Bild
Nästa artikel
Audi A6 – rapport från provkörningen

Audi A6 – rapport från provkörningen

Direktrapport

Vi åkte till Sicilien för att premiärköra nya lyxkryssaren Audi A6. Här är en rapport från provkörningen.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner var i veckan på ett regnigt Sicilien för att stifta bekantskap med nya upplagan av teknikspäckade Audi A6.

Vilket var ditt första intryck?
– Första intrycket var att nya Audi A6 är en otroligt välbyggd och väldesignad bil, säger Marianne Sterner.

– Varenda detalj har skruvats upp, från den gummiinklädda inställningen till ryggstödet till MMI-datorcentralen som styr allt från navigering till chassi och samtidigt är så logisk att till och med jag kan navigera i den.

Vad är nytt?
– Det här är ju den sjunde generationen av Audis stora modell, den första kom 1968. Det är en helt ny bil som blivit lite kortare, lite bredare och fått ett längre avstånd mellan hjulaxlarna som gör kupén mer rymlig.
 
– Vi kom fram till Italien i mörker och kunde prova Audis nya ljussystem som bländar av och justerar ljusbilden efter omgivningen. Till exempel bländar den ner stegvis när man möter en bil så att man hela tiden ska få det bästa ljuset.

– I det stora hela fungerade det väldigt bra, bättre än Opels motsvarande system. Dock bländande det ner ibland när man passerade stora vägskyltar.

– En annan läcker finess är att man kan få navigering som är ihopkopplad med Google Earth. Det innebär att man kan se städer och apelsinlundar på en stor färgskärm som fälls upp från instrumentbrädan. Men det kostar också 28 900 kronor.
 
Hur är den att köra?

– Vägarna på Sicilien var som floder. Men Audi A6 var oerhört stabil och avspänd, en riktig kryssare. Som standard finns ett system som reglerar gasrespons och styrning med fem olika körprogram.


Något som var mindre bra?
– Under den här första provkörningen lyckades jag egentligen inte hitta något jag irriterade mig på. Audi har verkligen sett över allt och satsat på att göra allt ett snäpp bättre.

Hur står den sig mot konkurrenterna?
– Konkurrenterna är framför allt BMW 5-serie, Mercedes E-klass och Lexus GS. Vill man vara snäll kan man också räkna med Volvo S80. Vill man vara ännu snällare kan man också ta med Saab 9-5.

 – Man kan säga att Audi A6 håller en mycket hög tysk premiumklass. Audi är nästan i en klass för sig när det gäller finish, material och teknik.

När kommer bilen till Sverige?
– I april och då kommer den att kosta från 339 000 kronor med en dieselmotor på 177 hästkrafter. Det är en prisökning med 32 000 kronor, men då har man också fått extra utrustning som tidigare kostade 14 500 kronor.

– Fem motorer finns tillkängliga: Två bensinare på 204 och 300 hästar och tre dieslar på 177, 204 eller 245 hästkrafter. Alla motorer har stopp/start-system och senare i år kommer även en hybridvariant.

Läs hela provkörningen av nya Audi A6 i Vi Bilägare nummer 3/2011. Tidningen finns i butik från 22 februari och kommer till prenumeranter 16 februari.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A6?

Taggar: Nyheter, , Audi, Audi A6

Kommentarer

#1
Yarl
2011-02-03 11:07

Varför har ni inte den gamla sida vid sida, så man ser vart skillnaden finns.

#2
2011-02-03 11:12

Yarl: Bra förslag. Jag lägger upp en bild.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#3
Swennis
2011-02-03 11:21

Jag tycker nuvarande A6 håller måttet riktigt bra fortfarande, både extern och interiör design. Särskilt Avanten.
Men hua vad gammal den ser ut jämfört med den nya, trots ganska små skillnader.

#4
DeN
2011-02-03 11:34

Ja och ställ uppdaterade VW Jetta bredvid också, så ser ni att nya A6 bakifrån ser ut som en förväxt Jetta...samma designer?

#5
Anynomus
2011-02-03 12:52

Det är trots allt härligt att se en svensk motorjournalist erkänna Volvos och Saabs tillkortakommanden genom att säga att om man är "snäll" kan man betrakta Volvo och Saab som konkurrenter. Ett underbart bevis på att Volvo och Saab verkligen lirar i division två. Av av de tre i premiumgänget har talat!

