Bild
Nästa artikel
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter

Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter

Nyheter

BMW har ansiktslyft 5-serien som bjuder på flera intressanta tekniknyheter. Bland annat kommer laddhybridversionen 530e nu som kombi och med fyrhjulsdrift.

De första bilderna på den ansiktslyfta versionen av BMW 5-serie dök upp på nätet i slutet av april, men nu är den uppdaterade modellen helt officiell. Den visades upp på ett digitalt event under onsdagmorgonen.

Även om BMW gjort några mindre uppdateringar till 5-serien de senaste åren, som tillskottet av mildhybriddrivlinor under hösten, är det nu dags för ett ordentligt lyft med flera nya design- och teknikdetaljer.

Den största förändringen märks kanske i fronten där strålkastarna blivit smalare och fått L-formade LED-ljus och där M Sport-paketet fått en annorlunda utformning. Det finns även laserstrålkastare som tillval. Bilar med Luxury Line-paket får vertikala luftinsläpp.

Även bakpartiet har designats om med nya bakljus och fyrkantiga avgasutblås för samtliga modeller. Även på insidan märks några mindre förändringar men inget revolutionerande.

Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter

Flera nya laddhybrider

För svenska köpare har BMW infört en viktig nyhet på laddhybridsidan, nämligen att 5-serien nu går att få som laddhybrid även med kombikaross och fyrhjulsdriftssystemet xDrive.

Dessutom införs i höst en helt ny laddhybridversion i form av BMW 545e med en sexcylindrig bensinmotor istället för en fyrcylindrig som i BMW 530e. Drivlinan ger totalt 394 hästkrafter och 600 Nm men elräckvidden blir några kilometer kortare än för 530e. Den nya BMW 545e finns enbart som sedan och med fyrhjulsdrift.

Dubbla turbo

Den uppdaterade 5-serien bjuder på ytterligare några mindre nyheter:

• Alla fyr- och sexcylindriga motoralternativ har nu 48-volts mildhybridteknik. Det ska dels ge en liten accelerationsskjuts men också sänka förbrukningen några procent.

• Den sexcylindriga dieselmotorn i BMW 530d går från en till två turboaggregat. Effekten höjs från 265 till 286 hästkrafter och vridmomentet från 620 till 650 Nm (redan vid 1 500 r/min). Det mindre aggregatet har så kallad variabel turbingeometri för att motorn ska kunna ge mer kraft under ett bredare varvtalsintervall. Den här nyheten gör att hoppet mellan 520d med 190 hästkrafter upp till 530d blir ännu större än tidigare.

Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter

Uppdateringar via nätet

• Bland tekniknyheterna finns ett system som ska se till att bilen själv formar en så kallad räddningsgata vid långa köer, ett system som ser till att laddhybridversionerna kör på el så mycket som möjligt i miljözoner och möjlighet att uppdatera vissa delar av bilens mjukvara via nätet.

• BMW inför också en egen version av Teslas så kallade Sentry Mode som kan filma området kring bilen i upp till 40 sekunder.

• Android Auto och Apple Carplay blir standard och navigationssystemet har en ny typ av karta som ska ge snabbare ruttberäkning.

• BMW 5-serie M Sport Edition är en specialversion som byggs i 1 000 exemplar och inkluderar M Sport-paket Doningtongrå lackering och 20-tumsfälgar.

• Toppmodellen vid sidan av M5 heter BMW M550i med V8-motor på 530 hästkrafter och fyrhjulsdrift.

Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
BMW 5-serie 2020: Alla motoralternativ

520i: 184 hk, 290 Nm, 7,9 sek, 5,3–5,5 l/100 km
530i: 252 hk, 350 Nm, 6,3-6,4 sek, 5,3–6,1 l/100 km
540i: 333 hk, 450 Nm, 4,9–5,2 sek, 6,3–6,8 l/100 km
M550i: 530 hk, 750 Nm, 3,8 sek, 9,7–10,9 l/100 km

520d: 190 hk, 400 Nm, 7,2 sek, 4,1–4,5 l/100 km
530d: 286 hk, 650 Nm, 5,4–5,6 sek, 4,5–5,0 l/100 km
540d: 340 hk, 700 Nm, 4,6 sek, 5,0–5,1 l/100 km

530e: 292 hk, 420 Nm, 5,9 sek, 1,7–2,1 l/100 km
545e: 394 hk, 600 Nm, 4,7 sek, 2,1–2,4 l/100 km

Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Taggar: Nyheter, BMW 5-serie
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter

Kommentarer

#1
2020-05-27 11:45

Visserligen en smaksak men för mig har BMW tappat otroligt mycket av allt som gjorde dem attraktiva förr. Nu har de nästan asiatiskt rörig design utan harmoni, en interiör som känns hyfsat daterad och de ligger ju knappast i framkant med något heller längre. Vad har de för USP idag egentligen?

#2
2020-05-27 12:05

Henrik, dom har fortfarande Starka förbränningsmotorer som brummar. Speciellt deras dieselsexor är i en egen division i fråga om effekt och låg bränsleförbrukning.
Och så ser man att det är en BMW när man sätter sig i den, bara dom löjliga digitala mätarna som inte tillför något.

