Bild
Nästa artikel
Audi Q8 som laddhybrid smiter in precis under bonusgränsen

Audi Q8 som laddhybrid smiter in precis under bonusgränsen

Nyheter

Audis lyxiga coupésuv kommer nu med laddkontakt. Den får miljöbonus – men inte länge till.

Audi börjar nu sälja coupésuven Q8 i en laddhybridversion. Modellen heter Q8 60 TFSI e och har en räckvidd på eldrift på 4,5 mil enligt WLTP-körcykeln.

Under huven har nykomlingen en bensindriven V6-motor plus elmotor som tillsammans skickar ut kraften till alla fyra hjulen genom en åttastegad automatlåda.

Bensinmotorn har 340 hk och 450 Nm, och elmotorn ger 136 hk. Drivlinan ger sammanlagt 462 hk och 700 Nm vilket är 177 hk och 100 Nm mer än dieselversionen Q8 50 TDI. Accelerationen till 100 km/tim går på 5,4 sekunder.

Audi Q8 som laddhybrid smiter in precis under bonusgränsen

Bonus – än så länge

Batteripaketet på 17,8 kWh är placerat under bagageutrymmet. För att föraren ska kunna köra så mycket som möjligt på el startas bilen i elläget och för att starta bensinmotorn måste föraren trampa ned gaspedalen förbi ett ”motstånd”. Maximal laddeffekt är 7,4 kW.

Som bonus/malus-systemet ser ut i dag får Audi Q8 60 TFSI e en bonus på mellan 14 300 och 10 700 kronor. När systemet görs om nästa år sänks gränsen för bonusbilar till 60 gram per kilometer, och eftersom utsläppen i Q8-laddhybriden ligger på mellan 64 och 69 gram per kilometer blir den då utan bonus.

130 000 kronor mer

Audi Q8 60 TFSI e kostar från 933 100 kronor, vilket är 130 000 kronor mer än dieselmodellen Q8 50 TDI – men den drabbas å andra sidan av en förhöjd fordonsskatt på 15 700 kronor per år under de första tre åren, sammanlagt alltså 47 100 kronor.

Audi har utökat utbudet av laddhybrider genom åren och sedan förra sommaren har sju laddhybridmodeller börjat säljas. Senaste tillskottet vid sidan av Q8 är en laddhybridversion av A3.

Läs också: Därför skippar Audi tekniken som Mercedes storsatsar på

Audi Q8 som laddhybrid smiter in precis under bonusgränsen
Taggar: Nyheter, Audi Q8

Kommentarer

#1
2020-10-14 09:55

Varför ger de inte upp? Gränserna kommer att flyttas hela tiden och de gör minimalt för att precis komma under den. Det blir en "katt och råtta lek" av hela saken. Hade jag ägt Audi, hade jag börjat tillverka bilar som dels ser ut att komma ifrån 2000-talet..men även lagt till en "touch" framtidsvision...något åt det futuristiska hållet. Sedan måste design avdelningen gå en kurs i aerodynamik, så att man inte tillåter designers att göra tokigheter. Bara att kolla in fronten, den liknar bogvisiret på Estonia..varför denna aggressiva utstrålning? Dags att biltillverkare gör "snällare" bilar som inte slukar massor med energi och resurser. Om ni frågar mig, så är denna modellen helt onödigt, den fyller ingen funktion.. den är bara ett uttryck av dagens sjuka ideal.

#2
2020-10-14 11:13

En snål diesel är mycket bättre än en ladd-hybrid (som endast klarar någon enstaka mil på el) om du ofta kör längre sträckor, motorvägsfart, eller med släp, och (som jag) nästan aldrig korta körningar - då jag gärna går eller cyklar dessa.

Skulle aldrig köpa denna (varken hybrid eller diesel) även om jag hade råd.

#3
2020-10-14 17:40

Det var en dyr Audi laddhybrid.

#4
2020-10-15 05:07

Laddhybrider är enbart bra för dem som bor i storstäder som inte åker längre än 5 mil per dag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.