#6
McTar
2011-02-03 13:38

Var och provade BMW 530d för några dagar sedan. Vilken bil! Vilken prislapp! Den versionen kostade över 600.000:-. Har Audi samma eller bättre inredning så är det ett mycket bra betyg. I samma hall som BMWn stod nya 9-5n och jag provsatt den efteråt, den har ett stycke kvar kan man säga...

#7
Yarl
2011-02-03 13:43

Trollhättan, start your photocopiers

#8
Anynomus
2011-02-03 13:48

McTar, jag uppskattar folk som faktiskt tar sig tiden att jämföra ordentligt. Kliver man från Merca, BMW eller Audi till "resten" är det som du säger: "resten" har en bra bit kvar...

#9
Johan1778
2011-02-03 14:22

McTar, Vilken bilhandlare var det som hade dessa två inne samtidigt?

#10
simon_d
2011-02-03 14:34

Om 7-8 år kanske SAAB lanserar en bil där man säger att man haft denna Audi som benchmark

#11
Börje bilkunnig
2011-02-03 14:35

Ser ut som Saab 9-5.

Audi är ett märke som skriker: Jag hade inte råd med Mercedes.

Skulle hellre köpa Skoda, det ger inte så tydliga signaler.

#12
2011-02-03 15:47

Anynomus:
Det är väl bara i just Sverige Volvo och Saab inte anses vara Premium.

#13
B-boy
2011-02-03 16:12

Hade ju hoppats på en snyggare grill, men vedkaminen är kvar.

#14
Börje bilkunnig
2011-02-03 16:16

En stor vedkamin och så ytteligare några stora grillar runt det. Ser billigt ut med plastgaller i hela fronten...
Sneda tråkiga ögon...

Baken ser väl lite vettig ut iaf...

#15
Sweeny
2011-02-03 16:34

Börje "bilkunnig": Audi är snarare ett märke som säger: jag vill inte åka i en brackig merca då jag inte behöver skryta med mina pengar , tur det finns andra märken med lite mer stil"...

#16
Börje bilkunnig
2011-02-03 16:37

Sweeny: Det du säger är möjligtvis något en Audiägare säger för att försvara sig.

Mercedes däremot är premium.

Jag är en oberoende källa då jag aldrig kört något av dessa märken.

Och vad menar herrn med att sätta " runt mitt användarnamn. Känner du mig?

#17
Sweeny
2011-02-03 16:45

det kanske de säger, men jag har själv varken audi eller merca och jag säger också så...
nej, jag känner inte dig men varför ska jag tro på det bara för att du påstår det?

#18
2011-02-03 17:08

Ser helt okey ut, fina proportioner har den men problemet är ju att Audis formspråk är så uttjatat. Dom borde verkligen komma med nåt nytt.

Men alla tjänstebilsåkare som vill ha en anonym och jämngrå "premiumbil" jublar väl. Själv skulle jag välja nåt med betydligt mer själ i.

#19
McTar
2011-02-03 18:20

Johan1778: http://www.erikssonbilteam.se/

#20
Rogge2
2011-02-03 19:16

Nya BMW 5 är i samma klass men med bättre drivlinor och dessutom mer distinkt och linjerad form! Dock så är A6:an väldigt clean men ingen direkt ny design. Smaksak förstås!

#21
Börje bilkunnig
2011-02-03 19:28

Sweeny: För att jag kan min sak?

#22
DeN
2011-02-03 19:38

Efter några timmar i en A7a, som i princip delar inredning och "MMI" med nya A6, kan jag inte alls hålla med Marieanne.

MMI-systemet är för komplicerat för att sköta under färd och är i vissa fall nästa trafikfarligt...då på tok för mycket inställningar och information som visas. Dessutom finns inte Svenska som språk i menyerna, riktigt svagt på en bil för 700 000 kr...men det kanske inte ViB ser som negativt?
Den uppfällbara skärmen är också inte helt lyckad då den skymmer utsikten.

För övrigt känns A7an på vägen som en för tung bil...antar att A6 kommer kännas på samma sätt.

ViB, ni måste nyansera era tester av framförallt VAG-bilarna lite bättre...för alla bilar har brister.

#23
Swennis
2011-02-03 19:39

@"Börje bilkunnig"
Det är precis som Sweeny säger. Audi är för de som uppskattar diskret lyx och sober sportig design. Merca är för äldre herrar i hatt. BMW är för restaurang/pizzeria-ägare.

