Bild
Nästa artikel

BMW i3 går långsam död till mötes

Nyheter

Tyska biltillverkaren bekräftar att de inte kommer att förnya elbilen, men kommer fortsätta sälja den ett tag till.

Pieter Nota, som jobbar som sälj- och marknadschef på BMW, har berättat för tidskriften Financial Times att det inte finns en specifik plan för en uppföljare till i3.

Istället satsar biltillverkaren på att göra mer ”vanliga” elbilar, till skillnad från i3, som utseendemässigt skiljer sig rejält från BMW:s övriga formspråk. I3 kommer dock att fortsätta säljas i flera år till enligt Pieter Nota. 

BMW i3 såg dagens ljus 2013 och var biltillverkarens första massproducerade elbil. 

Vid 2025 ska det finns 12 olika elbilar att välja på i BMW:s utbud, men än så länge har de inte presenterat någon produktionsklar bil, enbart koncept och framtidsstudier. Till exempel ska suven iX3 börja tillverkas 2020.

Ett år senare – 2021 – kommer BMW i4, som visades som koncept på Frankfurtsalongen i förra veckan.

Ytterligare en elbil finns i planerna: Vision iNext. Den ska vara fullproppad med framtidens teknik och vara självkörande. 

Diskutera: Vad tycker du om BMW:s planer för i3?

BMW iNext, iX3 och i4 vintertestas i kamouflerat tillstånd.

Kommentarer

#1
2019-09-18 16:19

Förstår inte riktigt att elbilar kallas turbo och får jättegrillar...

#2
2019-09-18 20:45

Den har ju nära på blivit lite ikonisk i3:an. Lite märkligt beslut ändå..

#3
2019-09-19 06:52

Sjunker försäljning efter tråkigt och ful design den BMW i3.

#4
2019-09-19 08:11

Det var nog inte så smart att göra en elbil "för konstig", istället för att göra elbilen som en vanlig bil.
Jag tänker t.ex. på bakdörren, designen öht, hjulen.
Jämför med Golf, Zoe, etc. som är som en vanlig bil men elektrisk.

#5
2019-09-19 09:25

Visst är den udda men försäljningen har ökat med 21% i år jämfört med förra året och den säljer fortfarande väldigt bra för att vara en 6 år gammal modell enligt BMWs försäljningschef. 150000+ sålda hittills

#6
2019-09-19 09:31

GF: Tråkig design kan du ändå knappast beskylla den för att ha? Ful eller inte är ganska subjektivt......men den som anser att i3 är tråkigt designad bör ju då ha nåt riktigt spektakulärt själv som jämförelseobjekt ;)

#7
2019-09-19 09:34

Jag tror inte dålig försäljning är anledningen att den inte får nån efterträdare, tvärtom har den väl egentligen varit en stor framgång. Utan precis som det står i texten tror jag helt klart mer att det handlar om att de nyutvecklade "vanliga" modellerna kommer med eldrivlina framöver och då behövs ingen särskild modell längre.

#8
2019-09-19 09:36

Det är väl helt enkelt så att det är för dyrt göra en ny. Den hade flera speciallösningar. Även BMW behöver tänka på att få ner produktionskostnader och kunna dela fler komponenter mellan sina modeller, kunna göra fler varianter av samma bil.

#9
2019-09-19 14:08

Sörjd och saknad.......Inte av mig i alla fall.
Ner på marken, låg, sportig, prestanda, snygg och med riktigt bra räckvidd, då kan jag tänka mig BMW igen.
Annars är jag mest nyfiken på BMW:s satsning på bränslecellteknik.

#10
2019-09-19 19:38

Jag älskar formen på i3, hade jag haft råd så skulle jag köpa en. Någon skrev ikonisk och jag håller med, denna bil är redan klassisk och kommande samlarobjekt

#11
2019-09-20 06:24

Skönt att denna fula bil slutas att tillverkas.

#12
2019-09-20 07:03

@Henrik M.
Mina arbetskamrat han ägt BMW 320i som lämnat till verkstad hos Bavaria i Uppsala och står han ute där parkera den nya BMW i3 och säger fyfan fult på sidofront/fönster form tumme ner. Han älskar BMW och har byt förut 3 år sen från 320i till nyare 120d. Jag säger detsamma som inte gillar i3 också nya modell med kraftigt stor kylargrill tumme ner!

#13
2019-09-20 09:00

Jag har svårt för skärningen av bakdörrarna och bakljusen. Men huvudidén är rätt rolig med en mjuk design.

#14
2019-09-20 16:22

BMW lägger ner utan att ersätta de enda vettiga bilar de har.
Först Active / Grand Tourer och nu i3.

Lär inte bli en BMW igen.

#15
2019-09-20 21:14

GF: Läs gärna mitt inlägg en gång till! Jag skrev inget om att den inte kan vara ful, som jag skrev är det subjektivt och inget en man kan säga det är så. Det jag reagerade på var att du skrev att den var tråkigt designad, och det kan jag väl inte tycka man kan beskylla den för att vara, och tror de flesta håller med mig. Tråkig design är enligt mig mer integsmodellerna stöpta i den enhetliga VAG-formen.

#16
2019-09-20 23:03

Inte bara jag utan för det finns på google eller bilen BMW i3 hur den ser ut om subjektivt. Kan inte lägga här för många webben då räcker exempel en nedan.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20131030/nya-bm...

#17
2019-09-21 00:16

GF: Du förstår inte alls vad jag skriver vad?

#18
2019-09-21 09:14

@Henrik M.

Subjektiv är personligt det mesta är BMW för körglädje men inte alla modellen. Det mesta är 3 och 5 serien än 2 serien och i3

Objektiv är opersonligt det mesta är Toyota för ingen körglädje.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.