Nästa artikel
BMW är mest värdefulla bilmärket
Nyheter

BMW är mest värdefulla bilmärket

Publicerad 22 maj 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
BMW knuffar bort Toyota och tar över förstaplatsen på listan över de mest värdefulla varumärkena inom bilindustrin.

När det amerikanska marknadsanalysföretaget Millward Brown nu presenterar sin årliga rangordning över 2012 års högst värderade varumärken placerar sig BMW i topp när det gäller bilföretag. Det tyska märket anses vara värt 24,6 miljarder dollar.

I fjol värderades Toyota högst bland bilföretagen, men i år blev det bara en andraplats för den japanska tillverkaren, före tredjeplacerade Mercedes. Och för första gången slår sig ett sydkoreanskt bilmärke in bland de tio främsta, Hyundai.

Det mest värdefulla varumärket alla kategorier var elektronikföretaget Apple, som värderas till 183 miljarder dollar, plus 37 procent jämfört med förra året.

Diskutera: Vilket varumärke inom bilindustrin är starkast?

Mest värdefulla varumärken inom bilindustrin:

(Placering, varumärke, värde i miljarder dollar, förändring jämfört med 2011)

1. BMW, 24,6 (+10 %)
2. Toyota, 21,8 (-10 %)
3. Mercedes, 16,1 (+5 %)
4. Honda, 12,7 (+11 %)
5. Nissan, 9,9 (-2 %)
6. Volkswagen, 8,5 (+15 %)
7. Ford, 7,0 (-5 %)
8. Audi, 4,7 (+23 %)
9. Hyundai, 3,6 (-)
10. Lexus, 3,4 (-7 %)

Källa: Millward Brown, BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands

Ämnen i artikeln

#1 • Uppdaterat: 2012-05-22 11:12
Thommys

Till och med Nissan är nära tre gånger så mycket värderat som Lexus som nu dessutom är på väg neråt. Om nu Lexus är så fantastisk så borde det inte se ut så här. Det finns en verklighet som inte kommer fram. Glöm vad svensk media skriver om Lexus förträfflighet. Glöm vad fanatiker till märket säger. Sanningen är en annan. Det är de tyska premiummärkena som gäller.

#2 • Uppdaterat: 2012-05-22 12:40
hultarn

Man kan se trenden. BMW och MB kraftigt plus, Toyota (och Lexus) kraftigt minus.

#3 • Uppdaterat: 2012-05-22 12:41
trasten

Känns som att det kan bli en lång tråd!

#4 • Uppdaterat: 2012-05-22 12:50
Mistro

Vad skall man använda denna här tramslistan till och hur har man kommit fram till dessa resultat?

Om man nu skulle kunna sätta ett korrekt värde på så här stora företag så måste väl det värdet basera sig på omsättning och tillgångar?
Ingen skall inbilla mig att någon skulle kunna köpa t.e.x Toyota billigare än Bmw. ( som för övrigt är ett bra mycket större företag )

Att någon orkar att skapa sig en verklighet utav detta är bara löjligt ...
För ett år sedan så var siffrorna Toyota 31,8 , Bmw 14,6 och MB 11,1
Säger kanske lite om hur dessa siffror svänger ....

#5 • Uppdaterat: 2012-05-22 12:55
Roy J

Redan har några krystade försvar för den egna uppfattningen börjat synas - kanske är Shoguns det mest krystade.
Trasten har nog rätt...

#6 • Uppdaterat: 2012-05-22 12:57
Roy J

BMW är väl den standardbil (nåja) som tål tuffast körning och klarar av det med bravur. Men jag gissar att det är deras motorteknologi som gör att märket är topprankat.

Mercedes bygger dock också riktiga lyxbilar, men de problem som funnits på billigare modeller har väl gjort att stjärnan mattats lite och att de inte förmått att höjas mer än de gjort.

