta, öppna dagens första flaska Champagne och blicka ut över mina marker här vid Mälaren.

#31
2012-06-30 13:27

Kapten.

Fundera på det du varför Who? kommer upp,fråga Mattias Rabe på TV ;o) Att inte Fredrik Ditts gjort samma sak som Rabe är förvånande efter alla personliga påhopp du gör. Detta visar att Fredrik Ditts Vikström skiter i detta med personliga påhopp,utan nöjer sig bara med en uppmaning att sluta hela tiden. Det har väl du märkt.

Fundera också på Jägaren mfl psedonymer,det är patetiskt.Jag har tidigare frågat när du säger att du skriver på TV idag vad du har för psedonym där idag,utan att få svar från dig. Därför frågar jag igen,vad har du för pseudonym där idag?

Du är ju en bildad man ;o) Skål!

#33
2012-06-30 13:46

Simon_d, jag ger gärna omdömen om både det ena och det andra men sällan regelrätta betyg. Du kanske föredrar de omdömen som andra bidrar med i form av invektiv. Själv kan jag inte se något positivt med dessa.
Ibland skriver jag kommentarer som kan vara korrigeringar eller kompletteringar av andras inlägg. Det är möjligt att känsliga personer uppfattar den sakliga tonen som läraraktig, trots att den egentligen är neutral.
Sen finns det ju de vars kommentarer ligger på en femårings nivå och kan behöva både en och flera lärare.

Kapten, du har alltså träffat en person från BMW som du upplevde som arrogant. Hur upplevde han dig?
Hur Mercedes hanterade problemen med A-klassen och senare rostproblemen behöver jag väl knappast ta upp. Något liknande från BMW:s sida känner i alla fall jag inte till.

Leifer, det du skriver är helt sant - bortsett från tredje stycket där du formulerar dig onödigt grovt. (Du vet ju hur lätt det är att trigga somliga.) I Kaptens andra inlägg uttrycker han ju faktiskt bara en åsikt och det må han väl göra.

Kapten, jag skulle nog vilja påstå att ni bägge emellanåt visst har bidragit med en del bra kommentarer och annat matnyttigt. Så spar skitsnacket.

#34
2012-06-30 13:49

Ser att leifer skrivit ytterligare ett inlägg som jag tycker mest känns onödigt.
Det är alltså inte det jag refererar till i mitt inlägg härunder.

#35
2012-06-30 14:00

Roy J.

För att vara helt ärlig,det har inte varit många kommentarer som varit läsvärda här,inte ens min egen sista kommentar men vad gör man mot som Leifer säger mytomaner.

#36
2012-06-30 15:32

Kapten. Var det Dieter Zetsche du träffade från Mercedes? Han ger verkligen ett trevligt intryck. Eller var det en tidigare chef?

#38
2012-06-30 21:41

Shogun, skulle jag tala om för dig vad mitt nick är på TV? Morsning! Men glöm det där Who!

leifer skriver: ""Jag - JAG - vet saker som få andra vet. Jag skulle kunna kontakta vilken biltidningen som helst och ge dem världens scoop."
LOL
Och ändå har du under nu över 1 års tid inte sagt nånting till oss andra som vi inte redan vet."

leifer, jag ligger hela tiden 3-4 år före dig och andra. Det jag jobbar med nu är nya teknikplattformar för drivlinor. Jag kan inte och får inte säga något. Alltså, det du vet NU visste jag redan runt 2008 (men har alltså inget kunan säga) och det jag vet nu vet du runt 2016.

"Du får gärna sen tycka diktatorn Putin har huvudet på skaft, jag tycker det bara är en översittare precis som du försöker med."

Putins intelligens är överlägsen den för hans amerikanska motsvarigheter. Putin kan jämföras med typ Kasparov mot en sketen svensson. Du ser väl själv hur han kör med de korkade amerikanerna? De kommer ingen vart med honom. Jag tycker att vi skall tacka Putin för den motvikt han utgör mot den amerikanska skenheligheten.

Roy, det är allt lite intressant att åtminstone du inser att jag har bidragit med ett och annat. Undrar vad leifer tycker om det?

