Bild
Nästa artikel
Nyheter

Avslöjat: Här är företagen som bilägarna klagar mest på

Publicerad 25 november 2020
Två av företagen som svenska konsumenter klagar mest på finns i bilbranschen, enligt tidningen Råd & Rön.

Två av företagen som flest privatpersoner har klagat på hos Konsumentverket under det senaste året finns i bilbranschen.

Det är konsumenttidningen Råd & Rön som varje år listar vilka företag som svenska konsumenter klagar mest på. För bilägarna är två av företagen särskilt intressanta.

Redan på andra plats kommer Svenskt Fordonsskydd med 179 klagomål. Företaget skickar ut erbjudanden via post som liknar fakturor. Konsumentverket anser att det inte tydligt framgår vad försäkringen kostar och vilka undantag som finns.

Svenskt Fordonsskydd är registrerat i Kina och Råd & Rön har flera gånger försökt få tag på företaget utan resultat. ”Vi fick en mejladress till företagets chef, Jonas Lindström, av en kundtjänstrepresentant, med reservationen att ’om han inte svarar, så är det så att han inte vill svara””, skriver tidningen.

Tar betalt för gratistjänster

Nästa företag som är intressant för bilägare är Trafikstyrelsen som finns på åttonde plats med 95 klagomål. Det är en sajt som tar betalt för tjänster som annars är gratis eller betydligt billigare att utföra på Transportstyrelsens hemsida. Det kan till exempel handla om körkortstillstånd och registreringsbevis.

Tidigare i år avslöjade Vi Bilägare att Konsumentverket skulle granska sajten. Den finns fortfarande kvar men listar inte längre några tillgängliga tjänster som finns att köpa.

– Vi ser allvarligt på om konsumenter vilseleds att tro att de har kommit till en myndighet men istället hamnar hos en annan aktör som kräver betalt för tjänsterna. Konsumenten drabbas av onödiga kostnader men det riskerar också att rubba förtroendet för myndigheterna, har Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, sagt till Vi Bilägare.

Läs också: Säljer gratistjänst för 600 kronor – nu granskas sidan

Kommentarer

#1 • 2020-11-25 10:18
Hundter

Sätt igång bums! Ingen långbänk!

#2 • 2020-11-25 10:44
glimma-48

Hundter: Det du kräver är helt osvenskt så ha inga förhoppningar.

#3 • 2020-11-25 10:48
Styggavargen

De borde buras in 2-3 år och sedan ha näringsförbud i 10 år. Men vi är veka i Sverige, det är sååå synd om brottsligarna och snyft "de tänkte inte före de lanserade tjänsten" ..bla bla bla. De borde ha ett hårt straff och de var mycket medvetna vad de gjorde.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-25 14:35
Stefan Eriksson

Det ska tillsättas en utredning.....

#5 • 2020-11-25 17:46
Carl Trefalt

Alltid är det några som blir lurade.

#6 • 2020-11-27 21:09
Dana

"Konsumentverket ser allvarligt på att konsumenter vilseleds att tro att de har kommit till en myndighet men istället hamnar hos en annan aktör som kräver betalt för tjänsterna"

Men herregud det är väl bara att stänga ner skiten. Tragiskt hur handlingsförlamade myndigheterna är.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.