Nästa artikel
Bilarna med flest maskinskador
Nyheter

Bilarna med flest maskinskador

Publicerad 26 september 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vissa bilmodeller drabbas av betydligt fler maskinskador än andra. En färsk rapport visar vilka som har högst skadefrekvens.

Länsförsäkringar har granskat 10 328 anmälda maskinskador under 2010. Bilarna som omfattas är högst åtta år gamla eller har rullat maximalt 10 000 mil.

– Det är stora skillnader mellan olika märken, säger Robert Visti, ansvarig för undersökningen, till Vi Bilägare.

Sju asiatiska tillverkare noterar de lägsta frekvenserna av anmälda maskinskador. I topp återfinns Toyota, Kia och Mitsubishi – samtliga med mindre än en skada per 100 bilar.

Det innebär inte att just de märkena i minst utsträckning drabbas av maskinskador, påpekar Robert Visti. Garantier och goodwill gör att skador inte alltid kommer till försäkringsbolagens kännedom.

– Det ger en bild om i vilken utsträckning tillverkarna tar ansvar för felaktigheter i deras produkter, till exempel genom garantier, säger han.

BMW släpar efter
Bäst bland de europeiska tillverkarna är Mercedes och Volvo. Även Saab placerar sig bättre än medelbilen. Långt därefter – längst ned i listan – hittar vi Rover, Cadillac och Alfa Romeo.

Noterbart är också att samtliga av Volkswagen-koncernens märken, förutom Seat, placerar sig sämre än genomsnittet. Ännu längre bak återfinns prestigetillverkaren BMW.

Listan över modellerna som oftast drabbas av flest maskinskador toppas av Alfa Romeo 159, följt av Rover 75 och Peugeot 407. En överraskning är att BMW 1-serie placerar sig som fyra.

Länsförsäkringar pekar också ut Chrysler Voyager och Saab 9-3 som problembilar, vars brister tyder på felaktiga konstruktioner. Dieseldrivna 9-3 står för nästan var tredje generatorskada och Voyager är kraftigt överrepresenterad i statistiken för byten av växellådor.

Robert Visti menar att rapporten ger en fingervisning på i vilken utsträckning modellrelaterade problem förekommer hos de olika biltillverkarna. Han vill däremot inte gå så långt som att avråda från köp av de modeller som drabbats av flest maskinskador.

– Jag tror att man väger in många parametrar när man väljer bil. Det här kan vara en del i det valet, säger han.

Klicka här för att läsa Länsförsäkringars maskinskaderapport 2011.

Diskutera: Vad tycker du om maskinskaderapporten?

Relaterade dokument

Modellerna som oftast drabbas:

I tabellen redovisas de 20 bilmodeller i undersökningen, som har de högsta frekvenserna för maskinskador. Frekvensen baseras på samtliga 10 328 anmälda maskinskador under 2010.

Bilmodeller med de högsta maskinskadefrekvenserna i fallande ordning, med de mest frekventa felen:

1. Alfa Romeo 159:
Motor – kamrem/kedja, styrning – styrväxel

2. Rover 75:
Motor – cylinderlock/packning

3. Peugeot 407:
Kyl- och värmesystem – spjällmotor, styrning – styrväxel

4. BMW 1-serie:
El/elektronik – tändspole/kassett, motor – kamrem/kedja

5. Volkswagen Touran:
Motor – gastrycksregulator, bromsar – ABS/ESP-styrenhet

6. Chrysler 300:
Motor – spjällhus, el/elektronik – generator

7. Ford Focus C-max:
Bromsar – ABS/ESP – styrenhet

8. Renault Ecspace:
El/elektronik – generator

9. Landrover Discovery:
Motor – bränslepump, motor – EGR-ventil

10. Citroën C8:
Motor – kamrem/kedja, el/elektronik – styrenhet

11. Daewoo Lacetti:
Motor – cylinderlock/packning

12. Opel Zafira:
Motor – gastrycksregulator, bromsar – ABS/ESP-styrenhet

13. Renault Grand Scenic:
Kyl- och värmesystem – AC-kompressor, motor – kamrem/kedja

14. Seat Altea:
Växellåda – spridda fel

15. Volkswagen Golf Plus:
Motor – kamrem/kedja, bromsar – ABS/ESP-styrenhet

16. Peugeot 207:
Bromsar – ABS/ESP-styrenhet

17. Landrover Range Rover:
Motor – EGR-ventil, motor – spridda fel

18. Opel Vectra:
Motor – kamrem/kedja

19. Porsche 911:
Motor – spridda fel, el/elektronik - generator

20. Porsche Boxster:
Motor – spridda fel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-26 14:03
Pender

Kan det möjligen spela in att "Medel-Rovern" är just maximala 8 år? Och därmed skraltigare. Medan övriga håller sej på ett medel av ca 4 år.
Och ett märke som t.ex. Kia har ökat kraftigt under mätperiodens "max 8 år", och därmed får en större andel nyare (=felfriare) bilar?
OBS. Jag har inte hunnit läsa rapporten, och vet därför inte om LF har varit seriösa nog att väga in ovanstående.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-26 14:09
Gösta_L

Man kan notera att de tyska bilmärkena är överrepresenterade på "fel" sida om strecket.

Bevisar egentligen bara det vi alla redan vet.
Att ju mer elektronik och komplicerad teknik, desto sämre driftsäkerhet.

Heder till de tillverkare av vanliga bruksbilar som har minst maskinskador, de är vinnarna i längden.
Det visar inte minst KIA:s framgångar senaste åren.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-26 14:27
Raphael

Handlar mycket om hur bilar sköts och vilken service man får. Rover är ju nedlagd, finns inte längre en tillverkare av Rover som tar goodwill ansvar m m.