Thommys: Ja, det var Dieter Zetsche som jag träffade. Den där "antika" mustaschen må påvisa något annat, men karln är genomtrevlig. Jag träffade också Jürgen Schrempp och han var inte alls lika trevlig.

#40
2012-07-01 06:53

Kapten Who?

Kl 1300 skriver du ett inlägg att du skiter i detta och öppna den första champagne flaskan och kolla ut över dina marker vid Mälaren. Kl 2141 är du tillbaka här igen,så du orkar inte hålla dig härifrån!? Menar du på fullt allvar att jag ska tro på dina mytoman historier,någon kanske i din krets kanske du kan lura med detta. Men de flesta kan nog med dina senaste inlägg se att det är ihop diktade historier du kör med.

Du är bara en desperat ägare till en MB E-klass som försöker rädda MBs anseende i vått och torrt. Så desperat med personangrepp och annat att du blivit avstängd från Teknikensvärlds hemsida av Mattias Rabe pga språkbruk och personangrepp om vart annat. Det är synd att inte Fredrik Ditts Vikström tar tag i saker och verkställer dem och gör samma sak som Mattias Rabe på TV mot sådana som inte håller en saklig ton utan personangrepp. Du anser dej som bildad,en bildad person använder sig inte av ett sådant språkbruk och personangrepp som du gör/gjort. Det gör bara fanatiska ägare utan argument.

Du jobbar med "teknikplattformar för drivlinor". Och att du träffat chefer inom BMW och MB,och att den ena är trevligare än den andra. Visst det låter ju bra,men du vet ju själv att det bara är en ihop diktad historia av dej själv. Med tanke på vad du skrivit tidigare så vet jag att det inte finns någon sanning i detta. På vilket företag jobbar du med detta med drivlinor?

#41
2012-07-01 07:58

Shugun...du beskriver ju dej själv....jag tror att du läst dina egan kommentarer och inlägg istället för kaptenens "nic" också ?...det du skriver är en god självbild över ditt agerande både här och på andra forum...grattis du har äntligen fått lite själviskt.

#42
2012-07-01 10:19

Går det verkligen inte att få slut på den här ointressanta pajkastningen? Jag gjorde ett försök tidigare att återgå till sakfrågan. Den enda som tydligen uppskattade mitt försök var leifer (tack), så jag antar att övriga frekventa personer uppskattar den här typen av pissing contest. Trodde faktiskt bättre om vuxna människor. Som framgick av mitt tidigare inlägg hejar jag inte på någon i den här brottningsmatchen, men jag vill gärna fortsätta läsa insiktsfulla och roliga kommentarer. Snälla, skippa nivån ni befinner er på nu och visa att ni faktiskt ÄR vuxna människor.

#43
2012-07-01 10:41

Shogun, snälla, kan du sluta tjata om denne Who? Vad fan är det med dig? Kan du inte läsa vad jag skriver? Jag har inget med någon Who att göra.

Så länge jag vet vad jag arbetar med är allt lugn och ro. Vad du tror bryr jag mig inte om. Vad jag skrev typ 13.00 sa inget om hur länge jag skulle "skita i" det här. Eller hur?! Det är bara dina egna vanföreställningar som spelar dig ett spratt.

laketwig har rätt: Kan vi fortsätta skriva om artikeln?

#45
2012-07-01 11:34

Leifer, kan hålla med om att det är stor skillnad på upplevd (såld) och faktisk kvalitet bland dessa så kallade premiumbilar. Alla premiummärken har ju gjort bort sig rejält då och då. Även Lexus har ju haft sin andel av problem. Det bevisar bara det jag sa tidigare, dvs att ingen är bäst på allt. Med undantag för isolerade begagnattester är det ju nya bilar som det skrivs om, så det kanske inte är så konstigt att "kvalitet" blir ett subjektivt begrepp i dessa artiklar.

Har själv avverkat ett 20-tal bilar av varierand märke, huvudsakligen privatägda. Är inte märkestrogen, men kan vara trogen en handlare/verkstad som behandlar mig korrekt, oavsett märke. Hade två Peugeot 406 Coupé 3.0 efter varandra. Hade en del problem med den första (tidigt ex), men verstaden löste allt mycket smidigt, även goodwill efter garantitidens utgång. Trevlig bil, så det blev en till när det var dags. Skulle aldrig ha skett om man inte hade hanterat mina problem korrekt.

