Nästa artikel
Audi lanserar nya A3 Sportback
Nyheter

Audi lanserar nya A3 Sportback

Publicerad 20 september 2012 (uppdaterad 21 september 2012)
Den nya femdörrarsversionen av Audi A3 har bantats på upp till 90 kg och samtidigt blivit större än sin föregångare på alla ledder.

I våras presenterades den uppdaterade versionen av Audi A3 med tre dörrar, nu inför Parissalongen är det dags för den större Sportback-versionen.

Bilen mäter 4 310 mm på längden, 1 780 mm på bredden och 1 425 mm på höjden, vilket innebär att den vuxit ett par cm på alla ledder jämfört med sin föregångare. Även hjulbasen har förlängts från 2 578 mm till 2 636 mm vilket innebär att den blir 35 millimeter längre mellan hjulaxlarna än tredörrarsversionen av A3, som också förlängdes i sin senaste upplaga.

Nya Audi A3 Sportback ska ändå vara upp till cirka 90 kg lättare än sin föregångare tack vare lättsviktsteknologi i chassi och motorer. I bagageutrymmet finns plats för 380 liter bagage, och 1 220 liter med nedfällda baksäten. Utseendet och linjerna har uppdaterats för att nu matcha den mindre A3 och vad gäller motorerna har bränsleförbrukningen sjunkit med i genomsnitt 10 procent.

De motorer som kommer finnas till A3 Sportback är tre till antalet på dieselsidan och fyra på bensinfronten. Minsta dieseln är på 1,6 liter och uppges förbruka 3,8 l/100 km. En 2,0-litersdiesel med 150 hk finns också, såväl som en kraftfullare 2,0-litersdiesel med 184 hk.

Bensinmotorerna är på 1,2 liter och 105 hk, 1,4 liter och 122 hk, samt 1,4 liter och 140 hk. Den största och starkaste bensinmotorn är på 1,8 liter och 180 hk. Med denna motor och dubbelkopplingslåda tar 0-100 km/tim 7,3 sekunder.

Den 1,4 liter stora bensinmotorn har blivit 21 kg lättare än den föregående 1,4-litersmotorn tack vare motorblock i aluminium. Med detta motoralternativ blir bilens vikt 1205 kg.

Alla motorer är sammankopplade med en 6-växlad manuell växellåda som standard men går också att få med dubbelkopplingslåda.

1,8-liters bensinmotorn och 2,0-litersdieseln kan fås med fyrhjulsdrift.

Bilen är utrustad med flera moderna säkerhetssystem som farthållare med radarassistans och körfältsvarnare. Ett system som, ifall bilen skulle få sladd, går in och drar åt säkerhetsbältena elektroniskt samtidigt som fönstren stängs är tillval.

Nya Audi A3 Sportback lanseras i Sverige i februari och med den billigaste motorn som kommer att finnas vid starten (1,4-liters bensin TFSI) blir priset cirka 219 000 kr. 1,8-liters TFSI med 180 hk kostar 262 000 kr. Vill man ha diesel kostar 2,0 TDI med 150 hk 242 000 kr. S-tronic dubbelkopplingsväxellåda kostar 20 300 kr extra och fyrhjulsdrift 16 500 kr.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A3 Sportback?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-20 10:06
VW Polo 2012

Vill ha! 122 hästarn räcker för mig. Kanske min nästa bil.

#2 • Uppdaterat: 2012-09-20 10:13
VW Polo 2012

Fast 235-240000kronor för 1,4cc med automat är kanske i saftigaste laget för mig. Och då vet jag inte om AC och farthållare ingår i det priset.

#3 • Uppdaterat: 2012-09-20 10:47
IngoS

Förfinad teknologi i lättbygge, bensinsnålt och präktigt på alla de vis. Ska väl konkurrera med A-klasse och 1-serien i första hand. Saknar den inte lite charm och känsla i all perfektion?

#4 • Uppdaterat: 2012-09-20 10:49
Simon no1

Faktiskt riktigt snygg bakifrån men så trist att de inte kan göra nått åt den gammelmodiga fronten....

#5 • Uppdaterat: 2012-09-20 19:53
Ctalker

"Sportback" , vad är sportigt med den här tråkbilen? Ser ut som alla andra slätstrukna bilar från VW koncernen.

#6 • Uppdaterat: 2012-09-20 20:07
Gäst (ej verifierad)

Visserligen har Audi som alltid en dyr kvalitetskänsla invändigt men i övrigt vet jag inte om denna är så märkvärdig. Dessutom så ser den ut att vara ritad för tio år sedan. Spännande att vara designer i VAG. Not!

Uppåt 300 tkr med normalstark motor och normal utrustning. Nja, jag är skeptisk..

#7 • Uppdaterat: 2012-09-20 20:58
Peter E

Det är bara du Peugo..

#8 • Uppdaterat: 2012-09-20 21:10
Peugo

Är det bara jag eller ser "kopian" mera premium ut på såväl utsidan som insidan? http://www.netcarshow.com/citroen/2011-c4/ vs http://www.netcarshow.com/audi/2013-a3/

EDIT: Gissade att det är nån som inte tycker lika men nog har Citroen, speciellt med DS-serien, skapat fina bilar som inte skäms i premium-gänget. Nutidens premium har allt för länge varit skit-tråkigt, annat var det förr när man fick valuta för pengarna.

#9 • Uppdaterat: 2012-09-20 22:20
Roger Skagerström

Tycker nog att Cittran har bra mycket snyggare inredning. Lär dock vara bättre materialkänsla i Ådin. A3's luftutblås, och området runt dessa, ser ut som nån lågbudgetbil. Påkostade utblås - en boll man vrider på...

Den snyggt skulpterade överdelen på C4'ans bräda, med tillhörande luftublås är det nog inte många i den klassen som kan slå enligt mig. Synd bara att den ser ut att vara gjord i knottrig ABS-plast.

#a • Uppdaterat: 2012-09-21 00:04
A_q

Jag har sett nya A3 i verkligheten och precis som med t.ex nya A6 så är det en helt annan bil i verkligheten.
Konkurrera med 1-serien och A-klasse verkar inte vara något problem, bara att läsa AMS test.
Efter att ha läst det testet så förstår man precis vad man får för pengarna.
"Välj vilken premiumkompaktare du vill, men välj Audi A3 om du ska ha den bästa".
"Nya A3 befäster Audis rykte om oslagbar känsla ner i minsta partikel. Till och med bakluckan ger det rätta tjoffet vid stängning."

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.