Bild
Nästa artikel
BMW gör klart: Jättegrillen blir kvar – även på elbilar

BMW gör klart: Jättegrillen blir kvar – även på elbilar

Nyheter

De kontroversiella "jättenjurarna" kommer inte försvinna. "Alla som älskar BMW kommer vänja sig", säger designchefen.

De klassiska ”njurarna” som suttit i fronten på BMW:s bilar sedan urminnes tider har vuxit sig enormt stora de senaste åren. Det framkommer inte minst i den här komiska jämförelsen.

Vissa hade kanske hoppats att den stora grillen på exempelvis BMW i4 Concept eller nya BMW 7-serie skulle tonas ned en aning när märket i allt större utsträckning går över till elbilar. Även om elbilar fortfarande behöver kylning är behovet mindre än i motsvarande bensin- eller dieselbil.

Men så blir det inte. Det gör BMW:s designchef Domagoj Dukec klart i en intervju med Autoblog. Enligt honom är jättegrillen ett sätt för BMW att sticka ut mot konkurrenterna och ”etablerar bilens identitet”.

Han beskriver hur grillen på BMW 328 från 1930-talet till exempel inte hade den mest praktiska designen på grillen, men njurarna gav ett distinkt designspråk som gav märket en identitet.

– Alla som älskar BMW kommer vänja sig. Folk som klagar är oftast inte våra kunder, säger han.

Taggar: Nyheter, BMW

Kommentarer

#1
2020-04-06 18:33

Jag älskar inte BMW och mycket riktigt så gillar jag inte grillen heller.

#2
2020-04-06 18:53

Jag hade en gång en BMW.
Med manuell låda, hydraulisk servostyrning och rak sugmotorsexa.
Men det var så länge sen, så länge sen.
Svara mig du.
Var är den nu?
Jag bara undrar... var är den nu?

Ärligt talat. Vilket jävla skräp. Hur kan man var så uppkäftig med det arvet man har?

#3
2020-04-06 18:58

Jag kan se fördelen med jättenjurar men det behövs då även en jätteblåsa.

#4
2020-04-06 19:21

Har aldrig haft BMW men skulle kunna tänka mig en. Dock tycker jag de blir mer och mer extrema i designen vilket inte faller mig i smaken.

#5
2020-04-06 19:30

Jag äger inte en pizzeria. Jag ägnar mig inte åt brott. Har därmed inget behov av en BMW.

#6
2020-04-06 19:31

Och så gnäller somliga på Lexus grillar.
Där finns i alla fall en balans mellan grillen och resterande bils utsvävande design.

#7
2020-04-06 19:36

Behöver en elbil en "grill"...nah, det är nog dags att biltillverkare gör vad som är bäst...kanske bättre aerodynamisk utan grill?

#8
2020-04-06 19:47

Jag hade en elgrill men kör numera förnybart.

#9
2020-04-06 19:58

BMW är väldigt skickliga...

På att förstöra sitt en gång fina varumärke. Vilket fruktansvärt vulgärt åbäke X7 är.

#10
2020-04-06 20:21

Ta bort...

#11
2020-04-06 20:37

Guran är du säker på det.
Så en X7 häromdan men det är nog bilarnas lågvattenmärke vad det gäller att se förjävligt ful ut.
Så otroligt groteskt fult med dessa två dasslock till grill.
Måste bara vara för att visa sin status.
Lexus är inte mycket bättre men jag föredrar nog den grillen.

#12
2020-04-06 20:43

Håller med Guran där, Lexus har ju vulgariteten genomgående som ett tema, både inne och ute, där blir det ändå mer harmoni i disharmonin....
BMW har ju en i övrigt hyfsat stilren design fortfarande, men så sticker grillen ut så på ett sätt som bara gör att den inte alls passar in.

#13
2020-04-06 20:47

X7...är den ännu klumpigare än X5??

