Bild
Nästa artikel
Bensinpriset lägre än på fyra år

Bensinpriset lägre än på fyra år

Nyheter

12,68 kronor är riktpriset för en liter bensin. Så lågt har det inte varit sedan 2016.

Bränslepriset fortsätter att sjunka i Sverige. Den 24 mars sänkte de stora drivmedelsbolagen sina riktpriser på bensin vid bemannade stationer med 30 öre till 12,68 kronor per liter. Senast priset låg på den nivån var för fyra år sedan, i januari 2016. Det visar statistik från SPBI, Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet.

Att fylla på 50 liter bensin kostar nu 634 kronor. Det är 165,50 kronor billigare än i mitten av januari, när det kostade 799,50 kronor att göra samma sak.

Prisraset inleddes i början av mars då mackkedjorna sänkte priserna med anledning av oro kring coronaviruset och strandade förhandlingar mellan oljeproducenterna Saudiarabien och Ryssland. 

Nu fortsätter alltså prispressandet, i alla fall när det gäller bensin. Däremot har priset på diesel justerats uppåt. Den 23 mars plussades literpriset på med 10 öre, till 14,38 kronor vid bemannade stationer. 

 
  Bensin Diesel
Pris per liter, 15 januari 15,99 16,59
Pris per liter, 24 mars 12,68 14,38
Skillnad –3,31 –2,21
     
Pris 50 liter, 15 januari 799,50 829,50
Pris 50 liter, 24 mars 634,00 719,00
Skillnad –165,50 –110,50

Priserna gäller bemannade stationer. Källa: OKQ8

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-24 17:07

Det var bättre förr...eller hur det nu var:)

#2
2020-03-24 17:21

En bit under 6:- milen.
Tor fjällen i 90 mil för 511:-.
Längesedan man åkte en bensinbil för så lite pengar.

#4
2020-03-24 18:02

Det låga priset beror nästan helt och hållet på corona-krisen (även om det är lite tjafs på oljemarknaden i sig) eftersom efterfrågan är så låg. Men detta kommer Miljöpartiet att strunta i och i stället se till att skatten höjs, och när väl marknaden har repat sig får vi över en natt ett pris på över 20 kronor litern. Hemskt.

#5
2020-03-24 19:00

Inte,
Priskriget ger garanterat större inverkan än covid-19. Det är dags att slå ut några aktörer från marknaden.

#6
2020-03-24 19:39

Märkligt. Enligt vissa google-experter påverkar inte omvärdsfaktorer de svenska priserna.

Det är därför som svensk punktbeskattning räddar både moder jord som klimatet - i alla fall om man får tro på miljöfanatikernas fantasier ;-)).

Priserna kommer sannolikt fortsätta att pressas ända fram tills dess att USA kör igång igen. När så sker kan vi nog vänta oss att priset studsar upp mot 13;50 - 14 kr/litern igen. Kina har ju mer eller mindre redan dragit igång.

Men situationen kan vända snabbt. Så här volatilt har vi inte sett priserna sedan 70-talskrisen.

Vad gäller priskriget kommer OPEC snart dra åt kranarna igen. Man har inte råd med något annat och USA pressar sannolikt på.

MVH AL

#7
2020-03-24 19:44

OPEC ville ju dra åt kranarna häromveckan men vissa länder ville inte då...

#8
2020-03-24 19:44

Jag hade en fundering på att man i dessa kristider kunde temporärt höja diesel/bensinpriset med t.ex. 3:-/liter för att tillföra statskassan slantarna. Det lär behövas sådana tillskott framgent - så varför inte? Tyvärr blir kalkylen inte så gynnsam; två månader med 3:- mer per liter blir bara i runda svängar 2 miljarder. (ca 5 M bilar med efterföljande kalkyl ger detta.) Så det ger bara ett marginellt tillskott till statskassan - relativt sett. Att sen det blir omöjligt att bli av med de där 3:- är en annan historia.

#9
2020-03-24 20:41

Nej Pi, det är ett rackarspel han kör med den gode Putin. Om han lyckas kommer USA;s produktion slås ut. Den behöver i alla fall ett pris om 50 dollar/fatet för att nå nollpunkten.

Audi; jag förstår hur du menar men tror att en sådan åtgärd vore förödande för samhällsekonomin. Vi behöver ju underlätta för transportörerna, inte strypa dem ännu mer.

Men en motsvarande insats på tobak skulle ju kunna vara en god idé.

