Bild
Nästa artikel
Bilarna med flest maskinskador

Bilarna med flest maskinskador

Nyheter

Vissa bilmodeller drabbas av betydligt fler maskinskador än andra. En färsk rapport visar vilka som har högst skadefrekvens.

Länsförsäkringar har granskat 10 328 anmälda maskinskador under 2010. Bilarna som omfattas är högst åtta år gamla eller har rullat maximalt 10 000 mil.

– Det är stora skillnader mellan olika märken, säger Robert Visti, ansvarig för undersökningen, till Vi Bilägare.

Sju asiatiska tillverkare noterar de lägsta frekvenserna av anmälda maskinskador. I topp återfinns Toyota, Kia och Mitsubishi – samtliga med mindre än en skada per 100 bilar.

Det innebär inte att just de märkena i minst utsträckning drabbas av maskinskador, påpekar Robert Visti. Garantier och goodwill gör att skador inte alltid kommer till försäkringsbolagens kännedom.

– Det ger en bild om i vilken utsträckning tillverkarna tar ansvar för felaktigheter i deras produkter, till exempel genom garantier, säger han.

BMW släpar efter
Bäst bland de europeiska tillverkarna är Mercedes och Volvo. Även Saab placerar sig bättre än medelbilen. Långt därefter – längst ned i listan – hittar vi Rover, Cadillac och Alfa Romeo.

Noterbart är också att samtliga av Volkswagen-koncernens märken, förutom Seat, placerar sig sämre än genomsnittet. Ännu längre bak återfinns prestigetillverkaren BMW.

Listan över modellerna som oftast drabbas av flest maskinskador toppas av Alfa Romeo 159, följt av Rover 75 och Peugeot 407. En överraskning är att BMW 1-serie placerar sig som fyra.


Länsförsäkringar pekar också ut Chrysler Voyager och Saab 9-3 som problembilar, vars brister tyder på felaktiga konstruktioner. Dieseldrivna 9-3 står för nästan var tredje generatorskada och Voyager är kraftigt överrepresenterad i statistiken för byten av växellådor.

Robert Visti menar att rapporten ger en fingervisning på i vilken utsträckning modellrelaterade problem förekommer hos de olika biltillverkarna. Han vill däremot inte gå så långt som att avråda från köp av de modeller som drabbats av flest maskinskador.

– Jag tror att man väger in många parametrar när man väljer bil. Det här kan vara en del i det valet, säger han.

Klicka här för att läsa Länsförsäkringars maskinskaderapport 2011.

Diskutera: Vad tycker du om maskinskaderapporten?

Modellerna som oftast drabbas:

I tabellen redovisas de 20 bilmodeller i undersökningen, som har de högsta frekvenserna för maskinskador. Frekvensen baseras på samtliga 10 328 anmälda maskinskador under 2010.

Bilmodeller med de högsta maskinskadefrekvenserna i fallande ordning, med de mest frekventa felen:

