Bild
Nästa artikel

Årets Bil 2014 – här är kandidaterna

Nyheter+30 bilder

Nu har uttagningarna till Årets Bil 2014 startat. Här är alla kandidater som är med och slåss om den prestigefulla titeln.

Det drar ihop sig till ännu en omgång av Årets Bil. För 51:a året i rad ska 58 av Europas mest inflytelserika motorjournalister rösta om vilken som är bäst av alla de nya modeller som presenterats under året.

Vi Bilägare kan nu presentera den första preliminära listan över vilka bilar som kandiderar för titeln Årets Bil 2014. Den definitiva listan publiceras i november i år. I december hålls sedan en första omröstning där sju finalister utses. Den slutliga segraren avslöjas vid bilsalongen i Genève i mars.

Klicka på bildspelet här intill för att se bilder på alla 30 kandidater.

Diskutera: Vilken bil tror du vinner Årets Bil 2014?

Årets Bil 2014: 30 kandidater

BMW i3
BMW 4-serie
BMW X5
Citroën C4 Picasso
Ford Ecosport
Ford Kuga
Hyundai i10
Jaguar F-Type
Kia Carens
Land Rover Range Rover Sport
Lexus IS 300h
Maserati Ghibli
Mazda3
Mercedes S-klass
Mitsubishi Space Star
Nissan Note
Opel Cascada
Peugeot 2008
Peugeot 308
Porsche Cayman
Renault Captur
Renault Zoe
Seat Leon
Skoda Octavia
Subaru Forester
Suzuki Vitara/SX4
Tesla S
Toyota Auris
Toyota Corolla
Toyota RAV4

Årets Bil 2014: Fakta

Årets Bil – eller "Car of the year" – är ett internationellt pris som årligen delas ut av en jury bestående av 58 europeiska motorjournalister. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.

För att en bil ska kunna vara med i omröstningen måste den vara helt eller till väsentliga delar ny, gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut och ha en uppskattad försäljning som överstiger 5 000 bilar per år.

Kommentarer

#1
2013-08-19 17:17

"Årets bil" har förlorat ALL trovärdighet. Det är bara mutor och mutresor det handlar om.

#2
2013-08-19 17:28

Hoppas i alla fall på Mazda 3 . För jag tror i alla fall att det skulle vara något för mig. Att det överhuvud taget finns bilar med som kostar över en halv mille förstår inte jag.

#3
2013-08-19 17:31

Jo årets bil är givetvis rent trams. Det är ungefär som att kalla vinnaren i Eurovisionsschlagerfestivalen för bra musik.

Men i listan som presenteras oss framstår nya s-klass som en given vinnare. Den må vara dyr men ger å andra sidan något tillbaka i form av teknik och komfort. Även Lexus 300h innehåller ny teknologi och är byggd på ett sätt som få andra i listan kan matcha. I övrigt vet jag inte om man kan kalla årets startfält särskilt nyskapande men jag kan ju ha missat någon bilmodell.

MVH AL

#4
2013-08-19 17:59

Tesla S är min vinnare

#5
2013-08-19 18:01

Någon av BMW i3, Lexus IS 300h, Mercedes S-klass och Tesla S. Resten är väl möjligen normala och ganska alldagliga bilar. Några är väl t.o.m. slätstrukna och ointressanta.

I övrigt håller jag med om att spektaklet är rent trams.

#6
2013-08-19 18:31

Nog tycker jag att årets startfält är betydligt intressantare än förra året. Förra startfältet var det bara Fiat 500 L som jag tyckte var något att ha, den stod iaf ut med sin formgivning och stil. I detta startfält finns det flera starka kandidater och en stor bredd. Flera modeller som inte ens har helt presenterats eller är till försäljning än. Varken Peugeot 308 II eller nya Suzuki SX4 finns ju ute i butikerna idag.

Jag blir förvånad om nya Mitsubishi Space Star kniper en finalplats, men i övrigt tror jag startfältet är extremt svårtippat. Flera el-bilar med i listan också, där min personliga favorit är Renault Zoë som jag tycker är som en mjuk marshmallow i formgivningen och betydligt sötare än konkurrenten från BMW som har ett stuk för bakdörrarna som visar en kreativ frihet som jag helt enkelt inte förstår mig på.

Flera lyxbilar är med, men jag tror inte på någon av dem.

Jag tror att BMW och Renaults elbilar kan hamna bland finalisterna, men inte Tesla. Jag tror att Renault Captur blir bästa Renault och med bland finalisterna, och före Peugeot 2008 därför att framförallt de nordiska journalisterna tycks föredra Captur även om 2008:an faktiskt säljer bättre på totalmarknaden i Europa och är kundernas val. Bästa Peugeot tror jag blir 308 II och jag tror den hamnar bland topp 3 och kanske vinnaren.

C4 Picasso tror jag uppskattas av de sydeuropeiska journalisterna och nog även av britterna också, medan nordröstarna kommer vara mer tveksamma i vanlig ordning gentemot familjebussar - svårt att säga om den tar sig till final då den kommer splittra jurygruppen.

Toyota Auris kan vara en dark horse. Seat Leon hamnar nog inte i tätstriden då VW Golf vann förra året.

Jag tippar så här...
1. Peugeot 308, 2. Renault Captur, 3. BMW i3.

Med brasklappen att det finns risk för att sydeuropeerna kommer splittras mellan de franska alternativen vilket kan göra att ingen av dem får tillräckligt med röster, det vore enklare om det fanns en stark sydeuropeisk kandidat istället för flera stycken som nu. Och detta kan göra att en outsider som BMW eller för den delen Toyota Auris kan komma fram.

Det har ju visat sig förr att det går att vinna om man får ett högt snitt av juryn även om man inte får några toppoäng alls...

Vi får se. Jag återkommer när finalisterna är klara. :)

#7
2013-08-19 18:50

Eftersom det inte är med någon VW i årets startfält så är utgången till viss del oviss.

Mitt tips är ändå att kusinen Skoda vinner.

Möjligtvis med Leon på 2.a plats.. :)

Resten av startfältet är bara med som utfyllnad mer eller mindre.

#8
2013-08-19 19:22

Usch för franska skrotbilar. De är skrot redan när de kommer ut från fabriken.

I år hoppas jag att Jaguar F-Type, Maserati Ghibli eller Tesla Model S vinner. Ingen tråkig standardbil för Svensson, utan en bil som VÅGAR ta ut svängarna och erbjuda något extra.

Man kan också fråga sig varför inte den ypperliga Opel Mokka är nominerad trots att den säljer så bra över hela världen.

#9
2013-08-19 19:31

Ja, varför Opel Mokka inte är nominerad i år. Det är en mycket intressant fråga. Förra året så kom Opel Mokka inte med bland finalisterna fanns den var nominerad som kandidat. Kanske skulle Mokka vinna i år, eller kanske nästa år - tredje gången gillt eller? :) Hur mycket en bil säljer är inte vad Årets bil handlar om, utan detta handlar om nya och färska bilar och flera av dem har inte ens kommit ut på marknaden i skrivande stund men kommer att säljas som årsmodell 2014.

Lyxbilar som Jaguar brukar inte vinna Årets bil, utan det handlar om just bilar för vanligt folk även om man blir förvånad ibland över bilarna som väljs.

#10
2013-08-19 19:54

Hur kan man jämföra en Space Star med tex. MB S-klass? Det var det där med äpplen och päron...Att Vi Bilägare går in hårt för detta jippo är för mig en gåta. Enligt tidigare uppgifter i tidningen är ju inte ens alla sk.motorjournalister på plats i Danmark, men röstar gör dom tydligen. Jag undrar om biltillverkarna själva tror på detta, det verkar inte framgå speciellt i marknadsföringen att deras bil vunnit titeln Årets Bil. SCB kanske skulle göra en enkät bland bilägare om vilken bil som vann titeln i fjol eller förfjol. Undrar hur många som har rätt svar?