Nu är jag där igen och lägger ut texten för att komma fram till en poäng ... :-). Alla bilar kan råka ut för mer eller mindre problem, oavsett om du betalat för "premium" eller inte. Betalar man själv, som jag gjort de senaste 15 åren, är hanteringen av dessa problem viktigare än den upplevda kvaliteten vid bilköpet. Där finns det flera märken som har en bit kvar.

#46
2012-07-01 11:52

Who?

På VIB,först Who? sedan Jägaren och nu Kapten Oberkommando.

Det är så uppenbart att du är samma person som Rabe stängt av med exakt samma språkbruk med personangrepp. Med fanatisk dyrkan till ett märke. Att du inte svara på frågor avslöjar dej ytterligare. Vet ingen som skriver på TV nu som du får göra här med personangrepp och annat. Därför tycker jag att du isåfall ska använda samma språkbruk här som på TV,hur kan man vara en Dr Jekyll och Mr Hyde,jag tror inte det och du inte skriver längre på TV för ingen har det språkbruket,det avslöjar sig snabbt om samma person skriver där det avslöjas ganska snabbt.

Skriv då om artikeln och inte en massa trams som saknar verklighets anknytning. Och inte dina egna ihop diktade historier om vilka personer du träffat. Det är så pinsamt att läsa. Och ger dej inte ett dugg mer trovärdighet.
Så länge du fortsätter med personangrepp så kommer jag att uppmärksamma detta. Likaså om fantasi historier som inte har med verkligheten att göra. Sedan får du häva ur dej dina haranger bäst du vill när jag påminner om detta,men du blir inte mer trovärdig för det.Och det ska alltid uppmärksammas fortsättningsvis.

Sedan så blir det tuff konkurrens för MB nu när dessa två företag samarbetar. Det är ju därför du är så kvick med att attackera både Toyota och BMW. Och att BMW varför de samarbetar med Toyota och inte MB. Du får väl slå en pling ned till dina kontakter nere i Tyskland som du träffat och se om inte de kan lyssna på dig istället så de får reda på vilket som är bäst för deras företag att de samarbetar med ;o)

Det hela går ut på att spara pengar och tjäna mer pengar,en win win situation, det borde du veta som är i branschen ;o) I rest my case.

laketwig.

Nej,jag uppskattar verkligen inte sådana här diskussioner med personer som blandar lögner till höger och vänster. Och sedan ett otrevligt språkbruk och personangrepp ideligen i sina alster. Och att det får fortsätta för moderatorn på denna sida. Det är värt att uppmärksammas när det är samma person hela tiden. Och det kan nog Leifer instämma i.

#49
2012-07-01 13:33

Kapten, jag tycker nog att Putin är mera streetsmart än intelligent, men det hör ändå inte hit.
Sen har du ibland här i spalterna skrivit en del märkligheter som får mig att undra om du verkligen har den kompetensen som krävs för att jobba med teknikplattformar, om du ursäkter.

Ck, du är så överdriven i dina provokationer, så ingen tar dig på allvar.

Shogun, du drar det hela på tok för många varv!
Det är illa nog när du upprepar samma argument och statistik om Lexus kontra Mercedes och det blir farligt för dig själv när du upprepar attackerna på Kapten. Du riskerar att bli avstängd.
Vilket för övrigt gäller även Kapten, men då mest för att hans språkbruk ibland lämnar en hel del övrigt att önska.

Jag håller med er, leifer och Simon_d.
Visserligen har Kapten hävdat att premium och lyx inte alls handlar om hållbarhet, men visst ska man kunna räkna med ökad pålitlighet om man köper ett dyrt märke. Det var det Lexus insåg när de började sitt segertåg över USA.

Var det inte Shogun som i början av tråden skrevatt detta var en win-win-situation? Så är det.
Både BMW och Toyota vinner på detta samarbete.

#51
2012-07-01 14:39

Roy J.