1. Alfa Romeo 159:
Motor – kamrem/kedja, styrning – styrväxel

2. Rover 75:
Motor – cylinderlock/packning

3. Peugeot 407:
Kyl- och värmesystem – spjällmotor, styrning – styrväxel

4. BMW 1-serie:
El/elektronik – tändspole/kassett, motor – kamrem/kedja

5. Volkswagen Touran:
Motor – gastrycksregulator, bromsar – ABS/ESP-styrenhet

6. Chrysler 300:
Motor – spjällhus, el/elektronik – generator

7. Ford Focus C-max:
Bromsar – ABS/ESP – styrenhet

8. Renault Ecspace:
El/elektronik – generator

9. Landrover Discovery:
Motor – bränslepump, motor – EGR-ventil

10. Citroën C8:
Motor – kamrem/kedja, el/elektronik – styrenhet

11. Daewoo Lacetti:
Motor – cylinderlock/packning

12. Opel Zafira:
Motor – gastrycksregulator, bromsar – ABS/ESP-styrenhet

13. Renault Grand Scenic:
Kyl- och värmesystem – AC-kompressor, motor – kamrem/kedja

14. Seat Altea:
Växellåda – spridda fel

15. Volkswagen Golf Plus:
Motor – kamrem/kedja, bromsar – ABS/ESP-styrenhet

16. Peugeot 207:
Bromsar – ABS/ESP-styrenhet

17. Landrover Range Rover:
Motor – EGR-ventil, motor – spridda fel

18. Opel Vectra:
Motor – kamrem/kedja

19. Porsche 911:
Motor – spridda fel, el/elektronik - generator

20. Porsche Boxster:
Motor – spridda fel

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-09-26 14:03

Kan det möjligen spela in att "Medel-Rovern" är just maximala 8 år? Och därmed skraltigare. Medan övriga håller sej på ett medel av ca 4 år.
Och ett märke som t.ex. Kia har ökat kraftigt under mätperiodens "max 8 år", och därmed får en större andel nyare (=felfriare) bilar?
OBS. Jag har inte hunnit läsa rapporten, och vet därför inte om LF har varit seriösa nog att väga in ovanstående.

#2
2011-09-26 14:09

Man kan notera att de tyska bilmärkena är överrepresenterade på "fel" sida om strecket.

Bevisar egentligen bara det vi alla redan vet.
Att ju mer elektronik och komplicerad teknik, desto sämre driftsäkerhet.

Heder till de tillverkare av vanliga bruksbilar som har minst maskinskador, de är vinnarna i längden.
Det visar inte minst KIA:s framgångar senaste åren.

#3
2011-09-26 14:27

Handlar mycket om hur bilar sköts och vilken service man får. Rover är ju nedlagd, finns inte längre en tillverkare av Rover som tar goodwill ansvar m m.

Alfa 159 ska byta kamrem tidigt första gången, jag kommer inte ihåg om det är 6 000 eller 8 000 mil, men om man inte byter så riskerar man skada på motorn och jag kan tänka mig att det är många ägare som inte byter. Byta kamrem kostar mycket. Enligt statistiken är det just kamremsbrott som är vanligt, så tydligen byter inte ägarna remmen i tid!

Jag noterar att det är kyl- och värme-relaterade skador på Peugeot 407 och spjällmotor. Dieslarna kommer med kylarskydd. Monteras inte kylarskyddet på vintern riskerar man att få in snö i kylarn vilket den inte mår bra av. Det finns en anledning till att man får med sig de plastbitarna som ska monteras när det är kallt! Jag kan tänka mig att många ägare inte monterar dem, för det är lätt och mänskligt att glömma. Vevhusventilationen brukar ju ligga framåt på dessa motorer också istället för in mot bilen, vilket gör det extra viktigt ha kylarskyddet monterat på vintern.

#4
2011-09-26 14:30

Felen på Peugeot 207 - bromsar och ABS/ESP-styrenhet. Ett hett tips, eller kallt tips om man så vill - parkera inte med handbromsen i på vintern. Bromsarna riskerar att frysa fast om du har en varm bil och stannar i snö och det är -20 grader (som våra två senaste vintrar) och då klagar ASB/ESP-systemet sen när du kör igång bilen. Du kan även skada dessa system om du kör med frusna bromsbackar.

Lösningen är alltså att strunta i att dra åt handbromsen när du parkerar och lägga i en växel istället, exempelvis ettans växel.

#5
lillstefan
2011-09-26 14:44

Raphael: Alfa 159 har kamkedja på bensinmotorerna, dieslarna har rem, men jag tror att denna ska bytas vid 15000 mil. Föregångaren 156 hade däremot kamrem på bensinmotorerna som ska bytas var tredje år eller 6000 mil.

Pender: Intressant reflektion om Rover. Jag är på gång att köpa en 75:a just nu, men väljer bort fyran som är ökänd för topplockspackningarna.