#11
2013-08-19 20:29

Vinnaren är redan klar BMW i3. Den första fungerande elbilen.

#12
2013-08-19 20:37

Att BMW i3 skulle vara den första fungerande elbilen... Jag tror att de som skapade de första fungerande elbilarna i början av 1900-talet har en lite annan åsikt i frågan om de levde idag... :) Det finns många fungerande elbilar på marknaden idag, men alla - ja även BMW - lider av räckviddsångest, även om BMW:n kan fås med en lösning som är kopierad från Chevrolet Volt/Opel Amera alltså en s k "räckviddsförlängare". Utan denna förbränningsmotor så kommer inte BMW ett dugg längre än Renault Zoe. Men om man tror att BMW var först med en fungerande elbil och utgör ett unikt alternativ på marknaden, då är det bara att gratulera BMW:s marknadsföringsavdelning för att de lyckas göra skäl för sin enorma budget. De kan säkert sälja kylskåp till isbjörnar också. :)

#13
2013-08-19 20:45

Tesla S vore en värdig vinnare helt klart.

#14
2013-08-19 20:58

Det vore kul om Space Star vann. Bara för att få se vilket rabalder det skulle bli

#15
2013-08-19 21:06

Utan att ha provat så anser jag nyktert och sakligt att Renault Captur måste vinna. Den är bara för go.....

#16
2013-08-19 21:17

Jag håller med dig Audi, även Tesla och BMW i3 kan läggas till min personliga lista. Resterande bilar lämnar i alla fall mig totalt oberörd.

Att spektaklet Årets bil sedan är genomkorrupt och allt annat än värdeneutralt gör nog att det kommer att smyga sig in ett och annat plåtschabrak från PSA och Renault på topplistan likaså. Vinner någon av de rosthögarna kan hela evenemanget sedan döpas om: Förslagsvis känns då "Årets skrammelhög" som ett mer passande epitet.

MVH AL

#17
2013-08-19 21:43

Ja,jag gillar som bekant inte utmärkelsen "Årets bil" men jag gillar att det finns flera elbilar med.
Flera modeller har få sett och än mindre provkört.
En del modeller kommer även få någonsin se på vägarna.

Men min förhoppning är att elbilarna sopar mattan med resten ( även om det stör mig att Zoe fortfarande inte finns till försäljning i Sverige.
Min förhoppning ser ut som nedan:
1. Tesla S ( borde få pris som viktigaste bilen i modern tid enligt mig )
2. Bmw i3
3. Zoe

#19
2013-08-19 21:53

AL, trodde du hade provocerat färdigt, du kan ju skriva sakligt när du vill.

#18
2013-08-19 21:56

Bara som en liten kommentar till Raphael: BMW har helt riktigt en rejäl budget. Men faktum är att PSA lägger lika mycket på sin försäljning i kronor räknat (c:a 6500 miljoner euro enligt räkenskaperna för 2012), men med betydligt sämre resultat. BMW har en balanslikviditet om 2,99 - att jämföra med PSA som ligger på 1,06. Det här innebär att BMW har en effektiv försäljnings- och lagerhanteringsteknik och BMW går således med vinst, ja även på sin investeringsverksamhet (6,33%). Därför kan man fylla bilarna med ny teknik (FoU-budgeten är c:a 1,8 gånger större än för PSA). Man får nämligen tillbaka pengarna (tvärtemot "vissa" andra).

Bara som en liten kommentar: Ledsen om jag kvaddade debatten igen.

MVH AL

#20
2013-08-19 21:59

Javisst däckoscar, jag kände bara att det här med budgetar behövde rätas ut lite grann. Fakta är ju alltid fakta och den säger att BMW inte är lönsamma tack vare en stor reklambudget utan kombinationen av sunda investeringar och skicklig marknadsföring.

MVH AL

#21
2013-08-19 22:01

Mistro, jag tror Zoe får det svårt att hävda sig. Den har ju fått svidande kritik (folk har annullerat sina beställningar) då den blir hopplös att ladda med 230V. Det tar upp till 18 timmar.... Så där får man nog bakläxa av journalisterna.

#22
2013-08-19 22:30

BMW i3 är den enda av de där bilarna, vid sidan av Tessla S som är för dyr för att bli någon folkbil, som kommer med något riktigt revolutionerande. Delvis Renault Zoe då men vet inte, den tänder inte mig.

#23
2013-08-19 23:11

Nissan Leaf var årets bil 2011. Jag tycker inte att de nya elbilarna i listan skiljer sig så väldigt mycket från den... mer en försiktig evolution och naturlig utveckling. Nissan var mer revolution när den kom för den såg ut och kändes som en riktig bil och inte som ett spaceat koncept eller mopedbil med elmotor. :)

#24
2013-08-20 00:30

Vore kul om Mazda3 vann. Men tyvärr är den nog inte så nyskapande. Fast den har en uppfällbar HUD som sitter på mätarhuset, precis som JAS ;)

Tippar på BMW i3. Den är mest hypad. Teslan är en finare bil men BMWn är nog mer folklig och anses nog göra en större intryck i vagnparken än Teslan som tyvärr är åtminstonde dubbelt så dyr.

#25
2013-08-20 04:49

Mvh AL, jag förstår inte att VI ännu inte har stängt av dig från dessa inlägg. Du ständigt tappar respekt mot andra som inte delar på dina åsikter, du kan inte låta bli av att provocera Raphael eller andra som framför positiva kommentarer om Franska biltillverkare. Du och din Audi vän har gjort Bort Dig så många gånger förrut, men det hindrar inte er att fortsätta att sprida information som oftast är falsk och missledande.
För de som är intresserad finns en bra sammanställning av historiken kring elproducerade bilar på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car

#26
2013-08-20 06:59

Fattar inte. Toyota Corolla står som kandidat. Trodde den utgått ur produktionen.
Mazda 3 är min kandidat. Ligger på topp i pålitlighet. Ändå smart och rolig att köra. Bra betyg av de som kör den.
Men ligger tyvärr lite högt prismässigt trots att det är en småbil.

#28
Leif Larsson
2013-08-20 07:26

Eftersom Europeiska bilar är i majoritet av de nominerade, så är mitt tips att det blir en Europe i år med.

#29
2013-08-20 07:29

Nejdå Joja, Corolla-namnet lever och frodas.
http://paultan.org/2013/07/09/toyota-corolla-production-turkey/

#27
2013-08-20 07:38

Jag redovisar bara ekonomiska fakta MichaelTow. Räkenskaperna för 2012 säger att BMW inte lägger mer resurser än andra på försäljning (c:a 7000 miljoner euro), något Raphael tog upp i sitt inlägg om BMW i3. Samma ekonomidata visar också att BMW investerar mer än andra tillverkare i FoU och att avkastningen på dessa investeringar genererar överskott.

Om detta sedan provocerar MichaelTow är tråkigt. Men BMW kandiderar med tre modeller till Årets bil och utgör följaktligen en del av artikeln.

MVH AL

#30
2013-08-20 08:09

"Audi": Ja det är tråkigt,..elbilar har tyvärr egenskapen att aldrig utvecklas och som jag nämnde tidigare så har vi inte sett röken av Zoe i Sverige än.
Det ger knappast det sken utav framåtanda som Renault nu i 5 år har antytt att de har. ( Ingen Zoe eller Fluence ) men de kanske anser att det räcker med att bilarna finns att beskåda på en hemsida?

Bilen fick min tredjeplats då jag inte anser att det fanns något annat som var intressantare i listan,då med tanke på att förändra vagnparken.
Kommer aldrig elbilarna ut så kan de ju inte heller förbättras utan förblir bara en parantes i bilhistorien.

