Nästa artikel
Audi erkänner NOx-fusk
Nyheter

Audi erkänner NOx-fusk

Publicerad 25 november 2015
Även Volkswagenkoncernens större TDI-motorer har en så kallad "defeat device".
Bekräftar att 3-litersmotorer ger felaktig utsläppsdata av kväveoxider i test och presenterar lösning.
Först förnekade Volkswagenkoncernen amerikanska miljömyndigheten EPA:s anklagelser om att deras större trelitersmotorer i bland annat Porsche- och Audibilar skulle vara utrustade med programvara som kopplar in ett fuskläge som sänker kväveoxiderna vid avgastester.

”Volkswagen AG vill understryka att ingen mjukvara med syfte att förändra avgasvärdena på ett förbjudet sätt har funnits installerad i 3,0 liters V6-dieselmotorerna”, skrev företaget då. Nu går amerikanska Audi ut med att det faktiskt finns en sådan enhet installerad.

Tillsammans med EPA har Audi kommit fram till att det finns tre stycken programfunktioner för avgasstyrning, så kallade Auxiliary Emissions Control Devices. En av dessa räknas som en ”defeat device” – det vill säga att den har som syfte att gå runt systemet och manipulera utsläppscertifieringen.

Lösningen ska vara en uppgradering av styrprogrammet till dieselmotorn på 85 000 bilar i USA. Någon lösning för Europa har inte presenterats.

Motorn det handlar om är en treliters TDI V6:a utvecklad av Audi. Den sitter i A6, A7, A8, Q5 och Q7 från modellår 2009 och framåt. Den finns också i Volkswagens Touareg och Porches Cayenne från 2013. På den amerikanska marknaden är nya fordon med denna motor säljstoppade.
 
Diskutera: Tror du att detta kommer att påverka Volkswagenkoncernens större motorer även i Europa?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-25 12:02
PREVIA

Självklart så kommer inte Amerikas miljömyndigheters upptäckter om fusk påverka några myndighetsbeslut i Europa då våra myndigheter helt klart går Europas bilindustris ärenden i bilars bränsleförbrukning och utsläpp. I Eropa nöjer sig myndigheterna med att i körcykeln så når bilarna de låga kraven man ställt på utsläpp och att man någon gång i framtiden kommer skärpa kraven något om inte bilindustrin som hitills motsätter sig något strängare krav på lägre utsläpp. Allmänheten hälsa offras på myndigheternas altare till förmån för en vacklande bilindustri i Europa.

#2 • Uppdaterat: 2015-11-25 12:16
Reverend Benny

Är mest fascinerad att man försökte sig på att förneka detta initialt. EPA lär liksom inte bara kokat ihop en story sådär en fredags eftermiddag för att dom hade tråkigt, det borde VW förstå.

Nu är kanske detta inte översatt helt korrekt, men kommentarer som "Tillsammans med EPA har Audi kommit fram till att det finns tre stycken programfunktioner för avgasstyrning"
Behövde Audi jobba ihop med EPA för att komma fram till hur deras egna motorer fungerar??

#3 • Uppdaterat: 2015-11-25 13:56
Simon no1

Pinsamt att man först fuskar och sen dessutom ljuger om att man inte gjort det, riktigt dåligt av detta företag!

#4 • Uppdaterat: 2015-11-25 15:23
SLAM

Motor journalist (lasse.sward@dn.se) på DN berättar nu att VW-ledningen lagt stora propaganda resurser för att föra manipulera motorjournalister från hela värden att skriva om VW förträfflighet!
Vad är sant och vad är falskt?
Hur många har påverkats att välja bil från VW-koncernen framför något annat märke av vad som skrivits om bilarnas påstått goda egenskaper?
Hur ska motorjournalister kunna återvända till Wolfsburg och lyssna på VW-företrädare tala om teknikutveckling, och lita på vad de säger?
Bra Lasse Swärd att du tar bladet från munnen och berättar!
När ska ni andra journalister våga ta det steget och erkänna att ni blivit manipulerade.

#5 • Uppdaterat: 2015-11-25 15:28
Diesel

Bra att alla kort läggs på bordet, för varje avslöjande blir jag mindre sugen att köpa en VAG bil

#6 • Uppdaterat: 2015-11-25 15:50
1storstark

Allt har, tyvärr en baksida. VW-koncernen satsar stora pengar på vintertester i norra Sverige. Nu lär väl svångremmen dras åt, eftersom vad som hittills framkommit bara verkar vara toppen av isberget.

#7 • Uppdaterat: 2015-11-25 16:34
Mumma-48

SLAM. Kan vara huvudet på spiken. Undrar om inte ViB:s motorjournalister gått på VW:s propaganda med tanke på deras eviga hyllande av " Das Auto".

#8 • Uppdaterat: 2015-11-25 16:44
Vidstige

@SLAM, det du säger förklarar kanske lite det jag skrivit en hel del om här på Vi bilägare senaste året, att nåt är skumt med att VW (även systermärkena Skoda, Seat, Audi) varit så överrepresenterade som testvinnare i olika nybilstester. Det speglar inte dom bilval folk gör i verkligheten, dvs fordonsparken i Sverige är mycket mer varierande än så. Folk har alltså en annan och mer varierande smak än många biljournalister.

#9 • Uppdaterat: 2015-11-25 17:25
ASK

SLAM: var kan vi läsa att Lasse Swärd har sagt detta? Länk?

#a • Uppdaterat: 2015-11-25 17:54
S-E S

Man undrar på varför det skapas regler för teoretisk utvärdering av utsläpp i stället för att undersöka hur det står till i verkligheten? Är det en jobbskaparindustri tillsammans med teoretikerförbundet som ligger bakom?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.