Det är jag mycket väl medveten om att jag kan bli avstängd. Men jag ska inte bli ensam i såfall. Om någon som konstant har ett otrevligt språkbruk och går till personangrepp ideligen så ska en sådan person inte vara oemotsagd ,utan det ska uppmärksammas tills Fredrik Ditts Vikström verkligen gör något åt det så det får ett slut som hans kollega Mattias Rabe gjorde på TV. Och detta språkbruk och personangrepp måste vi hjälpas åt att få bort,som du ser så får det bara fortsätta. Det räcker inte med att bara skicka ut ett e-mail och tro att det räcker med hot om avstängning.

Och du Roy J, det är bättre att upprepa fakta och argument som det finns substans i än att vräka ur sig massa fula ord och personangrepp för att man inte har faktan eller argumenten på sin sida. Detta är ju uppenbart. Fakta och argument ska till slut segra. Även om jag ska upprepa det. Det är peronangreppen och språkbruk retoriken från vissa som ska ändras. Fakta och argument tål att upprepas när det ligger något i det,och det kommer jag att fortsätta med oavsett vad du tycker.

Leifer.

Bra inlägg kl1422 !

#52
2012-07-01 14:52

Shogun, det kan hända att även jag återkommer till något jag skrivit tidigare, men ytterst sällan i samma spalt.
Genom att i en lång kommentar upprepa det man redan tidigare skrivit i en lika lång kommentar, försäkrar man sig endast om att inte bli läst alls!

Det är heller inte lämpligt - och det här gäller er bägge, Shugun och Kapten (och kanske några till) - att angripa och upprepa gamla försyndelser som till och med kan ha tilldragit sig i andra forum!
Det hör helt enkelt inte hit!

Ja, nu är det säkert någon som tycker att jag bar mig åt som en lärare igen, men det tar jag.
Här behövs en ordningsman i klassen när inte moderator griper in.

Till ämnet:
Toyota har aldrig riktigt varit ett alternativ för mig, men kunde jag välja mellan BMW och Lexus så blev det nog ganska jämnt, men troligen skulle jag ta Lexus. Eller kanske inte...

#53
2012-07-01 14:58

Roy J.

Det är ju det jag efterlyser att Fredrik Ditts Vikström på allvar måste gripa in mot personangrepp och språkbruk. Bra att vi tillsammans får efterlysa detta. Och du gör dej bra som moderator som påpekar. Men påpeka det till Fredrik så något händer. Nog om detta nu. Åter till tråden.

#54
2012-07-01 15:04

Håller med Roy. Det är jämt skägg mellan BMW och Lexus. Har ju färsk erfarenhet från båda. Valde för 6 år sedan Lexus IS250 framför gamla 3-serien, men bytte just ut min Lexus mot nya 3-serien. Vi får se vad som händer när det kommer en efterträdare till Lexusen ...

#55
2012-07-01 15:13

Shogun, läs gärna det du i ett par tidigare kommentarer skrivit om försyndelser i helt andra forum. Som jag skrev så hör det inte hit. Definitivt inte!
Jag håller med om att leifers kommentar var bra!

Som jag skrivit längre ner i tråden så har rimligen Toyota/Lexus ett försprång beträffande elektronik (när det gäller motorer, alltså), men bägge är mycket skickliga så de lär med all säkerhet få ett intressant utbyte.
För övrigt så skulle knappast någon av dem ge sig in i samarbetet om de inte hade något att vinna (apropå en del fåniga kommentarer i början av tråden, innan den började spåra ur).
Det ska bli kul att se vad det blir av det hela!

#57
2012-07-01 15:34

laketwig.

Nästa år kommer nya Lexus is enligt uppgift jag fått när jag provat nya Gs. Och det var faktiskt på tiden,den börjar bli gammal nu. Största nackdelen med is 250 var baksätet något trångt tycker jag. Annars en utmärkt bil med verkligt hög kvalitet och kvalitetskänsla. Men kan hålla med om att nya BMW 3-serie är en klass större än gamla 3-serie och även nuvarande Lexus is. Desseutom är nya BMWn snygg som få. Vi har varit inne 2ggr hos BMW i Karlstad Autowåx och skulle få offerter hemskickade. Bägge gångerna har vi inte fått några offerter,av samma försäljare! Vill man sälja någon bil då?

