Bild
Nästa artikel
Avslöjat: Mazda kan ge efter och lansera ny turbomotor

Avslöjat: Mazda kan ge efter och lansera ny turbomotor

Nyheter

Nya uppgifter visar att Mazda 3 kan dyka upp i en ny version med turbomotor, fyrhjulsdrift och automatlåda.

Mazda har i flera års tid till stor del stått emot trenden med små, turboladdade motorer. Det har funnits turbomotorer i Mazdas modeller i vissa länder, men på det hela taget har märket satsat betydligt mer på större motorer utan överladdning.

Tekniken kallas Skyactiv och har på senare år dessutom kompletterats av en ny motortyp som döpts till Skyactiv-X. Den ska kombinera fördelarna med en bensin- och dieselmotor, men inte heller den har någon turbo.

Nu kan dock något vara på väg att hända. I flera år har det spekulerats kring om Mazda ska ge efter och börja erbjuda turbomotorer i större skala, och nu har sajten Jalopnik kommit över dokument som eventuellt kan avslöja framtidsplanerna.

Mazdas interna modellkoder för nästa års bilar visar att en ”Mazda 3 HB PP Turbo” är på ingång. HB står för hatchback vilket innebär halvkombi, men enligt Jalopnik ska Mazda 3 erbjudas med turbomotor både som halvkombi och sedan.

Om uppgifterna stämmer får modellen fyrhjulsdrift och förmodligen även automatlåda som standard.

Det finns inga uppgifter om effekt eller vridmoment, så vi får helt enkelt vänta in Mazdas officiella besked.

Vi Bilägare långtestar just nu Mazda 3 med Skyactiv-X-motorn. Läs alla uppdateringar här.

Taggar: Nyheter, Mazda 3

Kommentarer

#1
2020-06-04 18:08

Vw 1.0 tsi spöar Mazda 2.0

#2
2020-06-04 18:37

Något i otakt med tiden.

#3
2020-06-04 19:12

Ja absolut är det så Jarl, VAG:s 1,0tsi spöar Mazdas motorer rejält i att vara en tråkig motor. Där har faktiskt inte Mazda en chans.

#4
2020-06-04 19:22

Har kört nya Mazda 3 med 180-hästarn och vags trepip är roligare. Min favorit i klassen i övrigt, hade jag kunnat köpa den med en liknande motor som jag har i BMWn så hade jag gjort det direkt.

#5
2020-06-04 20:25

Ja om man som många kört diesel sista 10-15 åren och så sätter man sig i mazdan så är det som det är en motor från 1995 under huven.
Det händer ingenting förrän varvräknar nålen får spel.
Hopplöst omodernt uppträdande och inte ens snål.
Skall mazda vara kvar får dom nog tänka till.

#6
2020-06-04 20:54

Exakt MSO, det är som en motor skall vara som skall köras aktivt.
VAG:s trepip är så nära en disel du kan komma i uppträdandet.
Inget fel på det, utan en trevlig snål motor i en bruksbil.
En Mazda är konstruerad för att köras aktivt, både chassi och motor är riktigt inspirerande.
Men så klart vanligen så kör man inte så utan är bortskämd med turboladdade motorer.
Tänk bara en gammal turbolös dieselmotor, där hände det ingenting oavsett vart varvräknarnålen pekade mellan 1000-3000rpm. Och sedan blev det helt stopp.
Känslan när jag köpte min förta Saab 9000 turbo 2,3T från 1996 var däremot något helt annat...
Men som en bruksbil så vill jag heller inte ha en Mazda bensinare. Då väljer jag nog också 1,0tsi i all sin anspråkslöshet, eller för den skull hellre en PSA trepip som är lite rappare.
Så jag är benägen att hålla med om din slutsats om att Mazda har satsat lite fel på att hålla fast vid sugmotorer om dom vill nå en bredare kundkrets.

#7
2020-06-04 20:54

Det är bara slöseri på pengar att utveckla nya dyra motorserier. En motorserie har en livslängd på decennier och tar flera år att utveckla. Vi kan inte fortsätta investera miljarders miljarder i gammal ohållbar teknologi. Fokusera på elektrifiering.

Behöver man en bensinmotor så bör det gå att köpa in från annan tillverkare. Att tillverka alla motorer in house kan knappast vara lika viktigt 2020 som 1995.

#8
2020-06-04 20:57

VAGs 1.0 tsi är värsta skitmotorn jag nånsin kört, tappar plötsligt kraften totalt om varven går ner och man blir stående med en bil som inte kommer ut fläcken. Riktig skit. Samtliga Mazdas motorer helt i annan klass. Snacka inte BS.

#9
2020-06-04 21:24

Jag har inga problem med motorer som måste varvas, men Mazdas 180hk kändes alltid slö och den var inte speciellt varvvillig. Lät otrevligt och var ryckig.

Synd för som sagt så är det i övrigt en riktigt jävla bra bil, bättre på allt än min BMW förutom utrymmen och infotainmentsystem. Det enda som fattades var en rolig motor.

#10
2020-06-04 21:47

Bra att rena elbilar får premie - fossil bilar med hybrid variant är ju bara ett spel för galleriet - dvs för politikers ego samt storstads miljöaktivisten som inte vill smutsa ner på ”hemmaplan”.. löjligt!