MVH AL

#10
2020-03-24 20:51

Det gäller att vara om sig och kring sig när man kör elbil. Ha rätt laddkort och framförallt information om hur man laddar till "låg kostnad". Roaming-tjänsterna är smidiga, men de kostar desto mer - lite som innan EU klev in och reglerade marknaden för samtal och mobildata. Det kommer säkerligen att hända igen, men nu med laddinfrastrukturen och betalningsmöjligheterna kring det.

#11
2020-03-24 21:13

A.L mitt "förslag" var baserat på bränsle till personbilarna och inget annat. Ber om ursäkt för att jag var otydlig - och för att jag inte har någon direkt lösning på hur man enkelt differentierar skatterna mellan nyttotrafik och privatbilism.

#12
2020-03-24 22:29

Jadu A.L, det här med omvärldsfaktorer tycks vara svårt för somliga - fastän det borde något av det enklaste! Alla tycks tro att det handlar bara om bensinen och dieseln till Sveriges fordonspark, men det finns ju inte ens någon efterfrågan i hela världen från flygindustrin, färjeindustrin, kryssningsindustrin - ja, inte från någon industri. Det är som om en del inte har förstått att corona-viruset bokstavligen har slagit av huvudströmbrytaren. Men du och jag har nog förstått allt helt fel - det är väl bara några kranar i Mellanöstern, Ryssland och USA som har fastnat … (Superironi!)

#13
2020-03-24 22:32

Mitt i glädjeyran och den förmodat stora ökningen av körsträckor p g a lägre drivmedelspriser, kan det kan vara bra med en påminnelse om att Sverige enligt det klimatpolitiska ramverket har etappmålet att växthusgasutsläppen från inrikes transporter senast år 2030 ska vara minst 70 procent lägre jämfört med år 2010.

Se http://www.sverigesmiljomal.se/etappmalen/utslapp-av-vaxthusgaser-fran-i...

#14
2020-03-24 23:31

Audi. Ingen fara, du var inte otydlig. Men om man studerar peronbilsbränslet har Konjunkturinstitutet räknat på effekterna från den inkorrekta (läs höga) prissättningen. Då kunde man visa, att personbilarna generellt betalar 1,2 miljarder för mycket i drivmedelskatter. Den inkorrekta prissättningen ger i allmänhet en minskad BNP på mellan 0,3 och 2,1% av bnp (d.v.s även de effekter som påverkar varutransporterna). Att det varierar beror på att olika branscher har ett varierande behov av transporter.

Men denna beräkning är just nu inaktuell eftersom resandet ändå har sjunkit drastiskt. Så just nu är den svår att hänvisa till.

Ja faktum är att det inte finns särskilt många modeller som har försökt skatta effekterna från dagens situation. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med data för att skapa ändamålsenliga och träffsäkra prediktioner. Dagens situation är extrem.

MVH AL

#15
2020-03-24 23:42

Intelligentes. Det är förstås inte bara att kranarna lämnats vidöppna som trycker ner priset utan snarare att kranarna är öppna i kombination med att efterfrågan sjunkit.

Vi har alltså inte bara en utbudschock utan även en stark förändring av efterfrågan. Och även om det finns en person här i trådarna som faktiskt förnekat att utbudet påverkar priset så är det precis vad som inträffar just nu. Både utbud och efterfrågan är förändrade. Och därför störtdyker priset.

Tvärtemot en del bedömningar tror jag dock inte att priset kommer sjunka så mycket mer. Jag tror tvärtom att det kommer vända upp igen under nästa och näst-nästa månad. Hur snabbt det kommer att stiga beror förstås på det du är inne på; Corona.

Om USA startar igen och om Kina fortsätter som tidigare har vi ett pris på över 30 dollar fatet (givet dagens utbudsnivåer). Men situationen är bräcklig och omöjlig att förutse så jag kan mycket väl ha fel (även om jag inte hoppas det eftersom ett ännu lägre pris riskerar att dra igång en finansiell härdsmälta)

MVH AL

#16
2020-03-25 08:15

Bara att njuta av priserna så länge det varar, svårare är det inte.

#17
2020-03-25 12:55

Visst kan man njuta, Shogun, men i vart fall jag kör inte mer nu än tidigare, snarare mindre!

#18
2020-03-25 16:10

A.L är inne på rätt resonemang, öppna kranar i kombination med mycket låg efterfrågan = låga priser.
Sedan det där med att njuta, det är inte lätt. Kör man mindre så är man mer sällan på macken för att tanka.
Det är ungefär som att titta på aktierna, visst har de sjunkit men man har inte förlorat något förrän den dagen man ska försöka realisera sin investering. Både soppa priser och aktierna kommer gå upp, när hjulen börjar snurra igen. Frågan är bara hur mycket och hur snabbt.