#58
2012-07-01 15:41

Vad jag menade var att det är mycket bra bilar båda två, men med lite olika för- och nackdelar, även om skillnaderna blivit mindre med den nya 3-serien. Misstänker att båda tilltalar samma typ av kund, dvs en person som uppskattar en "sportig sedan". Tror att man skulle bli nöjd oavsett vilken man valde.

Som framgick av mitt senaste (och tidigare) inlägg hade jag Lexusen i knappt 6 år utan problem. Ska erkänna att den inte hade gått så mycket, men även ålder sliter. BMW'n är ju bara ett par månader, så där kan jag ju bara konstatera att allt känns bra så här långt. Saknar dock basen från stereon i Lexusen ...

#59
2012-07-01 15:57

Shogun!

Är medveten om vad som är på gång med Lexus, men man lever bara en gång, så jag ville prova något annat nu. Kan bara instämma i vad du säger om nya 3-serien. En helt annan bil än den gamla, vilket kanske inte uppskattats av alla. Beror väl på vad man prioriterar. För mig är skillnaden enbart positiv i alla fall. Att den dessutom är mycket snyggare än den gamla är bara en bonus ...

Som jag sa i ett tidigare inlägg, hur man blir behandlad av säljaren/verkstaden kan vara direkt avgörande för valet av bil. I mitt fall förhandlade jag med tre olika återförsäljare, alla lika intresserade av att göra affär. Valde till slut min lokala BMW-handlare, dels för att det var den ekonomiskt bästa affären, dels för en mycket sympatisk säljare som levde upp till allt han lovat. Imponerande kort leveranstid också. Beställde direkt efter introduktionen i februari och körde hem en efter exakt två månader.

#62
2012-07-01 16:07

När man går in till en bilhandlare vill man bli tagen på alvar. För rätt många år sedan var jag inne hos en Toyota-handlare för att få lite uppgifter om Rav 4 till min mor som då körde Suzuki Vitara. Vi tänkte att hon skulle få en bil som rostade mindre. Men det blev ingen affär. För någon mer ointresserad försäljare har jag aldrig träffat. Nu mer kör hon BMW X3 istället och är supernöjd. När jag var 18-19 år var jag hos en Volvo-handlare och tittade på bilar. Det slutade med att en försäljare kom fram till mig och påstod att jag tagit cigatrettändaren i en bil jag varit inne i. Det skulle aldrig falla mig in att göra något sådant. Från den dagen bestämde jag mig för att aldrig köpa en Volvo och det har jag hållit. När jag istället var hos en Mercedes-handlare som tonåring och tittade runt på bilar som jag aldrig såg ut att kunna köpa, kom en personal på företaget (ej säljare) och tog med mig ut på baksidan och lät mig få titta på en helt ny modell de hade där. Han tog även med mig på en tur och demonstrerade alla finesserna. Då bestämde jag mig för att när jag blev stor så skulle jag köpa mig en Mercedes och så blev det. Bilhandlarna måste att lära sig att ta alla seriöst.

#63
2012-07-01 16:18

Leifer!

Jag har ingen uppfattning om vilka som är läsare av detta forum (mer än att vissa gillar personangrepp och pajkastning ... :-)). Jag bara redogör för mina egna subjektiva erfarenheter av olika bilar som passerat. Att jag sedan är så lyckligt lottad att jag kan kosta på mig nya bilar är inget jag skäms över. Är dessutom helt kass på att fixa med bilar, så jag skulle inte klara av att ha en äldre bil som jag inte kunde lita på.

Självklart ska en biltidning och ett forum som detta tillfredsställa båda typerna av bilkonsumenter.

#64
2012-07-01 16:19

laketwig.

Hade du Mark Levinson i den ? I såfall förstår jag att du saknar den,inte mycket som kan mäta sig med det i original monterade bilstereo.

#65
2012-07-01 16:25

Leifer.

Jag hoppas ju att ingen tar Jeremy Clarkson på allvar,en pajas för ett showprogram om bilar. Men visst en och annan idiot går väl på det och tycker det är kul. Inget jag tittar på dock. Har bättre smak och vill få ut något av det jag tittar på.

#66
2012-07-01 16:28

Shogun!