#31
2013-08-20 09:03

Dina "fakta" blir ingen provocerad av AL (iaf inte innan man kollat upp dom).
Däremot är nog Michael Tow och vi andra ganska less på dina återkommande kommentarer som:
"att det kommer att smyga sig in ett och annat plåtschabrak från PSA och Renault på topplistan likaså. Vinner någon av de rosthögarna kan hela evenemanget sedan döpas om: Förslagsvis känns då "Årets skrammelhög" som ett mer passande epitet."
Sluta upp med detta otyg.

#32
2013-08-20 09:15

Jodå Corolla-namnet lever kvar och det är sedan-versionen av Auris. I Sverige är inte mindre sedaner populära, men i Europas utkanter plus i Asien och i Nordamerika m m så är de populära. Jag har svårt att tro att en mindre sedan som Corolla skulle bli vinnare i Årets bil. :)

#33
2013-08-20 09:37

Jamen precis herr Tow, i början av 1900-talet så var elbilen betydligt mer riktig bil än den tidens bilar med förbränningsmotor. Elbilarna hade i jämförelse låg ljudnivå, gav inte ifrån sig dålig lukt, hade en enklare startprocedur och var smidigare att köra. Utmärkta citybilar. Och så är det rätt mycket fortfarande. :)

#34
2013-08-20 09:51

Citroen DS5, eller är det några år för sent? :)

#35
2013-08-20 10:51

AL:
"Vidare är jag en person som gärna går in på djupet och vill ha data innan jag uttalar mig i olika frågor. Därför ber jag ofta om källor det innan jag bemöter ett påstående. Jag beklagar om det är jobbigt, men jag tycker att det ökar seriositeten i det man skriver. "

OK, det låter vettigt. Varför skriver du då:
..."det kommer att smyga sig in ett och annat plåtschabrak från PSA och Renault på topplistan likaså. Vinner någon av de rosthögarna kan hela evenemanget sedan döpas om"
Källa?
För mig låter din kommentar mer som en ren provokation och mindre som seriös faktabaserad.

#36
2013-08-20 11:15

För övrigt satsar jag nog en krona på BMW i3, även om den kanske är lika lite revolutionerande som de andra kandidaterna. Dock en fräsch elbil.

#37
2013-08-20 13:26

Det klart, för de som inte förstår sensmoralen i det jag skriver, att sådana uttalanden väcker anstöt på denna grupp. Det är som jag skrivit tidigare även ett problem och framförallt allmänt känt faktum inom den politiska världen (vilken jag är väldigt intresserad av för er som missat det). Där vet man mycket väl att en allt för tuff och hårdnackad argumentation skrämmer bort personer som har svårt med nyanserna. Det är precis därför som de politiska talen är så innehållslösa.

När jag då skrev plåtschabrak är det alltså en känga riktad till detta spektakel till evenemang, som lider av precis samma protektionistiska och genomkorrumperade undertoner som biltillverkning i övrigt. Därför kommer de sydländska journalisterna också smyga in ett och annat plåtschabrak i resultatlistan och Årets skrammelhög torde därför vara ett bättre passande epitet, speciellt i tider som dessa (protektionistiska krafter tenderar att växa i tider av ekonomisk oro).

MVH AL

#38
2013-08-20 13:34

protektionistiska. Nu är jag en vanlig enkel man som hade det svårt i skolan. Vad betyder detta ord: protektionistiska?

#39
2013-08-20 14:20

Protektionism är ett sätt att skydda inhemsk produktion mot utländsk konkurrens. Det politiska syftet är ofta att hålla kvar jobben och investeringarna i den egna regionen. Motsatsen brukar kallas för frihandel.

Vid industrialiseringens inledande skede var många av åsikten att det var klokt att värna om den egna industrin i första hand, exempelvis genom subventioner. Idag vet man dock bättre. Det är visat att riktade stöd tenderar att skapa produkter som både är kvalitativt sämre som dyrare (därav termen plåtschabrak), d.v.s man får en lägre produktivitet (jmfr PSA-gruppen).

Den globala biltillverkningen präglas i hög grad av just detta fenomen. Bara i årets startfält återfinns det åtminstone elva stycken bilmodeller som producerats genom riktat stöd från stat, antingen genom delägarskap (GM, Renault) eller via renodlade subventioner (PSA). Denna tredjedel snedvrider konkurrensen på bilmarknaden och gör oss i slutändan alla fattigare.

Att man sedan av rent känsloladdade skäl gillar ett bilmärke är en annan femma.

Hoppas det gav svar

MVH AL

#40
2013-08-20 15:08

AL: och hur stor andel av de deltagande bilarna är rosthögar...?

#41
2013-08-20 15:27

Vilken officiell organisation har testat rostskyddet och mätt upp rosthalten på kandidaterna till Årets bil och därmed gjort den officiella bedömningen att flera av kandidaterna är rosthögar? Det vore onekligen en intressant uppgift särskilt med tanke på att flera av kandidaterna inte ens finns ute till försäljning än...

#42
2013-08-20 15:53

Vågar jag svara dig på den frågan hultarn (och Raphael?)...

Eller har polletten verkligen inte trillat ner än?

MVH AL

#43
2013-08-20 16:19

"det kommer att smyga sig in ett och annat plåtschabrak från PSA och Renault på topplistan likaså. Vinner någon av de rosthögarna kan hela evenemanget sedan döpas om"

Peugeot 308 II - inte ute till försäljning och följaktligen inte har hunnit rosta än.
Peugeot 2008 - ute till försäljning sedan senvåren, men om denna modell redan nu skulle vara en rosthög så vill jag se officiell data från ett officiellt institut som har mätt upp rosthalten i de bilar som hittills har levererats.
C4 Picasso II - ute till försäljning sedan mitten av sommaren. Om denna modell redan nu har uppvisat kraftiga rostskador i levererade exemplar så vill jag se statistik på det.
Renault Captur - ute till försäljning sedan senvåren, men om denna modell redan nu skulle vara en rosthög så vill jag se officiell data från ett officiellt institut som har mätt upp rosthalten i de bilar som hittills har levererats.
Renault Zoe - hittills har under 4 000 Zoe-bilar levererats. Jag tar gärna del av roststatistiken för de fordon som kunderna idag kör omkring.

Och så bör vi även definiera "rosthög" ordentligt. Låt oss säga minst 60 procent genomrostning av bärande delar i chassi och hjulupphängning samt hjulhus och nederkanten av dörrar för att kunna fälla ett sådant epitet. Om nu det inte finns en officiell definition av "rosthög" från ett officiellt institut från en konsumentorganisation, då kan vi i sådana fall använda den definitionen för denna officiella värdering och varudeklaration.

#44
2013-08-20 16:25

Att föra en politisk diskussion, som vissa här försöker göra, i en tråd som ska handla om kandidaterna till Årets bil 2013 - det är off-topic så det stänker om det.

#45
2013-08-20 16:32

Anledningen till att Renault Zoë har försenats på marknaden, det beror på att det israeliska bolaget som stod för den nya laddningsstandarden och utbytbara batterier - som Renault samarbeta med - gick i konkurs för några månader sedan. Idén var att kunden lämnar in sitt batteri och får ett fulladdat tillbaks, och det inlämnade batteriet laddas som kan hämtas av nästa kund som lämnar in sitt tomma batteri och så vidare. En utmärkt idé tycker jag. Renault var enda kunden till detta bolag, inget annat företag ville använda detta bolags standard och då faller ju själva idén med konceptet eftersom det bygger på att det finns många elbilar ute som använder samma standard för batterinfästningen och batteriet. På grund av de ekonomiska svårigheterna för det israeliska bolaget så har Renault varit tvungna att göra nya investeringar i Frankrike och bygga upp en ny fabrik för batterier. Detta har försenat marknadsintroduktionen av Zoë.

Huruvida Zoë kommer till den svenska marknaden eller inte, det kan vi fråga oss då nordisk vinter och elbilar hittills har visat sig vara en misslyckad kombination - batterier förlorar sin kapacitet kraftigt i kyla. Det är inte säkert att Renault satsar på den nordiska marknaden på ett tag.

