Bild
Nästa artikel
Nyheter

Biltillverkarna vill slippa undan utsläppskrav på grund av coronakrisen

Publicerad 1 april 2020
Men flera stora biljättar vill samtidigt ha kvar dagens utsläppskrav.

Fyra europeiska lobbygrupper som bland annat består av flera stora biltillverkare försöker få EU-kommissionen att tillfälligt släppa på koldioxidkraven på grund av coronakrisen.

Fyra av Europas största lobbygrupper har skrivit ett brev till EU-kommissionen där de vill diskutera följdverkningarna av covid-19-krisen för bilbranschen och vilka lösningar som kan användas för att mildra smällen.

Eftersom många stora biltillverkare nu tvingats dra i handbromsen och stoppa både tillverkning och utveckling av nya bilar sker heller ingen utveckling av elbilar som sänker snittutsläppet för tillverkarna och det hotar planerna på hur utsläppen ska minskas.

”Vi vill förtydliga att vi inte ifrågasätter lagarna i sig eller de underliggande målen för trafiksäkerhet, klimatåtgärder och miljöskydd”, står det i brevet.

Men samtidigt meddelar Volkswagen, Daimler och BMW att de vill behålla de nuvarande utsläppskraven, och organisationen Transport & Environment tror att slappare utsläppskrav på längre sikt kan göra europeiska biltillverkare mindre konkurrenskraftiga.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-04-01 13:43
Styggavargen

Under 10 år tid tog man fram SUV modell efter SUV modell...den ena fulare än den andra. Nu kom man plötsligt på att utsläppen måste minska och kan inte ta fram eldrivna modeller!? Skall skrika eller gråta åt allt vansinne?

#2 • 2020-04-01 14:18
pinjong

Troligen kommer coronakrisen att gå över tämligen snart och vanlig ekonomisk lågkonjunktur tar vid. Personligen tycker jag inte att vi ska passa på att ändra statsskick eller lindra krav på utsläpp bara för att alla just nu är lite panikslagna. Vi bör hålla fast vid inslagen kurs mot bättre tider vilket även innefattar vårt klimat och vår miljö.

#3 • 2020-04-01 15:10
Simon no1

Oj, vilken överraskning... Tyska biltillverkare som trott på dieselmotorer börjar få panik, hoppas verkligen inte att de kommer undan så lätt, de borde tänkt till långt innan och inte i sista stund

#4 • 2020-04-01 16:03
Optimus

Så länge det dör fler av dålig luft(orsakad av bl.a fordon) än av corona, så skall vi inte släppa på kraven. Sedan förstår jag i allra högsta grad att företagen har det tufft av bara attan nu i dessa tider, då får vi lösa det problemet tillsammans mellan företagen och de olika statsmakterna. Om det innebär att beslut fattas att skjuta på kraven någon tid så får det bli så, men artikeln andas lite att några biltillverkare "passar på" att lyfta upp sitt problem nu i svåra tider. Men jag kan ha fattat fel.

#5 • 2020-04-01 17:05
Arne Nilsson1

Nu handlar ju inte utsläppskrav om farliga gaser i nån större omfattning. Utan om utsläpp av koldioxid. Livets gas. Utan koldioxid så dör allt levande. Redan om koldioxidhalten halveras från nuvarande 0,04 % av luften vi andas så förtvinar mycket. Då dör majoriteten på jorden av svält. Men det är väl det som är målet för miljötalibanerna? Tror de att de själva kommer att överleva oss som kör bensinbil bara för att de cyklar?

#6 • 2020-04-01 17:46
Styggavargen

Hahahaha...livets gas...du har nog inte förstått att vi pumpar upp fossilt bränsle som innehåller koldioxid lagrats under miljoner år, sedan tänder vi på allt denna fossilt bränsle under 100 år. För att göra en liknelse, du kan dricka en liter vatten varje dag utan att dö. Spara nu 1 liter vatten i 10 dagar och sedan dricker du allt på den 11:e dagen.... överlever du? Svaret är nej!

#7 • 2020-04-01 18:12
L. Mäkinen

Det är tillverkarna själva som valt att inte utveckla saker i tid. Reglerna är inte färska och hade de velat skulle utbudet sett annorlunda ut. Nu har de prioriterat innevarande kvartalet och inte tittat framåt.

#8 • 2020-04-01 19:06
rnilson

Arne Nilsson1, det du skriver om CO2 är ju inte riktigt sant.
Alla CO2 utsläpp tas inte upp av växterna. Det är bara ungefär en tredjedel som växterna tar upp.
Växterna tar upp CO2 när de växer, men att bara öka CO2 så finns det en gräns för hur mycket växterna kan tillgodogöra sig. De behöver mer kväve också. Se t.ex. denna artikel i Scientific American: https://www.scientificamerican.com/article/ask-the-experts-does-rising-co2-benefit-plants1/

När det blir varmare så kommer mer CO2 att öka växtligheten på en del ställen, medan det blir öken på andra, så totaleffekten blir inte nödvändigtvis mer växtlighet med mer CO2.

#9 • 2020-04-01 20:29
Styggavargen

Intelligentes, när du ändrar saker snabbt kan växer och djur inte anpassa sig och dör. Tänk om du plötsligt vaknar en morgon och temperaturen aldrig går under 40 grader, hur överlever du? Klimatförändringarna går snabbt nu, och passar vi oss inte slutar det med katastrof. Tex insekterna som sköter pollinering.. så får vi inga skördar..ingen mat på bordet. Barriärrevet dör i rasande fart, och hela ekosystemet håller på att rubbas med katastrofala följder. Jag tror många inte insett hur risigt vi ligger på det...vi kör glatt vidare som inget hänt och är glada att slippa insekter på bilen. Mest skrämmer tycker jag är att när jag går ut en vårdag...känns det konstgjort..lite som i filmen "true man show"...

#a • 2020-04-01 20:41
Axa

Jag tror nog Intelli inte ska uttala sig om hur pass korkade andra är...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.