#24
2011-02-03 21:19

Inte alls dum design. Fast å andra sidan är inte jag någon expert.

#25
Johan1778
2011-02-03 22:09

Skitful instrumentpanel!! Och den där upp poppande skärmen ser för taskig ut! Fattar inte varför alla gillar den!!

#26
789
2011-02-04 11:19

Vilken bil!
Att Audi gör högkvalitativa bilar är trolgen de flesta överensom. De är förr, liksom nu, före de ordinära biltillverkarna. Ta en sak som tex quattron som vann 4 RAC rallyn tack vare den och blev därmed bäst i världen. Designen med avseende på grillen kan man tycka vad man vill om. Jag gillar den alltmer. Knappar, reglage håller toppklass det enda man kan önska sig är en bättre serviceorganisation men jag tror att den kommer allteftersom VAG expanderar sina marknader men de borde åtminstone försöka att "hålla jämna steg" serviceorganisation vs försäljning dvs marknad.

#27
Herr mil
2011-02-04 14:47

Herregud. 32000 LAPPAR till på den nya bilen sen tillkommer säkert kombi tillägg. Inte nog att den var dyr innan. Hur ska de gå till närman ska få in den i 7,5 basbelopp. Som vanligt kommer det att åka en massa snick modeller ute och dra ner andrahandsvärdet.
Nä det får blir den fula Saaben eller något annat. Annars är den säkert lika fin som sin föregångare.

#28
Aldrig Audi mer
2011-02-04 15:48

Nej 789 där har du helt fel.

Serviceorganisation har på senare år försämrats när det gäller AUDI.
Massor med AUDI verkstäder har slagit igen.

Jag själv är mycket missnöjd med AUDI..
Servisen är under all kritik.
Det visar sig att min auktoriserad verkstan har skrämmande låg kompetens.
Givitvis så blir det aldrig Audi mer.
VAG= var aldrig glad!!!!

#29
Börje bilkunnig
2011-02-04 23:26

Frugans Avensis säger jag bara...
Tror t o m Audi är bättre.

#30
skoda prisvärd
2011-02-05 01:29

VARFÖR KÖPA AUDI NÄR DET FINNS SKODA ,,SAMMA MOTORER ,HJULLAGER,KULLEDER,, M M !!!!!!!!!!!!!!!!

#31
Surmule
2011-02-05 08:49

Jäkligt trist formgivning. Audi börjar närma sig jappsen när det gäller tråkighet. Synd! Mitt-konsolen ser ju också rätt illa designad ut. Annars är det säkert en väldigt bra bil rent tekniskt. Borde rimligen vara det med det priset. Är det bara hybriden som kommer att vara miljövänlig? priset för den då?

#32
2011-02-05 09:03

Den är ju gräsligt ful. Vilken hemsk front.

#33
Major Morgonkröök
2011-02-05 10:38

Passat är snyggare och ser mer premium ut än Audin. :) Smart VW...

#34
skoda prisvärd
2011-02-05 12:50

KÖP SKODA samma delar som audi MEN BILLIGARE!!!!!

#36
2011-02-05 19:39

Det är ganska mycket mer skillnad mellan en Audi och en Skoda Leifer, det är inte enbart ljudisolering som skiljer. Jag har provkört både Skoda och Audi av nyare modeller och skillnaden måste vara värd mer än 100 papp :o)

(såvida man har pengarna)
.
Har noterat i ett flertal trådar att signaturen "skoda prisvärd" försöker sälja sin bil :o)

#37
Henrik från HH
2011-02-05 20:25

Nya A6 är riktigt snygg, det enda jag inte gillar är navigationens utförande, det ser billigt ut med en sådan uppfällbar skärm, samt att den är framhjulsdriven, detta innebär att den förmodligen fortfarande inte är lika högfartsstabil ( 160+) som dom två bakhjulsdrivna konkurenterna.

#39
Fredrik W
2011-02-05 21:58

Noterar att ord som inspirerande, rolig och körglädje saknas i texten ovan. Kvalitetskänsla, visst, men inte så man kliver ur A6:an med ett leende?

#40
Fredrik W
2011-02-05 21:58

Noterar att ord som inspirerande, rolig och körglädje saknas i texten ovan. Kvalitetskänsla, visst, men inte så man kliver ur A6:an med ett leende?

