Bild
Nästa artikel
BMW återkallar flera modeller på grund av fel i styrningen

BMW återkallar flera modeller på grund av fel i styrningen

Nyheter

Sex incidenter har rapporterats in, men inga personskador.

Som om det inte vore nog med BMW:s återkallelse av laddhybrider, där batteriet kan kortslutas och ägarna avråds från att ladda sina bilar, kommer nu ytterligare en återkallelse från BMW.

Den här gången omfattas totalt 21 000 bilar världen över av ett fel i styrstaget. I värsta fall kan den felaktigt designade komponenten spricka vilket kan leda till styrproblem och olyckor.

Hittills har BMW rapporterat in sex incidenter på grund av felet – dock har inga personskador uppstått.

Modellerna som omfattas är BMW 3-serie, Z4, X3 och X4 som byggts mellan september 2018 och augusti 2019. Styrstaget kontrolleras på verkstad och om det behöver bytas tar det drygt tre timmar.

Vi söker BMW för att ta reda på hur många bilar som omfattas i Sverige.

Taggar: Nyheter, BMW

Kommentarer

#1
Ernie von Wettet
2020-08-18 07:01

Tryggast är att behålla eller köpa föregående generationer bilar, förefaller det.
När det tidigare trygga kvalitetsmärket blir kvalitetsbefriat är riktigt illa!
Mercedes dekadans med kvalitetsbefriade modeller, kanske mest beroendea av inblandning av Renaultkomponenter/ motorer, är skräckinjagande men lätt att värja sig från.

#2
L. Mäkinen
2020-08-18 09:18

Tänk om bilarna hade vägt 2/3 av nuvarande vikt. Då hade de varit bättre att köra och hållit bättre.

#3
Styggavargen
2020-08-18 11:14

L. Mäkinen, va håller du med mig nu? Är inte ökad vikt bra längre?... allt har sin gräns, och den gränsen är nådd i många av dagens bilar. De blir tråkiga att köra, tunga och klumpiga... drar mycket soppa. Passiv säkerhet i form av tyngre fordon gagnar ingen, det blir bara ett "anti-race" där ingen gör något åt problemet och istället vill att bilarna skall bli tyngre. Tänk om elbilar idag vägt 1200-1500 kg och kunnat gå 50-60 mil på ett 30 kW batteri.

#4
Saabium
2020-08-18 11:32

BMW är "Endless money pits", enligt Scotty Kilmer, bilguru på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=40fKEBwXQ7k

#5
Styggavargen
2020-08-18 13:01

Hahaha..Scotty är rolig, han rantar alltid om sakerna... men jag ger honom "cred", för det han säger är ju sant. Aldrig ägt en BMW...lär nog inte göra det heller, även om jag hade lite svaga känslor för 225XE eller vad den heter som man kan ladda, den verkar vara lite praktisk och inte dessa lågprofil däck och sportstolar som det brukar vara på vanliga BMW's.

#6
1
2020-08-18 13:17

Premium ...

#7
L. Mäkinen
2020-08-18 15:19

Styggavargen,
Jag har alltid propagerat för lätta bilar. Två av mina bilar har tjänstevikt under 1000 kg.

#8
N-iklas
2020-08-18 15:32

För lite och för mycket är inte bra, det bästa är en kompromiss, inte en ytterlighet.

#9
Saabium
2020-08-18 20:28

Styggavargen: Ja, Scotty har nog rätt i mycket. Han säger att han varit bilmeck sedan 60-talet och verkar inte lägga ner mycket pengar på bilar själv, kör mest gamla Toyota. Överlag har han inte mycket till övers för europeiska bilar. Han verkar ha någon teori om att europeiska bilar är sämre i USA än i Europa.

#10
Styggavargen
2020-08-18 21:50

Då slipper Scotty meka med sin Toyota... och istället ranta om saker och ting. Han är rätt rolig, men man klarar max 10-15 min sedan tröttnar man på den gälla rösten och skriken att allt är skit och bluff och båg...

#11
Johan Winbladh
2020-08-19 15:51

Glasögon från Synsam är lika bra som från fina gatan. Alla vill inte dricka mellanmjölk eller köra Toyota gudskelov. Men Scott Kilmer har rätt att en Corolla eller Camry är det billigaste samt riskfriaste alternativet att äga i USA. Europa bildelar är dyrare. Europeiska bilar mer tekniskt avancerade än mellanmjölks japanerna/Koreanerna. Men en trist bil är och förblir en trist bil. Den tristaste bilen är docķ den som står på verkstaden för mycket och för ofta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.