Bild
Nästa artikel
85 000 fordon med dieselmotorer på tre liter kan ha blivit manipulerade.

Fler 3-litersmotorer fuskanklagas

Nyheter

Amerikansk miljömyndighet säger att 85 000 fordon kan ha manipulerande mjukvara.

Environmental protection agency, EPA, säger sig ha hittat fler 3-liters dieselmotorer som ger felaktiga data om kväveoxider i testmiljö.

Det var i början på november som den amerikanska miljömyndigheten EPA gick ut med nyheten att Volkswagen även skulle ha manipulerat utsläppen i sina större motorer. Då sa EPA att det rörde sig om 10 000 fordon av modellår 2014-2016, däribland trelitersdieslarna i Porsche Cayenne och Audi Q5.

Nu går EPA ut med att det rör sig om fler fordon, även så långt tillbaka som från 2009. Den nya siffran är 85 000 bilar.

Volkswagen nekade till EPA:s anklagelser om 3-litersmotorerna i början av november. Efter det nya avslöjandet har Volkswagen inte kommit med något officiellt uttalande.

Kommentarer

#1
2015-11-23 11:00

Ett tips Maria Dahlin, kanske värt att stänga av kommentatorsfunktionen för vissa nyheter så som DI gör. VW har ju blivit en följetång och det blir svårt att kommentera utan att kommentaren blir negativt i nån mening. Sen kan man tycka att det är väl många artiklar om detta problem, men det är väl svårt att undvika.

#2
2015-11-23 11:01

BluffWagen!

Den som trodde något annat tror helt fel. Såhär funkar mänskligt psyke (och så även VWs ingenjörer och ledning):

De utvecklade ett "mjukvarutrim" som tillät dem klara avgaskrav med lägre förbrukning och mindre slitage. De kom undan med det ett gäng år.. vem, på fullaste allvar tror att när man haft handen i kakburken så länge kommer på att: "Asch grabbar, nu har vi fuskat länge nog, dags att bli ärliga..."... ?
Jag kan garantera att mjukvarufusket nästan glömts bort, blivit en del av bilarna och sådeles har alla dieselbilar samma funktionalitet. Oavsett nyare generation eller inte.
Om 1.6, 2 och 3-litersmotorerna av föregående generation hade problemet kan man räkna med att nuvarande generation har samma problem.

#3
2015-11-23 11:11

Det är förmodligen lättare att säga vad de inte fuskat med.

#4
2015-11-23 11:14

Helt otroligt att detta måste ältas om och om igen. Glöm detta nu och gå vidare. Ingen skada är skedd.

#5
2015-11-23 12:46

Kort sagt ,köp ingen diselbil! Sicken skämtkoncern detta är,vad mer har man fuskat med under "kvalitetskänslan"?! Kan någon forsatt ha förtroende, som inte är fanatiker för just detta märke......?

#6
2015-11-23 12:46

Hackenbush, jo det är en tanke, en lista på motorer som det inte fuskats med. Finns det? Annars är det ju bara att konstatera att man fuskat med alla motorer så vet man det och behöver inte komma med nya artiklar hela tiden om "nya upptäckter".

#7
2015-11-23 14:49

Vidstige, vilka motorer har det inte fuskats med? Jo de som inte har räknats upp!
Sen kan man fråga sig nyttan med att detaljbestämma avgaskraven all den tid bilar med "sportläge" inte behöver skatta för denna miljöovänliga extrautrustning?

#8
2015-11-23 14:53

Man räknade ju inte upp alla motorer från början S-E S utan det har tillkommit fler hela tiden. Vi kommer kanske att få se fler motorer det fuskats med.

#9
2015-11-23 14:55

"Ingen skada skedd" skriver @Kapten. Så hör uttryckte sig Kapten tidigare i ViBilägare.
"KaptenOberkommando2013-02-11 10:33
Detta är en av orsakerna till varför jag inte vill ha en dieselbil. Dessutom är hela dieselavgasreningssystemet ytterst komplicerat jämfört med det för en bensinmotor. Glöm heller inte oljeutspädningen.
Sedan är det så att filtret INTE (!) är "mycket effektivt" när det kommer till de "skadliga små sotresterna". Ett rent huvudlöst svar av Bengt. Faktum är att de skadliga halterna av nanopartiklar är flera hundra gånger högre i dieselavgaser jämfört med bensinavgaser, och dess låter sig inte fångas upp av filtret. Det är till och med så illa att WHO vill klassa dieselavgaserna i samma liga som arsenik, senapsgas OCH asbest - och det vill inte säga lite! Jag tycker att Bengt skall läsa på lite innan han svarar."