#6
2011-09-26 15:02

En högst intressant kommentar

"Det innebär inte automatiskt att de fabrikanterna drabbas av minst maskinskador, påpekar Robert Visti. Garantier och goodwill gör att skador aldrig kommer till försäkringsbolagens kännedom.

– Det ger en bild om i vilken utsträckning tillverkarna tar ansvar för felaktigheter i deras produkter, säger han."

Just precis så. Jag försökte vid ett annat tillfälle att föra fram exakt det här budskapet men möttes av rena idiotförklaringen av bl.a. Conny Karlsson. Det är ju allmänt känt att asiaterna är bra på att ta hand om kunden och vi ser tydligt här hur det fungerar.

Noterbart är ju också att Lexus hamnar förhållandevis långt ner. Vad beror då det på? Jo, att den tekniska nivån i Lexus är så pass mycket mer komplicerad jämfört de enkla basmodellerna som t.ex. att Yaris och Avensis att felen visar sig betydligt klarare i statistiken. Och här har väl Gösta för en gångs skull lite rätt, att dyr och avancerad spjutspetsteknik kräver ett visst mått av haverier, medan enkel (och oändligt tråkig teknik) funkar utan lika mycket strul. Helt logiskt.

Frågan är också om undersökningen tar hänsyn till privatimporterade bilar. Fortfarande importeras förhållandevis många autobahnkörda Mercedes, BMW, Audi och Porsche, vars drivlinor har fått bekänna färg rejält. Klart att detta också visar sig i statistiken.

Jag har också funderingar om begreppet maskinskada. Hit tycks alltså fel på generatorer, ABS och AGR-ventiler räknas. Hmmm ... Maskinskada? För mig är det vevmekanism, kamaxelmekanism, ventilstyrning, växellådsfel etc.

Som vanligt är jag benägen att säga att sådana här undersökningar är alltför bristfälliga för att egentligen ens få publiceras.

#7
2011-09-26 15:20

@lillstefan: Messa mig om du är intresserad av en grön 75 CDTi -00 :)

#8
2011-09-26 16:28

"Att ju mer elektronik och komplicerad teknik, desto sämre driftsäkerhet." Jag tror inte att någon bil idag har mer komplicerad teknik än Toyota Prius som har lägst antal fel av alla Toyotamodellerna, vilket gör att man inte automatiskt kan säga att tekniskt avancerade bilar skulle ha mera fel än andra bilmodeller.
Lexus har få fel på kyl/värmesystem Styrning och växellåda men inga fel på el/elektronik vilket säger en del då det är mycket elektronik och el i Lexusbilarna men få fel.

#9
2011-09-26 16:43

Det är sedan många år känt att de asiatiska bilar har minst antal fel, och bara snällt rullar vidare. Men se upp med rosten! Det är alltid bäst att kosta på en *ordentlig* rostskyddsbehandling eftersom man i det här landet envisas med att ösa salt på vägarna av någon anledning, vilket totalförstör vilken bil som helst på några år, hur väl byggd den än är.

#11
2011-09-26 17:36

Vår 207:a har varit hittils problemfri också på vintrarna (4 år gammal). En gång per år service och då ses också bromsarna till, helt enligt Peugeots serviceschema (här fuskas det på många serviceställen!). Kanske tur att servicen är just före vintern? Med 407:an måste man minnas att installera kylarskyddet till vintern, massor av folk struntar att göra detta!

#12
2011-09-26 17:51

Jag köpte fabriksnytt bil en Skoda Fabia Combi 1,2 HTP -06 april. Jag hade 2 maskinskador är, Generator ur funktion byt mot ny för 3998 kr 8150 mil. Motor vibration ojämn utan rycker vid landsväg börjar lampa lyser check engine ojämn gång på tomgång utan motorstopp men går köra flera mil till verkstad och byt ny 3 cyl tändspole för 2571 kr 10864 mil. Inga fler fel och nu gått 13800 mil och är nöjd.

