Nästa artikel
Polisen påminner: Så funkar ”tillfällig räddningsgata” i Sverige
Nyheter

Polisen påminner: Så funkar ”tillfällig räddningsgata” i Sverige

Publicerad 22 april 2020 (uppdaterad 22 april 2020)
Höga böter och risk för indraget körkort för den som inte följer reglerna.

Tyska bilister är vana vid att bilda en så kallad räddningsgata längs motorvägen om det råder stillastående kö. På så sätt skapas en öppen fil för att räddningstjänsten snabbt ska komma fram.

Den som utnyttjar räddningsgatan utan tillåtelse får betala höga bötesbelopp – och det gäller även den som blockerar räddningsgatan.

Nu påminner polisen om att det även i Sverige finns något som kallas ”tillfällig räddningsgata”. Ett försök har genomförts i Stockholm och det övergår nu till att bli permanent.

– Testet har gått över förväntan. Räddningstjänsten fastnar inte i köer på samma sätt och trafikanter verkar förstå att om de inte kör i rödkryssat körfält kan vi röja vägen snabbare, vilket bidrar till att de kommer fram fortare, säger Alexander Nilsson, operativ trafikanalytiker på Trafik Stockholm.

Röda kryss

Som bilist gäller det att vara uppmärksam på de röda kryssen som kan tändas på de så kallade signalskyltarna längs motorvägen. Då får du inte längre köra eller blockera körfältet under det röda krysset.

Vid en olycka eller ett trafikhinder kan de röda kryssen tändas – ibland för flera filer i bredd för att förhindra fler olyckor. En tillfällig räddningsgata kan vara upp till en halvmil lång och bildas bara om det finns tre körfält i bredd. I dag är det bara E4 mellan Södertälje och Häggvik i Stockholm som uppfyller kraven.

Det är alltid det yttersta körfältet, högra eller vänstra, som stängs av. Det kan vara rödkryssat från några minuter till över en timme. Den som inte följer reglerna riskerar böter på upp till 3 000 kronor och indraget körkort.

– Vi är mycket tacksamma över att människor gör rätt genom att undvika körfält med röda kryss. Tack vare den förståelsen och delaktigheten kommer vi fram ännu snabbare och kan rädda människoliv – kanske ditt eget eller någon du känner, säger Björn Westerdahl, tf kommunikationschef vid Storstockholms brandförsvar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-22 17:44
Bilräven

Smart om myndigheten i fråga går ut med ett brev om ny trafikregel, till körkortsinnehavare, så slipper räddningstjänsten hoppas att folk fattar vad ett plötsligt lysande rött kryss betyder..

#2 • Uppdaterat: 2020-04-22 21:22
Fredrik Viklander

@Bilräven
Behövs det verkligen skickas ut brev för att folk ska förstå vad ett rött kryss betyder??
Även om räddningsgata inte funnit tidigare, så har röda kryss funnits lääääänge.
Om man inte förstår vad det betyder så är det snarare de som inte förstår som ska skicka brev, inte myndigheten, ett brev med sitt körkort i.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-22 22:43
Uffeeh

Tittar man på "Vägens Hjältar" på TV så är det synnerligen uppenbart att de allra flesta inte har en susning om vad rödkrysset betyder.

#4 • Uppdaterat: 2020-04-23 13:37
Bilräven

Ja du Fredrik - Jag skippar gärna brevet och informationen. Många bilister tycker inte att man behöva blinka heller och det har de lärt sig för lääänge sedan - kan de oxå få skicka in sina körkort? Då blir det lättare för räddningstjänsten att få fri väg, dessutom..

#5 • Uppdaterat: 2020-04-22 20:23
milkylainen

Umm. Rött kryss betyder väl inte räddningsgata?
Det betyder endast att körfältet och eventuellt(?) väggrenen inte får användas av trafik.
Tolkningen räddningsgata finns inte i SFS vad jag vet?
Sen förstår jag inte alls vad de hänvisar till i SFS. Inte ett rätt där.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.