#3
2020-05-27 12:44

Guran: Men är det att ligga direkt i framkant idag? Och är deras motorer så mycket bättre än Mercedes och Audis motsvarande? Ja man ser att det är en BMW när man sätter sig i den, för det har sett lika rörigt ut länge nu, samma där känns de mer asiatiska än sina tyska konkurrenter. Håller med om att BMW:s digitala mätare är hemska, bakvänd varvräknare funkade inte ens på 70-talet bra när en del andra testade det med....
Jag har gillat BMW, har ägt 3 stycken. Men jag ser inte längre nåt speciellt med dem, tyvärr....och de drar iväg sjukt i pris om man ska rusta på dem lite.

#4
2020-05-27 13:23

Deras USP? 5-serien är ju en sjukt bra bil som är ruggigt bekväm, rymlig och välbyggd interiör, har en fantastisk växellåda, grymma motorer och bäst köregenskaper i klassen.

En komplett vagn precis som E-klass och Audi A6

#5
2020-05-27 13:35

Jo, jag håller med om att 5-serien är en fin bil, är nog mitt val före E-klass och A6 kommer inte på fråga, en VAG bil, aldrig mer. Men, en BMW kan bli dyr att äga när den blir äldre, men också väldigt komfortabel, speciellt med komfortstolarna.

#6
2020-05-27 14:17

Apex: Men läser man tester så ser man ju ofta att BMW inte är bäst längre vad gäller vägegenskaperna heller som var deras "grej" länge. Tror det var i TV de höll Mercedes som bäst där nu av de 3. Du skriver rymlig interiör? Nja, håller jag inte med om, E-klass är större där med. Så återigen, vad är BMW:s USP? Vad är de ensamma om, vad är unikt med dem som du inte kan få från många andra? Missförstå mig inte, jag har inget emot BMW, vad jag menar är att det känns som övriga marknaden har kommit ifatt, och till viss del förbi.

#7
2020-05-27 15:03

Henrik M

Har inte läst TVs test, men i varenda test som jag har läst så framhålls 5-serien fortfarande som den med bäst köregenskaper och att den har den mest påkostade interiören trots att designen är lite tråkig. Nej menade inte att den är rymligast, men det är fortfarande en rymlig bil.

Skillnaderna i komfort, drivlinor, köregenskaper osv mellan Tex E-klass och 5-serien är mindre än någonsin. Uspen är väl att de är kompletta.

#8
2020-05-27 15:06

Tur de har behållit njurarna, i övrigt ser den ju ut som vilken bil som helst. Och i dålig sikt kan även njurarna misstas för en Skoda-grill.

#9
2020-05-27 15:21

Apex: Din sammanfattning tolkar jag som att du inte riktigt vet vad USP är.....om den inte har nåt speciellt och man lika gärna kan välja nån av de andra har den ju ingen USP....eller hur?
Det är ju just det jag skriver med, att skillnaden till de andra är inte speciellt stor om den ens finns där alls. Personligen hade jag valt E-klass framför 5-serien nu för tiden utan att blinka, innan 2011 hade jag valt tvärtom.......
Sen designen, där känns det som de helt tappat, ser som sagt asiatisk ut, och det är ingen komplimang. Men det är ju en smaksak. Så nej, tyvärr Apex så ser jag fortfarande frågan obesvarad, vad är speciellt med BMW idag? Vad erbjuder de som inte övriga gör? Och som sagt inte är de i framkant heller längre inom nåt jag kan komma på? De var hyfsat tidigare med i3 och sen i8, men vad hände sen? Ont om utvecklingspengar eller felaktiga beslut internt från folk som såg framtiden på annat sätt än det utvecklats sista åren?

#10
2020-05-27 15:54

BMWs USP är inte att förringa - alltså att märket ger föraren fri fart...:)

#11
2020-05-27 16:03

Jo jag vet vad usp är. Min poäng var att skillnaderna är så små att det är personliga preferenser som avgör. 5-serien är lika speciell som E-klass, vad har den för usp? Det är två dyra bilar som typ inte har några svagheter.

Vill man ändå särskilja på dem och hitta en ”usp” så är E-klass fortfarande rymligast och 5-serien är fortfarande roligast att köra.

#12
2020-05-27 16:07

Ursäkta en yngling, men vad är BMW USP?

#13
2020-05-27 17:24

40-talisten - förkortning av Unique Selling Point = speciell säljfördel - på ett ungefär....

#14
2020-05-27 17:25

40-talisten: USP är förkortning för "unique selling proposition" eller "unique selling point"; den unika egenskapen som utmärker ett erbjudande eller förslag från dess alternativ eller konkurrenter.

#15
2020-05-27 19:23

Även jag funderar på vad som motiverar ett val av BMW. Radsexorna var länge en USP som hette duga, men när 530 med sugsexa försvann sjönk mitt intresse.

#16
2020-05-28 11:00

Skulle kunna köpa mig en 5-serie igen, och det oavsett vad TV test eller annat säger, tur man har ett eget huvud att ta beslut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.