Nix! Standardanläggningen i "Executive", dvs 13 högtalare varav en sub i hatthyllan. Kanonljud, även vid låg volym. Har lagt till "HiFi-högtalare" i BMW'n, men det är inte lika bra. Låter dock skapligt om man drar på lite. Går ju att köpa till värre grejor, men det ger bara fler mellanregister och diskanter, så jag avstod.

#67
Hello Uno
2012-07-01 16:38

De får inte beblanda sig för mycket. Tyvärr är japaner ett för snällt folk, de vill inte förstå att detta är början på tyskarnas sätt att få lära sig att bygga bättre bilar.

#69
2012-07-01 17:06

Jaha, nu är det bara idioter som tittar på Top Gear enligt kejsaren.

Man slutar aldrig förvånas över dessa "visdomar".

Men det är klart att biljournalister som hyllar körglädje och god design, (bilar med själ helt enkelt), är helt inkompatibla med dennes uppfattningar. För i sin trångsynta värld förstår han inte vad de pratar om.. God smak, hahaha!

Undrar vem som är den riktiga idioten i sammanhanget?

#70
2012-07-01 17:13

Fick tillbaka exakt hälften på min Lexus efter 6 år, bilfirman lade på ca 35' och den var såld inom två veckor. Bästa andrahandsvärdet som jag råkat ut för. Uppenbarligen litade den nya ägaren på Lexus långsiktiga kvalitet i alla fall.

#72
2012-07-01 18:16

leifer, tack för länken. Riktigt bra skrivet. Vilken talang Jeremy Clarkson har att utrycka sig i text, med en massa bra liknelser som säger precis som det är. Han har verkligen koll på vad olika bilar står för.

#76
Hello Uno
2012-07-01 18:51

Nej leifer, det har de inte, framförallt inte numera. Men att i40 är det mest själlösa du kan köpa behöfver du icke tveka om.

#73
Hello Uno
2012-07-01 18:53

leifer: Jag gillar inte heller tyska bilar men kallar jag i40 snygg för det? Marknadens fulaste, jobbigaste, ologiskaste, själlösaste, äckligaste, opersonligaste automobil utan tvekan! Nej, hellre valfri tysk bil oavsett märke eller årsmodell än just en i40 designmässigt.

#77
2012-07-01 19:26

leifer, de är möjligt att han inte gjorde, varför du nu drar upp min bil i detta?

#79
2012-07-01 19:54

Shogun, jag är INTE den där Who. Du kan laborera bäst du vill med dina idéer hit och dit men du har fel. (Så varför bryr jag mig egentligen?)

Roy (med flera): Alltså, ta inte allt så ordagrannt. Jag skrev visserligen att jag nu jobbar med teknikplattformar, men kanske inte just i egenskap av ingenjör som konstruerar dessa och träffar Mercedeschefer! Man kan ha andra arbetsuppgifter i periferin: Man kan vara förläggare och trycka upp information, men kan vara originalare, man kan vara layoutare, reklammakare, "art designer" - ja, allt möjligt och ÄNDÅ sitta och se topphemlig info några år i förväg. Snälla, alla, tänk lite. En lång rad av yrkeskategorier är inblandade i en produkts framtagning (fan i mig till och med brevbäraren!).
Och jag har givetvis inga "ägor" vid Mälaren och man "ägor" avser 100-tals hektar mark. Jag förvånas faktiskt lite av att ingen förstår det skämtsamma i att jag avsåg min villatomt ... =)
Vidare träffar jag inte ledare för världens största företag på regelbunden basis. Att jag träffade Dieter Zetsche och Jürgen Schrempp var mer av en tillfällighet.
Jag har tre företag, varav ett är inriktat på konsultarbete inom teknikområdet - dock (som sagt) utan att vara konstruerande ingenjör, men sedan är yrkesspektrat brett.

#80
Hello Uno
2012-07-01 19:59

Roy och Roger. :)

#82
2012-07-01 20:04

leifer, ompröva genast din syn på "själ". Du är ljusår fel. Själ kan inte räknas i driftsäkerhet, rimliga ägarekostnader eller funktionalitet. Själen upplevs, den är något som finns där generation efter generation. Man kan inte sätta namn på den, inte ta på den - den känns, den talar till dina sinnen utan ett egentligt språk. Detta visar å andra sidan hur oerhört långt ifrån varandra vi står. Bra på sitt sätt.