#19
2020-03-25 19:48

Hur kan man vara naiv och bli glad för att bensinpriset har gått ner ca 20% , när oljapriset har gått ner med ca 55% ?? Hur kan man tycka synd om bensinstationerna, när de eller kanske staten lurar bilisterna, på mellanskillnaden. Dollarn har rört på sig marginellt upp under samma period. Därmed, borde bensinpriset ligga på högst 9 kronor.

#20
2020-03-25 23:38

Bra att tänka på är att råoljepriset (vars betydelse gärna överdrivs) bara är en av flera faktorer när det gäller vilka priserna blir på drivmedel på tankstationer i Sverige. På https://www.gp.se/ekonomi/s%C3%A5-lite-p%C3%A5verkar-oljan-ditt-bensinpr... står följande:

"Av priset på en liter bensin består bara knappt en tredjedel av produktionskostnaden, där råoljepriset ingår.

– Som en väldigt grov tumregel kan man säga att ungefär hälften av förändringen i råoljepriset slår igenom i bensinpriset i Sverige. Går oljan upp med tio procent, så går bensinen upp med fem, säger Torbjörn Isaksson, som är chefsanalytiker på Nordea."

Totalt sett är moms, skatt och vinst/ marginal, det som drivmedelspriset till största del består av. Sedan spelar också kursen på den svenska kronan roll gentemot dollarn (kronan har som kanske bekant varit svag i jämförelse de senaste åren).

#21
2020-03-26 00:31

Hur stor påverkan prisförändringen får har fler orsaker , så långt är det rätt. Men det John inte har förstått när han googlar är att en variation har en dimension inbyggd i sig som heter tid. SI-enheten för tid är sekunder, d.v.s när vetenskapen genomför fysikaliska beräkningar räknas dagar, nätter och år om till sekunder.

Inom fysiken betraktar man tid "som avståndet mellan händelser längs den fjärde axeln i rumtiden." Med rumtid är vi inne och rör oss både i Einstens fältekvationer som i Lorentztransformationens formler och det är , precis som i fallet tidsserieanalys, högabstrakta resonemang som kräver hyfsat goda kunskaper i matematik.

För tiden spökar inte bara i fysiken utan även i ekonomin. I det här fallet uttrycks det enklast i form av det som man kallar för samvariation (eller samspelseffekter för er som läste statistik på 80-talet). Med samvariation har vi alltså många gånger effekter som vi inte kan skatta via traditionell metodik , eller där effekten ligger längre fram i tiden alternativt där korrelationen är multidimensionell. Påståendet om en viss relation mellan priset på råolja och pumppriset är därför inte kunskapsorienterat utan möjligen en konsekvens av de skattningar som gjorts givet de avgränsningar man formulerat.

Vad betyder då det här? Har Nordea fel? Nej inte nödvändigtvis. Nordea utgår från de samband som man hittat för just det man mäter. Men man skattar inte allt - vilket man också påpekar i artikeln.

MVH AL

#22
2020-03-26 02:42

AL #21: "Men det John inte har förstått när han googlar är att en variation har en dimension inbyggd i sig som heter tid. SI-enheten för tid är sekunder, d.v.s när vetenskapen genomför fysikaliska beräkningar räknas dagar, nätter och år om till sekunder.

Inom fysiken betraktar man tid "som avståndet mellan händelser längs den fjärde axeln i rumtiden." Med rumtid är vi inne och rör oss både i Einstens fältekvationer som i Lorentztransformationens formler och det är , precis som i fallet tidsserieanalys, högabstrakta resonemang som kräver hyfsat goda kunskaper i matematik."

Bra att du tillförde något som vi andra dödliga kan ha nytta av när vi vill förstå hur drivmedelspriset fungerar, eller så inte...

#23
2020-03-26 09:43

John. Nej jag har redan förstått att du inte förstår och i brist på förståelse förstår du heller inte innebörden i enkla resonemang, synpunkter eller grundläggande vetenskap. Vi talar helt enkelt så olika språk och håller för öronen på varandra att vi inte kommer vidare.

Men för enkelhetens skull. Morgondagens bränslepriser är en funktion av flertalet olika faktorer med en komplex inbördes ordning. Förändringar kan inte tillskrivas enskilda variabler utan det finns korsvisa samband som ingen lyckats förklara och allra minst över tid. Det som är nödvädigt är att göra avgränsningar (vilket man inte skall blanda ihop med att dess resultat speglar hela sanningen) och när man gör så kvarstår några baselement som kan gälla på kort sikt. Typexempel på ett sådana är volymen eller efterfrågandefunktionen. Ett typexempel på indirekta relationer är det vi har pratat om vid tidigare tillfällen, såsom rekyleffekt.