Motsvarande gäller säkert även för Toyota. Från att ha varit pålitligheten (och tråkigheten) själv, så har även de haft problem.

Det förvånar kanske inte så mycket att VW ökat starkt, mer då att Audi ökat ännu mer.

Kul att Hyundai kommit in på listan! (Det borde ju också gälla Kia.)

Riktigt förvånande är att Lexus rasat så långt ner.
De har kommit med för lite nyheter på senare tid. För dåliga är de sannerligen inte.

Man ska komma ihåg att det handlar om varumärken och hur väl inarbetade de är i allmänhet - inte om reell kvalitet.
Varför är annars inte Rolls Royce, Bentley eller Bugatti med? Listan kan göras lång över högpresterande märken.

Jag kollade lite på Milward Browns webbplats (länken ovan).
Under "Take Aways" finns några tankar att ta till sig.
Mest funderade jag över hur undersökningen gått till. Blir man tillfrågad rätt upp och ner så kan man faktiskt glömma märken. Läser man däremot i lugn och ro och prickar av i en lista så blir resultatet säkrare.
Nu visade det sig att detta alls inte är någon enkätundersökning bland allmänheten, utan en värdering gjord efter vissa premisser (Methodology) av företaget själv.
Kanske skulle ett annat utvärderingsföretag kommit till ett annat resultat? Någon annan får gärna fördjupa sig i metodiken.

#7 • Uppdaterat: 2012-05-22 14:55
Raphael

Jag undrar hur de räknar. Ett klassiskt märke som Rolls-Royce är inte ens med på listan, ej heller Ferrari. Utan det är standardbilar som BMW, Hyundai och Nissan. Jag förstår inte detta.

#8 • Uppdaterat: 2012-05-22 14:59
Skodaägare

"BMW är väl den standardbil (nåja) som tål tuffast körning och klarar av det med bravur. Men jag gissar att det är deras motorteknologi som gör att märket är topprankat."
Nja om man tittar på rena siffror som här: http://www.automobil.se/sites/default/files/A-sprint.pdf, så klarar sig inte BMW:s standardmodeller jättemycket bättre än någon annan. M-modellerna presterar dock genomgående bra resultat. Testet körs i en speciell konbana som Automobil utvecklas och som är intressant i och med att ett balanserat chassi är viktigare än motoreffekt för att prestera bra tider.

#9 • Uppdaterat: 2012-05-22 16:46
KaptenOberkommando

hultarn, helt riktigt. Toyota och Lexus är rejält på deken. Och stackars Shogun gör allt han kan för att rädda ansiktet. Nu måste han slå ihop Toyota och Lexus för att få till en "vinnare"! Ja jisses, så krystat! Shogun kunde inte acceptera att hans gullegull Lexus hamnade nere i träsket. Nu ska man till Shoguns fördel komma ihåg att listan visar hur företagen värderas - listan visar inte på något sätt hur bra eller dåliga bilarna är. Så vad bryr jag om att Mercedes hamnar på tredje plats? Inte ett smack. Jag kan också konstatera att Shoun utgör själva sinnebilden för svenskens knepiga förhållande till det tyska. "Deutschland, Deutschland über alles ..." drar Shogun till med och därmed visar han sitt komplex i blixtbelysning. Fast vem förvånas?

#a • Uppdaterat: 2012-05-22 18:05
Audi A5 SB

Den här undersökningen är väl representativ bara för köpare i USA. Hade den gjorts i Europa, hade det sett lite annorlunda ut. Nissan och Honda hade förpassats ut i periferin. Inget ont om dessa bilmärken, men här ser det lite annorlunda ut än i USA. Men visst, eftersom Toyota "alltid" varit urstarka i USA, så är väl kanske trenden värd att noteras.

Men värdet på den s.k. undersökningen är väl bara "så där" i förhållande till folks verkliga val av bil. Är det inte lite "vad skulle jag egentligen vilja köra" som det speglar? Och där är väl bl.a. BMW urstarka.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.