#10
2015-11-23 14:57

S-E-S, vilka har inte räknats upp?

#11
2015-11-23 15:28

Bagge motorn 4-cyl boxermotor, 1,1 - 1,6 l, luftkyld, har troligtvis inte fuskats med.

#12
2015-11-23 17:16

Väntar bara på avslöjande om bluff med GTE och även rallybilarna

#13
2015-11-23 17:45

Det har i första hand handlat om en dieselskandal. Några få bensinmodeller har omfattats.
Merparten av bensinmotorerna är (ännu) inte indragna i skandalen.

#14
2015-11-23 17:50

Troligen är de verkliga orsakerna bakom VW's motor- och växellådshaverier, abnorm oljeförbrukning, rostande bilar och gastankar inte underligare än gammalt hederligt VW-fusk... Dvs "chefen" ställer huvulösa, orimligt tuffa krav och utvecklingsavdelningen som redan har "fusket" som etablerat och godkänt verktyg väljer naturligtvis detta.

Nu är ju fokuset på motorerna, men varje litet fel eller misstag VW gör framöver kommer nog härledas till diverse "genvägar" VW väljer att ta...

#15
2015-11-23 17:55

Simon. När det gäller fusk inom rallysporten så leder nog märket från solens rike fortfarande!
http://www.dn.se/arkiv/sport/rallyvm-toyota-accepterar-sitt-straff

#16
2015-11-23 18:07

Vidstige, du tar en lista över samtliga motorer och bockar av de som är "fuskmotorer" och sim sala bim, de som är kvar på listan är utan "fusk"!

#17
2015-11-23 18:15

Re #16... hos VW finns bara 2 statuslägen:

1) Fusk
2) Ännu icke avslöjat fusk

... så hur skall man kunna kryssa i en lista över deras motorer?

#18
2015-11-23 18:53

Det kan visa sig att detta fusk med denna motor är tillåtet

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151120/volkswagen-anklag...

#19
2015-11-23 21:18

PREVIA: Vem är "Bengt"?

Annars är det som jag sa: Det här är ingenting att orda mer över. Ingen skada skedd. Släpp det här nu.

#20
2015-11-23 21:50

Det verkar vara mest ekonomiska orsaker till VW fusk snarare än tekniska. VW har helt enkelt försökt spara pengar genom att inte använda rätt tekniska lösningar. Andra biltillverkare har ju som det verkar, lyckats med att klara avgaskraven utan fusk.

#21
2015-11-23 23:23

Det värsta är att de som skapar lagar inte har förmåga att se till att de efterlevs förrän flera år efter att de har införts. Skandal stor som någon.

#22
2015-11-23 23:52

Det värsta är att VAG fuskat, och det med flit........det ska inte någon annan lastas för.

#23
2015-11-24 08:30

VAG hänger inte med utvecklingen som övriga bilmärken
Det har ju visat sig att VAG har stora konstruktions och kvalité brister
som de inte har kunnat lösa
Då fifflar VAG istället och lurar köparna till att tro
att VAG hänger med utvecklingen som övriga bilmärken
(Om VAG skulle hänga med då har de ALDRIG fuskat.)
Där övriga bilmärken klarar sig utmärkt.
Ex: hur många Volvo .... Toyota.... m.m. bilar har ni hört talas om att
motorer har rasat !

#24
2015-11-24 10:13

ALDRIG mer AUDI, titta in på några märkesvärkstäder så ändrar du nog uppfattning.

#26
2015-11-24 13:10
#27
2015-11-24 13:32

NU idag, Audi gör en pudel erkänner fusket, synd att de inte erkänner hur dåliga deras bilar är också. Köper gärna tyskt men aldrig när det gäller bilar, tändstift, oljefilter, och liknande går an ;-) Vi har nu 2 stora biltillverkare som man ska passa sig för, nämligen Toyota leksaker i stort sett, och VW gruppen.

#28
2015-11-24 13:48

Hellre en "fuskmotor" än en motor som fuskar!

#29
2015-11-24 18:16

Vorsprung dorch teknik - fy faan sån dynga!!!

#30
2015-11-24 22:06

GDS verkar ha dåliga (stavnings)kunskaper i tyska.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.