#41
2011-02-06 00:52

@ Fredrik W: Håller med dig till 100%. A6 är säkert en duglig bil men inte lär man bli munter av att köra den. VAG är duktiga på att leverera bilar som framkallar akut tristess hos föraren.

Passar dock säkert de konformistiska tjänstebilsförarna bra..

Vi som gillar att KÖRA bil väljer något roligare!

#42
von Lööw
2011-02-06 11:48

Haha, va billig och plastig den ser ut med den smala plasten undre nerdre grillarna.

#43
789
2011-02-06 13:01

Von lööw:
Jag kan berätta en komisk historia för dig som jag läste härom halvåret:
För ca 2 år sedan parkerade en helt ny Toyota Avensis utanför en blomsterbutik. Det var vinter och han körde in nosen mot trottoaren som man brukar göra MEN det komiska kommer då han skulle backa ut bilskrället från p platsen då lossnade hela kofångaren och blev kvar på parkeringsplatsen eftersom undersidan på kofångaren hade kilats fast på trottoarkanten. Snacka om att Toyota har seriöst uppsatta kofångare... Ha ha ha.....
Ps efter att jag läst detta är vi noggranna med att inte parkera vårt "bil-as" (Toyota) på detta vis.

#44
Super Toyota
2011-02-06 14:20

789 är dukitg på att hitta på historier ha ha ha

#45
Börje bilkunnig
2011-02-06 16:42

789: Toyota ska man akta sig för!
Andra bilar är nog inte lika känsliga. Men bäst var det när bilarna var lite högre och hade en rejäl, separat frontspoiler. Tuffare med!

#46
skoda prisvärd
2011-02-06 18:09

alla borde köra SKODA """KVALITE"""
bästa bilfabriken enligt brittisk tidning.

#47
hohohoh
2011-02-06 18:11

Audi prisvärd!

#49
love my mazda
2011-02-06 18:37

Googla det namnet så får ni fram politik, att han är vd osv osv...

en seriös människa alltså.

jag litar på kennet.

#50
789
2011-02-06 19:42

Karl Axel mm:
Håll er till ämnet Audi. Jag tror att ni "trollar" med korten och försöker att styra ´bort från ämnet "Audi". Det beror förmodligen antingen att ni är avundsjuka på dem som kör detta kvalitetsmärke eller att ni är så "insnöade" i det japanska märket att ni inte tror att det finns ett riktigt riktigt ansett bilmärke som heter Audi. Den som har kört eller åkt i en Audi vet med sig att detta är ett genuint kvalitetsmärke men om man bara läser Toyota broschyrer så blir man ju inte alltför medveten om sin omvärld även om det förvisso inte är försent att vidga sina vyer.

#51
skoda prisvärd
2011-02-06 20:10

skoda VINNER TESTER i HELA EUROPA bla.
england
tyskland
finland
(sverige)

#52
Johan Kjellén
2011-02-06 20:15

Det är säkert en fin bil att dundra fram på frifartssträckor på Autobahn i farter norr om 200 km/h...Tyst, kursstabil och utsökt kvalitetskänsla i reglage och funktion, även om den verkliga, statistiskt påvisbara kvaliteten är bättre i en simpel Toyota eller Mazda...
Min invändning gäller den osedvanligt fula och tråkiga designen, exteriört som interiört!
Tyska bilar har i allmänhet rätt trist design, fast såväl BMW som Mercedes har ryckt upp sig under senare år.
Denna överdrivna vurm för tyska prestigevagnar är lite löjeväckande.
Kanske inte Volvo och SAAB riktigt lirar i högsta division, men både 9-5 och S60 håller hög klass, såväl designmässigt som tekniskt.

#54
Leif S
2011-02-07 06:05

Karlaxel bakaxel: Lär dig stava innen du hoppar på oskyldigt folk.

Troll!

#55
ZLATANZLATAN
2011-02-09 21:22

Fruktansvärt läcker kärra, mumma! Synd bara att dom drar iväg så ruggigt i pris...! Men, vill-ha-faktor på A6:an!!

#56
låt korea behålla kia
2011-02-27 12:47

kan inte en bil få vara just en bil.Kvalite kan ju både vara lång livtlängd och stryktålighet samt även teknik.kan man köra bil utan internet, ja. måste man ha displayer till allting?? kolla in en lyxbil från förr så räckte det med komfort o prestanda.de satte inte in en massa onödig teknik som kommer att krångla.det kommer att krångla med åren.alla andra tekniska apparater går sönder inom 10 år

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.