Nästa artikel
Bensinupproret planerar demonstration
Nyheter

Bensinupproret planerar demonstration

Publicerad 21 augusti 2019 (uppdaterad 21 augusti 2019)
Medborgarinitiativet som vill ha sänkt bränsleskatt tycker inte att politikerna lyssnar. 20 september ska de hålla en manifestation i Stockholm.
Vi har tidigare berättat om Facebookgruppen Bensinupproret 2.0, som idag har över 630.000 medlemmar. De vill ha sänkt skatt på bränsle och en målsättning är att bensinen ska kosta 12 kronor litern. 
”Vi anser att det finns utrymme för en 30 % sänkning under 3 års tid, med 10 % per år”, står det i ett öppet brev författat av en medlemsförening startad av organisatörerna bakom Facebooksidan.

De uttrycker sin frustration över att den folkliga opinionens missnöje inte tas på allvar av politikerna: 
”Vi har vid flera tillfällen sträckt ut oss till regeringen och hittills inte fått någon respons för våra krav och helst vill man tydligen undvika oss helt."
"Föreningen vill ge den replik man aldrig fick när ledande regeringsrepresentanter från riksdagens talarstol försöker förminska över sexhundratusen medborgare med att det är "tomma konton" på Facebook”.

I det öppna brevet kräver man en motivering landets styrande till varför skatterna på bränsle är så höga. Dessutom planeras en demonstration på Sergels torg i Stockholm. 
– Människor runt om i landet har fått nog, vi kräver att bli hörda och sedd. Vi är här för stanna, våra krav utgår från människornas konkreta vardag, säger Peder Blohm Bokenhielm, ordförande för föreningen Uppror och en av medskaparna till Bensinupproret 2.0 på Facebook. 

Här kan du lyssna när Peder intervjuades i Vi Bilägares podcast tidigare i år.

Diskutera: Vad tycker du om Bensinupproret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-21 13:19
Grosser

"Fridays for future" drar ju ännu mer folk..

#2 • Uppdaterat: 2019-08-21 14:36
Reverend Benny

Jag tycker det är kul att se att människor engagerar sig, det föder hopp.
Och om man kan komma med konkreta idéer och förslag som är realistiska och genomförbara (och inte handlar om att ha kakan och äta den) så är det ännu bättre.

Men samtidigt är det lite skrämmande att detta är det folk engagerar sig över, av alla "problem" så väljer folk att gråta över bensinpriset, speciellt när det är billigare idag att föra fram en normalstor bensindriven bil än det var för 20 år sedan.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190531/sa-mycket-har-bensinpriset-okat-dagens-penningvarde/

#3 • Uppdaterat: 2019-08-21 14:42
gran

Svenskar är bland de mest patetiska människor som finns. Skrika går bra vara förbannad också men att stå upp för vad man skriker om ja det gör man inte. För "va ska grannen säga" eller "det sköter andra så bra". Nej sanningen är att vi får snart betala 25kr/liter och då knyts väl näven i byxfickan ännu hårdare men att visa Regeringen att nu får det fan va nog nja det gör ju någon annan. Jävla mesar.

#4 • Uppdaterat: 2019-08-21 14:53
Henrik M

Så länge snittet av folk kör som de gör behövs det inte sänkas nåt bränslepris, det man ser ute på vägarna så kan man snabbt konstatera att minst 75% av de som är ute och kör skulle kunna sänka förbrukningen med 15-30% genom att lägga om sin körstil.

#5 • Uppdaterat: 2019-08-21 14:57
Pi

Helt rätt, Henrik. Har senaste månaden kört ca: 500 mil både åt norr och söder och har konstaterat precis det du skriver.

#6 • Uppdaterat: 2019-08-21 15:04
mso 1000

Prisis helt rätt Henrik.
Och många skulle också kunna välja smartare när man köper bil.
2ton 4wd och front som en ladugårdsvägg kostar extra litar på tio mil.
Och snart har alla fabrikat någon typ av ladd/elhybrid eller en ren elbil.
Många har valmöjlighet.

#7 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Exakt MSO
Och den lilla extra förbrukningen kan det vara värt för att få två ton bil med 4wd.
Det är i alla fall vad väldigt många bilköpare för närvarande, inklusive mig, tycker är ett smart val. Men det smarta bygger ju på att inte välja en bensindriven.

#8 • Uppdaterat: 2019-08-21 15:46
Pi

Vad är det smarta med en 2 ton tung bil ? Att den man ev krockar med dör istället för man själv ?
Har fått lära mig av dig Guran att dessa tunga SUV:ar drar bra mycket mera soppa när man kör över 90--100 km/t - då kan man fråga sig varför många av de som har uppenbart bråttom och kör fort sitter i just sådana bilar...
Nä - uppenbarligen är dagens bensinpriser på intet vis för höga.

#9 • Uppdaterat: 2019-08-21 15:48
A.L

Om vi nu utgår från det vi vet så är det:

1. Att svenska koldioxidbeskattningen ligger högst i världen. Den ligger ett par hundra procent över den värdering som gäller i EU och den ligger mer än 50% över det värde som krävs för att uppfylla parisavtalet (som det bara finns två länder som efterlever).

2. Vi vet också att de orimliga skatterna får negativa konsekvenser på både BNP, enskilda branscher som i de kommunala budgetarna. Transportkostnaderna hämmar den svenska konkurrenskraften.

3. Vi vet också att de svenska bilisterna mer än väl betalar sina samhällsekonomiska marginalkostnader. Ytterligare pålagor kan inte sjösättas via bränsleskatter utan får i så fall återföras tillbaka till trafikanten via alternativa vägar (exempelvis trängselskatter).

Så bensikskatteupproret har rätt. De svenska bränsleskatterna är orimliga och samhällsekonomiskt förödande och därför bör de justeras ner till den nivå som föreslås i styrmedelsutredningarna (som genomförts i ett antal steg allt sedan 1990-talet). Det betyder att trafikanten skall betala sina kostnader - vare sig mer (som idag) eller mindre.

MVH AL

#a • Uppdaterat: 2019-08-21 15:52
A.L

Som svar på din fråga Pi: Om vi utgår från de mätningar som gjorts - exempelvis av Väg och trafikforskningsinstitutet (som är det av regeringen utsedda analysorganet) - så betalar bilisterna ungefär 40-47% mer i skatter än vad de kostar samhället i form av olyckor, vägslitage, buller, klimat och miljö. I pengar räknat rör det sig om c:a 1 miljard kronor, med negativa effekter på BNP i mångmiljardklassen (enligt Konjunkturinstitutet).

Så jo, dagens bensinpriser är för höga - i alla fall om man får tro på Väg och trafikforskningsinstitutets och Konjunkturinstitutet.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.