Nästa artikel
Här är nya Audi A8
Nyheter

Här är nya Audi A8

Publicerad 11 juli 2017 (uppdaterad 11 juli 2017)
Fjärde generationen av lyxkryssaren är en självkörande mildhybrid.
På ett event i Barcelona presenterade Audi grädden på moset i sitt produktutbud: flaggskeppet A8. Den lyxbetonade sedanen är 5,17 meter lång och finns också i utdragna versionen A8 L som lägger till 13 centimeter på hjulbasen. Bland de utseendemässiga förändringarna märks baklyktorna som nu går tvärs över hela aktern.
Bilen har allhjulsstyrning. Det betyder att bakhjulen dels kan styra åt motsatt håll från framhjulen för att ge mer kontroll i kurvtagning, och dels åt samma håll för att öka stabiliteten i höga hastigheter. Varje hjul kan dessutom höjas eller sänkas individuellt för att göra färden över potthål och gropar så mjuk som möjligt. Det görs automatiskt eftersom bilen hela tiden övervakar vägytan framför.

Bilen är utrustad med kamera, radarsensorer och lasersensorer som hjälper till att skanna omgivningarna. Enligt Audi är A8 självkörande på nivå 3. I upp till 60 kilometer i timmen kan AI Traffic Jam Pilot sköta all körning själv utan att föraren behöver hålla händerna på ratten. Dessutom kan bilen parkera sig själv i en ruta eller i ett garage utan att någon sitter i.
På insidan är förarmiljön avskalad och digital och styrs med en 10,2-tums touchdisplay som ger vibrerande feedback.
I långa versionen A8 L går finns relax-säte som tillval där baksätespassagerarna kan värma fötterna och få fotmassage via en platta som sitter i ryggstödet på stolen framför.

Med start på senhösten i år erbjuds två treliters V6-motorer, en diesel på 286 hästkrafter och en bensinare på 340 hästkrafter. Priserna börjar på motsvarande 870.000, respektive 905.000 kronor, beroende på vilken längd på bilen köparen väljer. Senare sällar sig två åttacylindriga, fyraliters motorer på antingen 435 (diesel) eller 460 (bensin) hästar till motorutbudet. Efter det väntas också toppversionen, en W12-motor med cylindervolym på 6 liter. Alla fem motoralternativ får hjälp av ett elektriskt mildhybridssystem på 48 volt, som gör att bilen kan stänga av motorn och stundtals ”segla” fram.

I kulisserna väntar laddhybriden A8 L e-tron quattro som med en bensinmotor kombinerat med en elmotor ger en total systemeffekt på 449 hästkrafter. Bilen har en uppskattad räckvidd på fem mil och som tillval finns induktiv laddning.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi A8?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.