Även BMW har ju problem, och ett stort problem för nya i3 det är att det finns inga vinterdäck till den för den har en unik däckdimension som ingen annan använder. Och om vinterdäck tas fram så kan vi nog räkna med att det bara blir för centraleuropeisk vinter, alltså hårdare än nordiska vinterdäck och rätt värdelösa här uppe i norr.

#47
2013-08-20 16:43

AL, det är verkligen inte många som förstår sensmoralen i det du skriver - eller så förstår de, men vill inte låtsas om det.

#46
2013-08-20 16:53

Först en fråga: Vad är syftet med den här farsen?

Och nu (!): Texten är skriven av Tommy Wahlström. I texten står "Det drar ihop sig till ännu en omgång av Årets Bil. För 51:a året i rad ska 58 av Europas mest inflytelserika motorjournalister rösta om vilken som är bäst av alla de nya modeller som presenterats under året." Tommy ser alltså sig själv som en av Europas mest inflytelserika motorjournalister. Va f-n?! Så otroligt pinsamt skrivet. Och tror han verkligen själv att han har inflytande - denna 25-öresjournalist? Det låter lite som om Tommy hade varit en ledamot av den amerikanska senaten, men icke. Och ännu lustigare blir det när Tommy - i samband med denna lekstuga talar i termer av "inflytelserik" ... Men det klart, någon skall väl ha mest att säga till om även i en lekstuga.

#48
2013-08-20 17:12

AL: Jag hade en gammal VD en gång som sa angående skyddstullar för den svenska bilindustrin. - " Det land som har den mest skyddade bilindustrin ( det är var på 80-talet ) är DDR och dom producerar Trabant och Wartburg". Sen var det slutsnackat om skyddstullar!

#49
2013-08-20 17:18

Nu handlar ju denna tråd om kandidaterna till Årets bil och inte om att föra en politisk diskussion om skyddstullar. Årets bil är ett test och en omröstning av europeiska motorjournalister om vilka bilar som de gillar bäst av de nya och senaste modellerna på marknaden.

#50
2013-08-20 17:38

Vem bryr sig om den omröstningen! Det märke vinner som har lobbat bäst och mutat mest!

#51
2013-08-20 17:59

Det finns en poäng i AL:s resonemang (även om han drar poängen väl hårt); ska statssubventionerade bilfabriker ö.h.t. få "tävla" med de fabriker som drar runt verksamheten på egen hand? Med det resonemanget blir ganska många bilfabriker diskvalificerade, men tanken tål att resonera kring.

Nu är ju, gud ske lov, en titelvinnare inte självklar en vinnare när det gäller försäljning. Folk är smartare än så.

#52
2013-08-20 18:27

Så där, nu blev jag avstängd igen efter inlägget 16:53 nedan.

Men jag kan omformulera mig:

Först en fråga: Vad är syftet med det här spektaklet?

Och nu: Texten är skriven av Tommy Wahlström. I texten står "Det drar ihop sig till ännu en omgång av Årets Bil. För 51:a året i rad ska 58 av Europas mest inflytelserika motorjournalister rösta om vilken som är bäst av alla de nya modeller som presenterats under året." Tommy ser alltså sig själv som en av Europas mest inflytelserika motorjournalister. Du får faktiskt ursäkta, Tommy, men det blir bara så oseriöst och pinsamt att skriva detta. Och i stället för att beordra avstängning när ett inlägg inte passar skulle det se bättre ut om du tog diskussionen i tråden i stället.

#53
2013-08-20 20:02

Jag tycker faktiskt att detta är en rätt rolig omröstning. En kul grej. :) Dessa kommentarer om mutor hit och dit, snälla nån - journalister är också människor och de röstar ju på sina favoriter så klart. Detta är en subjektiv omröstning, och jag anser att det inte är möjligt att på krass kvantitativ vetenskap få fram den bästa bilen. Allt handlar om åsikter givetvis, man får ta det för vad det är... Kan ni sluta gnälla så mycket på omröstningen med beskyllningar hit och dit, och föra en trevlig diskussion istället med lite glatt humör så skulle det uppskattas. Visst vann inte min favorit förra året, men so what. Inte går jag och är förbannad över det... :)

#54
2013-08-20 20:28

Kapten, tagga ner. Att kalla någon för en 25-öresjournalist som samtidigt är med i juryn för Årets Bil, ja skyll dig själv.

#55
2013-08-20 20:59

Raphael skrev: " Renault var enda kunden till detta bolag, inget annat företag ville använda detta bolags standard och då faller ju själva idén med konceptet eftersom det bygger på att det finns många elbilar ute som använder samma standard för batterinfästningen och batteriet."

Ett lovvärt initiativ av Renault, men man kan ju bara spekulera varför det blev som det blev. Var bedömningen av systemet sunt, eller var systemet dött från början? Jag vet inte.

Men Zoë:s problem stannar väl inte här? Det var väl laddningen med 230V/10A som var problemet?

http://blixtgordon.wordpress.com/2013/04/10/renault-fryser-sverigelansering-av-zoe/

#57
2013-08-20 21:13

Det kan inte vara mera felaktigt det som Raphael skriver, att vi inte får föra en politisk diskussion om Årets bil. Kaptenen, Audi och Trasten har dock huvudet på skaft och ser kopplingen. Biltillverkning är nämligen politik. Fast det klart; om politikerna bara haft vett nog att hålla sina klåfingriga och smutsiga fingrar borta från bilindustrin så skulle vi förstås ha bättre produkter (alltså inga rosthögar). Konsumenterna och köparnas inflytande skulle dessutom vara det som avgör hur kommande produkter skall utformas och se ut. Men med dessa subventioner har vi bilköpare fråntagits vår makt. PSA, GM, Hyundai och Renault kan nämligen alltid bli räddade av skattepengarna - hur galet man än sköter sina investeringar. Sådan verksamhet ger alltid sämre produkter. Trastens liknelse med Trabant kunde inte vara mer träffsäker.

Politikerna har i sedvanlig korrupt stil smutsat ner hela bilbranschen och följaktligen är heller inte Årets bil helt opåverkat av det politiska etablissemangets inflytande, vare sig direkt eller indirekt.

Audi har därför lagt ett utmärkt förslag, där vi låter statsbilarna tävla i en egen klass (b-laget) och så låter vi dem som betalar hela kostnaden för sin produktutveckling tävla i sin klass. Vi kan kalla det för elitklassen. På så vis kan aldrig de subventionerade tillverkarna erhålla gratis PR (titeln torde trots allt innebära ett visst mervärde). Men politik är ju aldrig rättvist och ej heller biltillverkning. Därför låter man skrammelhögarna tävla med eliten, hur idiotiskt och inkonsekvent det än må vara.

Så om nu någon av b-lagets bilar kvalar in till finalen så föreslår jag att alla bojkottar dessa produkter. Jag föreslår också att ViB:s utsände gör oss konsumenter en tjänst och inte lägger sin röst på någon sk(r)amlig produkt ur b-laget.

MVH AL

#58
2013-08-20 21:15

Kapten; om man nu är utsedd av gud eller någon annan att vara en av 58 i Europa....., ja då kan man möjligen skriva något sådant. Om det är sant? Inte vet jag. Hade jag skrivit något liknande? Knappast. Om jag förstår att en journalist gjort det? Ja.

Men igen, en 25-öresjournalist.... skyll dig skälv.

#56
2013-08-20 21:17

Audi, själva grejen var att utnämna/upphöja sig själv till en av Europas mest inflytelserika motorjournalister och få det att låta som att man är en av presidentens närmaste rådgivare. Det här snacket om inflytelserikt blottlägger ju ett visst tänk om en självutnämnd elit som står högt över andra.

Audi, sug på den där formuleringen om inflytelserika igen så inser också du att den formuleringen ger upphov till funderingar. Och vad betyder formuleringen om inflytelserika ur ett konsumentperspektiv? Kan det rent vara till nackdel? Kan vi misstänka oegentligheter? Sitter de här journalisterna i knät på både politiker och företagsledare?Jag bara frågar.

