Nästa artikel
Audi ändrar i modellbeteckningarna
Nyheter

Audi ändrar i modellbeteckningarna

Publicerad 24 augusti 2017
Just som du trodde att du hade koll på Audis nomenklatur. Nu ändrar nämligen den tyska biltillverkaren vad som står på bilarnas bakdel. Logiken är ganska komplicerad.
Audi inför en tvåsiffrig sifferkombination i sina modellnamn. Den ska symbolisera effektuttag och vara mer anpassad för framtidens drivlinor, för enligt Audi är det inte längre intressant vilken cylindervolym en bil har.
– I takt med att alternativ drivteknik blir allt mer relevant, minskar betydelsen av cylindervolym för våra kunder. Genom att tydligt strukturera beteckningarna efter effekt gör vi det enkelt att särskilja mellan prestandanivåer, förklarar Dr. Dietmar Voggenreiter, marknads- och försäljningsdirektör för Audi.

Är då de två siffrorna samma som antalet hästkrafter? Svar nej. Motsvarar de effekten i kilowatt? Svar nej. Istället står de för ett visst effektspann. Audi ger som exempel att numret 30 kommer att finnas på alla modeller med effekt mellan 110 och 130 hästkrafter. Det ökar sedan i femtal upp till högsta effektnivån över 544 hästkrafter som anges 70.

På bilens bakdel kommer det fortfarande att stå vilken motorteknik som används, det vill säga TFSI, TDI, g-tron eller e-tron. Modeller som undantas från det nya nummersystemet är prestandamodellerna S och RS, liksom R8, de kommer att behålla sina nuvarande beteckningar.

Första bil ut med nya nomenklaturen är nyligen presenterade Audi A8 som lanseras i höst. 6-cylindriga motorn 3,0 TDI med 286 hästkrafter skrivs Audi A8 50 TDI och bensindrivna 3,0 TFSI med sex cylindrar och 340 hästkrafter skrivs Audi A8 55 TFSI. Alla nylanserade modeller får de följande månaderna samma beteckningar. Övriga bilar i det befintliga modellprogrammet uppdateras vid modellårsväxlingen som sker sommaren 2018.

Så, nu fick alla Audi-konnässörer en ny utmaning. I framtiden gäller det att hålla koll på huvudräkningen när ni träffar på en Audibil.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audis nya modellbeteckningar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-24 09:21
Saabium

Varför inte skriva ut chassinumret på bakdelen också? Eller storleken på hjulen?

#2 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Om vi förtydligar "Logik- Logisk" så hamnar vi på begreppen "Klart-övertygande- begripligt".

#3 • Uppdaterat: 2017-08-24 10:52
Vidstige

Varför måste man ens veta om det är diesel eller bensin?
Dvs TDI kontra TFSI här.
Och när man kör bil i Stockholm så hade det snarare varit intressant att veta om framförvarande bil har manuell eller automat. Gissar att många som har manuell är sega i starten...

#4 • Uppdaterat: 2017-08-24 11:14
Henrik-Andersson

Jag personligen vill INTE ha någonting som avslöjar en eventuell effektangivelse, helst ska där stå att det är en 1,0 med 85 hästar för att hålla borta de kriminella.

#5 • Uppdaterat: 2017-08-24 14:40
adzam

Trams..

#6 • Uppdaterat: 2017-08-24 16:55
systembolaget

Så löjligt, och invecklat.

#7 • Uppdaterat: 2017-08-24 16:56
Fodagbg

Man (jag tyckte) Volvo var konstiga som ändrade 2,4d till D3, men det visade sig att de var 10? år före sin tid..

#8 • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

99% av befolkningen vet inte vad 4matic, Xdrive, TFSI, BlueMotion,SkyActive... skall föreställa. Och av den 1%, skiter 99% att det står nånting om just den tekniken på bilen. Bara kanske 1av 10000 vet vad det är och bryr sig och vill ha den tecknad bakom bilen. Varför lägga så mycket tid och kraft på nonsens?

#9 • Uppdaterat: 2017-10-06 12:58
Anders Caesar

Oj då! Hur fanken tänker man? Ok att cylindervolymen försvinner men detta är ju en skam för Audi... Vem fattar något utöver ev nördar? Varför inte ex.vis
"A6 (regnr) TDI 190"
där 190 står för horsepower, något de allra flesta pratar om och känner till... Dessutom finns ju en hel flora med olika hkr att välja på!
Vill man inte skryta eller skäms är det ju bara ta fram en hårfön och plocka bort hkr-beteckningen. Gör om och gör rätt Audi!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.