Bild
Nästa artikel
Nyheter

Batterinyheterna som ger bättre elbilar

Publicerad 16 juni 2020
Runt hörnet finns flera nyheter som kommer innebära bättre elbilsbatterier. Men de stora genombrotten dröjer och ingen av dem kombinerar alla fördelar, enligt en ny rapport.

Många är nyfikna på framtidens batteriteknik som kommer hamna i elbilar om några år och vissa kanske till och med väntar med sitt elbilsköp tills batteritekniken blivit bättre.

Nu presenterar Internationella energirådet, IEA, en rapport som visar att det förmodligen kommer dröja ganska många år innan nästa stora genombrott för elbilsbatterierna. Samtidigt har dagens litiumjonbatterier utvecklats enormt jämfört med för bara några år sedan.

Under de kommande fem till tio åren kommer nästa generation litiumjonbatterier dyka upp på marknaden. Största fördelen blir att de använder betydligt mindre nickel och har högre energitäthet än dagens batterier. Det ger längre räckvidd jämfört med ett batteri med dagens teknik som är lika stort.

Men ungefär där går också gränsen för vad litiumjonbatterier klarar av, tror IEA.

Läs också: Tesla siktar på ny batteriteknik – ska klara 160 000 mil

Efter 2030 kommer en del ny teknologi som kan ta elbilsbatterierna vidare ett steg till. Hit hör exempelvis litiumluftbatterier och solid state-batterier där den flytande elektrolyten ersätts med fast.

Allt detta kan ge både billigare batterier, snabbare laddning, längre hållbarhet, mindre brandrisk och längre räckvidd. 

”Men ingen enskild teknologi kan skörda alla fördelar samtidigt. Dessutom kommer utvecklingen och utrullningen av dessa nya teknologier ta tid även om prestandan redan bevisats i ett laboratorium”, skriver IEA.

Priserna för elbilsbatterier har fallit från 1 100 dollar per kilowattimme 2010 till 156 dollar per kilowattimme 2019. Det genomsnittliga elbilsbatteriet har samtidigt ökat i kapacitet från 37 till 44 kWh.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-06-17 00:40
Henrik-Andersson

En mening i texten säger allt

"Priserna för elbilsbatterier har fallit från 1 100 dollar per kilowattimme 2010 till 156 dollar per kilowattimme 2019."

På mindre än 10 år har priset gått ner med mer än 85 procent. Om ytterligare 10 år har det sjunkit till en nivå som är max 50 dollar (mer troligt lägre än högre).

Redan nu står elbilar för 3 procent av totalen, om 10 år är det minst 20 procent.

Fossilbilar kommer vara lika lättsålda som bensindrivna gräsklippare är idag efter robotklipparna tog över marknaden !

#2 • Uppdaterat: 2020-06-17 01:04
John2008

Det står att solid state-batterier kommer efter 2030, men ska man tro det man läst om dessa batterier på andra ställen, så kan man få uppfattningen att de kommer lanseras på marknaden inom några få år. Det är trots allt 9,5 år kvar till "efter 2030" och en hel del borde hinna hända med batteriutvecklingen.

#3 • 2020-06-17 08:40
Pi

Som jag redan påpekat otaliga gånger - det tar lång tid innan ny batterikemi kommer i serietillverkade bilar. Först lär denna nya kemi komma i andra, billigare produkter där den i praktiken får bevisa sin långsiktiga kvalitet liksom sina eventuella brister. Batterier till eldrivna bilar är nog en av de applikationer som är mest krävande eftersom de bl a skall tåla snabbladdning, tåla många laddcykler och inte minst ha en mycket lång livslängd. Så biltillverkarna lär knappast chansa för det kan bli en mycket dyr läxa.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-17 11:14
Simon no1

Märkligt att det prisraset på batterier inte märks på nybilspriset?

#5 • Uppdaterat: 2020-06-17 11:23
jørgenn

oG det passer heller ikke , toyota er allerede klar med solid-state batterier ,skulle ha været fremvist ved OL i Tokyo nu..2020 kommer nu til 2021 som jeg senest har forstået..

#6 • Uppdaterat: 2020-06-17 14:38
Styggavargen

Litium batterier är inte lika känsliga för kallare klimat, jag använder detta i givare som sitter utomhus för att slippa problem på vintern (pga lägre spänning och sämre kapacitet).

#7 • Uppdaterat: 2020-06-17 18:13
Carl Trefalt

Energi tätare batterier behövs.

#8 • Uppdaterat: 2020-06-17 19:36
Pi

Energitäthet går i regel inte i takt med hög belastbarhet så det blir alltid en kompromiss.
Tror inte ens Toyota är klara att lansera Solid State-batterier i sina bilar när vi inte sett en enda (?!) annan kommersiell applikation som nyttjar denna teknik.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.