#59
2013-08-20 21:21

Men Audi, Tommy är en motorjournalist i högen - vare sig mer eller mindre. När Tommy skriver upp sig till piedestalnivå känner jag mig nödgad att dra undan den där piedestalen.

#60
2013-08-20 23:26

Sedan var jag av en händelse inne och kollade på NCAP:s test av ESP-systemen. Notera här b-lagets Citroen C4 Picasso, som är uppe på två hjul i manövern och studsar i sidled. Minsta lilla kant där och den bilen kommer att rulla runt och volta.

http://se.euroncap.com/Player.aspx?nk=575e3236-5e61-4ef1-be4b-1a68a8d9ba57&sel=3b18af6e-72b5-4743-96d1-2dc6b8680a70

I vilket fall: Man kan bara hoppas att tillverkaren uttryckligen förbjuder takbox och breda däck på den modellen. Men den kanske blir årets bil i alla fall. :-) Det där är ju verkligen ett exempel på hög körsäkerhet, eller hur?

MVH AL

#61
2013-08-21 08:28

Mitt värde lämnar jag till andra att bedöma. Men jag sitter tillsammans med 57 kollegor i den jury som utser Årets Bil. Det är ett uppdrag som jag är stolt över och som jag tar på fullt allvar. Och nej, käre kapten. Jag har inte suddat några inlägg från dig den här gången.

#62
2013-08-21 09:07

AL: Nu är det väl snart dags att koncentrera sig på frågan i artikeln:
"Vilken bil tror du vinner Årets Bil 2014?"

Vi andra vet att du aversioner mot vissa bilmärken, men det var inte det frågan handlade om.

Sen faller ju hela utmärkelsen på sin rimlighet när man ställer i10 mot S-klass, totalt olika prisklass och kundgrupp.
Och man kan i vart fall inte utse den bästa bilen, lika omöjligt som att säga vilken färg som är finast, för det är upp till varje köpares värderingar vad som är bäst, men...

Som jag sa tidigare: jag tror på BMW i3.

#63
2013-08-21 09:31

Okej, Tommy, jag tror att det föreligger ett problem i så fall. Någon timme efter mitt inlägg här i tråden om "25-öresjournalistiken" skrev jag ett inlägg i tråden om Miljöpartiets nya "idé", men när jag klickade på "Skicka kommentar" åkte jag ut från sidan. Nästan exakt samma sak hände när jag blev avstängd första gången (och kanske den enda, då?). När jag sedan försökte logga in igen gick det inte. Jag tolkade det som att jag hade blivit avstängd igen. Hmmm, det här är onekligen väldigt skumt och jag vet inte riktigt vad jag skall tro eller säga ... Men ok, vi kör vidare.

#64
2013-08-21 09:54

Titta på filmen hultarn! Tycker du att ett sådant väguppträdande är värt en utmärkelse som Årets bil (oavsett vilket år det handlar om))? Den bilen skulle volta runt om friktionen var högre, eller om man som ägare monterat en takbox eller vid minsta ojämnhet (kolla bara antalet lappade vägavsnitt i Sverige, mer behövs inte) i vägbanan.

MVH AL

#65
2013-08-21 10:18

AL: jag försvarar inte dåligt väguppträdande, oavsett fabrikat.
Tvärtom har jag försökt få motortidningar att nappa på idén att testa hur viktigt det är med bra stötdämpare, vilka inte besiktningen märkligt nog kollar längre. Läcker de inte olja, så är de godkända. Så ser man också allt fler "gunghästar" längs vägarna, så mjuka så att gamla Opel Rekord -62 framstår som rena formelbilen...
Såg senast förra veckan en Avensis från mitten av 2000-talet där ena bakhjulet studade okontrollerat medan bakänden gungade. Av slutsiffran att döma så borde bilen varit relativt nytestad.

Det spelar ingen roll om en bil går utmärkt som ny, den kan bli livsfarlig efter några år med takbox på.
Men, detta är OT.

Frågan i artikeln lyder:
"Vilken bil tror du vinner Årets Bil 2014?"

Vilken bil tror du AL? Och varför?

#66
2013-08-21 10:38

Jag har redan kommenterat det hultarn, att objektiviteten är kraftigt åsidosatt i en tävling som denna, delvis på grund av protektionistiska och nationalistiska undertoner. Utfallet torde därför gynna plåtschabraken i b-laget, såsom PSA och då särskilt i tider som dessa av ekonomisk oro.

Och C4 är mig veterligen med i Årets bil i år så jag tycker att filmen är relevant och hoppas att ViB:s utsända ser den. Den bilen voltar vid minsta lilla friktionsförbättring eller med takbox och borde egentligen förses med körförbud. Och innan hultarn drar igång, jag tycker faktiskt den är snygg och säkert ett vettigt val för många - om det inte vore för körsäkerheten.

En värdig vinnare är BMW i3, eller som jag tidigare påpekat, S-klass och Lexus. MB:n visar vilken teknologi "vanliga" bilar kommer att ha inom de närmaste tio åren. Framförallt är det intressant att man förbättrat radartekniken och möjliggjort en avsevärt högre säkerhetsnivå än "medelbilen". En bil som kommer att spara in liv, både i det egna fordonet som andra trafikanter som rör sig i trafikmiljön bör i mina ögon premieras. Därför är s-klass mitt val detta år. Nästkommande år faller min röst på en annan tillverkare som kommer få snarlik teknik. MB:n må vara dyr i inköp, men å andra sidan billigare för oss andra (genom färre olyckor) så det gäller att inte stirra sig blind på inköpspriset.

MVH AL

#67
2013-08-21 11:02

AL: "Därför är s-klass mitt val detta år."

Tack. Det var väl inte så svårt? ;-)

#68
2013-08-21 11:07

Nej hultarn, därför skrev jag det redan 2013-08-19 17:31 i denna tråd men för hultarns skull upprepade jag mig.

MVH AL

#69
2013-08-21 12:17

AL: ursäkta att jag missade det. Det var väldigt många inlägg tillbaka och drunknade i en massa saker som inte hörde till frågan.

#70
2013-08-21 13:55

Jag har en fråga till tommy Wahlström. Vad tittar ni på när ni väljer årets bil. Är servicevänlighet ett kriterium? om det inte är det, varför inte?

#71
2013-08-21 13:55

Det blev visst flera frågor! =)

#72
2013-08-21 14:51

I våra stadgar står (och nu översätter jag fritt från engelska):
"Bilen ska bedömas enligt följande kriterier: design, komfort, säkerhet, ekonomi, köregenskaper, prestanda, funktion, miljöhänsyn, körglädje och pris. Teknisk innovation och värde för pengarna är särskilt viktiga punkter att beakta."
Så trasten, servicevänlighet faller in under kolumnen ekonomi.
Sedan är det upp till var och en av juryns medlemmar att sätta sin egen agenda för vad man vill prioritera och vilka frågor man vill driva hårdast. Jag har valt att lägga mycket krut på säkerhet och aktiva system med autobroms.

#73
2013-08-21 14:58

Men är det någon av er som själva prövar att byta en glödlampa eller ett friskluftfilter. Jag menar att i kategorin ekonomi´kan man ju gömma en hel del. Vad en service kostar och hur lätt det är att byta delarna är ju två helt skilda saker. Ni borde ha en mekaniker med er!

#74
2013-08-21 15:08

Visst, vore det bra att ha en mekaniker som hjälpte till och gick igenom varje ny bil vi körde men tyvärr finns inte riktigt dom ekonomiska förutsättningarna för det. De bilar som passerar genom Vi Bilägares testlag får sig i alla fall en ordentlig genomgång och allra bäst koll har vi naturligtvis på de bilar som går i vårt långteststall. Problemet blir förstås att vi får facit flera år efter att respektive bil bedömts i Årets Bil.