#13
2011-09-26 18:11

I likhet med Kapten är jag fundersam när exempelvis generator faller under meningen maskinskada.
Jag är inte lika bekymrad om jag kan utläsa ur statistiken att bilens höga maskinskadefrekvens beror på generator eller annan, rimligt lättfixad del. Jag tycker att det är stor skillnad på ett generatorbyte eller en låskista i förhållande till en motorrenovering a la V10a ... (min nästa bil ska gärna ha en V10a nämligen :o) )

#14
2011-09-26 19:15

lillstefan, att jag reagerade på det dåliga resultatet för Rover, beror mest på att jag för några år sedan läste en del statistik/undersökningar där Rover (främst 75) hamnade i toppskiktet. Men jag ids inte leta fram dem nu. Sen har jag ett par bekanta som har haft helt felfria mindre Rovrar i många (7-8?) år. Och då är de ändå av den sorten, som på sin höjd byter olja vart annat år. Och övrig service, ser de som nåt för överambitösa fånar. (Så ser de alltså på mej.)

#15
2011-09-26 19:58

BMW 5-serie mindre än fem år gammal drabbas ofta av defekta tändspolar vilket ej bekostas av BMW.
Kostnad för bilägaren ca 6000 Sek!
Kvalitetsbil eller?
För min del ska det nog helst vara Volvo eller Hunday!

#16
lillstefan
2011-09-26 19:58

Pender: Jag menade inget illa om Rover, hade jag trott att de var usla hade jag inte köpt en. Det jag tyckte var intressant var ditt påpekande om att Rover-bilarna som tas med i jämförelsen förmodligen är äldre en de övriga bilarna. Dessutom verkar det vara ett fel på motormodell som ställer till det.

amoC: Tack för erbjudandet, men jag är i första hand ute efter en med 2,5-literssexan med automatlådan. Annat kan vara intressant om det är en riktigt fin bil.

#17
2011-09-26 21:20

"Sju asiatiska tillverkare noterar de lägsta frekvenserna av anmälda maskinskador"
Jag vill hävda att det är 8 st, den största delen av alla Chevrolet är ju asiatiska, och som grädde på moset vann dom STCC i helgen !!!

#18
2011-09-26 22:48

3 av 4 av de som har de värsta problem med topplock är asiater...

Sämst när det gäller ACkompressor är Honda...

Mest problem med växelwirar har Toyota...

Allt som kommer österifrån är inte guld.

Intressant också att Volvo klarat sig så pass bra, särskilt intressant med tanke på att kompisens XC 70 -08 just fått en ny motor efter totalras... Han fick vänta 8 veckor på motorbyte...

#19
2011-09-27 08:14

Nej det har du rätt i Hultarn, det förekommer nog en hel del fel på asiaterna oxå, troligtvis repareras dom innom garanti.
Japanska Honda brukar tillverka det mesta själva, så där kan man sällan skylla på underlevarantörer, men Hondor tillverkade i England brukar dras med en del problem, vore kul o veta om dom använt samma kompressorer som VAG, dom utan magnetkoppling.

Sen vore det kul om Hansson kunde förklara vad det är för problem med Toyotas växelvajrar, är det ett justeringsproblem eller är vajrarna dåliga ??

Det sämsta tycker jag är när tillverkarna utnyttjar naskinskadeförsäkringen, jag har läst på många forum där man sagt att bilen ska repareras på garanti/goodvill, men det som betalats är självrisken på maskinskedegarantin.

#20
2011-09-27 09:34

@lillstefan: Den har gått drygt 27000, så den är inte i nyskick. Dock är den rostfri, tog ner den från norrland -08 och gjorde den största möjliga rostskyddsbehandlingen samt lackkonservering :) Den är visserligen manuell, så jag antar att den inte är för dig. Hur som helst så är det underbara bilar (tycker jag) och hoppas att du hittar en riktigt fin. Du kommer bli nöjd!

