Bild
Nästa artikel
Därför skippar Audi laddhybrider med dieselmotor

Därför skippar Audi laddhybrider med dieselmotor

Först på Vi Bilägare

Det blir inga dieselhybrider från Audi – och inte heller någon elräckvidd på upp till tio mil.

Audi ska växla upp satsningen på laddhybrider. Snart kommer modellerna A3, Q3 och Q8 med laddkontakt och på lite längre sikt ska Audi erbjuda något längre elräckvidd än i dag – upp till åtta mil.

Det verkar inte vara aktuellt med elräckvidd på upp till tio mil som hos vissa konkurrenter.

– När man stoppar i ett större batteri ökar också bilens vikt, och då behövs mer energi för att driva bilen. Det blir en intressekonflikt och det är en kompromiss vi inte vill behöva göra. Vi siktar på upp till 80 kilometers räckvidd i laddhybriderna på medellång sikt, säger Bernhard-Michael Decker, teknisk projektledare för elektrifiering hos Audi, till Vi Bilägare.

Han påpekar att Audis laddhybridbatterier på 14 eller 17,3 kWh inte är bilbranschens största, men att märket istället använder mjukvara som kan ”förutse” vägen framför bilen och anpassa drivlinan för att på så sätt sänka förbrukningen. Det ska ge längre räckvidd på el.

– Vi vill inte ha ett stort och klumpigt batteri som tar upp utrymme.

Fyra eller sex cylindrar

Mindre laddhybrider kommer vara framhjulsdrivna och ha fyrcylindrig motor medan större modeller får fyrhjulsdrift och sexcylindrig motor. Audi kallar det för ”rightsizing” – men det är bara bensinmodeller som gäller. Vi kan alltså inte förvänta oss några dieselhybrider från Audi, som Mercedes nu säljer.


Anledningen är att dieselhybrider i princip bara skulle säljas i vettiga upplagor i vissa europeiska länder som Sverige.

– Vårt mål är att ha ett globalt erbjudande. Med en bensinbil kan vi locka köpare i alla länder, säger Bernhard-Michael Decker. 

Han hävdar också att drivlinan blir mindre effektiv om laddhybriddrivlinan kombineras med en dieselmotor eftersom den inte genererar lika mycket energi för att ladda upp batteriet.

– Ju mindre energi man genererar, desto mindre laddas batteriet upp. Vårt beslut är att bensin är rätt väg att gå.

Taggar: Nyheter, Audi

Audi ska växla upp satsningen på laddhybrider. Snart kommer modellerna A3, Q3 och Q8 med laddkontakt och på lite längre sikt ska Audi erbjuda något längre elräckvidd än i dag – upp till åtta mil.

Det verkar inte vara aktuellt med elräckvidd på upp till tio mil som hos vissa konkurrenter.

– När man stoppar i ett större batteri ökar också bilens vikt, och då behövs mer energi för att driva bilen. Det blir en intressekonflikt och det är en kompromiss vi inte vill behöva göra. Vi siktar på upp till 80 kilometers räckvidd i laddhybriderna på medellång sikt, säger Bernhard-Michael Decker, teknisk projektledare för elektrifiering hos Audi, till Vi Bilägare.

Han påpekar att Audis laddhybridbatterier på 14 eller 17,3 kWh inte är bilbranschens största, men att märket istället använder mjukvara som kan ”förutse” vägen framför bilen och anpassa drivlinan för att på så sätt sänka förbrukningen. Det ska ge längre räckvidd på el.

– Vi vill inte ha ett stort och klumpigt batteri som tar upp utrymme.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.