#75
2013-08-21 15:18

Inte så lite svårt att utnämna en bil efter alla de kriterierna då det inte finns en enda bil som klarar alla.
Det blir då som sagt upp till betraktaren i fråga att avgöra vad som är viktigast.
Väljer man då t.e.x S-klass eller i andra ändan Spacestar så har man ju som sagt direkt bortsett ifrån en del kriterier.

Själv bortsåg jag ifrån priset då min förhoppning är att tekniken snart hittar ner i mer "folkvänliga" versioner. ( vilket även är på G )
och då ser jag bara en given vinnare: Tesla S och det inte bara för den fantastiska bilen i sig utan för att den är trendskapande.

#76
2013-08-21 20:29

Helt onödig "tävling". Skulle i stället välja vilken bil som i dag är bäst (en begagnad alltså) av dom som kom ut för 15 år sedan?

#77
2013-08-21 22:48

Utmärkt Tommy Wahlström, att du fokuserat mot säkerheten. Med den utgångspunkten vinner ju s-klassen många gånger om. Det finns nämligen ingen bil med motsvarande säkerhetsprestanda i startfältet. Det gäller såväl utifrån perspektivet olycksprevention, fysiskt skydd och fordonets vikt och storlek (i och för sig till nackdel för andra trafikanter men det uppvägs med råge av all smart teknik).
.
Att den vidare är komfortabel och har prestanda som få torde heller inte vara någon direkt nackdel.

Och som jag skrivit tidigare. Bilen är måhända dyr i inköp men den samhällsekonomiska kostnaden är betydligt lägre än för de flesta andra i fältet (i alla fall om det är en hybrid). Ett dödsfall i trafiken är värderat till 23 739 000 kr, en allvarligt skadad 4 412 000 kr och lindrigt skadad 217 000 kr. Om förekomsten av s-klass innebär att fem personer slipper sätta livet till så är den samhällsekonomiska vinsten alltså 118 695 000. Dessutom vet vi att det brukar gå en tio allvarligt skadade på varje dödsfall, alltså ytterligare 44 120 000 kr i vinst. Totalt alltså en samhällsvinst om 162 815 000 kr. Det räcker till många ny s-klass det.

http://www.trafikverket.se/PageFiles/73641/samhallsekonomiska_principer_och_kalkylvarden_for_transportsektorn_asek_5_kapitel_9_trafiksakerhet_2.pdf

MVH AL

#78
2013-08-22 08:22

Tack för siffrorna. AL! Även om din kalkyl kanske måste modifieras en smula då många S-klass kommer att säljas som 4-sitsiga! :)

#79
2013-08-22 08:40

Så lösningen för trafiksäkerheten är alltså att fler köper en bil som de inte har råd med "AL" ?
För bara något år sedan så testades det här med Autobroms i ett program och i det testet var även E eller S-klass med (minns inte riktigt)
Detta system kostade skjortan men upplevdes ändå inte bättre än det i Up!
Så jag vet inte egentligen hur långt före just MB är på den punkten då.

Angående ditt exempel med en S-klass som krockar och där dess åkande överlever så måste man väl också ta hänsyn till VAD man krockar med?
Om nu MB i sitt fetaste exemplar anses som den säkraste bilen, hur går det då för de som satt i den andra bilen som man krockade med?
Detta kanske var en Toyota Avensis,Volvo V70 eller liknande vanlig bil och om någon då omkommer i dessa så ser ju din "statistik" ut på ett helt annat vis!
Inga krockar är likadana och går inte heller att upprepa men om man betänker att dessa mer alldagliga bilar krockat så kanske ALLA hade överlevt?

Vad hade dessutom hänt om två S-klass hade smällt ihop? ,..hade alla även då överlevt? Eller de kanske aldrig hade krockat eftersom att de har så mycket bättre säkerhetssystem än alla andra? Med det tankesättet så är ju den säkraste bilen den som aldrig körs! ( Veteranbilar som fyllt 50 och framförs på biltransportsläp är t.e.x ytterst krocksäkra!? )

Tanken är ju beundrandsvärd men jag är ledsen att jag inte tror på ett samhälle där alla bilar kostar 1 miljon kronor st och väger över 2 ton.
MB är dessutom inte sena att ta bra betalt för sin teknik,..teknik som borde vara standard i en dyr bil.

#80
2013-08-22 09:32

Ett annat krux med S-klass och andra modeller från MB och även BMW och Audi är att de har en hel del problem med elektronik, vilket förstås kan drabba både passiva och aktiva säkerhetssystem.

Kanske borde man i så fall hålla sig till japanska bilar som har mindre såna problem.

#82
mcregor
2013-08-22 10:01

Även om det säkert redan finns en sån "tävling" så kanske det skulle döpas om till Årets familjebil. Då blev knappast bilar som Mercedes S-klass nominerade oavsett hur tekniskt intressanta de är. Trots allt så måste en viktig aspekt vara kostnaden för bilen så att dess tekniska fördelar kan bli tillgängliga för många människor.

#81
2013-08-22 10:11

Nej, hultarn, det är med "elektronikproblem" överdriver du å det grövsta. Att systemen skulle krångla så frekvent kombinerat med att de skulle göra det just när den där "en-på-miljonen-risk-för-krock" eventuellt skulle inträffa, skulle på sin höjd kunna räknas just som "en på miljonen".

För övrigt skall vi nog inte ta AL:s räkneexempel som en absolut sanning i alla situationer, men poängen i AL:s inlägg - den om samhällskostnaderna - är ändå värd att fundera en del över. Grejen är ju den att om vi tar en ny sådan här S-Klass och skalar av all säkerhetsteknik så är det inte givet att personerna i S-Klassen klarar sig avgjort mycket bättre än personerna i en ny V70 (något bättre lär de nog klara sig, ändå). Det är just de smarta säkerhetssystemen (och de är många) som gör skillnaden - särskilt i fråga om olycksprevention men också i fråga om att förhindra svåra skador eller dödsfall. Så även om två nya S-Klassbilar skulle frontalkollidera i 90 km/h så skulle utfallet bli bättre än om två "normalbilar" gör det (och då skall vi komma ihåg att säkerhetssystemen har hunnit sänka hastigheterna och gjort bilarna klara för kollision så att den kinetiska energin har reducerats till att motsvara en kollision i kanske bara 60 km/h). Och om då mycket av den här säkerhetstekniken flyter in i "vanliga" bilar om sisådär fem till tio år så har ju en sådan här S-Klass gjort avtryck för eftervärlden - det vill säga, dess tekniska talanger kommer att komma andra bilägare (trafikanter) till nytta vad det lider. Och det är ju en nog så viktig parameter i sammanhanget.

mcregor tycker att vi kan döpa om tävlingen till Årets familjebil och på köpet porta bilar som Mercedes S-Klass. Då undrar jag om vi inte kan döpa om tävlingen till typ Årets teknikbil och på köpet porta ett flertal av bilarna i startfältet ...

#83
2013-08-22 11:56

Ha ha Jovisst Tommy Wahlström, och det är nog inte mer än max en (eller två, många har chaufför men knappast i Sverige) person(-er) som kommer att färdas i de där 4-sitsiga s-klassarna i alla fall. De köps ju vanligen av välbeställda män.

Värdet visar hur stor vår sammanlagda betalningsvilja är för att spara in ett människoliv. Bygger man en ny väg så är det dessa kalkylvärden som används för att räkna på den samhällsekonomiska lönsamheten (moderna vägar brukar ju göras säkrare).

Precis samma sak gäller då ny teknologi som visat sig spara många liv. ESP är ett exempel, som hittade ner i MB:s lyxmodeller väldigt tidigt, men som idag räddar många liv genom en bred användning. Det har förstås kostat en slant med ESP, men det betalar sig i form av vinster på grund av olycksprevention. Ja, det är cyniskt att räkna så här. Syftet är egentligen dock att kunna ställa olika investeringsalternativ mot varandra och göra rättvisa jämförelser.

