Bild
Nästa artikel
Nyheter

Audi Q8 som laddhybrid smiter in precis under bonusgränsen

Publicerad 14 oktober 2020 (uppdaterad 14 oktober 2020)
Audis lyxiga coupésuv kommer nu med laddkontakt. Den får miljöbonus – men inte länge till.

Audi börjar nu sälja coupésuven Q8 i en laddhybridversion. Modellen heter Q8 60 TFSI e och har en räckvidd på eldrift på 4,5 mil enligt WLTP-körcykeln.

Under huven har nykomlingen en bensindriven V6-motor plus elmotor som tillsammans skickar ut kraften till alla fyra hjulen genom en åttastegad automatlåda.

Bensinmotorn har 340 hk och 450 Nm, och elmotorn ger 136 hk. Drivlinan ger sammanlagt 462 hk och 700 Nm vilket är 177 hk och 100 Nm mer än dieselversionen Q8 50 TDI. Accelerationen till 100 km/tim går på 5,4 sekunder.

Bonus – än så länge

Batteripaketet på 17,8 kWh är placerat under bagageutrymmet. För att föraren ska kunna köra så mycket som möjligt på el startas bilen i elläget och för att starta bensinmotorn måste föraren trampa ned gaspedalen förbi ett ”motstånd”. Maximal laddeffekt är 7,4 kW.

Som bonus/malus-systemet ser ut i dag får Audi Q8 60 TFSI e en bonus på mellan 14 300 och 10 700 kronor. När systemet görs om nästa år sänks gränsen för bonusbilar till 60 gram per kilometer, och eftersom utsläppen i Q8-laddhybriden ligger på mellan 64 och 69 gram per kilometer blir den då utan bonus.

130 000 kronor mer

Audi Q8 60 TFSI e kostar från 933 100 kronor, vilket är 130 000 kronor mer än dieselmodellen Q8 50 TDI – men den drabbas å andra sidan av en förhöjd fordonsskatt på 15 700 kronor per år under de första tre åren, sammanlagt alltså 47 100 kronor.

Audi har utökat utbudet av laddhybrider genom åren och sedan förra sommaren har sju laddhybridmodeller börjat säljas. Senaste tillskottet vid sidan av Q8 är en laddhybridversion av A3.

Läs också: Därför skippar Audi tekniken som Mercedes storsatsar på

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.