#14
2020-04-06 20:54

MSO, det var ju det jag skrev. Lexus grill passar till resten av bilens extroverta former. Men en BMW eller för den skull Audi som är ganska återhållsamma i resten av bilens design, både exteriört och interiört har klämt på en gigantisk grill så som ser ut som ett eftermarknadskit. Och BMWs senaste giv med att njurarna skall gå långt upp på huven, nja inte vidare snyggt. Men man vänjer väl sig med det också. Dom spar in plåt så det blir väl billigare att ersätta det med plast.

#16
2020-04-06 21:17

BMW:s designchef menar att deras befintliga kunder kommer att vänja sig vid monstergrillarna. Men vill han inte sälja fler BMW än till de redan frälsta?

#17
2020-04-06 21:42

mikasand #15
Nu skrev du väl i fel artikel och lika fel som att all HVO100 vi använder tillverkas i Sverige. Visst en liten del. Men världens största tillverkare är Finska Neste och deras produktion sker inte i Sverige utan i Porvoo, Rotterdam och Singapore.
Du har gått på bla. Preems reklam.

#18
2020-04-06 21:45

" Alla som älskar BMW kommer vänja sig. Folk som klagar är oftast inte våra kunder" Kaxig och dryg kommentar-har BMW råd att inte vara ödmjuka i dessa Coronakristider? Men faktum är att han har rätt till stor del, Är man märkesfanatiker: Audi. Lexus och nu BMW så blundar man nog för dessa hemska grillar för att kunna köpa sitt favoritmärke. Har tidigare tyckt om BMW för dess stilrena och återhållsamma snygga design, men de nya grillarna tycker jag är hemska och har för mig skadat varumärket, men jag tillhör ju inte deras kunder.

#19
2020-04-06 22:06

BMW kanske menar, att deras nuvarande mest köpstarka kundkrets finns i Kina och möjligen Ryssland. Där gillar man att visa status och rikedom, och då nog vulgära jättegrillar rätt väg att gå.

#20
1
2020-04-06 22:11

Fjantar

#21
2020-04-06 22:36

Dagens BMW är ju inte ens roliga att köra.

#22
2020-04-07 09:04

rullande fläskläpp

#23
2020-04-07 09:30

Mina granne köpte en ny bil förra året. En Volvo. Jag blev förvånad och undrade varför, eftersom han "alltid" haft BMW? Han sade att han tyckte de var för dyra samt blivit för fula.

#24
2020-04-07 10:14

kanske man riktar in sig mot Kina, Ryssland och andra marknader med annan smak...

#25
2020-04-07 10:52

Jag tror att BMW har en poäng med detta, visserligen skrämmer monstergrillarna många men å andra sidan får märkesfanatikerna ännu mer att försvara och blir ännu mer märkestrogna. Det blir till en religion, och det är just sådana kunder alla vill ha. En parallell finns i veteranbil-, och veteranmc-kretsar, ju sämre produkt desto mer fanatiska anhängare. De lär sig att leva med bristerna och försvarar dem med att det ger bilen/motorcykeln en "själ". Ett exempel, motorcykeln Harley Davidson ska vibrera, så att man känner att den lever. Just det kan jag hålla med om.

#26
2020-04-07 12:05

Jag tycker ju detta låter som ett ypperligt sätt att döda sitt varumärke. Att skita i vad folk tycker har sällan lönat sig..
Men sen kan det som sagt vara så att i Kina/Ryssland/USA(?) så funkar dollargrinen och då får vi vettiga människor lida för det.

Svenne: Fast för att man ska överleva så gäller det ju att locka nya köpare också. I religioner har man inget val, dom föds man in i, men ett bilmärke måste ju locka nya köpare också.

#27
2020-04-07 17:18

Det är grillen som gör det.

#28
2020-04-07 23:45

Från artikeln ovan: "Folk som klagar är oftast inte våra kunder, säger han." Nej, men tänk om de skulle vilja bli, men avskräcks av jättegrillar (vilket jag gör).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.