Nästa artikel
BMW i3 fortsätter öka – nio år efter premiären
Nyheter

BMW i3 fortsätter öka – nio år efter premiären

Publicerad 27 januari 2022 (uppdaterad 28 januari 2022)
”Gamlingen” BMW i3 fyller nio år i år men kämpar ändå på bra i registreringsstatistiken. Än så länge finns ingen direkt ersättare i sikte.

I år blir det nio år sedan BMW i3 började byggas. Modellen fanns då både med och utan räckviddsförlängare i form av en bensinmotor, men sedan några år tillbaka är det bara eldrift som gäller.

Trots att BMW i3 sedan länge passerat gränsen för när de flesta personbilar brukar ersättas av en ny generation kämpar i3 på i försäljningsstatistiken. På den europeiska marknaden registrerades nästan 25 000 nya i3 under förra året, en ökning med sju procent.

Även i Sverige tickar försäljningen på. Här registrerades 923 exemplar förra året, en ökning med 20 procent jämfört med året innan.

Ingen ersättare

Försäljningen av elbilar ökar för varje år och det gynnar även BMW i3. Men det är minst sagt ovanligt att en så pass ”gammal” bilmodell lyckas öka i försäljning på det sätt som i3 gör. En förklaring kan vara att bilen var före sin tid med mycket ny teknik. Å andra sidan har den inte lika lång räckvidd eller snabb laddning som modernare elbilar.

Som det ser ut nu finns inget slut i sikte för BMW i3. För tre år sedan uppgav BMW-chefen Oliver Zipse att modellen skulle fortsätta leva ett tag till, och chefen för fabriken i Leipzig sa till lokala medier att modellen kommer fortsätta byggas till 2024, men det finns också osäkra uppgifter om att modellen ska sluta tillverkas redan i år. Det finns inga planer på någon direkt efterträdare.

– Varför ska vi ge upp den här modellen som nu är på topp? Vi är säkra på att i3 fortfarande har stor potential, sa Oliver Zipse.


Uppdatering 28/1: Strax efter att den här artikeln publicerades bekräftade en talesperson på BMW för tidningen Autocar att det sista exemplaret av i3-modellen ska rulla av bandet i fabriken i Leipzig i juli.

Indirekt ersättare blir BMW iX1, en eldriven version av BMW X1 som inte får lika revolutionerande teknik som i3. Det innebär i så fall slutet för den aluminium- och kolfiberbaserade plattformen som BMW i3 bygger på.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 22 mars 2022 Trevligt val, grattis!
  • 21 mars 2022 motorcykelentusiasten skrev:…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.