#21
2011-09-27 18:37

Inget nytt under solen, tabellen är som den brukar.....:)

#22
2011-09-27 20:51

De Toyotamodeller som enligt rapporten har problem med växelvajrar är Avensis och Corolla. Som av en händelse är de årsmodeller som är aktuella tillverkade i Storbritannien...

#23
2011-09-27 21:31

Simon no1, ja tabellen är säkert "som den brukar". Men helst bör man vara icke läskunnig, för att se innehållet "som det brukar". T.ex. har Chevrolet och Renault tidigare hållit till mer eller mindre nära botten. Kia har aldrig varit nära toppen. Och jag kan inte erinra mej nån tidigare tabell där Porsche hamnat så illa till.

#24
2011-09-28 01:18

Pender, man behöver inte vara läskunnig för att veta att Japsarna ligger i topp år ut och år in....:)

#25
2011-09-28 07:06

Tobo: men det är väl fortfarande japaner som konstruerat dem? Toyota är ju japanskt.

#26
2011-09-28 23:57

Pender - man skulle kunna anta att det är Cayenne som står för Porsches sämre placering. En biltyp som används på ett lite annat sätt än en vanlig Porsche och dessutom är byggd till stor del av VW-komponenter.

#27
2011-09-29 17:19

hultarn:

Trots att det är japaner som konstruerat Toyotabilarna som tillverkas i Storbritannien, så har de lägre kvalitet än motsvarande bilar tillverkade i Japan. Så det är knappast konstruktionen som är den svaga länken.

#28
2011-09-29 18:23

Nej Roger, enligt tabellen är det 911 och Boxter som har motorbekymmer mm.
Det hade man ju inte väntat sej! :o/

#29
2011-09-29 19:40

Simon no1, mådä, men tycker man att denna tabell är som den brukar, så är man nog underbegåvad i grenen "tabelläsning.

#31
2011-09-29 19:45

Som Tobo skriver, så är det stor skillnad mellan brittiska sopprötter (lindrigt nyktra) som försöker få ihop en Auris, och ambitiösa japaner som skruvar ihop en Verso S. (OBS, jag vet att robotarna är desamma.)

#32
2011-09-30 01:59

OK Jes_ det var lite mystiskt. Kanske är så att hästkraftsracet tar ut sina offer även bland Porschebilar. Ju fler hästar desto mindre marginaler.

Sen som jag var inne på - vore väldigt spännande att se om tex Toyota England köper sina ej synliga ej strukturella komponenter från samma underleverantörer som fabrikerna i Japan. Pressar man karossplåtarna och gör rubbet i England, eller får man färdiga tomma karosser? Delar som ECU, elmotorer, säten etc lär väl vara samma. Men ej "strukturella" delar som kabelpiskor, kullager, bussningar, drivknutar/axlar etc - köps det från samma underleverantörer som i Japan? Rimligtvis vore det ju billigare att köpa sådana saker från lokala leverantörer och på det viset slippa stå för importen själva. Skickas hela bilen i bitar från Japan till England så kan man ju kanske anse att då kan de ju lika gärna bygga bilejäveln i Japan då :p

Hängde mycket på Mazda6club-forumet förr i tiden och där fanns det rätt stora skillnader i kvalitet mellan bilarna som var byggda i Fords fabrik i Flat Rock och de som togs in från Japan. MPS-modellerna importerades - de andra, inklusive 6'an med den modifierade Duratec-V6'an från Ford, gjordes i den amerikanska fabriken. De amerikanska bilarna hade problem med smäckigare plast och sämre kvalitet överlag helt enkelt. Det hade inte importbilarna.

Hur det är nu vet jag inte. Sist jag hörde höll de på att få lägga ner fabriken där... Men då nuvarande 6'an är en helt USA-specifik (läs sämre) version så lär den inte vara byggd i Japan iallafall.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.