#83
2012-07-01 20:07

Shoguns totala självmål: "Men jag har ingen som helst trovärdighet ..."!!! Precis så, jag anser dig helt sakna trovärdighet. Och även om man läser hela meningen är den total ologisk just på grund av ordet "trovärdighet"! Men bra självbeskrivning är det =)

#84
Hello Uno
2012-07-01 20:08

Ekologisk saft brukar vara så smakrik och fin att det äro godare i solen än öfverklasschanpagne a la Carl-Jan. Jag äro öfverklass och kör permium men gillar man saft gör man, äfven om man befinner sig i samhällets toppskikt.

#85
2012-07-01 20:10

Kapten, jag köper din definition. Klockren! En gammal Alfa har själ, men int fan är den driftsäker ... :-)

#88
2012-07-01 20:14

Själ vad är det då? Jesus har heller inget sett eller kan visa på vem han är eller annat som man kan ta på,men ändå finns det folk som tror på honom att han finns,generation efter generation. Sådant trams!

En bil kan man tycka om,man kan tycka om den mer och mer. Den kan växa ju längre du äger den då den bevisar sin "riktiga" kvalitet genom att hålla ihop.
Själ vilket mumbo jumbo som ingen vettig människa kan förklara.

Tur man står med fötterna i den Värmlänska myllan/jorden och är jordnära utan flumm! Tror fler och fler röker på.

#89
2012-07-01 20:16

Varken personangrepp eller osakligt. Jag bara höll med Kapten i hans definition av en bils "själ", men det är kanske inte tillåtet?

#90
Hello Uno
2012-07-01 20:17

Men när du sätter potatis i den värmländska Ransätersmyllan Shogun, då måste du ändå lyssna på den klassiska LPn Mumbo Jumbo med Paul Paljett från 1976? Den har själ!

#81
2012-07-01 20:21

Who?

Jag har ägor här som jag sitter och blickar ut över. Samt min skog som jag äger ett antal hektar av m.m. Själv sitter jag just nu och dricker ekologisk jordgubbssaft,vi behöver inte vara så märkvärdiga här i Värmland så vi dricker blask som champagne. Jag har däremot aldrig träffat Akio Toyoda ;o) För mig får du jobba med vad du vill. Men jag har ingen som helst trovärdighet för dig och dina skriverier.

#91
Hello Uno
2012-07-01 20:22

Shogun: Jasså du hafva ägor. Äro duf också adel?

#92
2012-07-01 20:25

leifer, det haltar lite det där du säger. Vad då ett exempel? Jeremy Clarkson gör liknelser mellan topprylar som Boeing 777 och 747, Blackberry och iPhone, Ferrari 458 Italia och McLaren MP4-12C, Range Rover Evoque och Land Rover Freelander, mm. Han säger att "Folk åker gärna tåg – till och med utan mål – om tåget dras av ett ånglok". Vad han menar, är det mening att man ska förstå av det han skriver. Det har fortfarande inte med min bil att göra.

#93
2012-07-01 20:27

Hello Uno.

Haha,ja jag har lite potatis här också som väntar på att provsmakas snart också. Samt lite annat i grönsakslandet,dock har jag inget gräs som jag odlar så jag kan röka på.....;o) Själ har ingen lyckas beskriva vad det är för mig som jag köper,när Jehovas vittnen kommer brukar jag stänga och låsa dörren,de är här på sidan nu.

#94
Hello Uno
2012-07-01 20:30

Härligtt med lite egen potatis mm. Vi har också ett litet grönsaksland, min fru och jag.

#97
Hello Uno
2012-07-01 20:42

Grannen har hållit på med gräs. Han kör tyskt.

#98
2012-07-01 20:55

Ingen bil av nyare snitt har själ (hur man nu definierar denna obeskrivbara känsla), varken min nuvarande eller föregående. För mycket torr elektronik, som i och för sig gör dom mera pålitliga.

