Nästa artikel
Audi A6 härmar storasyskonen
Nyheter

Audi A6 härmar storasyskonen

Publicerad 28 februari 2018 (uppdaterad 28 februari 2018)
Åttonde generationen av sedanen ärver teknik från A7 och A8. Det betyder digitala displayer och mildhybridteknik.
Från syskonen A7 och A8 känner vi igen förarmiljöns digitala displayer och pekskärm med haptisk feedback.

I Sverige erbjuds en dieselmotor på 286 hästkrafter och en bensinmotor på 340 hästkrafter, båda med 3 liters cylindervolym. Fyrhjulsdrift är standard. Alla motorer är elektrifierade mildhybrider. Det betyder att ett extra litet litiumjonbatteri arbetar tillsammans med en startmotor/generator (BAS). De ger förbränningsmotorn en extra elektrisk knuff vid behov, tar tillvara på bromsenergi och gör så att bilen kan ”segla" med avstängd motor i hastigheter mellan 55-160 km/tim.

Adaptiv farthållare, filhållare och kökörningsassistent, turn assist som varnar och bromsar vid vänstersväng, undanmanöverassistent samt autobroms är standard. Som extrautrustning går det att lägga till varning och automatiskt bromsning för korsande trafik bakom bilen. Ett annat tillval är Parking Pilot och Garage Pilot som gör att bilen kan manövrera själv in och ut från parkeringsfickor.

Nya A6 sägs vara märkbart sportigare än sin föregångare med progressiv styrning och bättre dämpning. Fyrhjulsstyrning är tillval. Audi menar också att de har lagt extra krut på att sänka ljudnivån i kupén med en mer aerodynamisk kaross som minskat luftmotståndet.

Bilen börjar säljas i slutet av mars och första bilarna kommer till Sverige i slutet av sommaren. Det finns inga uppgifter om svenska priser än.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A6?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-02-28 10:04
Simon no1

Säkert en bra bil, men så fruktansvärt ful grill... Oj, förlåt det var inte en Lexus! Jag menar den här grillen är ju snygg ;)

#2 • Uppdaterat: 2018-02-28 10:24
hultarn

Snygg profil, elegant bakdel, för klumpig grill. Och sedan de där fejkade luftintagen i stötfångaren - ett konstigt mode just nu, många tillverkare har dem.
Ljus inredning är fint, rund ratt, men varför har mittpanelen "halkat ner"...?
Man vill ha allt så nära vindrutan som möjligt.

#3 • Uppdaterat: 2018-02-28 10:32
Swemba

@Shogun, en diesel och en bensinare. Man har alltid erbjudet både alternativen.

#4 • Uppdaterat: 2018-02-28 10:41
Swemba

... och likheten mellan dagens hybrider, mildhybrider, phev's och toyotas hsd på 2000-talet är noll, hur gärna än ni vill få det till att det skulle vara Toyota som på något sätt är upphovsman till dagens utveckling.

#5 • Uppdaterat: 2018-02-28 10:43
Swemba

Men tillbaka till bilen. Ser bra ut överlag och jag gillar de slankare linjerna, men fejkade avgasutblås. Hallå!?
Den billiga detaljen hör inte hemma på en premiumvagn och det är en deal-breaker för mig.

#6 • Uppdaterat: 2018-02-28 10:54
Minimats1

Inte så stor skillnad utvändigt mellan C7 och nya C8. Det är väl mest invändigt man märker den största skillnaden. Där tycker jag att C7 känns rejält föråldrad. Nu är alla assistant system standard som dom borde ha varit även på C7.

#7 • Uppdaterat: 2018-02-28 11:49
A.L

Ja, här får man till designen på ett vettigt sätt så att även en mer kräsen och designmässigt betrodd kundgrupp är beredd att öppna plånboken. Dessutom får man fina prestanda i bilen - bland annat en fungerande fyrhjulsdrift och en stark dieselmotor.

Det jag tycker är lite fel är att bilen inte uppfattas som ny. Jag ser inga större skillnader mellan denna och förra modellen. Men det kan förstås kännas annorlunda i verkligheten.

Frågetecknet är dock fortfarande fyrhjulsdriften. Sitter det nya systemet i denna eller håller man fast vid torsen? Det nya tycks ju få blandade omdömen hos de som har provat.

MVH AL

#9 • Uppdaterat: 2018-02-28 12:31
Gäst (ej verifierad)

Fina linjer överlag även om jag tycker att det är trist den ser nästan exakt ut som föregångaren, (och modellen före den också)... Grillen är dock lika vulgär som vi vant oss vid, precis lika fel som de är på Lexus. Dessutom,om man ser bilen som en statusmarkör så tycker man att det vore bra om den normalkunniga grannen kunde se att man bytt till den senaste modellen.

Invändigt så föredrar jag Audi före Merca och BMW; snyggare och mera stilrent än hos Merca och en upplevd kvalitetskänsla som ligger på en högre nivå än de båda. Säkert en bra bil om man ser till de egenskaper den har, (om än lite för dyr), men personligen ger den mig noll ha-begär...För såna pengar skulle jag vilja definitivt vilja ha mer passion;-)

#a • Uppdaterat: 2018-02-28 13:16
L. Mäkinen

Undrar om det är Stevie Wonder som designat interiören? Maken till plottrighet är svår att hitta. Massor av ränder i olika vinklar och material får mig att fundera på om de handlat på överskott hos Wurlitzer.
Fronten är ungefär lika vacker som på en UX...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.