Autobroms är ett annat exempel och i den nya s-klassen sitter framtidens system som kommer att användas på ett bredare plan, d.v.s med bättre radarsensorer. Denna teknik kommer ligga som grund för att skapa bilar som helt (via gps) kan undvika kollisioner i framtiden och även bromsa för vilt och gående som saknar gps-tekniken. Därför menar jag att denna s-klass borde premieras, exempelvis genom en titel som årets bil.

MVH AL

#84
2013-08-22 14:19

Nej Mistro, jag tror inte att lösningen för trafiksäkerheten heter MB s-klass. Jag tror, eller kan till och med säga mig veta, att säkerhet är ett komplext område med många samvarierande mekanismer som överlappar varandra - inte minst eftersom det sitter en människa bakom ratten. Enskilda element som enligt logikens lagar borde innebära en högre säkerhet har hittills varit svåra att verifiera i olycksstatistiken (dubbdäck exempelvis). Och många gånger överskattar man tron på just en enda åtgärd (kameror, vajerräcken etc).

Men en sak går faktiskt att visa och det är att system som täcker en stor del av olyckorna ger en god effekt. Människan är ju som sagt en faktor som ofta är med som en komponent bland olyckorna. Vi kör berusade, med felaktig hastighetsanpassning, vi värderar riskerna olika, har varierande körförmåga och erfarenhet samt är både trötta, hungriga och ibland påverkade av mediciner eller störande barn i baksätet etc. Som synes kan jag räkna upp hur många omständigheter som helst där mänskliga misstag och tillkortakommanden är en komponent i olyckan.

Med smarta lösningar kan en stor del av dessa misstag "rättas till" och inte innebära en olycka. I de fall där olyckan ändå är ett faktum har dessa system en dämpande effekt på dess skadeföljd. Som jag nämnt ESP och nu då autobromsen.

Med nya s-klass introducerar man generation två av autobroms (MB var som bekant även tidiga med den första versionen). Den har nya förbättrade (och dyra) sensorer som möjliggör en effektivare version av autobromsen. Med s-klass kommer alltså de första bilarna som i princip blir omöjliga att krocka med och sådan teknik tycker jag är värd all positiv uppmärksamhet, speciellt eftersom ViB:s utsände Tommy Wahlström sagt sig vilja premiera säkerhetshöjande teknik via sin röst.

Så om en sisådär 15-25 år, när allt fler bilar har denna teknik, så kommer trafikdödligheten i alla fall halverats. Den relativa risken har nog sannolikt mer än halverats - beroende på hur mycket vi kommer att köra bil i framtiden.

MVH AL

#85
2013-08-23 00:35

Med tanke på hur det går här så skadar det nog inte om Merca förbättrar sitt system. ;)

#86
2013-08-23 00:57

Lyxbilar anser jag inte hör hemma i Årets bil. Nog måste ändå folkbilar för vanliga människor vara det viktigaste. En S-klass ligger över vad många vanliga dödliga har råd att investera i en ny bil och även har höga underhållskostnader (Mercedes är inte kända för varken service eller reservdelar till lågpris). Så om S-klass vore den enda nya bilen som såldes, så tror jag att väldigt få skulle köpa en ny bil utan de skulle köra vidare med sina gamla. Och då är det ju bättre att de köper en ny bil av annat fabrikat, en ny bil som de har råd med att köpa istället och få en bra modern säkerhetsnivå än att köra en gammal bil bara för de inte har råd med en ny direktörsvagn.

Så vilken är då bästa folkbilen? Ja, det är ju inte Mercedes det har vi ju redan konstaterat.
Jag väljer Peugeot 308 II, och nu kommer AL att raljera över mig och mitt val i minst 200 inlägg där jag som vanligt blir anklagad för allt möjligt. :)

#87
2013-08-23 02:04

Nej då Raphael, du får förstås förespråka vilken bil du vill. Trots att den tillhör b-laget (d.v.s skattefinansierad verksamhet).

Jag kan faktiskt också förstå dina invändningar gentemot att göra en lyxbil till årets bil. Men eftersom Raphael själv tar upp 308:an så har den ju nu fått autobroms (som tillval eller original vet vi inte än). Principerna för bromsar som självantänder introducerades dock i s-klass redan år 1996. Nio år senare stod den första s-klassen med en fungerande autobroms ute i bilhallarna. MB s-klass var alltså 10-20 år före sin tid.

Den preventiva teknik vi nu ser i s-klass kommer alltså, om Peugeot överlever eller får mer pengar av skattebetalarna så att man kan räkna hem sina investeringar :-), förhoppningsvis sitta i PSA:s bilar från och med 2023-2033.

Jag tycker att sådana initiativ skall premieras. Dels eftersom det ökar säkerheten, inte bara för de åkande utan för alla som vistas i trafikmiljön, och dels eftersom det är samhällsekonomiskt positivt. Dessutom som sagt, ju fortare vi får in denna teknik i alla fordon desto bättre för oss alla.

Men precis som du skriver, så tror jag inte att jurymedlemmarna tänker som jag gör utan snarare som Raphael, och därigenom nominerar 308:an till titeln. Om det sedan är rationellt eller inte får framtiden utvisa. Jag tycker inte det.

MVH AL

#88
2013-08-23 09:54

Jag konstaterar att AL gärna framhåller det han kallar för "samhällsnytta" med en S-klass, samtidigt som han i andra trådar i forumet har uttryckt att han kan tänka sig att köpa en 3-stjärnig Dacia eller en småbils-cabriolet från 80-talet. Tydligen så vill AL själv inte bidra till samhällsnyttan... :) För många människor är det inte rationellt med S-klass utan det kan vara, precis som i fallet med AL, vara mer rationellt att välja exempelvis en Dacia. Och jag tror på en Årets Bil som är öppen för vanliga människors verklighet.

#89
2013-08-23 18:24

En del lever i nuet, och andra blickar framåt. S-klassen är en blick in i framtiden, vad som komma skall på bred front.

Peugeot 308 är mer en, kalla det folkbil, som fått en del teknik från äldre MB (sedan 1900-talet). Vill man premiera sådan gamma teknik, ja då är kanske 308:an ett bra val. Vill man däremot, såsom Tommy Wahlström skriver, ta extra hänsyn till förekomst av olyckspreventiva system, ja då¨är S-klass det absolut mest överlägsena valet eftersom den innehåller sådan nyskapande teknik.

I fallet samhällsnytta ligger mitt fokus på de externa kostnaderna. Olyckor är en extern kostnad, d.v.s min konsumtion påverkar en annan person på ett negativt sätt. Eftersom s-klass innebär färre olyckor bidrar den således till ett ökat välbefinnande även för oss som inte har råd att köra en sådan bil, något som gör oss alla rikare.

Begreppet faller inunder marknadsmisslyckande och är ett centralt tema inom all ekonomisk teori. Det är också en del av de politiska beslut som rör vägtrafiken och dess beskattning.

MVH AL

#90
2013-08-24 22:07

Ska det finnas något förtroende kvar för den här märkliga utnämningen måste man väl ändå vara så realistisk att man begränsar urvalet till de bilar som är inom överkomligt prisläge.
Att ha med lyxbilar som ändå säljs i mycket begränsad omfattning är fånigt.
Jag vet inte alls vilken bil som är mest värdig att bli årets bil, men mitt förslag är Peugeot 308, men jag erkänner gärna att jag inte jämfört alla kandidater.,

#91
2013-08-24 22:49

Jag tycker att det här är en märklig utnämning.
Ska man välja årets bil måste man väl ändå göra vissa inramningar.
Att jämföra bilar i miljonklassen med hundratusenkronorsbilar är ju löjligt.
Premiera nyheter, men givetvis de som ligger inom överkomligt prisläge.
Jag har en favorit, Ford Kuga, men inte vet jag om den är värd att bli årets bil, så märkvärdig är den inte.