#11
2020-06-04 21:47

Mazdas Skyactive X motor är kompressormatad så det borde gå att få bra fjutt i den motorn. Men är väl inställd för minimal förbrukning, så den upplevs slö istället. Men ställer man på lite bränsletillförseln och hela tiden använder tändstiften så borde motorn vara god för minst den dubbla effekten. Kanske en kommande klassiker bland motortrimmarna?

#12
2020-06-04 21:51

Nja Bilräven, nog kan fler än storstadsbror till vardags ha nytta av att kunna köra fem mil på el?
Skulle jag fortfarande jobba i min närmaste småstad så skulle alla jobbresor kunna fixas på hemladdad ström och helgresorna klaras på ström + bensin eller diesel.
Men visst skulle en elbil vara bättre, men där är utbudet mycket sämre och framförallt saknas laddstationer i glesbygden.

#13
2020-06-05 06:43

Produktionskapaciteten för batterier till rena elbilar är en trång sektor och kommer att vara i många år till.
Klarar inte ens av att kompensera för den globala ökningen av personbilar.
I detta läge är hybridbilen, trots alla dess nackdelar, ett miljömässigt bättre alternativ. Ca sex gånger mindre batteri men sänker fossilförbrukningen till åtminstone hälften för genomsnittsanvändaren!

#14
2020-06-05 07:45

Har kört Mazda 3 2.0 i 2000 mil, tycker den var rätt träig och tråkig. Inte så snål heller. 1.0 tsi känns både piggare och snålare, låter dessutom kul på högre varv.

#15
2020-06-05 08:08

Läs ViBs färska test mellan bl a Mazda 3 med 120 hästars Skyactiv-G och Mercedes A-klass med 180-hästars trepipen. Mazdan hade både högre verklig motoreffekt i testbänk OCH lägre testförbrukning än Mercedes. Mercedesmotorn är ju ändå vida överlägsen VAGs lilla trepip...

#16
2020-06-05 08:17

Raywave, mig veterligen har int MB någon trecylindrig motor och inte heller någon som är 180hk.
Däremot finns en modell som heter A180, i den sitter en 1,3 l fyrcylindrig motor med 136hk. Det är Renault som gör denna motor som även återfinns i Dacia Duster :).

#17
1
2020-06-05 10:03

Turbo nu för tiden är ju ganska bra, bensin alltså, responsen funkar ganska bra, för diesel är det däremot segt i känslan mellan foten och vad som händer i bilen, urtrist. Jag har inte kört så många trecylindriga men min erfarenhet är att de vibrerar, vilket teoretiskt är helt logiskt, så det kräver nog att en är van vid diesel för att inte bli bortskrämd. Sugmotor bensin är helt klart underskattat i dag då många inte inser fördelen med respons. Förövrigt är allt i dessa sammanhang så snart historia att det är totalt ointressant och totalt oekonomiskt att nu satsa på något nytt för förbränningsmotorer.

#18
2020-06-05 12:24

Har inte heller sett att ViB kör bilarna i bromsbänk för att kolla effekten på drivaxlarna.

#19
2020-06-05 12:33

Som kommentar till Raywave's ondgörande över VAGs trepip så är det min uppfattning att alla lite mindre turbomotorer mår väldigt gott om det sitter en automatlåda i drivlinan - och det gäller även mindre dieslar. Eller - mer eller mindre alla motorer mår bra av en vettig automatlåda...:)

#20
2020-06-05 14:12

Raywaves komentarer.
En modern bil där motorn måste dras på växlar.
Nä det går bort.

Vag trean 115hp, hyggligt stark med 200nm 1500-2000rpm.
Aldrig över 18-1900 varv i stadsmiljö.
Så skall en bruksmotor vara tycker jag.
Hyggligt stark för storleken och dessutom snålare än många andra.
0-100 kring 10 sek.
Fyller mitt behov.

En trea vibrerar ja.
Men vag trean vibrerar ytterst lite jämfört med Ford och fransoserna.

#21
2020-06-05 16:01

2-litersmaskin med turbo tack, ingen stympad 3-pip som får jobba ihjäl sig

#22
2020-06-05 16:18

@Guran - var väl en fyrpip då... Men på pappret hade Mercedesmotorn betydligt högre effekt men bänkad lägre. Mazdamotorn hade betydligt högre effekt än angivet. Får leta fram det numret o kolla exakt vilken motor det var på Mercan...

#23
2020-06-05 17:28

Turbomotor är mer bränslesnål !

#24
2020-06-05 17:55

@Raywave #22. Som jag skrev tidigare så är det en Renaultmotor som MB använder i A-klass svagare versioner.
Men oavsett, har du provkört en ny A-klass?
Deg har jag gjort, och jag vill absolut inte ha en med den lilla 1,3L motorn oavsett 136 eller 163 hästars version. En sur motor, PSA:s 130hk trepip är mycket roligare. Då skall det i så fall sitta en tvåliters MB motor under huven, med allt från 190-420hk.

#25
2020-06-05 18:45

Raywave - ViB "bänktestar" inte bilarnas motorer. i ViB-testen (i nr 1 2020) var Mercan ca: 1 sek snabbare till 100 än Mazdan. Effekten på Mercan är 163 hk, på Mazdan 180 hk så det mesta verkar vara fel av det du skrivit, tyvärr. F ö så gillade ViB A-klassen bäst av dessa och inte minst motorn och dubbelkopplings-automaten - även om inte Guran gör det...:)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.