Notera att osäkerheterna växer ju längre fram i tiden vi försöker skatta något och där bakgrundsvariablerna är okända eller osäkra. Något vi tyvärr upplever just nu med Corona.

MVH AL

#24
2020-03-26 16:55

Bra pris på bensin och diesel, men inte etanol.

#25
2020-03-26 22:18

Haha....han är makalös....go John2008....konsulter är tämligen arbetslösa nu vad det verkar;o)

#26
2020-03-26 23:45

Den verserade eliten från de djupa skogarna i Värmland lyckas i sedvanlig ordning att skriva ett osedvanligt begåvat och uttömmande svar som har med sakfrågan att göra.

Men raljans är den okunniges försvar. Var och en deltar ju efter förmåga. ;-)

MVH AL

#27
2020-03-27 00:22

AL, för enkelhetens skull ville jag enkelt och kort förklara för de som läser tillhörande artikel hur råoljepriset påverkar de svenska drivmedelspriserna. Att komma med någon absolut sanning och heltäckande bild vad gäller detta har jag aldrig påstått mig göra. Dessutom har jag inte bett AL om att få det jag skrev bedömt av honom. Folk förstår säkert ändå utan att man som AL behöver visa sig duktig genom att visa att han vet vad tid innebär. Snacka om att skjuta över målet!

Sedan är det intressant att AL raljerar med att "förstått att du inte förstår och i brist på förståelse förstår du heller inte innebörden i enkla resonemang, synpunkter eller grundläggande vetenskap", när AL uppenbart inte förstår mig heller på olika sätt och det jag skriver om.

Ja Shogun, konsulter är tämligen arbetslösa nu vad det verkar. = )

#28
2020-03-27 01:01

Ja John: Eftersom du uppenbarligen missat tidsvariabelns påverkan var det på sin plats att förklara den för dig. Som jag skrev: Jag förstår inte mig på syftet med anekdotisk bevisföring eller att med hjälp av utvalda artiklar sitta och propagera för meningslösa åtgärder. Det är en korrekt iakttagelse.

Angående konsulttid är efterfrågan på statistiska datakörningar just nu högre än någonsin. Världen och vetenskapen försöker nämligen hitta ett effektivt botemedel mot Corona - även om det kanske gått vissa herrar här förbi. Och det hittar man inte utan att ha sambanden och data klara för sig.

Och nej John: Man kan inte googla fram ett samband i ett komplext material. Det måste bearbetas och analyseras med hjälp av vetenskapliga metoder;-)

MVH AL

#29
2020-03-27 01:40

AL, nu var det som sagt en snabb och enkel översikt vad gäller hur drivmedelspriset i Sverige är uppbyggt och hur det påverkas av råoljepriset, och det förstår antagligen alla, utom just du själv.

Har man en extrem övertro på statistik och siffror som passar den egna agendan, har man som AL svårt att ta till sig annan information. Följden blir att världen då blir sedd med skygglappar och att man kör på i gamla hjulspår.

Sedan är det också ett intressant fenomen att försöka spela viktig/ kunnig, genom att ofta medvetet misstolka vad andra skriver och märka på ord, för att på så sätt kunna visa upp sin egen förträfflighet och samtidigt visa på den andres påstådda kunskapsbrister.

#30
2020-03-27 20:44

Nu var det väl för all del inte undertecknad som la fram data och angav orsakssamband utan John själv, apropå det här med att hänvisa till statistik. Att John sedan i ungdomligt oförstånd först lägger fram ett resultat för att i nästkommande andetag kritisera skribenter som fördjupar resonemanget enligt samma metodik får väl betraktas som tämligen motsägelsefullt;-).

Att bensinpriset har flera påverkandefaktorer är det ingen som har förnekat. Det som möjligen har förnekats av vissa element (inga namn nämnda;-)) är att volymen påverkar priset - trots att det är vad som sker just dagsläget, och vad som har skett vid tidigare kriser.

Och en förändring av priset innebär att vi också måste ha med en tidsvariabel. Och med en sådan ser påverkandefaktorerna olika ut beroende på hur lång tid vi räknar på.

Att däremot förneka tidens påverkan gör oss inte klokare. Den är nämligen alltid med oavsett vi krockar bilar eller räknar på oljepriset.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.