#92
2013-08-26 14:41

saabnisse: instämmer. Visst har S-klasse viktig och smart utrustning, men vad hjälper det när den stora skaran kunder inte kan/vill köpa den?

#93
2013-08-26 15:20

Ni tänker fel här. Ny teknik är nämligen alltid dyr - i alla fall på marginalen på grund av de låga volymerna. Men när denna nya teknik sedan hittar ned i vardagsbilarna blir den inte lika kostsam. ESP är ett välkänt exempel, som just introducerades i tidiga MB. Den första versionen av autobroms likaså. På sikt kommer alltså, likt jag visat, även denna MB:s autobroms att hitta ner i volymprodukterna (de som finns kvar).

När då Tommy Wahlström skriver att han skall fokusera sina poäng mot fordon som har autobroms är det väl självklart att s-klassen skall föräras? Den var först med tekniken och det system som nu sitter i denna modell är det första steget mot bilar som inte kan krocka (i alla fall nära på). Sådan teknik skall premieras - och därigenom skyndar också marknaden på introduktionen av sådan intelligent teknik i volymbilarna.

Så stirra er inte blinda på priset i nuläget. Studera istället samhällsnyttan. Observera dessutom att det är skillnad på en enskild bilköpares privatekonomi och den samhällsekonomiska kostnaden för trafikolyckor. I en kalkyl studerar man alltid den samhällsekonomiska kostnaden.

Så s-klassen är ett givet val.

MVH AL

#94
2013-08-26 15:44

AL: " Observera dessutom att det är skillnad på en enskild bilköpares privatekonomi och den samhällsekonomiska kostnaden för trafikolyckor. I en kalkyl studerar man alltid den samhällsekonomiska kostnaden."

Japp, det stämmer.
Men, då gemene man knappast har råd att köpa en S-klass, så kommer den möjliga besparingen samhällsekonomiskt inte att ske.
En kalkyl funkar som bekant lika dåligt som statistik i verkligheten.
I en (för kalkylen..) perfekt värld har alla råd med en maximalt säker bil, men det inträffar inte i verkliga livet.

S-klass låg förra året på 317:e plats i försäljningen i världen. Om man kan göra bästsäljarna/vanliga bilar 10 % säkrare blir samhällsnyttan otroligt mycket större. I verkligheten.

Autobroms är bra, när den fungerar, vilket den inte gjorde på MB.n i ett test jag såg. Den treuddade stjärnan fick en rejäl kantstötning.

#95
2013-08-26 16:30

Ekonomi och pris är ett par av kriterierna som juryn ska beakta.

Dessutom: "Technical innovation and value for money are particularly important factors".

http://www.caroftheyear.org/auto/our-spirit

S-klass är en jättefin bil, absolut och visst innehåller den mkt ny spännande teknik men prisvärd? Att påstå att den är ett givet val är bara svammel men jag har numera slutat att förundras.

#96
2013-08-26 20:17

Fast det är ju lite av poängen hultarn, att den teknik som finns i s-klass kommer att sitta i morgondagens volymbilar. Tänk dig själv hur positivt ESP och autobroms hittills varit för trafiksäkerheten. System som en gång i tiden var (och är) dyra, men likväl: kostnadsbesparingen i form av minskat antal skadade och dödade är ännu större.

Så denna s-klass visar vägen till framtidens bilar som inte kan krocka. Inom två år kommer dessutom liknande teknik att sitta i Xxxxx, fast till ett lägre pris och då gagna flera.

Så med dessa nya system tar vi steget in i en ny dimension av bilsäkerhet. Det tycker jag skall uppmärksammas och påskyndas genom att utse s-klass till Årets bil. På så vis sätter vi nog fart på övriga biltillverkare att installera liknande teknik i sina fordon. För Årets bil är en marknadsploj, som till syvende och sist påverkar konsumenternas efterfråga. Hög efterfråga ger i sin tur lägre produktionskostnader, vilket gör att fler köpare har råd med dessa system. På så sätt blir den samhällsekonomiska vinsten dubbel (både billigt att producera samt med mindre externaliteter vid konsumtionen=samhällsekonomisk effektivitet).

För övrigt är det precis så här som man resonerar när man bygger nya vägar. Fast där tar vi kostnaden (som ofta är många gånger högre än vad autobromsen kostat) kollektivt istället.

MVH AL

#97
2013-08-26 20:37

Rålle G.

"Att påstå att den är ett givet val är bara svammel men jag har numera slutat att förundras."

Den är givet val utifrån de kriterier som ViB:s utsända Tommy Wahlström satte upp här i tråden, d.v.s ett fokus mot autobromsen. Ingen annan bil i fältet har nämligen samma prestanda på sin autobroms - ja inte säkerhetsmässigt totalt sett heller.

MVH AL

#98
2013-08-26 23:52

AL:s jämförelse med Eurovision Song Contest stämmer bra. I övrigt bidrar han inte med något väsentligt i sammanhanget. Resonemanget kring personskadekostnader är, visserligen vinklat men ändå intressant. Så Picasson i min lista borde kanske bytas ut mot Mercan istället? De fyller högst olika krav och kräver högst olika ekonomi av sina ägare, dock.
Mistro kommenterar det på ett bra sätt.
Ska vi dra AL:s resonemang till sin spets, så borde alla körkortsinnehavare tilldelas en S-klasse av staten - det borde ju bli en samhällsekonomisk vinst. (Även om AL tydligt ogillar statliga bidrag.)

Rogers länk får mig att bli smått stolt över Volvo - men Mercedes dalar från sin piedestal.

Jag skulle nog placera Tommy i den bättre halvan av svenska motorjournalister - utrikiska har jag så liten erfarenhet av.
Men vilka kriterierna är för att hamna i juryn för Årets Bil är, vet jag inte. Tror dock inte att de nödvändigtvis är gräddan.

#99
2013-08-26 23:59

Min tio-i-topp-lista är utan inbördes ordning:
BMW i3
Citroën C4 Picasso
Ford Kuga
Lexus IS 300h
Peugeot 2008
Renault Captur
Renault Zoe
Tesla S
Suzuki SX4
Mercedes S-klass.

De tre topplaceringarna tycker jag bör bli:
BMW i3
Tesla S
Renault Captur

Men gudarna ska veta att det finns fler intressanta alternativ, även utanför kandidatlistan.

#100
2013-08-27 00:26

Nu är det inte bara personskadekostnader jag har redovisat Roy, utan den aggregerade betalningsviljan för att spara liv och undvika skador i trafiken. En s-klass som introducerar nya tekniska landvinningar och därigenom skapar förutsättningar för att minska antalet döda och skadade drastiskt, ja den betalar sig ekonomiskt. Både ESP och autobromsen ger sådana bidrag (som MB var tidigt ute med) och med den nya teknologi som s-klassen är behäftad med tar vi det första steget mot bilar som kan undvika olyckor helt. När alla fordon är utrustade med sådan teknik kan i alla fall en 250 liv och 3000 allvarligt skadade undvikas varje år. Det motsvarar årligen i alla fall 20 miljarder kronor. Det räcker som sagt till många system för olycksprevention.

När det sedan handlar om statssubventioner av affärsdrivna företag är det en annan debatt än ett resonemang om kostnader för trafikolyckor. Inte minst är olyckor något som ofta drabbar mer än en part - d.v.s det man brukar kalla för externaliteter. Men visst, vore den franska staten klok kunde man investerat i sådan här teknologi istället. Det skulle vara en bättre affär än att hålla ett skuldsatt företag under armarna med konstgjord andning. Investering är som bekant något helt annat än konsumtion.

I Roy:s lista borde han för övrigt exkludera C4 Picasso helt då den har tveksamma vägegenskaper. Den skulle välta bara med ett par skidor uppe på taket. Studera EuroNCAP:s film där man provat C4:ans ESP-system och notera att den är uppe på två hjul. Säkert? Nej, knappast.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.