Alfa 159 ska byta kamrem tidigt första gången, jag kommer inte ihåg om det är 6 000 eller 8 000 mil, men om man inte byter så riskerar man skada på motorn och jag kan tänka mig att det är många ägare som inte byter. Byta kamrem kostar mycket. Enligt statistiken är det just kamremsbrott som är vanligt, så tydligen byter inte ägarna remmen i tid!

Jag noterar att det är kyl- och värme-relaterade skador på Peugeot 407 och spjällmotor. Dieslarna kommer med kylarskydd. Monteras inte kylarskyddet på vintern riskerar man att få in snö i kylarn vilket den inte mår bra av. Det finns en anledning till att man får med sig de plastbitarna som ska monteras när det är kallt! Jag kan tänka mig att många ägare inte monterar dem, för det är lätt och mänskligt att glömma. Vevhusventilationen brukar ju ligga framåt på dessa motorer också istället för in mot bilen, vilket gör det extra viktigt ha kylarskyddet monterat på vintern.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-26 14:30
Raphael

Felen på Peugeot 207 - bromsar och ABS/ESP-styrenhet. Ett hett tips, eller kallt tips om man så vill - parkera inte med handbromsen i på vintern. Bromsarna riskerar att frysa fast om du har en varm bil och stannar i snö och det är -20 grader (som våra två senaste vintrar) och då klagar ASB/ESP-systemet sen när du kör igång bilen. Du kan även skada dessa system om du kör med frusna bromsbackar.

Lösningen är alltså att strunta i att dra åt handbromsen när du parkerar och lägga i en växel istället, exempelvis ettans växel.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-26 14:44
lillstefan (ej verifierad)

Raphael: Alfa 159 har kamkedja på bensinmotorerna, dieslarna har rem, men jag tror att denna ska bytas vid 15000 mil. Föregångaren 156 hade däremot kamrem på bensinmotorerna som ska bytas var tredje år eller 6000 mil.

Pender: Intressant reflektion om Rover. Jag är på gång att köpa en 75:a just nu, men väljer bort fyran som är ökänd för topplockspackningarna.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-26 15:02
KaptenOberkommando

En högst intressant kommentar

"Det innebär inte automatiskt att de fabrikanterna drabbas av minst maskinskador, påpekar Robert Visti. Garantier och goodwill gör att skador aldrig kommer till försäkringsbolagens kännedom.

– Det ger en bild om i vilken utsträckning tillverkarna tar ansvar för felaktigheter i deras produkter, säger han."

Just precis så. Jag försökte vid ett annat tillfälle att föra fram exakt det här budskapet men möttes av rena idiotförklaringen av bl.a. Conny Karlsson. Det är ju allmänt känt att asiaterna är bra på att ta hand om kunden och vi ser tydligt här hur det fungerar.

Noterbart är ju också att Lexus hamnar förhållandevis långt ner. Vad beror då det på? Jo, att den tekniska nivån i Lexus är så pass mycket mer komplicerad jämfört de enkla basmodellerna som t.ex. att Yaris och Avensis att felen visar sig betydligt klarare i statistiken. Och här har väl Gösta för en gångs skull lite rätt, att dyr och avancerad spjutspetsteknik kräver ett visst mått av haverier, medan enkel (och oändligt tråkig teknik) funkar utan lika mycket strul. Helt logiskt.

Frågan är också om undersökningen tar hänsyn till privatimporterade bilar. Fortfarande importeras förhållandevis många autobahnkörda Mercedes, BMW, Audi och Porsche, vars drivlinor har fått bekänna färg rejält. Klart att detta också visar sig i statistiken.

Jag har också funderingar om begreppet maskinskada. Hit tycks alltså fel på generatorer, ABS och AGR-ventiler räknas. Hmmm ... Maskinskada? För mig är det vevmekanism, kamaxelmekanism, ventilstyrning, växellådsfel etc.

Som vanligt är jag benägen att säga att sådana här undersökningar är alltför bristfälliga för att egentligen ens få publiceras.

#7 • Uppdaterat: 2011-09-26 15:20
amoC

@lillstefan: Messa mig om du är intresserad av en grön 75 CDTi -00 :)

#8 • Uppdaterat: 2011-09-26 16:28
PREVIA

"Att ju mer elektronik och komplicerad teknik, desto sämre driftsäkerhet." Jag tror inte att någon bil idag har mer komplicerad teknik än Toyota Prius som har lägst antal fel av alla Toyotamodellerna, vilket gör att man inte automatiskt kan säga att tekniskt avancerade bilar skulle ha mera fel än andra bilmodeller.
Lexus har få fel på kyl/värmesystem Styrning och växellåda men inga fel på el/elektronik vilket säger en del då det är mycket elektronik och el i Lexusbilarna men få fel.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-26 16:43
Oomkullrunkelig

Det är sedan många år känt att de asiatiska bilar har minst antal fel, och bara snällt rullar vidare. Men se upp med rosten! Det är alltid bäst att kosta på en *ordentlig* rostskyddsbehandling eftersom man i det här landet envisas med att ösa salt på vägarna av någon anledning, vilket totalförstör vilken bil som helst på några år, hur väl byggd den än är.

#a • Uppdaterat: 2011-09-26 17:36
Peugo

Vår 207:a har varit hittils problemfri också på vintrarna (4 år gammal). En gång per år service och då ses också bromsarna till, helt enligt Peugeots serviceschema (här fuskas det på många serviceställen!). Kanske tur att servicen är just före vintern? Med 407:an måste man minnas att installera kylarskyddet till vintern, massor av folk struntar att göra detta!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.