Bild
Nästa artikel
Nyheter

Arteon hissar seglen

Publicerad 7 mars 2017 (uppdaterad 6 april 2017)
Volkswagens nya flaggskepp ersätter CC och blir större än Passat.
Volkswagen kallar den för en femdörrars Gran Turismo-modell som kombinerar sportbilsdesign med coupéelegans. Inspirationen kommer från konceptet Sport Coupé GTE som visades för två år sedan. Namnet ska uttalas med betoning på första stavelsen, ARTeon. Det är en sammansättning av engelska ordet för konst, ”art”, samt ”eon” som markerar att det rör sig om en premiummodell. I Kina säljs redan Phideon och den är större än Arteon.  

Den drygt 4,9 meter långa bilen byggs på Volkswagens MQB-arkitektur och i bagageutrymmet får det plats 563 liter, 1.557 med sätena fällda. Assistanssystemen kan reagera på hastighetsgränser, kurvor och rondeller. Den adaptiva farthållaren tar hänsyn till kamerabaserade hastighetsbegränsningar i beräkningarna och filhållningsassistenten upptäcker exempelvis svängande lastbilar. I Sverige kommer alla bilar att vara fyrhjulsdrivna med DSG-växellåda. Det finns tre fyrcylindriga motorer att välja mellan, två dieslar och en bensinare: 2,0 TDI 190 hk, 2,0 TDI 240 hk, samt 2,0 TSI 280 hk. 

Den svenska försäljningen ska starta inom kort, med första leveranserna till sommaren. Några priser är inte klara än, men Volkswagen lovar att Arteon blir "en progressiv bil med ett attraktivt pris".
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Arteon?
 

Kommentarer

#1 • 2017-03-07 09:00
L. Mäkinen

Jag har lite svårt för bilar som ger intrycket av att ha stått för varmt och säckat ihop.

#2 • 2017-03-07 09:33
Kommendör_1a

Jag hade förväntat mig ett vasst laddhybridalternativ bland motoralternativen. Det kommer förhoppningsvis senare. Att kombinera 2.0 l bensinaren med elmotorn från Passat GTE borde kunna fungera och ge en totaleffekt på runt 350 hästar. Borde sälja bra om den får ett lågt förmånsvärde som förmånsbil.

#3 • 2017-03-07 09:33
Hackenbush

Ser ganska trevlig ut, är det en ersättare till Phaeton?

#4 • 2017-03-07 10:01
N-iklas

Jaså VW säger mer eller mindre att detta är KONST direkt i modellnamnet till på köpet - hm... intressant, man kan undra vad någon kan ha för åsikt om det ???

Tyvärr en besvikelse (och det är inget skämt) hade hoppats lite på äntligen något intressant från VW men det blev en klassisk VW istället, det enda som ser felfritt ut är aktern bakom D-stolpen.

Tekniken är ju en sak men poängen med denna är ju utseendet och fungerar inte det... den vanliga Passaten i sedanversion är betydligt snyggare även om inredningen också i den är lika känslosam och inbjudande som ett paket knäckebröd.

#5 • Uppdaterat: 2017-03-07 10:17
adzam

Läcker milslukare..

#6 • 2017-03-07 10:36
Mattse

Blir tyvärr ingen vanlig syn i kombi-sverige. Men de få som hittar ut på vägarna blir en trevlig kontrast mot alla 100.000-tals Passat-kombis som ingen lyfter på ögonen för.

#7 • 2017-03-07 11:28
Prestigelös

Snyggaste folkan på länge, men kommer att bli en udda fågel här hemma.

Antagligen dyr också, en "naken" Passat 2,0 TDI 4WD kostar från ca:330.000:- så jag gissar att priset på instegsmodellen av Arteon blir strax under 400.000:-

#8 • 2017-03-07 14:49
saabnisse

N-iklas den kommer att sälja dubbelt så bra som nya Insignian trots att den kanske är snyggare och ett bättre(?) val.
Jag gillar inredningen i Passat och även i den här trots den idiotiska plattan nertill på ratten.
Men en riktig klocka med visare andas lyx, konstigt att inte andra biltillverkare fattat det.

#9 • 2017-03-07 16:06
Tvärnit

Här finns image, den skriker inte ut men ser man den så vet man säkert på en gång vad det är för märke.
Helt underbar.

#a • Uppdaterat: 2017-03-07 19:08
Peugo

L.Mäkinen Även VW brukar genoma bildbehandling göra bilarna mycket lägre än vad dom är i verkligheten. Fanns en webplats där dom hade en massa exempel på den saken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.