#100
2012-07-01 22:46

Hade en Renault 12'a på 70-talet som hade själ, eller var det kanske en poltergeist ... :-)

Måste erkänna att gå från en silkeslen bensin-V6'a till en "något" råare dieselfyra kräver viss tillvänjning. Det betalar sig dock vid pumpen. Halverad bränsleförbrukning och ännu bättre prestanda. Att den sen är klassad som miljöbil gör inte saken sämre.

Har noll erfarenhet av elbilar, även om jag testat Lexus hybrider. Onekligen en märklig känsla att glida fram nästan ljudlöst. Håller med om att den utvecklingen kommer att sudda ut en stor del av vad som gör bilar unika idag.

#101
2012-07-02 03:41

Tänk vilken vändning det blev här i spalten!
Riktigt trivsamt och avkopplande att läsa lugnt resonerande meningsutbyten om detta med bilars subjektiva värden och kostnader. En hel del tänkvärda saker. Inte minst om vikten av bra kundbemötande.
Det hela bryts av en korkad kommentar från Hello Uno som fick passera obemärkt.

Senare lyckas Rålle G reta upp sig på att leifer inte gillar Top Gear. Jag respekterar leifers åsikt eftersom han motiverar den.
Själv tycker jag att programmet kan vara riktigt underhållande när jag väl lyckades intala mig själv att sluta betrakta det som konsumentinformation. Mycket av det de gör och säger görs med en stor portion självironi - kanske lite för brittiskt för somliga. (Men visst har vissa avsnitt varit riktiga lågvattenmärken.)

Tack för ditt klarläggande, Kapten!

Hello Uno (det var ju också ett nick), man må ha rätt att uttrycka sina åsikter, men måste du kräkas upp dina? Du får också väldigt gärna någon gång försöka dig på att argumentera, sådär som vuxna brukar.

Jag förstår, inte minst av tidningens långtidstest, att Mercedes B-klass är en attans bra bil, men så värst snygg är den inte (men det kan jag lätt överse med) men dessvärre inte heller så billig.

Och så åter detta med själ...
Kapten har tidigare beskrivit sin uppfattning som jag inte riktigt kommer ihåg men tyckte var lite märklig. Det där att det måste finnas anor, en historia för att ha rätt till en själ.
Om man med själ menar en odefinierbar känsla, en speciell atmosfär, så tycker jag (som jag skrivit tidigare) att en del engelska bilar som Jaguar i vissa modeller kan förmedla detta. Det handlar om homogenitet i utförandet och kanske också lite tradition i material och utformning. Inte alls om vetskapen om märkets historia - då är det ju endast inbillning.
En gammal Alfa kan mycket väl ha det där speciella.

Shogun, du ska nog inte ta det där med själ så bokstavligt. Min definition är nog ganska allmängiltig.

Jag kan nog tänka mig att en Lexus LS 600h har en hel del känsla (själ?), så mycket hybrid den än är!

Snälla Hello Uno, kan du inte försöka att skriva något vettigt? Informativt, underhållande, roligt - ja, vad som helst utom de löjliga kommentarer du nu strör omkring dig.

#102
2012-07-02 08:20

Roy, B-klassens pris på 224.900 kr är ändå inte högt jämfört med t ex en Volvo V40. Den är en mindre bil och kostar ändå 225.000 kr. Ams har stält den mot Nissan Qasghai och Ford C-max och kom fram till att B-klass var den ekonomiskt fördelaktigaste. När jag fastnade för nya B-klassen så var det när jag fick se den. Jag tycker att designen är mycket lyckad och andas mycket Mercedes formspråk.

#104
2012-07-02 11:29

Leifer.

Avsåg skillnaden mellan min tidigare Lexus och min nuvarande BMW. Lexusen snittade strax över litern och BMW'n ligger för tillfället strax över halvlitern, men det lär nog sjunka lite med flera mil på mätaren. Självklart är det skillnad mellan bensin och diesel och kanske inte direkt jämförbart, men min kostnad för bränsle har onekligen halverats vid oförändrad körsträcka.

#105
2012-07-02 13:00

Det smalare varvtalsregistret är givetvis en faktor som påverkar också, vilket är en av anledningarna till varför jag valde till den 8-växlade automaten. Blir en mycket trevlig kombination. Min fru har en Volvo V50 D2 med manuell 6-växlad låda, där man inte gör annat än att växla hela tiden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.